Kleine Beursfeiten

Vooral interessant dat die secundaire indicatoren (waar ik hier vroeger nog over gesproken heb) er dus blijkbaar wel echt boenk op zitten.

Ik hoopte eigenlijk dat dat specialleke zwaar zou stijgen, want long is het altijd gemakkelijker om zware winsten te maken.

300%, uiteraard te vroeg verkocht. Maar ok, onmogelijk te weten.
Staan nu aan +600%.
Je zegt 'Long is het gemakkelijker om zware winsten te maken' maar je hebt 300% met je short op een paar uur tijd....:thinking:

Je zegt 'Long is het gemakkelijker om zware winsten te maken' maar je hebt 300% met je short op een paar uur tijd....:thinking:
Punt is dat het niet gemakkelijk is om zowel de richting van een koers als de timing waarop dit gaat gebeuren gelijktijdig te bepalen.
Markets can remain irrational longer than your can remain solvent. Dus is altijd tricky met tijdsgerelateerde instrumenten.

Met spielerei geld.

Waren de resultaten toevallig heel goed (wat diezelfde indicator getoond zou hebben), dan zou ik daar letterlijk 20 keer zoveel ingestoken hebben.
In het aandeel zelf dan, want de opties zijn te illiquide.

Het is gewoon brute pech dat Ozempic tractie gekregen heeft, nu ik net sinds +-2 jaar een heel specifiek detail gevonden heb op internet waaruit ik kan afleiden hoeveel Herbalife distributeurs erbij gekomen zijn in de afgelopen maanden :)

Die indicator toonde de afgelopen 2 jaar geen eenduidige richting qua nieuwe distributeurs.
Beetje erbij, beetje eraf.
Niet genoeg om een positie te nemen.

De laatste 2 maand echter: gewoon een totale crash.
Dus nu dacht ik er wel eens een durum feta mee te verdienen.
Was dus speculatie, maar met nogal fundamentele basis.

Laatst bewerkt:
Met spielerei geld.

Waren de resultaten toevallig heel goed (wat diezelfde indicator getoond zou hebben), dan zou ik daar letterlijk 20 keer zoveel ingestoken hebben.
In het aandeel zelf dan, want de opties zijn te illiquide.

Het is gewoon brute pech dat Ozempic tractie gekregen heeft, nu ik net sinds +-2 jaar een heel specifiek detail gevonden heb op internet waaruit ik kan afleiden hoeveel Herbalife distributeurs erbij gekomen zijn in de afgelopen maanden :)

Die indicator toonde de afgelopen 2 jaar geen eenduidige richting qua nieuwe distributeurs.
Beetje erbij, beetje eraf.
Niet genoeg om een positie te nemen.

De laatste 2 maand echter: gewoon een totale crash.
Dus nu dacht ik er wel eens een durum feta mee te verdienen.
Was dus speculatie, maar met nogal fundamentele basis.
Jammer voor Billie Ackman dat zijn bet nu uitkomt.... :laugh:

Jammer voor Billie Ackman dat zijn bet nu uitkomt.... :laugh:
De reden is vooral Ozempic, daar had Billie ex-ante geen weet van.

Als Oxy morgen fraude blijkt te zijn of olie gaat naar 0, maar ze vinden toevallig gigantische hoeveelheden uranium op hun velden waardoor het aandeel toch 200% stijgt...
dan had ik geen gelijk hé, ook al geeft de koers mij zogezegd gelijk :-)

De reden is vooral Ozempic, daar had Billie ex-ante geen weet van.

Als Oxy morgen fraude blijkt te zijn of olie gaat naar 0, maar ze vinden toevallig gigantische hoeveelheden uranium op hun velden waardoor het aandeel toch 200% stijgt...
dan had ik geen gelijk hé, ook al geeft de koers mij zogezegd gelijk :)

I know, maar blijf grappig dat hij 5y public vecht, 100en miljoenen verliest en dan paar jaar later toch gewonnen zou hebben.

Stellantis Delivers Record Net Revenues, Net Profit, Industrial Free Cash Flows for Full Year 2023
  • Net revenues of €189.5 billion, up 6% compared to 2022, with consolidated shipment volumes increasing 7%
  • Net profit grew 11% to €18.6 billion. Adjusted operating income(1) rose 1% to €24.3 billion, with AOI margin of 12.8%
  • Industrial free cash flows(2) of €12.9 billion, an increase of 19% compared to 2022
  • Strong balance sheet, with Industrial available liquidity at €61.1 billion
  • LEV sales up 27% in 2023, with PHEVs at #1 in U.S. and #2 for LEVs in U.S.(3); 21% increase in global BEV sales in 2023
  • Returned €6.6 billion in cash to shareholders in 2023 through dividends and share buybacks, an increase of 53% compared to €4.3 billion in 2022
  • Dividend proposed of €1.55 per common share, increase of approximately 16% compared to prior year, pending shareholder approval
  • Announcing 2024 open market share buyback program of €3.0 billion
tfw het autobedrijf dat zogezegd nergens staat in EV de #1 in hydrib wagens is in US.
tfw het autobedrijf met bergen schulden en verliezen mega fcf heeft en op een berg net cash zit
Blijft meest gehate autobedrijf op de planeet, met heel wat misinformatie onder beleggers, en ook analisten (maar auto-analisten bestaan eigenlijk niet aangezien die zuiver macro-"analisten" zijn die het elke keer fout hebben).

