Kleine Beursfeiten

Bet the farm type?

Je moet de commentaren eens lezen van toen ik die aandelen voor het eerst hier introduceerde :)

'Overleveraged shit' 'hoe olie, alles zal toch elektrisch worden?' 'Dat is niet ethisch' (oxy aan 21)

'Nemen shit over, zullen zelf failliet gaan' 'haha hun at1 zijn zopas foetsie' '
Als covid een jaar langer was blijven duren en opec niet had gecut, dan was oxy wel failliet kunnen gaan.

Veel koppige en nukkige figure, mezelf incluis. Bijna iedereen zit remote/ergens anders op de wereld. Iedereen wil zijn gedacht erdoor duwen. Veel slimme koppen die allemaal aan het schaken zijn op het politieke bord. Voor de ene is het toxisch, voor de andere is het dolle pret met de popcornzak in de hand 🤷‍♂️
Dat is overal zo. Steken geven en krijgen, informatie achterhouden, etcetera...

Obsessie, obsessie. Je post hier 1x iets en je wordt er op afgerekend. Ik heb niemand horen lachen met de EVS tip (altijd onder 20 kopen) of IWDA (gewoon blijven kopen) of Engie (kopen aan 9 is geld oprapen).

Ik zit in de sector en lijkt me een solid tip. Dat er dan mensen dat eruit pikken als 'heel je huis er op in zetten' en dan nadien komen mekkeren, is hun eigen keuze.
Even los van het feit dat ik het aandeel Pacbio nog steeds als super speculatief zie:
Jou neem ik voor de duidelijkheid niets kwalijk, integendeel. Je hebt een vrij duidelijke case, neemt positie in, en deelt het hier. Prima, dat maakt een forum.
Het viel me gewoon op dat mensen hier halsoverkop tips (waaronder pacb, xfab, etc.) lijken te volgen zonder er veel bij na te denken, hier veel over posten (zonder dat er veel nieuws is) en vooral bij de minste daling ofwel kritiek leveren ofwel door jou gerustgesteld willen worden. Dan stel ik me toch vragen en moet ik soms even met mijn ogen rollen...

Wat heb jij in portefeuille?
Teveel. Een opkuisbeurt is nodig.

Top 20 hieronder in alfabetische volgorde, wat 80% van mijn aandelenportefeuille vertegenwoordigt.
Ik had initieel iets meer tech, maar de laatste weken een aantal posities verkleind of geliquideerd. Het werd me iets te euforisch.

AgeasInsurance
AmazonTech/Retail
Archer Daniels MidlandAgriculture
BPEnergy
British American TobaccoTobacco
CapriApparel
CofinimmoReal Estate
CrocsApparel
GileadPharmaceuticals
KBC AncoraBanking
MercadolibreTech
MetaTech
Nationale NederlandenInsurance
OccidentalEnergy
OntexManufacturing
PfizerPharmaceuticals
RegeneronPharmaceuticals
ShellEnergy
TubizePharmaceuticals
VertexPharmaceuticals

Als covid een jaar langer was blijven duren en opec niet had gecut, dan was oxy wel failliet kunnen gaan.

Als mijn tante wieltjes had, was ze een trottinet.

Als covid veel langer geduurd had, was heel de wereld failliet geweest.

Dat is overal zo. Steken geven en krijgen, informatie achterhouden, etcetera...

Het is subtieler dan dat. Er zijn er veel die gewoon hun eigen goesting doen 'uit principe' (ik typisch niet) of die gewoon ingaan tegen de hierarchie (mezelf incluis soms). We zitten in een wetenschappelijke sector en de hierarchie heeft in veel gevallen totaal geen kaas gegeten van de materie (heck, onze VP ad interim die 1/5 van de revenue onder zich heeft is momenteel een finance dude met no clue at all over de science). Als je dan maar 20 man in een team hebt dat aan een project werkt waarbij de hierarchie in site A zit en een lab in site B en software in site C en samples in site D en manufacturing in site E en dan nog overal 5-6-7-8-9h tijdverschil en er is overal 1 die gewoon zijn gedacht doet uit principe, dan duurt het een tijdje voor dingen in orde komen als er een klein aantal smurfen dwars begint te liggen.

Als covid een jaar langer was blijven duren
Vaccin was 95% zeker in september-oktober 2020.
Ik weet het nog goed want ik heb toen een deel Berkshire verkocht om extra in oxy/cop/su/eog te smijten.

en opec niet had gecut, dan was oxy wel failliet kunnen gaan.
Oxy heb ik hier voor het eerst vermeld pas ná de opec cut van april-mei 2020, dus geen idee waarover je het hebt.

