Kleine Beursfeiten

Goldman Sachs (GS) has launched a software pair trade basket going long on firms perceived to be immune to advancements in artificial intelligence while shorting companies that could be vulnerable to AI-driven disruption.

The brokerage has selected companies building AI foundations and those providing security defenses as AI beneficiaries, including companies such as Cloudflare (NET), CrowdStrike (CRWD), Palo Alto Networks (PANW), Oracle (ORCL), and Microsoft (MSFT) for the long side.

On the short side, the firm picked companies such as Monday.com (MNDY), Salesforce (CRM), DocuSign (DOCU), Accenture (ACN), and Duolingo (DUOL), noting that their operations can be easily replaced by AI automation.

Zo "easily" dat OpenAI zelf klant is bij Salesforce... zal dan toch niet zo gemakkelijk zijn hé :thinking:
Salesforce is ook niet één 'product'. Er is een basis platform maar de high margin is de additionele modules die je moet aanschaffen om het volledige potentieel te unlocken van het platform. Jammer genoeg zijn het juist die zaken die je nu makkelijk kan vervangen door LLM. Dat deze hele evolutie geen gevolg zal hebben op het aantal klanten/hoe ze het platform gebruiken/impact op marges lijkt me naïef, vraag is natuurlijk hoe groot de impact zal zijn en welke waardering je op iets als Salesforce moet plakken. Maar de tijd van sky-high multiples die je typisch had voor zo'n SaaS plays zal wel gedaan zijn.

Maar zijn er dichter bij huis dan geen betere GVVs? Dividendrendement is lager dan pakweg HOMI. En ik veronderstel dat er 15 percent bronheffing is, of valt dat onder een speciaal regime? Maandelijks dividend vind ik persoonlijk geen meerwaarde.
It depends :) .

Er bestaat zoiets als een dubbelbelastingverdrag tussen België en een aantal andere landen.
Dwz, je kan op één zelfde dividend (in dit geval) geen twee keer belastingen betalen. Je kan dus de 15% die je normaal in de US betaalt reclaimen.
Je betaalt dan 30% in BE en daarvan wordt dan 15% naar de US doorgestort (al ben ik niet 100% zeker van dat laatste).

Maar voor de US moet je daar in principe een speciale form voor invullen als buitenlander om die belasting terug te krijgen.
Tegenwoordig zijn er wel brokers (mijne alvast) die dit voor een éénmalige kost voor u in orde brengen. En dan niet alleen voor de US maar voor alle landen waarmee de Belgische staat een overeenkomst heeft.

Tevens wel curieus naar uw redenering waarom een dividend (maandelijks of ander regime boeit niet) geen meerwaarde is ?

Er bestaat zoiets als een dubbelbelastingverdrag tussen België en een aantal andere landen.
Dwz, je kan op één zelfde dividend (in dit geval) geen twee keer belastingen betalen. Je kan dus de 15% die je normaal in de US betaalt reclaimen.
Je betaalt dan 30% in BE en daarvan wordt dan 15% naar de US doorgestort (al ben ik niet 100% zeker van dat laatste).

Maar voor de US moet je daar in principe een speciale form voor invullen als buitenlander om die belasting terug te krijgen.
Tegenwoordig zijn er wel brokers (mijne alvast) die dit voor een éénmalige kost voor u in orde brengen. En dan niet alleen voor de US maar voor alle landen waarmee de Belgische staat een overeenkomst heeft.
Als je het formulier invult zorg je ervoor dat VS "slechts" 15% afhoudt en geen 30%, BE gaat op het deel dat overblijft ook nog eens 30% heffen.

Reële belastingsvoet met formulier is dan 40,5% en zonder formulier 51%.

Als je geen cash nodig hebt, heeft het geen enkele meerwaarde. Ik moet het niet hebben. Ja, het zijn stabielere bedrijven, maar als dat je enige criterium is, koop dan een ETF.

Positie XIOR verkocht met kleine winst. normaal terug inkopen als het wat daalt
Waarom specifiek verkopen? Die bandbreedte waarin het beweegt is zodanig klein dat je potentiele winst toch miniem is? Is gewoon een dividendaandeel, die 0,7% die je verliest door te verkopen en aan te kopen pakken waarschijnlijk een groot deel van je rendement weg.

