Kleine Beursfeiten

Als dat systematisch meer dan 5 jaar zo is, dan trek je wellicht de juiste conclusie. Zoniet; heb vetrouwen in je analyses.
Ik sta YTD -8pct met behoorlijk wat geld. Is redelijk balen omdat ik alle winners heb afgestoten vorig jaar.
Advies dan is om je portfolio app dicht te laten en pas zeer sporadisch te kijken.
Stop watching the paint dry.
Hier YTD -5,2%. Komt mede ook door 27% PTSB in portfolio, maar komt denk ik nog wel goed.

image.png

image.png

Portfolio staat in zijn geheel aan 11,34 p/e nu.
Maar de underperformance tegenover SPY wordt dus extremer en extremer.

I don't get it, dus ik trek mijn conclusies dat ik gewoon iets mis om goed te doen in moderne markten.
Denk ook dat dit nooit meer zal veranderen, en enkel extremer zal worden. Het ETF fenomeen laat zich sterk voelen (nu ook met shitcoins).
Huh dat zijn toch schitterende resultaten? Of zie ik verkeerd? Daar zou ik meteen voor tekenen. Komt neer op een verdubbeling tussen begin 2020 en eind 2023.
De SPY deed op die periode “slechts” +46%…

Ik vind het huidig speculatief gebeuren eigenlijk wel meer te pruimen dan in 2021.
Veel minder frustrerend nu.

- Tesla op zijn 52week low, hopla.

- De lieveling is Nvidia, maar dat heeft een tijdelijk monopolie in een specifiek segment en maakt dikke winsten, dus ok.

- In crypto wordt er doorgaans niet meer pseudo geluld over 'de revolutie' of over DeFi of Web3 (hoe zou het daarmee nog zijn, goed gelachen indertijd :laugh:).
Maar wordt er nu eerder gewoon rechtuit volle bak zonder pretentie gespeculeerd in bitcoin als puur 'number go up'-instrument en in trollekop-coins.
Wat ok is.

Ik begrijp de frustratie v Nesjamag, maar ik geniet toch ook wel van de buitenkansjes die zich presenteren binnen en buiten de portfolio. Sommige bedrijven waar ik al jaren op aan 't azen ben, vielen/vallen ineens in m'n schoot.
En als ze na aankoop verder vallen (zonder dat er operationeel een geldige reden voor is), hoef ik nog minder na te denken bij de volgende bijkoop.

Als luierik bevalt me dat uitstekend.

De ambitie hebben om een of andere markt te "verslaan", dat klinkt me te vermoeiend.

naar de hypes kijk ik met verwondering en haal m'n schouders op.

Panta rhei.

Basic-fit staat vandaag door de grote daling dicht bij zijn covid laagtepunt.

Koop je bij?
Niels Koerts op X: ( )

Zojuist mijn posities in #BasicFit tegen een koers van €20,30 uitgebreid tot 9% van mijn beleggingsportefeuille. Een dergelijk grote positie neem ik alleen op het moment dat ik een uiterst gunstige risico/rendementsverhouding zie.In de earningscall laat Basic-Fit weten de langetermijndoelstellingen te handhaven. Dit betekent minimaal 3000 clubs in 2030.De belangrijkste indicator waar ik naar kijk, is de Free Cash Flow before new clubs capex. Deze kwam in 2023 uit op €1,98 per aandeel. Dit is weliswaar 3% onder de eigen doelstelling, maar dat is niet dramatisch.Guidance voor 2026 blijft gehandhaafd op €4,30-€5 per aandeel. Zelfs mocht de groei tegenvallen en het werkelijke cijfer 20% tot 25% lager uitvalt dan resteert er een cashflow per aandeel van €3,35. Dit impliceert een multiple van slechts 6 keer de kasstroom over 2026. Voor een groeiaandeel is dit bijzonder laag. Sterker nog: dit lijkt meer op een waardering van een krimpbedrijf.

No moneys.
Daarnaast gaat Basic fit 100% zeker naar 3-5€ of zo als ik bijkoop.

Daarnaast ben ik klaar om beleggen op te geven.
De underperformance is verschrikkelijk en heb er genoeg van.
Alles dat ik koop gaat enkel lager en lager. Ondanks fundamentals die goed blijven gaan.
Het is frustrerend en ik mis duidelijk iets.
Core-satellite strategy hanteren. Focus op ETF's (80-90%, bv. SPY, EQQQ, SPYI) en dan een paar selecties waarvan je echt overtuigd bent of als "berekende gok".
Zo blijft mijn portefeuille lekker gaan maar heb ik zowel winst als verlies gemaakt met selecties en blijft het leuk. Nu gaat het vrij goed dankzij NVDA en MSFT maar heb ik verlies geslikt met WSB gokjes als Corsair en LMND tijdens de hype in 2021. Echter bleven de verliezen beperkt dankzij de focus op ETF's en sta ik zelfs algemeen op winst met die selecties dankzij NVDA, MSFT en SE.

