Kleine Beursfeiten

BRKB ook verkocht aan 360 (16/17% winst).
China doet het niet goed en apple heeft daar veel inkomsten en worden meer en meer geboycot. Geloof ook niet echt in hun nieuwe vr headset wat wel eens een flop zou kunnen zijn.

Ga wel terugkopen bij stevige dip.
Een punt waar ik me reeds een tijdje vragen bij stel, sterke focus op Apple - waar ze toch ook wat zoeken op the next big thing.

Apple, top, zowel product als marges … maar model moet vroeg of laat op limieten botsen, en dan zijn er nog de politieke zaken.

Een punt waar ik me reeds een tijdje vragen bij stel, sterke focus op Apple - waar ze toch ook wat zoeken op the next big thing.

Apple, top, zowel product als marges … maar model moet vroeg of laat op limieten botsen, en dan zijn er nog de politieke zaken.
Apple heeft een eigen ecosysteem. Een China hard ban kan pijn doen aangezien die 22% van de omzet zijn.

Wat iedereen wat vergeet, Apple is een zeer sterke catalogus van eigen reeksen aan het opbouwen. Scoren stuk voor stuk goed en niet van die bandwerkbagger die er bij de meeste concurrenten is.

Ik verwacht op middenlange termijn (enkele jaren) dat abonnementen op Apple TV en verkoop/verhuur van reeksen aan andere platformen een significant deel van hun omzet zal zijn. Vandaag is de verkoop van services al hun tweede grootste bron van inkomsten. Welliswaar nog op ruime afstand van hun Iphones.

Door die recurring revenue zullen ze minder afhankelijk zijn van de release van nieuwe hardware.
Microsoft heeft die shift enkele jaren geleden ingezet en de markt was daar toen zeer sceptisch over. "Niemand gaat maandelijks betalen voor Office". Maar als je nu de cijfers bekijkt kan je alleen maar vaststellen dat het de juiste keuze was.

De markt is de laatste weken negatief over Apple maar ik snap dat sentiment niet goed. Ik heb het aandeel zelf niet in portfolio maar moest ik op cash zitten zou ik de huidige waarde nog wel als goeie instapper zien.

Sorry maar Apple TV, dan concurreer je met Netflix, Disney, Paramount & Amazon... behalve die laatste is dat praktisch hun core business.
Ik heb sommige reeksen bekeken, ok die zijn niet slecht. Maar na het bekijken van de shows stop je je abo en switch je even naar D+ of een andere service. Switch kost? Nagenoeg nihil. Ecosysteem voordeel? Nagenoeg nihil.

Voorts is de Iphone zelf nog altijd verantwoordelijk voor +50% van de omzet. TV is maar een fractie van de services.

Grootste deel van die services is de 30% fee die Apple oplegt aan alle verkopen via hun appstore. Waar ze dus al serieus wat voor legal fights zijn moeten aangaan (Epic lawsuit & wsl in Europa ook). Dat groeit natuurlijk wel nog hard natuurlijk.

Je vergelijking met MSFT slaat op niet veel, want de grootste omzetgroei bij MSFT komt door de cloud business. Daar heeft Office niets mee te maken.

Elke KMO zit vast bij Microsoft. En er zijn er nog een pak die moeten digitaliseren omdat er nog een dinosaurus IT beheerder zit , bijna pensioengerechtigd die nog vasthoudt aan oude principes. Maar erna -> MSFT.
Die zitten echt vastgebeiteld en ik zie geen alternatief

Sorry maar Apple TV, dan concurreer je met Netflix, Disney, Paramount & Amazon... behalve die laatste is dat praktisch hun core business.
Ik heb sommige reeksen bekeken, ok die zijn niet slecht. Maar na het bekijken van de shows stop je je abo en switch je even naar D+ of een andere service. Switch kost? Nagenoeg nihil. Ecosysteem voordeel? Nagenoeg nihil.