It depends :) .

Tevens wel curieus naar uw redenering waarom een dividend (maandelijks of ander regime boeit niet) geen meerwaarde is ?
Nee dat klopt niet, dividenden uit de VS worden standaard dubbel belast. Zoals iemand anders al schreef, die papierwinkel zorgt helaas slechts voor reductie van 30 naar 15 percent. Er zijn wel enkele uitzonderingen in de VS, ik weet dat bv bedrijven met grote internationale omzet of winst zoals PM onder een gunstregeling vallen.

Ik zie wel meerwaarde in dividend, maar niet in een maandelijkse vs kwartaal of jaarlijkse uitbetaling in de zin van dat het een reden is om dat te verkiezen tegenover andere REIT.

Ik sluit me aan bij @horste - mag ik vragen op welke basis je een daling van de koers verwacht, zelf verwacht ik eigenlijk een milde stijging:
  • Laatste publicatie was behoorlijk goed met zeer hoge bezetting, stijging huurinkomsten met 4% waarbij de like for like (= groei huur van bestaande verhuring - dus geen nieuwe panden) huurinkomsten +5,..%
  • Schuldgraad nog hoog maar wel gedaald, mgmt gaf ook aan dit nog verder af te willen bouwen
  • kosten van schulden eveneens kleine daling
  • er zijn nog wat units in aanbouw die vanaf 2026/2027 ook gaan bijdragen, zou gaan om 3000 extra units tegen 2027 met eigen financiering
Xior sinds 2022 de goot in feitelijk maar imo bestaat de kans op een wat stabielere periode met minder schulden, meer inkomsten en meer units te verhuren.

Waarom specifiek verkopen? Die bandbreedte waarin het beweegt is zodanig klein dat je potentiele winst toch miniem is? Is gewoon een dividendaandeel, die 0,7% die je verliest door te verkopen en aan te kopen pakken waarschijnlijk een groot deel van je rendement weg.
Ik sluit me aan bij @horste - mag ik vragen op welke basis je een daling van de koers verwacht, zelf verwacht ik eigenlijk een milde stijging:
@:unsure: wil blijkbaar eigenhandig de beurskoers van KBC stutten door zoveel te traden en is daar een paar jaar geleden al op gewezen:
De enige die content is met al dat traden is je broker.
Wat baten kaars en bril...
Boeien, met mijn 'strategie' paar weken geleden zo 10 extra aandelen SHEL kunnen bemachtigen

• Laatste publicatie was behoorlijk goed met zeer hoge bezetting, stijging huurinkomsten met 4% waarbij de like for like (= groei huur van bestaande verhuring - dus geen nieuwe panden) huurinkomsten +5,..%
  • Schuldgraad nog hoog maar wel gedaald, mgmt gaf ook aan dit nog verder af te willen bouwen
  • kosten van schulden eveneens kleine daling
  • er zijn nog wat units in aanbouw die vanaf 2026/2027 ook gaan bijdragen, zou gaan om 3000 extra units tegen 2027 met eigen financiering
Xior sinds 2022 de goot in feitelijk maar imo bestaat de kans op een wat stabielere periode met minder schulden, meer inkomsten en meer units te verhuren.

Zijn al die vastgoed boeren niet gewoon een gok op hoe de rente zal evolueren ? Rente up, gepoept. Rente down, geld printen.

Zijn al die vastgoed boeren niet gewoon een gok op hoe de rente zal evolueren ? Rente up, gepoept. Rente down, geld printen.
Bwoah, specifiek voor Xior zit je gewoon gebeiteld met de bezettingsgraad, prijszettingsmacht en algemene evolutie waarbij in al die grootsteden er veel van die particuliere koten waarschijnlijk op termijn omgezet gaan worden in residentieel vastgoed, al dan niet verplicht vanuit de stadsbesturen.

Dus qua inkomsten zit het wel snor. Het zal wel wat op en neer gaan met de rente, maar als dividendspeler valt er wel wat voor te zeggen 🤷‍♂️

Idd direct met elkaar verbonden, ik denk/hoop dat deze nu even stabiel zal blijven gezien Eurozone inflatie toch redelijk onder controle lijkt te zijn, zo een explosie van economische groei zie ik ook niet morgen gebeuren, Xior is ook wat ingedekt met hedging voor 5-6 jaar voor +/- 90%. Zitten nu rond de 3,..%.

