Kleine Beursfeiten

Das eigenlijk gewoon een basic dagelijkse schommeling dan :p

Ik weet dat we hier met grote bedragen spelen maar als 3k 1% is van je pf ben je dit jaar al meer dan 45k verloren op de beurs?

Dat is toch niet zo uitzonderlijk ? Als je pakweg 100-200k hebt en je komt een kakjaar/dip tegen van -25% zit je er al aan. Voorbije 5 y, een 30% Corona dip en een 25% Oekraine dip.

En I know dat 100-200k veel lijkt. Maar de modale middenklasse familie met 30-40ers die wat belegt zit heus niet met 5k te beleggen.

Spaar 500 per maand, plof het in de beurs, doe dit 10y. Boem, je hebt 100k.

ECB begint al zelfs met aankondiging van mogelijkse rente verlaging in de zomer.
Dat geloof je dat die er effectief komen? Laat dan eerst eens de oorlog in Oekraïne eindigen. Daarbij ook nog eens de komende inflatie door de (transport) situatie in het Midden-Oosten.

Laatst bewerkt:
Welke risico's? ECB begint al zelfs met aankondiging van mogelijkse rente verlaging in de zomer.
Shipping route issue/oorlog in midden-oosten die als gevolg kan hebben dat inflatie terug stijgt of niet verder afneemt - goed excuus voor FED om in de fout te gaan en rente niet naar beneden te brengen in combinatie met een markt die al cuts verwacht in Maart. Ik hoor toch ook dat EU de markt attent aan het maken is dat rate cuts niet zo evident zijn.

Daarnaast kan het zijn dat Janus voornamelijk doelt op risico’s gelinkt aan OXY en dat dit zijn marge positie in gevaar brengt.

Persoonlijk zit ik dicht tegen max. marge aan op het moment maar krijgt een significante inflow in Mei en portefeuille is gediversifieerd. Indien alles daalt tot dan, kan ik daarmee bijkopen.

Voor de geïnteresseerden:
Ik heb aandelen gekocht van Air France, Shell, Porsche, Hertz, ING, Wirecard en zelfs van een Canadees oliebedrijf terwijl iedereen me voor gek verklaarde dat ik daarin investeerde

Voor de geïnteresseerden:
Is er iets dat Andy niet kan?

Is er iets dat Andy niet kan?
De waarheid vertellen? Lijkt me straf dat ge geld hebt verdiend op Wirecard, zeker als het nu nog in uw portefeuille zit 💪

Welke aandelen heb je ooit met winst verkocht?
“Nog geen. Als een aandeel voor corona 10 euro kostte, dan zal het misschien niet meer terugkeren naar zijn hoogste waarde, laat ons zeggen 40 euro, maar zal het op een dag waarschijnlijk wel 30 euro halen. Zulke limieten heb ik ingesteld. Haalt het aandeel die limiet? Dan verkoop ik onmiddellijk. Tikt het die limiet niet aan, dan laat ik het gewoon staan. Dat is op dit moment het geval. Als ik morgen dringend geld nodig heb, dan kan ik het nog altijd verkopen aan de prijs waaraan ik het destijds heb gekocht. Verliezen zal ik er volgens mij nooit op doen. Volgens mijn laatste berekeningen is de 30.000 euro nu ongeveer 80.000 euro geworden. Dat is niet slecht, hé?”

Als zijn berekening van de waarde even goed is als de redenering voor zijn uitstap, dan kan de waarde even goed -80.000 zijn.

Ze zouden influencers/BV’s/publieke figuren moeten verbieden om hun posities openbaar te maken.

Laatst bewerkt:
Dat is toch niet zo uitzonderlijk ? Als je pakweg 100-200k hebt en je komt een kakjaar/dip tegen van -25% zit je er al aan. Voorbije 5 y, een 30% Corona dip en een 25% Oekraine dip.

En I know dat 100-200k veel lijkt. Maar de modale middenklasse familie met 30-40ers die wat belegt zit heus niet met 5k te beleggen.

Spaar 500 per maand, plof het in de beurs, doe dit 10y. Boem, je hebt 100k.
Ja snap ik wel hoor. Maar het jaar is nog maar twee weken bezig.

Waar ik werk hebben we in labo machines al 20-30y 70% marktaandeel. Elk jaar roeptoetert iemand "peak". Yet, q na q record sales.

Apple just hetzelfde. Die creëren zoveel cash dat hun buybacks alleen al de koers naar boven blojven duwen.

Until the music stops.
Toevallig vandaag in de tijd:

Apple wipt Samsung van de troon​

Voor het eerst sinds 2010, heeft niet Samsung, maar Apple in het voorbije jaar de meeste smartphones verhandeld. Apple
verkocht in 2023 235 miljoen iPhones, dat zijn 8,4 miljoen meer smartphones dan Samsung. Het Koreaanse concern valt terug naar de tweede plaats.

Hoewel Apple al enkele jaren de kerstperiode domineert, is de piek boven Samsung in 2023 ongezien. In de top 3 is Apple zelfs het enige bedrijf dat groei kon realiseren. Het Chinese Xiaomi is het nummer drie.

