Kleine Beursfeiten

Zelfde als met oxy: Meer dan 30% te goedkoop (debt). Als olie komende jaren gemiddeld 75$ is gaat dat wel bougeren.
Misschien volgende maand of misschien binnen 3 jaar...who knows...
Maar ja, kan lang duren.
OXY hier +7% op 3 maanden tijd (gespreide aankoop). Op zich niet slecht.

Het staat <4 de 2026 fcf.
Wat vindt ge dan een ok multiple in 2026? Als ge 8 p/fcf ok vindt, dan zou het verdubbelen tegen 2026.
Als ge 12 p/fcf fair vindt voor een bedrijf dat wellicht 10% per jaar zal blijven groeien, dan zou het 3x gaan tegen 2026.
Is het dan goedkoop nu of niet?
Je gaat ervan uit dat alles goed gaat: dus geen zware crisis in de sector waar xfab actief is.
Wellicht omwille van onzekerheid dat het nu goedkoop is. En Europese aandelen zijn altijd goedkoop.
Geduld is een mooie deugd:smile:

OXY hier +7% op 3 maanden tijd (gespreide aankoop). Op zich niet slecht.
Ik een 50% op iets meer dan 2 jaar (gespreide aankoop) maar als ik dat vergelijk (afhankelijk van datum van aankoop) met de S&P index had ik daarmee bijna hetzelfde resultaat kunnen halen op dezelfde termijn dus ja....

Ik lees hier vaak mee en echt al veel nieuwe inzichten op gedaan de afgelopen jaren waarvoor dank! Een aandeel wat ik hier nog niet ben tegen gekomen:

Momenteel op een 10 year low en 'enkele' lawsuits boven het hoofd, doch veel bekende en vertrouwde producten in zowel de pharma als retail.

Wat denken jullie van dit aandeel, lijkt mij toch wel een bepaald upside potentieel te hebben aan deze prijs?

Ik een 50% op iets meer dan 2 jaar (gespreide aankoop) maar als ik dat vergelijk (afhankelijk van datum van aankoop) met de S&P index had ik daarmee bijna hetzelfde resultaat kunnen halen op dezelfde termijn dus ja....
Dus conclusie: indexfonds voor jou ipv hier altijd te hengelen naar aandelen die +100% gaan stijgen binnen de 6 maand ;)

Een belangrijk vraagteken (waar het hier vorig jaar al over ging) blijft wat de gevolgen zijn van Ozempic en consoorten.
Bwa Ozempic is sinds 2016 ofzo op de markt voor behandeling diabetes type 2 als er gevolgen waren, zouden die toch al beginnen opduiken lijkt me?

Ik lees hier vaak mee en echt al veel nieuwe inzichten op gedaan de afgelopen jaren waarvoor dank! Een aandeel wat ik hier nog niet ben tegen gekomen:

Momenteel op een 10 year low en 'enkele' lawsuits boven het hoofd, doch veel bekende en vertrouwde producten in zowel de pharma als retail.

Wat denken jullie van dit aandeel, lijkt mij toch wel een bepaald upside potentieel te hebben aan deze prijs?

Ik heb deze vandaag verkocht voor wat BFIT te kopen. Ze staan goedkoop vs. verleden maar nog altijd aan PE rond 20. Maar ze hebben wel mooie brands in portefeuille (nurofen, strepsil, dettol, gaviscon, durex, …). Lijkt me een defensiever aandeel, daarmee dat ik eruit gestapt ben (heb al 70% in defensievere aandelen (in mijn ogen)) en moest iets verkopen 🤡

Amai, zie nu pas dat ze vandaag -15% doen. Heb geluk gehad met mijn verkoop aan 5.050.

Een belangrijk vraagteken (waar het hier vorig jaar al over ging) blijft wat de gevolgen zijn van Ozempic en consoorten.

Bwa Ozempic is sinds 2016 ofzo op de markt voor behandeling diabetes type 2 als er gevolgen waren, zouden die toch al beginnen opduiken lijkt me?
Ik bedoel de gevolgen van grootschalig gebruik van Ozempic op het gedrag van mensen, en dus de gevolgen voor andere aandelen.

Adobe ook -13% vandaag.

Gerelateerd: tussen al het AI gepreut door, is het natuurlijk wel duidelijk dat veel graphic designers/illustrators etc. een vogel voor de kat zijn.
Met navenante daling van inkomsten voor de toeleveranciers daarvan.