Bwoah, specifiek voor Xior zit je gewoon gebeiteld met de bezettingsgraad, prijszettingsmacht en algemene evolutie waarbij in al die grootsteden er veel van die particuliere koten waarschijnlijk op termijn omgezet gaan worden in residentieel vastgoed, al dan niet verplicht vanuit de stadsbesturen.

Dus qua inkomsten zit het wel snor. Het zal wel wat op en neer gaan met de rente, maar als dividendspeler valt er wel wat voor te zeggen 🤷‍♂️

Staat ook mijn dividend radar. Die GVVs en soortgelijken gewoon niet kopen als de rente 0 staat. Als rente op of boven gemiddelde staat van de voorbije X jaar kun je er niet veel mis mee doen als LT houder.

Goldman Sachs (GS) has launched a software pair trade basket going long on firms perceived to be immune to advancements in artificial intelligence while shorting companies that could be vulnerable to AI-driven disruption.

The brokerage has selected companies building AI foundations and those providing security defenses as AI beneficiaries, including companies such as Cloudflare (NET), CrowdStrike (CRWD), Palo Alto Networks (PANW), Oracle (ORCL), and Microsoft (MSFT) for the long side.

On the short side, the firm picked companies such as Monday.com (MNDY), Salesforce (CRM), DocuSign (DOCU), Accenture (ACN), and Duolingo (DUOL), noting that their operations can be easily replaced by AI automation.
Da's toch ook weer na de feiten natuurlijk.

Die "short side" stocks zijn allemaal -80% van de piek. Was interessant geweest als ze daar 1 of 2 jaar geleden mee afkwamen.

Na toch al een aantal jaar beleggen dit jaar eindelijk mijn eerste (beperkte) Multi bagger: ING met een +335% excl. dividend. Ook al omdat er weinig is van bijgekocht natuurlijk.

Eentje die ik al lang heb maar sporadisch wat heb bijgekocht heeft ook deftig rendement: Moury Construct - op papier zelfs nog steeds goedkoop als hun marges niet in elkaar stuiken.

Nog eens update collega met 1 positie: Spotify - is uiteraard nog tevreden maar is verplicht zijn doel van 800 USD voorlopig op te bergen - en heeft, uiteraard, spijt niet verkocht te hebben ergens +700 maar goed, dat is beleggen natuurlijk: kopen op minimum en verkopen op de top - onmogelijk. Plannen voor nieuwe woning zijn gewijzigd naar een grote upgrade van de bestaande - niet alleen omwille van Spotify maar een geschikt pand vinden voor de zaak van zijn vrouw (en de 5 kinderen) in de woning was een helse opdracht en viel bijgevolg ook een stuk duurder uit dan gehoopt (huidige woning is ook +400m² bewoonbaar zonder garage - quasi onvindbaar behoudens echt dure woningen)

Da's toch ook weer na de feiten natuurlijk.

Die "short side" stocks zijn allemaal -80% van de piek. Was interessant geweest als ze daar 1 of 2 jaar geleden mee afkwamen.
Heb je nu niet meteen ook een mooie samenvatting gemaakt van zowat elke themed ETF in de markt? Ze lanceren die dingen vaak op basis van bepaalde trends/bewegingen in de markt met als resultaat dat je vaak gewoon ergens instapt als de grootste hype al lang weer weg is.

En dat alles om de ETF belegger die van zichzelf eigenlijk beseft dat hij de markt niet kan verslaan toch weer te verleiden tot het nemen van meer gerichte posities aan een hogere TER ipv gewoon de brede markt te kopen.

Eentje die ik al lang heb maar sporadisch wat heb bijgekocht heeft ook deftig rendement: Moury Construct - op papier zelfs nog steeds goedkoop als hun marges niet in elkaar stuiken.
Dat bedrijfje heb ik ook al een hele tijd in portefeuille, ook een multi-bagger. Toen ik het kocht representeerde hun netto cash reserve meer dan 60% van de prijs per aandeel :rofl: Ondertussen nog zo'n 40% (op basis van de laatst gekende cijfers). Heb het op een kleine positie gehouden gezien het slecht verhandelbaar is.

Terug
Bovenaan