Laatst bewerkt:
Shipping route issue/oorlog in midden-oosten die als gevolg kan hebben dat inflatie terug stijgt of niet verder afneemt - goed excuus voor FED om in de fout te gaan en rente niet naar beneden te brengen in combinatie met een markt die al cuts verwacht in Maart. Ik hoor toch ook dat EU de markt attent aan het maken is dat rate cuts niet zo evident zijn.

Daarnaast kan het zijn dat Janus voornamelijk doelt op risico’s gelinkt aan OXY en dat dit zijn marge positie in gevaar brengt.

Persoonlijk zit ik dicht tegen max. marge aan op het moment maar krijgt een significante inflow in Mei en portefeuille is gediversifieerd. Indien alles daalt tot dan, kan ik daarmee bijkopen.
Ah OK.

Ik zie weinig risico's aan OXY zolang Buffet er toch een vloer onder heeft liggen maar goed.
Hier ook op max marge momenteel maar geen inflow dus het is wachten tot bepaalde items materialiseren alvorens er middelen vrij komen.
Nu als Nintendo zo blijft gaan kan ik daar wel beginnen trimmen.

Ja snap ik wel hoor. Maar het jaar is nog maar twee weken bezig.

Dat is ook hetgene wat ik zo frappant vind, het is verdomd snel gegaan op 2 weken... :)
Het spijtige is dat mijn grootste verlies eigenlijk op een positie was maar mijn sell order 2 weken geleden voor open stond maar hiervan maar 10% gefilled is geraakt... had ik dat toen iets lager gezet, had ik 15-20k minder verlies gehad.

Ik heb BLDR verkocht (was niet zo een grote positie). Reden 100% winst en ik denk niet dat daar dit jaar nog veel gaat bijkomen...en wat extra cash beschikbaar.

Max marge, vollenbak gebruik van opties,... Al wat stress tests van uw portfolio gedaan?
Dit.

Welke risico's? ECB begint al zelfs met aankondiging van mogelijkse rente verlaging in de zomer.
Iedereen heeft hier +20-30% in de afgelopen 3 maand. Denk je dat renteverlagingen nog niet volledig in de koersen zitten?
Daarbij, dat is macro.
Mijn reden is specifiek.

Mijn allergrootste positie is oxy. Dat is dus de voornaamste collateral voor de posities op margin.

Buffett heeft niet bijgekocht aan 56 paar dagen geleden.
Maar vooral: vandaag gezien in de recentste cijfers dat de Russen de laatste weken mogelijks serieus cheaten met hun productiecuts.
Die 2 feiten verhogen de kans op tijdelijke shit.

Tijdelijke shit kan dodelijk zijn als je teveel margin hebt.
Dus simpele realiteit: positie oxy blijft, maar margin grotendeels of volledig weg.

Laatst bewerkt:
Max marge, vollenbak gebruik van opties,... Al wat stress tests van uw portfolio gedaan?
Ter verduidelijking: als ik zeg max marge dan bedoel ik mijn persoonlijke max, dit is maar de helft van wat mijn broker toelaat.

Ik wil gerust eens stress tests doen maar mijn optie posities zijn <30% van de portfolio.
2 van mijn 3 grootste posities (FFH en Nintendo, samen 30%) staan aan +/- ATH's en zou ik geen ramp vinden om te verkopen als er iets mis zou gaan,, deze coveren alle optie posities indien alles naar 0 gaat maar met voornamelijk 2j opties betwijfel ik dat dit kan gebeuren.

Maar iemand mag mij wel eens uitleggen hoe jullie stress tests doen. :)

Laatst bewerkt:
Er is een olie cap op Russische olie en Rusland is dorstig naar geld.
Iran zit in hetzelfde schuitje. Geen van beide is in een positie dat ze minder kunnen oppompen.

Resultaat: de markt wordt overspoeld door goedkope olie.

China en India kunnen alle olie krijgen die ze willen aan een spotprijsje.
Dus die gaan zeker geen dure vaatjes kopen.

Verder zijn lage/aanvaardbare olieprijzen essentieel om de EU recht te houden en dat is zowel in het voordeel van de US als SA.
Geld is belangrijk maar de vijand eens goed kloten is nog belangrijker.
Maar vooral: vandaag gezien in de recentste cijfers dat de Russen de laatste weken mogelijks serieus cheaten met hun productiecuts.
Die 2 feiten verhogen de kans op tijdelijke shit.

Rusland dat cheat, mijn broek zakt af.

Ironisch genoeg zullen de olieprijzen zodra de oorlog gedaan is vermoedelijk wel fameus stijgen.

Iemand kennis over Deutsche Telekom?

Vanwaar de interesse?

Weinig diepgaande kennis over het bedrijf of de sector, maar hun netwerk is wel sterk verouderd, moeten grote investeringen doen in glasvezel ipv koper. Dat was ook de reden waarom ze 2 jaar geleden T-mobile Nederland (dacht ik) verkocht hebben, om cash te genereren.

Terug
Bovenaan