Dus conclusie: indexfonds voor jou ipv hier altijd te hengelen naar aandelen die +100% gaan stijgen binnen de 6 maand ;)
Conclusie: indexfonds voor iedereen want veel vissers hier die het slechter doen.
Daarbij met mijn 'korte' trades ook al mooie resultaten gehad +20%, + 30%,...

Jij hebt trouwens oxy eens verkocht toen het aan 39$ stond (heb je hier gepost), toen was ik nog stevig aan het bijkopen.

Laatst bewerkt:
Conclusie: indexfonds voor (quasi) iedereen want veel vissers hier die het slechter doen.
Ja, dat spreek ik zeker niet tegen.

Jij hebt trouwens oxy eens verkocht toen het aan 39$ stond (heb je hier gepost), toen was ik nog stevig aan het bijkopen.
Klopt, omdat er oorlog ging komen en de rente zwaar zou stijgen in 2022.

2x boenk erop!
(Interessant trouwens hoe sommigen hier toen de Russische desinformatie slikten en Biden-memes deelden alsof de Amerikanen aan het lullen waren over de intenties van Rusland. Maar dat is een ander verhaal.)

Een paar dagen later besefte ik dat het kwantitatief en kwalitatief spotgoedkoop bleef, en dat er geen rijken zijn door consequent obv macro calls te investeren.
Toen teruggekocht aan 40, godzijdank.

Laatste 3 jaar toch stevig de index aan het kloppen hier, dit jaar loop ik nog wat achterop (4% vs 8%), SAVE, JOE en PACB stellen teleur momenteel maar ik verwacht wel herstel in die laatste 2 als de rentes zakken in de US.

Nu goed, 3j bewijst nog niks natuurlijk.

Laatste 3 jaar toch stevig de index aan het kloppen hier, dit jaar loop ik nog wat achterop (4% vs 8%), SAVE, JOE en PACB stellen teleur momenteel maar ik verwacht wel herstel in die laatste 2 als de rentes zakken in de US.

Deze moet ik wel even Janussen :)

Uw strategie is calls kopen op verschillende aandelen.
Dat zorgt er voor dat je een genius lijkt gedurende bepaalde tijdsperiodes. Maar als je dat spel blijft spelen, eindigt dat in 90% van de gevallen in tranen.

Zoals met mijn macro calls in de post hierboven: er bestaan geen rijke optie kopers die het spelletje blijven spelen. (Met eigen geld en niet op basis van arbitrage zoals bv. Citadel of Rentech).

Dat zegt genoeg...

“Als” de rentes zakken. Ben benieuwd en voor hoe lang.

Deze moet ik wel even Janussen :)

Uw strategie is calls kopen op verschillende aandelen.
Dat zorgt er voor dat je een genius lijkt gedurende bepaalde tijdsperiodes. Maar als je dat spel blijft spelen, eindigt dat in 90% van de gevallen in tranen.
Deze moet ik toch wel even NotoriousP'n :)

2021: 47% vs 28.5% S&P
Geen opties in de portfolio, outperformance kwam van beduidende posities in ondergewaardeerde O&G aandelen en BRK.
Lijkt me gelijkaardig aan wat jij in die periode had?

2022: -4% vs -18% S&P
Enkel BABA opties waar ik mijn broek aan gescheurd heb, anders stond ik dat jaar positief.

2023: 77% vs 26% S&P
Ja akkoord zware outperformance vorig jaar dankzij opties (vooral UBS (thanks nogmaals :)), JOE en BYON) al heb ik ook best stevige verliezen geleden dat jaar op MANU en CPNG calls. Merk wel op dat zowel JOE als BYON bewust gekocht zijn in dip periodes, noem het een technische/macro call als je wilt, ik vond wat de markt daar deed gewoon overdreven dus heb er iets mee gedaan. Alleen stom dat mijn sell order op JOE niet is doorgegaan begin dit jaar :(

Dat gezegd zijnde, als ik mijn 4 grootste aandeel posities bekijk dat jaar (FFH, JOE, Nintendo en OXY) was het enkel OXY dat de S&P niet klopte...