Het was al 2021 toen Oxy nog onder de 22 stond en onder de 40 toen ik zei dat je moest kopen als een rund want 35% P/FCF.

Vaccin was 95% zeker in september-oktober 2020.
Ik weet het nog goed want ik heb toen een deel Berkshire verkocht om extra in oxy/cop/su/eog te smijten.

Oxy heb ik hier voor het eerst vermeld pas ná de opec cut van april-mei 2020, dus geen idee waarover je het hebt.

Het was al 2021 toen Oxy nog onder de 22 stond en onder de 40 toen ik zei dat je moest kopen als een rund want 35% P/FCF.
Uit principe, niet altijd. Grote ego's die hun ongelijk niet kunnen/willen toegeven. Discussieer maar is met iemand die na zijn uren nog prof is: absurde argumenten maar wel rationeel dwz tot in de pietluttigste details. Hiërarchie in een academische wereld? De baas heeft niets te zeggen...

Als mijn tante wieltjes had, was ze een trottinet.

Als covid veel langer geduurd had, was heel de wereld failliet geweest.

Het is subtieler dan dat. Er zijn er veel die gewoon hun eigen goesting doen 'uit principe' (ik typisch niet) of die gewoon ingaan tegen de hierarchie (mezelf incluis soms). We zitten in een wetenschappelijke sector en de hierarchie heeft in veel gevallen totaal geen kaas gegeten van de materie (heck, onze VP ad interim die 1/5 van de revenue onder zich heeft is momenteel een finance dude met no clue at all over de science). Als je dan maar 20 man in een team hebt dat aan een project werkt waarbij de hierarchie in site A zit en een lab in site B en software in site C en samples in site D en manufacturing in site E en dan nog overal 5-6-7-8-9h tijdverschil en er is overal 1 die gewoon zijn gedacht doet uit principe, dan duurt het een tijdje voor dingen in orde komen als er een klein aantal smurfen dwars begint te liggen.
Vorig comment onder verkeerd citaat...

Klinkt vooral als een toxische werkomgeving dan uw sector... :)

@Marsu een gok dat wel een serieuze tailwind kan krijgen als de FED de rentes verlaagt... de sector reageert daar doorgaans sterker op dan de gemiddelde markt.
Met een gemiddelde aankoopprijs van 4.14 klaag ik sowieso niet voorlopig, al kon het scherper. :unsure:

Even los van het feit dat ik het aandeel Pacbio nog steeds als super speculatief zie:
Jou neem ik voor de duidelijkheid niets kwalijk, integendeel. Je hebt een vrij duidelijke case, neemt positie in, en deelt het hier. Prima, dat maakt een forum.
Het viel me gewoon op dat mensen hier halsoverkop tips (waaronder pacb, xfab, etc.) lijken te volgen zonder er veel bij na te denken, hier veel over posten (zonder dat er veel nieuws is) en vooral bij de minste daling ofwel kritiek leveren ofwel door jou gerustgesteld willen worden. Dan stel ik me toch vragen en moet ik soms even met mijn ogen rollen...

Teveel. Een opkuisbeurt is nodig.

Top 20 hieronder in alfabetische volgorde, wat 80% van mijn aandelenportefeuille vertegenwoordigt.
Ik had initieel iets meer tech, maar de laatste weken een aantal posities verkleind of geliquideerd. Het werd me iets te euforisch.

AgeasInsurance
AmazonTech/Retail
Archer Daniels MidlandAgriculture
BPEnergy
British American TobaccoTobacco
CapriApparel
CofinimmoReal Estate
CrocsApparel
GileadPharmaceuticals
KBC AncoraBanking
MercadolibreTech
MetaTech
Nationale NederlandenInsurance
OccidentalEnergy
OntexManufacturing
PfizerPharmaceuticals
RegeneronPharmaceuticals
ShellEnergy
TubizePharmaceuticals
VertexPharmaceuticals
Ik zie veel Pharmaceuticals in je pf. Is daar een specifieke reden voor?

Volgens mij zit er een leuke correctie aan te komen bij Big Tech, van de Magnificent 7 aandelen stoomt alleen Nvidia nog verder omhoog. De rest zakt of blijft maar wat rond zwabberen.

Mijn zak geld staat alvast klaar.

Europese bedrijven/aandelen zijn meestal goedkoper dan in de VS.

Ook met een reden, al is dat natuurlijk een heel algemeen statement op het niveau van 2 continenten.
Maar in de VS zit je met een heel andere beursdynamiek, een overheid die de eigen economie sterk steunt,... ook al doet de S&P 500 excl. de "magnificent 7" het de laatste tijd niet fantastisch.
Ik denk dat het al 20 à 30 jaar geleden is dat de euro stoxx 600 het nog structureel beter deed dan de S&P 500 (ook al zeggen historische rendementen niets over de toekomst, zo'n lange periode underperformance komt niet uit het niets). Ook al lees ik al minstens 10 jaar zowat elk jaar berichten van beursanalysten dat "dit jaar het jaar is dat Europa de VS zal outperformen".