Laatst bewerkt:
Free Cash Flow before new clubs capex. Deze kwam in 2023 uit op €1,98 per aandeel. Dit is weliswaar 3% onder de eigen doelstelling, maar dat is niet dramatisch.Guidance voor 2026 blijft gehandhaafd op €4,30-€5 per aandeel.
Wordt er ergens uitgelegd wat er in realiteit bij elke club zal gebeuren (of wat de assumpties zijn) om op 2 jaar tijd de FCF met 2.5 te gaan vermenigvuldigen?

Ik zeg maar wat:
-Dubbel zoveel leden per club?
-50pct Prijsverhoging

Op cost-efficiency vlak zie ik maar weinig dingen die je met zo'n bestaande club kan doen die een gigantische impact zouden hebben op FCF.

(T is een oprechte vraag)

Ja, maar SPY doet het veel beter dan mijn aandelen.
Zelfs een SPY die dubbel de multiple heeft gaat veel sneller omhoog dan mijn aandelen.
Why bother?

Fundamentals zijn betekenisloos en dit zal nooit meer veranderen.
Nu is het ETF world en hypes, en het zal enkel erger worden.
Shitcoin doet zelfs nog pakken beter.

Ik kan die dingen ver van evenaren, dus realistisch bekenen ben ik gewoon niet goed in beleggen.
Dus ik zal mij ook stil houden over aandelen.

SPY heeft het laatste jaar een enorme boost gekregen van de "magnificent 7", als je die eruit haalt, heeft de hele "S&P 493" ter plaatse getrappeld. We hopen natuurlijk dat die tech rally blijft duren dankzij AI, maar geen kat die kan voorspellen waar SPY binnen 5-10-15-20 jaar zal staan.

Ik vond BLDR in je portefeuille wel een sterk voorbeeld van hoe je een enorme return kan krijgen in een heel basic sector, iets heel anders dan tech...
En FWIW, je CAGR van de laatste 4 jaar van 10% per jaar, daar zou ik op lange termijn voor tekenen, ook al heeft SPY het met +12% nog iets beter gedaan. Gewoon blijven afwegen op langere termijn dan een paar jaar of je denkt van de markt te kunnen evenaren of verslaan - of zoals mij over een periode van >10 jaar zien dat je het consequent minder doet en steeds meer richting een brede ETF opschuiven 😬

Ondergewaardeerde aandelen doen het nu eenmaal typisch slechter in een bull markt, die shinen pas echt in een bear markt.
Geduld hebben dus :)

Wordt er ergens uitgelegd wat er in realiteit bij elke club zal gebeuren (of wat de assumpties zijn) om op 2 jaar tijd de FCF met 2.5 te gaan vermenigvuldigen?

Ik zeg maar wat:
-Dubbel zoveel leden per club?
-50pct Prijsverhoging

Op cost-efficiency vlak zie ik maar weinig dingen die je met zo'n bestaande club kan doen die een gigantische impact zouden hebben op FCF.

(T is een oprechte vraag)
Op cost efficiency is er quasi niets te halen.
Abonnementen verhogen gaat nooit in hun business model zitten omdat ze prijsbreker willen en moeten zijn.

Een nieuwe club haalt break even na paar maand tijd.
Men bouwt en positoneert clubs met target van gemiddeld een 3350 members/club.
Aan dat aantal haalt een club een fcf van 200-250k.

Als ze stoppen met nieuwe clubs openen dan zou over 2 jaar huidig Basic fit een fcf hebben van ~300M. Dus ongeveer 5 p/fcf aan huidige prijs.

Natuurlijk gaan ze niet stoppen met uitbreiden als ze zo goeie returns kunnen halen en herinvesteren ze 100% met 25-30% ROIC.
Dat zorgt ervoor dat ze geen boekhoudige winst hebben, en al hun cash flow opgebruikt wordt.
Momenteel eet het constant openen van nieuwe clubs dus alle winst en cash flow op.

We hopen natuurlijk dat die tech rally blijft duren dankzij AI, maar geen kat die kan voorspellen waar SPY binnen 5-10-15-20 jaar zal staan.
Zit je al in de ontspaarfase van uw leven dat je dat hoopt?