2024: 4% vs 8% S&P
SAVE, JOE en PACB stevige losses op de calls dit jaar, dus ik heb best nog wel een gespreide portfolio om dit op te vangen.
Jouw insteek is dat in een crash/langdurige bear markt al mijn opties waardeloos vervallen neem ik aan?
Dan zou ik in dit geval nog steeds maar een 20% verlies lijden... en de voornaamste reden waarom dit vandaag 20% is, is vanwege het feit dat mijn 2 grootste call posities op respectievelijk +350% en +100% staan. Mijn initiële inleg was beduidend lager...

Helaas moet ik nog leren op een piek verkopen, mijn JOE calls bijvoorbeeld stonden eind vorig jaar op +100% en nu op -44%, best ne pijnlijke.

Gisteren toch nog eens de meerwaarde van een gesofisticeerd beleggingsplatform (Lynx) mogen ervaren.

Ik had vrijdag tien Rily puts met strike 17$ in portefeuille die die dag waardeloos zouden expireren (het aandeel eindigde immers boven 17$).
Maar veel Amerikaanse aandelen kunnen ook nog verder nabeurs verhandeld worden en het was toen dat de koers ongeveer 10% lager dook.
Ideaal, heb 1000 aandelen nabeurs gekocht (rond 16,4$) en mijn put opties uitgeoefend en dus kunnen verkopen aan 17$.

Les: denk dus nooit dat je verkochte of gekochte opties waardeloos aflopen als ze binnen de reguliere beurshandel OTM eindigen, want soms gebeurt het wel eens dat ze nabeurs gekke sprongen maken. Dan moet je wel een broker hebben die toelaat om nabeurs aandelen te kopen/verkopen en opties laat in de avond nog manueel uit te oefenen (gebeurt enkel automatisch als ze ITM eindigen in de reguliere beurshandel).

Wat verwacht je van beursjaar 2024:
IWDA doorstijgend na recente doorbraak uit cup-and-handle pattern (doorbraak tot +/- 90-95), gevolgd door een stevige correctie. 1e jaarhelft goed, einde van het jaar dramatisch.
Goud dalend in januari gevolgd door een doorbraak door 2100$ en forse steiging.

Strategie 2024:
Winst nemen op PFIE en PTSB aan resp 3$ en 3€, IWDA dca en deels verkopen aan +/- 90€. Inbreng vrijgekomen cash van staatsbon in IWDA via het principe dca en value averaging via vooraf vastgelegde formule.
Even een tussentijdse evaluatie:
IWDA deels verkocht aan 89,35€. Eerste doelstelling van 2024 was bereikt (deels verkopen aan +/- 90€). Winst nemen op PFIE aan 3€ is momenteel niet aan de orde maar de jaarresultaten waren schitterend (hier het earnings call transcript: https://finance.yahoo.com/news/prof...YU357PHpPP4Gyje5as0J0hu5aGBzk9O57kG9760-m_-a4). Mogelijk dat dit zich dus over enkele weken kan voltrekken. Winst nemen op PTSB aan 3€ lijkt mij voor 2024 bijna een utopie, maar je weet maar nooit… Mijn SGLD doet het ook niet slecht. Na de daling van goud in januari tot medio februari is het inderdaad door 2100$ gebroken. De grote beweging moet nog plaats vinden, na 7 mei 2024.
Uiteindelijk wel minder IWDA aangekocht dan oorspronkelijk de bedoeling was. Ook Umicore valt vooralsnog tegen.

Laatst bewerkt:
Even een tussentijdse evaluatie:
IWDA deels verkocht aan 89,35€. Eerste doelstelling van 2024 was bereikt (deels verkopen aan +/- 90€). Winst nemen op PFIE aan 3€ is momenteel niet aan de orde maar de jaarresultaten waren schitterend (hier het earnings call transcript: https://finance.yahoo.com/news/prof...YU357PHpPP4Gyje5as0J0hu5aGBzk9O57kG9760-m_-a4). Mogelijk dat dit zich dus over enkele weken kan voltrekken. Winst nemen op PTSB aan 3€ lijkt mij voor 2024 bijna een utopie, maar je weet maar nooit… Mijn SGLD doet het ook niet slecht. Na de daling van goud in januari tot medio februari is het inderdaad door 2100$ gebroken. De grote beweging moet nog plaats vinden, na 7 mei 2024.
Uiteindelijk wel minder IWDA aangekocht dan oorspronkelijk de bedoeling was. Ook Umicore valt vooralsnog tegen.
Bedankt voor de wereldindex glazen bol inzichten.

Terug
Bovenaan