6.6% dividend nog altijd aan huidige prijs, slechts 26% of zo payout ratio.
Buyback zou hoger mogen. Slechts 2.5b€ net buy back voor 2024. Slechts ~3.5%, en dat aan 2x ev/fcf.
Dividend + buyback ~10.2% aan huidige prijs.

Nog altijd een van de goedkoopste bedrijven op de planeet. Zeker gezien de >10% capital return via dividend+buyback.

Laatst bewerkt:
Niet als uw onderliggende portefeuille 2 jaar quasi niet wijzigt hé.

bv. ten tijde van First Citizen.

Ik heb 100k in Oxy zitten, zonder cash, op een moment waarvan ik denk dat het zeker 50% moet stijgen.
En plots komt daar compleet gratis geld voorbij wandelen in de vorm van First Citizen bank aan 30% korting, zonder downside risico.
Ja, dan peer ik daar 50k in op margin, anders moet ik mijn andere ondergewaardeerde positie verkopen.

In hindsight moest ik dat gedaan hebben, aangezien Oxy niet gestegen is.
Maar ok, had ik dat bv. in februari 2022 gedaan, dan was ik 2 weken later 50% stijging misgelopen.
Dat valt immers doorgaans totaal niet te voorspellen wanneer die (gepercipieerde) onderwaardering er uit gaat.

Het probleem is dat je beetje bij beetje opschuift qua risico, zeker als al uw grote picks telkens voltreffers waren in de laatste jaren.

Bv. Raiffeissen, NatWest, of een Match, of Genus, allemaal ondergewaardeerd.
Maar totaal niet zoals een First Citizen bank die je zonder risico kon aanraden aan een blinde mol in zijn bloot gat.
Dus margin moet navenant lager dan toen ik bij First Citizens nam.
Genus staat in solden na slechte resultaten gisteren. Te laat gezien om de bodem te proberen kopen (proberen, want had wss aan 1.500 GBX toch niet gekocht).

Ga toch maar een kleine positie nemen vandaag. Zie dat aantal ratio’s nog nooit zo laag hebben gestaan (P/S, P/BV, MC/FCF) + ik heb nog geen long staan op China recovery en dan liever deze dan een Tencent of Baba

Laatst bewerkt:
Iemand Umicore in port? Woensdag resultaten en zijn nu redelijk goedkoop....
Redelijk teleurstellend earnings rapport in mijn ogen. Ik verwacht een negatieve reactie van de markt aangezien het batterij segement zwakker presteerde dan vorig jaar terwijl men hier eigenlijk groei verwacht...

Als het onder de 20 zakt, koop ik miss nog beetje bij.

Hier wordt het wel wat positiever geformuleerd:

Laatst bewerkt:
Redelijk teleurstellend earnings rapport in mijn ogen. Ik verwacht een negatieve reactie van de markt aangezien het batterij segement zwakker presteerde dan vorig jaar terwijl men hier eigenlijk groei verwacht...

Umicore / Aperam / Thyssen ... vertoeven allemaal in zwaar weer/cyclus. Mss wel waard eens nader te bekijken, mits wat geduld ...

Umicore / Aperam / Thyssen ... vertoeven allemaal in zwaar weer/cyclus. Mss wel waard eens nader te bekijken, mits wat geduld ...
Er is een cyclische factor van de metaalprijzen maar Umicore koers reageert normaal het sterkst op de batterij materialen omdat hier de groei verwacht wordt. Het aandeel is destijds gekelderd van 60€ omdat de nieuwe CEO aankondigde dat ze toch niet zo goed bezig waren op die materialen als eerder gecommuniceerd.

Portefeuille staat bijna break-even vs. begin van het jaar - nog 0,8% te gaan!

Vorige keer toen het bijna zover was kwam Powell roet in het eten gooien. Ben benieuwd hoe lang het deze keer mag duren!

Heeft hij bij mij al gedaan met de aankondiging dat hij niet gehaast is om rentes te cutten. :)

Nog op -12% hier, ik heb JOE > 60 en BYON > 28 terug nodig.

edit: Umicore -5% bij open, makes sense.

Laatst bewerkt:

Hier wordt het wel wat positiever geformuleerd:
'Vooral de recyclagetak is verantwoordelijk voor de lagere prognoses, gezien afkoelende edelmetaalprijzen', zegt KBC Securities-analist Wim Hoste over de update van Umicore.
'We blijven echter geloven dat het bedrijf een belangrijke rol te spelen heeft in de elektrificatie van het transport', zegt hij. Hoste ziet in de recyclage van batterijmaterialen nog altijd een belangrijke groeimotor richting het komende decennium.

Hoste gaat zijn verwachtingen op de korte termijn neerwaarts bijstellen, maar handhaaft zijn 'opbouwen'-advies. Umicore
UMI-3,96%
lijkt voorlopig dus vooral een aandeel voor de (zeer) geduldige beleggers.

Terug
Bovenaan