Kleine Beursfeiten

Benieuwd wat het zal doen na die lockup periode... meeste IPO's krijgrn dan een stevig klap. Snel eruit gaan zou ik zeggen op dat moment, je zal later wel cheaper kunnen inkopen.

Maar voorlopig ziet het er goed uit, trading halted trouwens.

De beurzen geven gas de laatste weken. Vandaag nog eens 5% cash vrijgemaakt door verkoop IWDA en EMIM. Cash zit nu rond de 8%. Normaal doe ik geen markettiming. Deze keer toch het buikgevoel gevolgd. Het doel is om richting 10% cash te gaan. Omdat het kan. Bij het officieel openen van de straat is er waarschijnlijk happy-gevoel mogelijk.

AI blijft boomen. Ik gebruik het zelf ook dagelijks, maar de waarderingen blijven oplopen. Hoe houdbaar is dit?
Shiller PE loopt ook stevig op. This time is different?
IPO's op komt. It's probably overpriced.. Er komen er veel.
Musk met een mega IPO. Vind ik zelf maar niets.
Hoe zit het met de schulden bij de overheden?

Oorlog Iran ziet er naar uit dat dat wel gaat loslopen. Geen van de beide partijen heeft nog iets te winnen. Tijd zorgt voor negatieve gevolgen aan beide kanten. Na wat piemelzwieren zal dat wel opgelost worden.
Oorlogen zorgen wel voor economische groei nu ook Europa moet bijbenen. Niet te onderschatten.

Maar, het is dus allemaal buikgevoel.

heb lock-up periode van 180 dagen dus vooral belangrijk aan hoeveel het dan staat. Maar fantastische opening wel!
Fantastisch ja. Wel jammer van die 180 dagen dus duimen. Anderzijds kan dat misschien ook positief zijn indien het verder zou doorstijgen in die tijd dan je zelf verwacht 😊. Geen verkoopstress dus.

Benieuwd wat het zal doen na die lockup periode... meeste IPO's krijgrn dan een stevig klap. Snel eruit gaan zou ik zeggen op dat moment, je zal later wel cheaper kunnen inkopen.

Maar voorlopig ziet het er goed uit, trading halted trouwens.
ze werken volgens S1 filing normaal trapsgewijs, met gedurende die 180 dagen early releases - zeker in omstandigheden zoals deze waar er enorme koopdruk is. Resultaat zou dus moeten zijn dat er smooth aandelen op de markt komen gedurende die periode. Niet een one-off drop dus na 180d.

Mooie update van Adyen, ik vermoed dat de koersen onder €1000 binnenkort voorgoed verleden tijd zullen zijn:
* nieuwe overname
* groei van 20% bevestigd
* share buy back programma incoming
@Spooky Weet jij de oorzaak van de daling van Adyen de laatste tijd? Hopelijk kunnen we binnenkort ook dit aandeel met winst verkopen 😊.
Kan je imo even goed Figma kopen. Zal bij een "bodem" veel sneller weer naar boven schieten dan Adobe.

Duurder, ja. Maar groeit dan ook 4x sneller. Ik ga er misschien wat oppikken vandaag. Als SaaS weer iets of wat in favour is staat dat snel 50% hoger. (zoals intra-feb run van +46%).
Bedankt @Racing_Genk . Sterke earnings voor Figma. Belooft mogelijk ook voor Adobe binnenkort :).

Laatst bewerkt:
Nog paar aandelen Meli en Adobe gekocht, GAK wat naar beneden gehaald

Meli blijf ik een dubbele vinden. De financiële cijfers gaan jaar na jaar stevig omhoog (los van het feit dat een deel van de winst opgegeven wordt ten voordelen van expansie, of dat is toch hoe ze het zelf uitleggen) maar zelfs nu na zo'n stevige koersdaling het afgelopen jaar staat het aandeel nog altijd hoog genoteerd qua P/E ratio (40-45x) dus er zat hiervoor wel heel veel groei ingeprijsd.

Nu ja, lang genoeg bijhouden en als ze die sterke groei nog een paar jaar blijven neerzetten, komt het wel goed zeker?
Een aantal jaar terug hetzelfde moeten doen met Amazon dat wel af en toe eens 2-3 jaar geen koerswinst boekt.

Meli blijf ik een dubbele vinden. De financiële cijfers gaan jaar na jaar stevig omhoog (los van het feit dat een deel van de winst opgegeven wordt ten voordelen van expansie, of dat is toch hoe ze het zelf uitleggen) maar zelfs nu na zo'n stevige koersdaling het afgelopen jaar staat het aandeel nog altijd hoog genoteerd qua P/E ratio (40-45x) dus er zat hiervoor wel heel veel groei ingeprijsd.
PE is sowieso een slechte metric voor MELI, maar zeker met de enorme fintech investeringen/loans en de buffer die ze daarvoor moeten opbouwen/aanhouden. EV/EBIT, P/OCF en P/FCF, als is die laatste ook verstoord om dezelfde reden.

En dan zal je zien dat het historisch gezien uitzonderlijk goedkoop staat, zeker voor zo'n omzetgroei.

Bill Ackman stapt in Microsoft. Adobe mee omhoog op sterke cijfers van Figma. Omzetversnelling, klanten betalen blijkbaar zonder problemen voor AI credits die ze extra verbruiken bovenop hun payment plan.

Ik heb analyses gelezen die letterlijk voorspelden dat het subscription model tegen eind 2027 zou ophouden te bestaan. Gaat het narrative eindelijk beginnen keren?

Terug
Bovenaan