Natuurlijk geen waarde-oordeel over specifieke Europese aandelen :)

Ook met een reden, al is dat natuurlijk een heel algemeen statement op het niveau van 2 continenten.
Maar in de VS zit je met een heel andere beursdynamiek, een overheid die de eigen economie sterk steunt,... ook al doet de S&P 500 excl. de "magnificent 7" het de laatste tijd niet fantastisch.
Ik denk dat het al 20 à 30 jaar geleden is dat de euro stoxx 600 het nog structureel beter deed dan de S&P 500 (ook al zeggen historische rendementen niets over de toekomst, zo'n lange periode underperformance komt niet uit het niets). Ook al lees ik al minstens 10 jaar zowat elk jaar berichten van beursanalysten dat "dit jaar het jaar is dat Europa de VS zal outperformen".

Natuurlijk geen waarde-oordeel over specifieke Europese aandelen :)
Denk dat Europa de VS zal outperformeren de periode vlak nadat de misérie met Rusland voorbij is.

Volgens mij zit er een leuke correctie aan te komen bij Big Tech, van de Magnificent 7 aandelen stoomt alleen Nvidia nog verder omhoog. De rest zakt of blijft maar wat rond zwabberen.

Mijn zak geld staat alvast klaar.
Hmm, ik zie Amazon en Meta ook wel nog even doorgaan

Denk dat Europa de VS zal outperformeren de periode vlak nadat de misérie met Rusland voorbij is.

Europa is toast denk ik. Industry is non competitive. Duurdere energie wegens groene transitie. Geen gas uit Rusland. Regelgeving. Stikstof geneuzel Europa. Lokale (energie) providers zijn wel nog ok. Maar wie cost competition op commodity vlak heeft...

Post Rusland gaan alle landen serieus in defensie moeten investeren. Met grote tekorten zal er ergens anders bespaard moeten worden. Als ze dan nog groene transitie gaan forceren, gaat dat uit de zak van de burger komen en consumptie fnuiken.

Europeanen zoeken met competitive edge (of geen nadelen) tgo buitenland. Europese tech/farma. Grondstoffen boeren. Financials, etc.

Hoe de VWs of zo nog competitief kunnen zijn, mij een mysterie. Of de lokale houtproducten converters of ijzererts in platen omzetten of verf maken etc.

Is er een specifieke reden waarom je dat denkt, een bepaalde sector of regio waarvan je veel verwacht?

Ik zie het minder rooskleurig in, al heb ik ook geen glazen bol. Duitse economie die het slecht doet, de UK geen haar beter, nog behoorlijk wat macro-economische onzekerheid,...
Al kunnen de banken het misschien wel goed doen, net als consumer goods (die hun prijzen zelden hebben laten dalen met de dalende gasprijzen sinds de piek); over farma ga ik geen uitspraken doen wegens te weinig zicht op die sector en bedrijven. Industrials lijkt me niet de sector waar we veel groei van mogen verwachten.

Ik denk dat Europa pas de VS zal outperformen wanneer in de VS de big tech correctie van @Master S gebeurt - en dan nog te zien hoe lang dat duurt.

Is er een specifieke reden waarom je dat denkt, een bepaalde sector of regio waarvan je veel verwacht?

Ik zie het minder rooskleurig in, al heb ik ook geen glazen bol. Duitse economie die het slecht doet, de UK geen haar beter, nog behoorlijk wat macro-economische onzekerheid,...
Al kunnen de banken het misschien wel goed doen, net als consumer goods (die hun prijzen zelden hebben laten dalen met de dalende gasprijzen sinds de piek); over farma ga ik geen uitspraken doen wegens te weinig zicht op die sector en bedrijven. Industrials lijkt me niet de sector waar we veel groei van mogen verwachten.

Ik denk dat Europa pas de VS zal outperformen wanneer in de VS de big tech correctie van @Master S gebeurt - en dan nog te zien hoe lang dat duurt.
Denk ook eerder aan een tijdelijke outperformance van Europa wanneer er “opluchting” is mbt Rusland. Zal (tijdelijk) toch wel weer meer geld richting Europa doen vloeien lijkt mij. Nu vloeit het geld vooral naar de VS. Welke sectoren het meest zullen profiteren, geen idee. Zie het op lange termijn ook niet zo positief in voor Europa.

Terug
Bovenaan