Kleine Beursfeiten

Interessante situatie bij New York community bank.
Vandaag eerst -40% naar 1,7 wegens geruchten dat ze equity moeten ophalen.
Dan blijkbaar effectief equity investment door oa. voormalig minister van financiën Mnuchin.
Dat was 1 van de enige competente mensen in de Trump administratie (die de boel samen met de FED trouwens rechthield tijdens Covid, waarvoor dank :-D )

Daarnet even +140%, en nu aan 3.5 per aandeel.

Kwantitatief:

Conservatieve back-of-the-envelope waardering van de equity:

** 5B waard (pré-crisis waardering wat niet duur of supergoedkoop was, -20% margin of safety, 715m aandelen momenteel uitstaand.
** 1B infusie via common stock en convertible preferred equity, aan prijs van 2 usd per aandeel. (= verwatering van 500 miljoen extra aandelen, in ruil voor 1B cash)
** 60% warrant coverage = 300 miljoen extra aandelen aan 2.5 per aandeel, met wel 750m cash infusie indien aandeel > 2.5 waard is.

Veronderstelling: die 1B hebben ze opgehaald omdat ze het gat schatten op max 1B, dus die extra 1B cash tellen we gewoon niet mee bij de waardering.
(Verliezen zijn waarschijnlijk groter, maar het zou mij verwonderde dat er geen enkele overheidsgarantie tussen zit.
Indien niet: waarde is veel lager!)

Dus waarde NYCB = 5.75B , voor 715+500+300m aandelen ==> conservatieve waarde per aandeel is 3.8

Kwalitatief:

- Probleem zit bij de rent-controlled NY multifamily homes, minder bij offices. Rest van portefeuille is ok.
- Mnuchin is geen uil. En ervaring in overnemen van quasi-failliete banken (Indy Mac in 2008, later aan meerwaarde verkocht), dus die 1B zal wss volstaan, en 2-2.5 zal een uitstekende prijs zijn. (was ook jaren manager bij Goldman Sachs precies in het mortgage departement, dus exact zijn kennisdomein, + hij is van NY sinds kindsbeen af dus kent de vastgoedmarkt wss heel goed)
- Markt/depositors/regulator zal vertrouwen hebben want nieuwe CEO is ex-comptroller van de currency; Mnuchin heeft voldoende vrienden overal en staat gekend als geen uil.

Edit: Negatief: die overgenomen signature bank was die 'crypto friendly bank'.
Elke bank die achterlijk genoeg is om client/asset/lending risico te nemen in dat de facto paradijs van criminelen en dommekloten, is per definitie te mijden... (ik spreek niet over crypto transacties uitbesteden of etf's uitbaten).

Laatst bewerkt:
Ik had na de duik van -40% een 20tal geschreven put opties in de markt gelegd. Toen de handel terug hernam, schoot het pijlsnel omhoog en dus geen transacties kunnen uitvoeren.

Ik had na de duik van -40% een 20tal geschreven put opties in de markt gelegd. Toen de handel terug hernam, schoot het pijlsnel omhoog en dus geen transacties kunnen uitvoeren.
Daar had je op dat moment toch geen enkele info over?

Een bank gaat naar 0 als ze niet snel genoeg die equity investment vinden, wat al vele keren gebeurde. (de afgelopen 12 maand zelfs.)

Laatst bewerkt:
Was inderdaad 100% speculatief. Maar risk reward was voor mij oke.

Ik zou nog eens moeten checken maar je kon de 1$ put met een looptijd van een week verkopen voor 0.3$
Dus met 20 puts was mijn maximum verlies 1400$ geweest en maximum winst 600$ (in een paar dagen)

Ik zou nog eens moeten checken maar je kon de 1$ put met een looptijd van een week verkopen voor 0.3$
Dus met 20 puts was mijn maximum verlies 1400$ geweest en maximum winst 600$ (in een paar dagen)

Ok, en wat was uw ruw geschatte kans op dat verlies en die winst, als je geen enkele info had over mogelijke equity investments of hoe hoog de verliezen in de multifamily portefeuille momenteel bedragen? :)

Want anders weet je niet wat uw risk/reward is, ook al weet je wat max verliesbedrag en max winstbedrag is.

WSJ sprak toen over een investeerder. Dit kon leiden toch opluchting en nieuw geloof bij de andere beleggers ofwel een totale overname (zoals bij Credit Suisse) met een praktisch compleet verlies voor de bestaande aandeelhouders. Welke van de twee het zou worden, weet niemand, maar op dat moment leek een 50/50 kans op goed dan wel slecht nieuws me niet onredelijk

WSJ sprak toen over een investeerder.
Ik had dat artikel ook gelezen maar daar was geen sprake van een concrete investeerder, wel dat ze verschillende random wallstreet investment banks aangesproken hadden om cash te proberen vinden. Dat betekent dat hun usual banken/huidige investeerders niet thuis gaven...
En dat nadat ze vorige week "material weaknesses" gevonden hadden in hun loan portfolio.