Voorts is de Iphone zelf nog altijd verantwoordelijk voor +50% van de omzet. TV is maar een fractie van de services.
Time will tell... Ik heb geen glazen bol.
Van Amazon is al langer geweten dat ze hun prime video aanbod zien als extraatje om hun prime abonnement te slijten zodat je rapper bij hen bestelt. Netflix spuwt bagger en sukkelt al een paar jaar om abonnees te houden (cfr. hun recent gaming aanbod). Paramount staat al enkele maanden met zen poep te schudden naar potentiële overnemers. D+ staat ook serieus onder druk nu de Marvel hype wat gaat liggen. D+ was ook ten dode opgeschreven 'wie betaalt nu maandelijks voor tekenfilms'. Als je bereid bent wat verlies te incasseren bij opstart kan je u zeker in die markt mengen. En laat nu zowel MSFT als Apple op de berg cash zitten en diversiteit in hun portfolio hebben om dat mogelijk te maken.

De wereld gaat natuurlijk ook verder dan BG waar mensen tech savvy zijn en hun abonnementen wisselen. In men vriendenkring zie ik weinig mensen abonnementen opzeggen.
Iphone is nog altijd de grootste omzet, maar als je ziet dat services al vlot Mac en Ipad achter zich laat vermoed ik dat Iphone hetzelfde lot beschoren is.

Je vergelijking met MSFT slaat op niet veel, want de grootste omzetgroei bij MSFT komt door de cloud business. Daar heeft Office niets mee te maken.
En wat is er niet recurring aan cloud? Ik trok de vergelijking op consumer omdat Apple zich ook op die markt begeeft. Ik zeg alleen dat analisten het niet konden appreciëren zoveel jaar geleden dat MSFT met een abonnementformule richting de consument trokken. Maar dat Microsoft bewijst dat het kan. Ik zie Apple vandaag die zelfde beweging maken en ze zullen nog wel met andere dingen dan enkel wat series op de proppen komen.

Time will tell... Ik heb geen glazen bol.
Van Amazon is al langer geweten dat ze hun prime video aanbod zien als extraatje om hun prime abonnement te slijten zodat je rapper bij hen bestelt. Netflix spuwt bagger en sukkelt al een paar jaar om abonnees te houden (cfr. hun recent gaming aanbod). Paramount staat al enkele maanden met zen poep te schudden naar potentiële overnemers. D+ staat ook serieus onder druk nu de Marvel hype wat gaat liggen. D+ was ook ten dode opgeschreven 'wie betaalt nu maandelijks voor tekenfilms'. Als je bereid bent wat verlies te incasseren bij opstart kan je u zeker in die markt mengen. En laat nu zowel MSFT als Apple op de berg cash zitten en diversiteit in hun portfolio hebben om dat mogelijk te maken.

De wereld gaat natuurlijk ook verder dan BG waar mensen tech savvy zijn en hun abonnementen wisselen. In men vriendenkring zie ik weinig mensen abonnementen opzeggen.
Iphone is nog altijd de grootste omzet, maar als je ziet dat services al vlot Mac en Ipad achter zich laat vermoed ik dat Iphone hetzelfde lot beschoren is.

En wat is er niet recurring aan cloud? Ik trok de vergelijking op consumer omdat Apple zich ook op die markt begeeft. Ik zeg alleen dat analisten het niet konden appreciëren zoveel jaar geleden dat MSFT met een abonnementformule richting de consument trokken. Maar dat Microsoft bewijst dat het kan. Ik zie Apple vandaag die zelfde beweging maken en ze zullen nog wel met andere dingen dan enkel wat series op de proppen komen.
Dat is recent ook gestopt.
Nu laten ze ads toe op Prime Video voor mensen die enkel de free delivery willen. Als je toegang zoals vroeger wilt hebben tot Prime Video, ga je een beetje meer moeten betalen.

--> Fantastische segmentatie. Je verliest geen enkele klant, want diegenen die niet kijken blijven evenveel betalen. Diegenen die Prime Video appreciëren en blijven willen kijken geven meer revenues. Zelfs zonder Bezos draait het daar goed.

Apple ging toch ook die VR bril & gaming toer op gaan? Lijkt me allemaal niet hun core-business.
Dat blijft voor mij hun hardware (i.e. de Iphone alleen btw) & het ecosysteem daarrond.

Goed bedrijf, fantastisch winstgevend momenteel. Maar ik zie de service- tak niet groeien tot in de hemel. That's all.

PS: ivm D+ Heb je niet gezien dat The Bear (grote winnaar van Emmy's naast Succession) daaropstaat? Die hebben véél meer dan enkel wat tekenfilms. Zalige serie trouwens. De moeite om één maand abo te nemen & te bingen.
En voor Disney zelf: TV is maar klein % van de inkomsten hoor. De parken, cruises, merchandising, films op grote scherm brengen veel meer op. Die hebben ook diepe zakken.

