Kleine Beursfeiten

Ik vraag me stillaan toch wel af hoeveel mensen het verschil niet kennen tussen Naqdaq inc en een Nasdaq tracker. Telkens de Nasdaq ferm rood gaat, doet Nasdaq inc dat ook (mensen die in paniek hun "tracker" willen verkopen?) terwijl dat bedrijf juist goed verdiend aan periodes van volatiliteit.

Wat maakt de kleur van de zee uit als je vaart in een kleine roeiboot?
Eigenlijk maakt de kleur nooit uit ongeacht grootte van de boot. :thinking:
Uiteindelijk kan een goed belegger wel vissen/varen in elke zee.

Laatst bewerkt:
in een bloedrode zee komt adove en duolingo bovendrijven. de markt denkt misschien dat ze slaag genoeg gehad hebben? :unsure:
Bovendrijven? Intraday -7% van de slotkoers van gisteren, wat (alweer) de laagste koers was in anderhalf jaar ofzo. Ondertussen min of meer op het niveau van gisteren maar daar wordt je evengoed niet vrolijk van. Hun Q4 rapport eind deze maand mag nog +30% YoY growth geven, het gaat niet helpen. De markt is duidelijk heilig overtuigd dat er geen moat meer is met AI.

En Colgate bezorgt mij steeds wittere tanden. Al +23% op 1 maand.
Door de grote spreiding moet ik het helaas doen met cijfers na de komma vrees ik, een sprong van 2% op 1 dag heb ik nog niet meegemaakt. Ik kijk met veel bewondering naar de vele getalenteerde beleggers hier - alleen jammer dat niet iedereen meer post.

Zou bij een correctie/recessie Walmart niet net goed draaien? Mensen gaan dan naar de goedkoopste discounter en eten moet je sowieso kopen. En is Walmart niet zo'n beetje de Aldi van de VS? Ik ben er 1 keer geweest, de scooters voor dikke mensen zijn interessant, maar als ik niet tegen de armoedegrens leef zou ik toch naar een andere winkel gaan. Maar gelukkig voor ons heeft Amerika geen gebrek aan working poor.
Het idee dat enkel zij die tegen/onder de armoedegrens leven daar klant zijn, klopt allang niet meer.
9 op de 10 Amerikanen is klant (>=1 bezoek per jaar).
Walmart is qua US omzet even groot als Kroger, Albertsons en Costco tesamen. Alleen Amazon komt een beetje in de buurt.
Om maar te zeggen, ze domineren het (versnipperd) retail landschap.

Als de economie minder goed draait, gaan ze weliswaar minder klappen krijgen dan de standaard consumer discretionary speler. Maar om te zeggen dat ze net beter gaan draaien in een recessie? Lijkt me een brug te ver.
Eigenlijk is het bedrijf een goede proxy voor de economie. Dat zag je in de periode 2013 en 2020, toen ze gestaag groeiden.
Sindsdien is de groei versneld, maar dat komt voor een deel door hun intrede in de ads markt en door de introductie (of eerder rebranding + push) van Walmart+. Op termijn gaan die bedrijfspoten ook weer vertragen vanwege de enorme omvang, en belandt het bedrijf opnieuw in de bucket "proxy voor de Amerikaanse economie".
In dat opzicht is een waardering van 40-45x de winst en 1.4x de omzet (ivgl met een historisch gemiddelde van 0.5 tot 0.6) redelijk dwaas. Dus mijn gok is dat de WMT koers de komende jaren een stevige correctie kent en/of een lange periode van stagnatie (zie periode 2000-2015).

Het idee dat enkel zij die tegen/onder de armoedegrens leven daar klant zijn, klopt allang niet meer.
9 op de 10 Amerikanen is klant (>=1 bezoek per jaar).
Walmart is qua US omzet even groot als Kroger, Albertsons en Costco tesamen. Alleen Amazon komt een beetje in de buurt.
Om maar te zeggen, ze domineren het (versnipperd) retail landschap.

Als de economie minder goed draait, gaan ze weliswaar minder klappen krijgen dan de standaard consumer discretionary speler. Maar om te zeggen dat ze net beter gaan draaien in een recessie? Lijkt me een brug te ver.
Eigenlijk is het bedrijf een goede proxy voor de economie. Dat zag je in de periode 2013 en 2020, toen ze gestaag groeiden.
Sindsdien is de groei versneld, maar dat komt voor een deel door hun intrede in de ads markt en door de introductie (of eerder rebranding + push) van Walmart+. Op termijn gaan die bedrijfspoten ook weer vertragen vanwege de enorme omvang, en belandt het bedrijf opnieuw in de bucket "proxy voor de Amerikaanse economie".
In dat opzicht is een waardering van 40-45x de winst en 1.4x de omzet (ivgl met een historisch gemiddelde van 0.5 tot 0.6) redelijk dwaas. Dus mijn gok is dat de WMT koers de komende jaren een stevige correctie kent en/of een lange periode van stagnatie (zie periode 2000-2015).
Aldi is trouwens enorm aan het boomen in de VS.

Google gaat uit van 180 miljard capex in 2026 :wtf:

Waanzin gewoon die uitgaven. Markt reageert op het eerste zicht wel positief, benieuwd of het een boost gaat geven aan msft ook die afgestraft werden op diezelfde capexuitgaven..

Zou iemand van de saxo gebruikers mij even kunnen bevestigen of toelichten aub;
Ik zou een stop limiet order willen instellen in de saxo app, maar dit lijkt alleen mogelijk te zijn in SaxoTrader?

Info van Saxo online is niet altijd duidelijk, de stoplimiet met verkoop heb ik gevonden in Saxotrader en op hun helpcentrum ; prijs is de waarde die triggert (bv 105 EUR) en de stoplimietprijs (bv 100 EUR) de waarde die naar de markt gestuurd wordt.

Daaronder is echter nog een optie winst nemen / verlies stoppen met take profit & stop loss. Hoe zit dit juist?

Terug
Bovenaan