Dat betekende dus veeleer dat de verliezen veel groter waren dan ze dachten, en dat ze nu desperate aan het worden waren.
Want equity ophalen probeer je ten allen prijze te vermijden aan dergelijke ultralage prijzen want dan maak je het aandeel permanent naar de kloten (zie 2008-2009 ageas, kbc, ...), tenzij je ten einde raad bent.

Vandaar dat ik er afbleef de afgelopen weken want risico op 0 was zeer reëel. Of dat nu 50/50 was of 80/20 wisten alleen insiders denk ik.

Laatst bewerkt:
Ptsb results beschikbaar.
-Kosten toch harder gestegen dan ik had verwacht.
-Lending naar verwachting, zoals gezegd status quo in die markt (niet slecht voor ptsb).
-Beetje verlies qua (cheap) deposits en ze verwachten dat dit zich doorzet, wat lending wat zal afremmen.
-FY 26 outlook negatief revised - lagere net interest margins verwacht
-Oplossen van hun risk model (IRB model review) pas verwacht eind '25 (toch een negatieve verrassing dat dit zo lang zal duren).

Benieuwd wat de markt zegt. Ik vrees negatieve opening.

Dat gezegd zijnde, als ze zo nog jaren standhouden blijft het m.i. een koopje.
Je betaalt hier niet voor de ferrari-bank, maar voor de opel corsa. En voorlopig racet die opel wonderbaarlijk goed mee.

Hugo Boss bijna 20% beterkoop vandaag. De outlook is voorzichtiger dan "men" had verwacht omdat de europese retail slabakt.

Ebit/EV yield bij huidige koers >10%

Ptsb results beschikbaar.
-Kosten toch harder gestegen dan ik had verwacht.
-Lending naar verwachting, zoals gezegd status quo in die markt (niet slecht voor ptsb).
-Beetje verlies qua (cheap) deposits en ze verwachten dat dit zich doorzet, wat lending wat zal afremmen.
-FY 26 outlook negatief revised - lagere net interest margins verwacht
-Oplossen van hun risk model (IRB model review) pas verwacht eind '25 (toch een negatieve verrassing dat dit zo lang zal duren).

Benieuwd wat de markt zegt. Ik vrees negatieve opening.

Dat gezegd zijnde, als ze zo nog jaren standhouden blijft het m.i. een koopje.
Je betaalt hier niet voor de ferrari-bank, maar voor de opel corsa. En voorlopig racet die opel wonderbaarlijk goed mee.
Uitendelijk maar zeer weinig handelsvolume voor een dag waarop de resultaten gepubliceerd zijn. Ze worden dan ook mss als “neutraal” beschouwd?

Uitendelijk maar zeer weinig handelsvolume voor een dag waarop de resultaten gepubliceerd zijn. Ze worden dan ook mss als “neutraal” beschouwd?
-outlook verwachting was al ingerekend door resultaten Bank of Ireland
-market share was reeds gekend: gewoon een simpele calculatie 100% minus de mkt share v BoI & AIB

Maar die kosten (voor een groot deel nieuwe aanwervingen/personeel) die m.i. nogal ontsporen lijken voorlopig te ontsnappen aan de aandacht. Lees er nergens iets van in de artikels rond de resultaten. Vandaar dus ook een "meh"-reactie van de markt voorlopig.

Maar mij blijft het wel op de maag liggen....

Teveel. Een opkuisbeurt is nodig.

Top 20 hieronder in alfabetische volgorde, wat 80% van mijn aandelenportefeuille vertegenwoordigt.
Ik had initieel iets meer tech, maar de laatste weken een aantal posities verkleind of geliquideerd. Het werd me iets te euforisch.

AgeasInsurance
AmazonTech/Retail
Archer Daniels MidlandAgriculture
BPEnergy
British American TobaccoTobacco
CapriApparel
CofinimmoReal Estate
CrocsApparel
GileadPharmaceuticals
KBC AncoraBanking
MercadolibreTech
MetaTech
Nationale NederlandenInsurance
OccidentalEnergy
OntexManufacturing
PfizerPharmaceuticals
RegeneronPharmaceuticals
ShellEnergy
TubizePharmaceuticals
VertexPharmaceuticals
Zoveel Pharma maar geen Merck, Eli Lilly of Novo? Pfizer had wel een mooie uptick tijdens covid, maar is bezwaarlijk een groeiverhaal dezer dagen?

Ik zie veel Pharmaceuticals in je pf. Is daar een specifieke reden voor?
Niet echt. Is zo gegroeid.

Heb ik al heel lang. Oorspronkelijk in 2014-2015 gekocht ten tijde van de hype rond hun Hep C remedie. Zit nog steeds op een vrij negatieve return excl. dividend.
Sindsdien hebben ze -excl. Veklury als Covid behandeling- geen nieuwe grote successen meer geboekt. Veel geld verkwanst aan twijfelachtige overnames (Forty Seven, Immunomedics, etc.) en partnerships (Galapagos anyone?).
Anderzijds erin geslaagd om hun grote HIV business op peil te houden ondanks de concurrentie met ViiV. In de loop der jaren ook een degelijke dividendbetaler geworden. Geen absoluut topbedrijf, maar wel OK. En de prijs reflecteert dat ook. Bij de volgende spike doe ik ze wellicht van de hand, kwestie dat ik m'n farma posities wat consolideer. In de tussentijd cash ik elk kwartaal een leuk dividend.