Netflix spuwt bagger en sukkelt al een paar jaar om abonnees te houden
Dit klopt waarschijnlijk niet...

GDRJ9-BPWc-AAr-Vt-R.jpg

PS: ivm D+ Heb je niet gezien dat The Bear (grote winnaar van Emmy's naast Succession) daaropstaat? Die hebben véél meer dan enkel wat tekenfilms. Zalige serie trouwens. De moeite om één maand abo te nemen & te bingen.
Ik heb D+. Men statement refereerde naar hoe ze in de markt werden ontvangen. Terwijl ik net één van de weinigen in men omgeving was die alle onderliggende content ook wist te appreciëren.

Dit klopt waarschijnlijk niet...
In Q2/3 2022 had Netflix telkens meer opgezegde dan nieuwe abonnementen. Sinds Q4 2022 counteren ze dat vooral door geleidelijk aan mechanismes te implementeren om accountdelen tegen te gaan alsook te experimenteren met goedkopere abonnementen met reclame.

Ik heb geen kruistocht tegen Netflix eh :) . Hell, ik heb het aandeel zelfs niet bekeken. Ik sprak over Netflix als bedrijf die werken onder het motto 'we lanceren 35 series per maand meestal low-budget en we zien wel wat er tegen de muur blijft plakken.' . Staat haaks op Apple die een zekere kwaliteit nastreven omdat ze nu eenmaal ook al dat imago hebben.

Ik vind ook dat Netflix absolute bagger spuwt (al die scripted reality shit bvb) maar onderschat niet hoe groot het publiek daarvoor is.

Het 'gepeupel' slikt al die rommel zonder problemen. Kijk in eigen land bvb. hoe populair The Masked Singer is, hoeveel mensen luisteren naar Q-Music, MNM, Studio Brussel,...

Ik denk dat slechts een minderheid kwaliteitszoekers zijn. Ik vind mijn ding meer en meer op Youtube eigenlijk, waar ik premium heb.

Onafhankelijk van of dat statement klopt, had het wel nog steeds de laagste churn, ook in de jaren ervoor.
Dus ze deden het niet supergoed maar beter dan hun concurrenten dus geen probleem?
Waarmee ik bedoel, tis niet omdat jij gelijk hebt dat ik ongelijk heb en vice versa. Ons beide statements kunnen perfect naast elkaar staan.

Bron:

Dus ze deden het niet supergoed maar beter dan hun concurrenten dus geen probleem?
Waarmee ik bedoel, tis niet omdat jij gelijk hebt dat ik ongelijk heb en vice versa. Ons beide statements kunnen perfect naast elkaar staan.
Uw statements over Netflix kwamen uit een post waarbij je de concurrentie negatief vergeleek met Apple.

Maar uit de cijfers blijkt dat Netflix zijn abonnees beter houdt dan Apple.

Niet meer dan dat :-)

Apple heeft 2.800B mcap, Netflix 210B. Zelfs als Apple op een of andere manier de markt verovert gaat dat niet veel veranderen aan de investment case. Is te klein vs. de rest van de business.

Initieel kwam Apple ter sprake omdat iemand Berkshire verkocht had omwille van Apple.

China is 19% van de omzet van Apple.
Apple is een 40% van de aandelenportefeuille van Berkshire.
De aandelenportefeuille is een kleine 40% van de waarde van Berkshire.

Berkshire heeft dus via die omzet van Apple een blootstelling van een 3% aan China?

Ook naar AMR (alpha metallurgical resources) zitten kijken, smallcap thermal coal producent.

Noteert aan +- 1,5 keer de winst :oink:

Ik had een potentieel kooptarget op 125, maar ziet er niet naar uit dat ik dat ga krijgen.

Ik vind AMR interessanter, die staan +/- aan gelijke P/E, hebben geen schuld en steken al hun FCF in buybacks ipv dividend, voordeliger voor ons belgen.
Moh, Alpha Metallurgical resources, een oude bekende van mij ;-)

AMR helaas slechts tot aan 131 geraakt een paar maanden geleden.

Ondertussen +60% :-(
Ondertussen +184%, SNEU.

Steenkool bleek contrairder en beter dan olieproducenten de afgelopen jaren.

Terug
Bovenaan