Indien niet en je gaat nog jaren meer etf's aankopen, dan zijn stijgingen slecht nieuws hé ;)

Natuurlijk gaan ze niet stoppen met uitbreiden als ze zo goeie returns kunnen halen en herinvesteren ze 100% met 25-30% ROIC.
Dat zorgt ervoor dat ze geen boekhoudige winst hebben, en al hun cash flow opgebruikt wordt.
Dat er 25% ROIC gehaald wordt door een prijsbreker in een kapitaalintensieve sector zoals fitness, lijkt mij intuïtief onwaarschijnlijk.

Wie doet de maintenance capex bij bfit, zijn dat franchises?

Dat er 25% ROIC gehaald wordt door een prijsbreker in een kapitaalintensieve sector zoals fitness, lijkt mij intuïtief onwaarschijnlijk.

Wie doet de maintenance capex bij bfit, zijn dat franchises?
Ze hebben geen franchising. Of nog niet. In huidige markten (Europa) zal dit er niet komen. Op termijn mogelijk wel buiten Europa.

Er zijn veel write ups die ingaan op unit/club economics. Meeste wellicht iets te optimistisch.

Als ze stoppen met nieuwe clubs openen dan zou over 2 jaar huidig Basic fit een fcf hebben van ~300M. Dus ongeveer 5 p/fcf aan huidige prijs.

Momenteel eet het constant openen van nieuwe clubs dus alle winst en cash flow op.

OK, I get that...maar waar die Niels Koerts naar verwijst is juist de cash flow die abstractie maakt van het openen van nieuwe clubs. En die zou zogezegd op 2 jaar x2.5 (moeten) gaan.

Koerts: "De belangrijkste indicator waar ik naar kijk, is de Free Cash Flow before new clubs capex. Deze kwam in 2023 uit op €1,98 per aandeel."

Portfolio staat in zijn geheel aan 11,34 p/e nu.
Maar de underperformance tegenover SPY wordt dus extremer en extremer.

I don't get it, dus ik trek mijn conclusies dat ik gewoon iets mis om goed te doen in moderne markten.
Denk ook dat dit nooit meer zal veranderen, en enkel extremer zal worden. Het ETF fenomeen laat zich sterk voelen (nu ook met shitcoins).

Hoewel ik zelf ook een relatief groot deel in een All World ETF beleg voor de hele lange termijn, lijkt me jouw performance meer dan prima hoor. Het is logisch dat je een voorkeur creëert voor passief beleggen als je ziet dat dat je meer oplevert dan actief beleggen, maar weet dat beleggers die hun strategie aanpassen dat meestal op de slechtst mogelijke momenten doen. Beleggen is 90% psychologie...

OK, I get that...maar waar die Niels Koerts naar verwijst is juist de cash flow die abstractie maakt van het openen van nieuwe clubs. En die zou zogezegd op 2 jaar x2.5 (moeten) gaan.
Dat is omdat ze met heel wat clubs zitten die nog naar dat gemiddeld aantal members/club moeten gaan.
In 2023 openden ze ~200 nieuwe clubs.
Dat zijn clubs die eerst break even moeten halen, en vervolgens door moeten groeien naar de ~3350 members/club gemiddelde van oudere clubs.

Er zit ook wel klein beetje operational leverage op vlak van headquarters opex.
Basic fit heeft hun eigen app, security, software. Dit schaalt wel beetje. Maar is niet de essentie van het Basic Fit verhaal.

Dat is omdat ze met heel wat clubs zitten die nog naar dat gemiddeld aantal members/club moeten gaan.
In 2023 openden ze ~200 nieuwe clubs.
Dat zijn clubs die eerst break even moeten halen, en vervolgens door moeten groeien naar de ~3350 members/club gemiddelde van oudere clubs.

Er zit ook wel klein beetje operational leverage op vlak van headquarters opex.
Basic fit heeft hun eigen app, security, software. Dit schaalt wel beetje. Maar is niet de essentie van het Basic Fit verhaal.

Als je met 1250 clubs met elk gemiddeld 3350 leden een FCF van €2/share haalt (abtractie gemaakt van de capex op openen nieuwe clubs)
Waarom zou je dan met 200 clubs extra die ook elk 3350 leden halen naar een vermenigvuldiging van x2.5 FCF gaan?

Elke nieuwe club is (min of meer) proportioneel evenveel kosten en inkomsten erbij als de voorgaande.
Dan lijkt het mij logischer dat je FCF stijgt met 200/1250 = +16% ipv +250%

(wellicht niet de exacte cijfers hierbij, het draait mij meer om de logica)

Terug
Bovenaan