2 van de best geleide farma's ter wereld. Bijzonder sterk parcours aan het afleggen, en ik zie daar nog niet meteen verandering in komen. Wel aan de duurdere kant nu. Beiden ongeveer op 100% rendement.

Gekocht met oog op een herstel van de koers nav goedkeuring Bimzelx. Heeft in de VS veel langer geduurd dan verwacht, maar intussen beginnen de verkopen de goede kant op te gaan. Ook de koers herstelt stilaan. Korting tov UCB was al groot en is in 2024 verder uitgelopen tot 50%. Hopelijk kunnen we een klein deeltje van dat gat dichten en richting 100 EUR gaan. Dan herevalueer ik de positie. Staan er op zich goed voor de komende jaren, verwachten mooie omzetsgroei en veel hogere EBITDA en winst.

Midden december pakket aangekocht na de pandoering van het afgelopen jaar. Zit geen diepe thesis achter. Alleen het idee Pfizer will be Pfizer, they'll bounce back. Ze staan ervoor gekend om groei te kopen en deinzen er niet voor terug om groot geld op tafel te zetten voor overnames. Onlangs nog met Seagen om hun oncology footprint significant uit te breiden. Eens ze de Covid (windfall en) mega kater achter zich laten en weer mooie groei tonen (of de markt simpelweg overtuigen dat het eraan komt), ga ik ervan uit dat beleggers het aandeel weer omarmen. Ook een CEO-exit zou een zegen zijn. Ik geloof nog altijd (zoals bij aankoop mid-December) dat een relatief snel herstel richting mid 30's mogelijk is. Ik mik idealieter op eind 2024.

Daarnaast ook iets kleinere posities in Biogen en GSK (nieuw sinds 2023).

Leuk (doch nutteloze) sectorweetje: Al die bedrijven samen zijn momenteel 20% minder waard dan Eli Lilly. $595B vs $740B.
Dat terwijl ze 171B omzet draaiden vs 34B voor Lilly. Het bedrijf boekt ook 6x minder winst dan de anderen.
Dan mag Lilly haar omzet nog x2 of x3 doen met haar GLP-1 meds, ik zie niet van waar de koersupside nog moet komen.

Voor zij die geïnterresseerd zijn, mijn portefeuille:

CurrencySymbolDescriptionSector
GBPDGEDIAGEO PLCConsumer Non-Cyc
USDABTABBOTT LABORATORIES .Healthcare
USDAPDAIR PRODUCTS & CHEMICALS INCBasic Materials
USDAVGOBROADCOM INCTechnology
USDDISDISNEYEntertainment
USDJNJJOHNSON & JOHNSONHealthcare
USDJPMJPMORGAN CHASEFinancials
USDKOCOCA-COLA CO/THEConsumer Non-Cyc
EURMCLVMHConsumer Cyclicals
USDMRKMERCK & CO INCHealthcare
USDMSFTMICROSOFTTechnology
USDNKENIKE INC -CL BConsumer Cyclicals
USDNVONOVO-NORDISK A/S-SPONS ADRHealthcare
USDOREALTY INCOME CORPReal Estate
USDOXYOCCIDENTAL PETROLEUM CORPEnergy
USDPMPHILIP MORRIS INTERNATIONALConsumer Non-Cyc
USDSBUXSTARBUCKS CORPConsumer Cyclicals
USDTRVTRAVELERS COS INC/THEFinancials
USDUSBUS BANCORPFinancials
USDVVISA INC-CLASS A SHARESTechnology
USDXYLXYLEM INCIndustrials

Zoveel Pharma maar geen Merck, Eli Lilly of Novo? Pfizer had wel een mooie uptick tijdens covid, maar is bezwaarlijk een groeiverhaal dezer dagen?
Merck volg ik niet.
En wat betreft Lilly en Novo: in mijn ogen houdt de waardering geen steek. Of liever: ik zie niet waar de upside nog van kan komen, wetende dat ze hun omzet al moeten verdrie- of verviervoudigen om de huidige waardering enigszins te verantwoorden.

Pas op, ik geloof best dat hun GLP-1 meds enorm veel geld in het laatje gaan brengen, maar die 2 bedrijven zijn priced for perfection.
Ook de concurrentie zit niet stil, en kan ik me bovendien niet voorstellen dat overheden geneigd zullen zijn om die zaken onbeperkt terug te betalen van zodra we beginnen spreken over vele tientallen miljarden.

Lilly en Novo zijn nu samen even groot als: Abbvie + Roche + Novartis + Merck + AstraZeneca + Pfizer
De omzet van die groep bedraagt $347B vs 68B voor de eerste twee. Make it make sense, zelfs met de veel hogere efficientie/marge die Lilly en Novo zullen behalen.

Voor zij die geïnterresseerd zijn, mijn portefeuille:
Mooi lijstje. Quality names!
Spijt dat ik LVMH uiteindelijk niet heb gekocht tijdens de dip een paar maanden terug... Was een mooie lange termijn positie geweest.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan