Kleine Beursfeiten

Of je het gelooft of niet maakt mij niet uit. Wat ik weet is dat dat een feit is…
En als het volgende week crasht kom je terug af dat je de downtrend zag aankomen en er op tijd bent uitgestapt zeker? Geef hier liever duidelijk aan wanneer je iets koopt/verkoopt vooraleer je met de eer gaat lopen ipv random entries te vermelden (als je er al ooit bent ingestapt). Ofwel link je naar een trading log waarin je buys & sells online geregistreerd staan, nu is het pure prietpraat.

1,65$ en stijgende trend.
Dus: 1,65$ gekocht, 1,89$ verkocht. Dan terug aangekocht aan 1,51$, nu koers 1,65$. Duidelijk?
Duidelijk - maar toch straf dat je medeforumgangers, die zo slim zijn dat ze je blindelijks volgen, proficiat wenst met een breakeven resultaat. Proficiat dat ze zo slim zijn iemand te volgen die maar de helft post. Nu ja goed, ze hadden ook maar zo slim moeten zijn om op de top te verkopen en op dieptepunt terug bij te tanken.

Straf ook dat je verkoopt aan 1,89 als je verwacht dat het uiteindelijk naar 3-5 zal gaan. Nu ja het moet allemaal niet logisch zijn natuurlijk!

Denk eerlijk gezegd dat niemand u hier een meerwaarde vindt omwille van uw uitspraken. Net zoals FrancescaCashflow

En als het volgende week crasht kom je terug af dat je de downtrend zag aankomen en er op tijd bent uitgestapt zeker? Geef hier liever duidelijk aan wanneer je iets koopt/verkoopt vooraleer je met de eer gaat lopen ipv random entries te vermelden (als je er al ooit bent ingestapt). Ofwel link je naar een trading log waarin je buys & sells online geregistreerd staan, nu is het pure prietpraat.

Ik schrijf hier niet alles omdat TA hier niet gewaardeerd wordt. Indien ik weer zie aankomen dat het weer "de moeite" is om tijdelijk te verkopen zal ik dat zeker doen. En als het volgende week crasht bekijk ik of het weer een opportuniteit is om bij te kopen. Dit aandeel werkt met pump en dumps. Mooie cashpositie, mooie buybacks. Wanneer ze weer secundaire openbare aanbiedine doen is het het moment om te verkopen. Maar dat gaat pas rond 3$ of zo zijn. History repeats.
Zoals ik ook al zei:
“tijdens zowel de piek in 2014 al de piek in 2018 deden ze een secundaire openbare aanbieding van aandelen (27/06/2014 aan 4$ en 29/06/2018 aan 3,25€). Nu zijn ze dus buybacks bezig, om dan weer de koers op te drijven en de aandelen dan weer duur terug in de markt te brengen…”
Tijd om te verkopen zal zijn wanneer ze weer secundaire openbare aanbiedingen doen. Kan nog even duren en heb maar zeer beperkte positie om in geval van ferme daling bij te kopen. Is inderdaad al jaren een pump and dump stock 😉.
En ja, het is zeker niet uitgesloten dat het nog kan halveren, maar een stuk boven de huidige prijs komt het ook weer.

Laatst bewerkt:
Ik heb geen enkele manier om te valideren of deze screenshot legit is, ik kan hier net dezelfde screenshot posten met eender welke aan- of verkoop ik wil. Als je hier nu gepost had dat je verkocht had op die dag (en niet lang na de feiten), konden we het verifiëren, nu niet.

Ik schrijf hier niet alles omdat TA hier niet gewaardeerd wordt. Indien ik weer zie aankomen dat het weer "de moeite" is om tijdelijk te verkopen zal ik dat zeker doen.
Ik gebruik zelf TA, dat heeft hier en daar een toepassing, maar hier komen beweren dat je ermee de beste entries & exits kan timen heeft geen zin. Dat gelooft niemand tenzij je het 1 op 1 kan bewijzen en je entries & exits hier dan duidelijk post. Maar niet een random entry posten die dan na 3 maanden nergens naartoe gaat terwijl de beurs omhoog vliegt, om dan te zeggen dat je eigenlijk al na 3 dagen eruit was gestapt ..

Daarstraks Leonardo verkocht voor 23.03
Gekocht aan 18.3 ergens begin februari.
Is vooral om een beetje cash vrij te maken voor de volgende dip. Of EVS, daar is nog niet veel goeds van gekomen..

Waarom zou je überhaupt zoiets kopen?

Inderdaad, als je je geld snel kwijt wil, kan je even goed wat brieven versturen :p

BPost: hangt aan elkaar met wat subsidies en lobby-werk, probeert al 20 jaar zichzelf heruit te vinden zonder succes, draait nog altijd behoorlijk vierkant en door al hun tarieven ieder jaar sterk te verhogen, heb ik niet de indruk dat ze zichzelf erg competitief in de markt zetten. Doe er nog wat gefaalde overnames en grootheidswaanzin bij (bv. het idee dat ze PostNL gingen overkopen) en het plaatje lijkt me redelijk compleet.
Ik zie m.a.w. geen reden buiten wat kopers die aan bottom fishing doen waarom de koers nu ineens van een 5 jaar durende rechte lijn naar beneden, van richting zou veranderen?

Iemand ervaring met het overzetten van effecten van Lynx naar een andere broker? (Bv. Saxobank). Is dit effectief kostenloos zoals Lynx/IB doet uitschijnen? Ik overweeg om verschillende van mijn posities in $ over te zetten naar Saxobank (om te vermijden dat er belastingen worden aangerekend bij overlijden).

Iemand ervaring met het overzetten van effecten van Lynx naar een andere broker? (Bv. Saxobank). Is dit effectief kostenloos zoals Lynx/IB doet uitschijnen? Ik overweeg om verschillende van mijn posities in $ over te zetten naar Saxobank (om te vermijden dat er belastingen worden aangerekend bij overlijden).
Ik overweeg hetzelfde door die us estate tax. Heb ook mail gestuurd naar saxo om te vragen of zij die us estate tax aangegeven maar nog geen antwoord, misschien omdat ik geen klant ben dat ik daardoor geen antwoord krijg.

Vraagje voor de beleggers met een gelijkaardige strategie zoals ik, namelijk enkel investeren in bedrijven waar je in gelooft op lange termijn.

Wat als dan toch één van je aandelen op korte tijd heel snel stijgt (bvb 150%+ in 6 maanden tijd). Nemen jullie winst (en indien ja, hoeveel) of houden jullie alles vast? Ik overweeg nu op mijn 2 sterkste stijgers toch een stuk winst te nemen en dit in ETF te steken; mede om de balans ETF/individuele aandelen op 75%/25% te houden.

Vraagje voor de beleggers met een gelijkaardige strategie zoals ik, namelijk enkel investeren in bedrijven waar je in gelooft op lange termijn.

Wat als dan toch één van je aandelen op korte tijd heel snel stijgt (bvb 150%+ in 6 maanden tijd). Nemen jullie winst (en indien ja, hoeveel) of houden jullie alles vast? Ik overweeg nu op mijn 2 sterkste stijgers toch een stuk winst te nemen en dit in ETF te steken; mede om de balans ETF/individuele aandelen op 75%/25% te houden.
Ja maar niet omwille van de intrinsieke waarde van het aandeel die te hoog of te laag zou zijn (wat is de waarde van het aandeel? Dat weet ik niet) maar enkel om de balans die je op voorhand hebt uitgezet te behouden (met wat marge). Stel dat je balans ETF/individuele aandelen 75/25 is en je zit bv op 80/20 of 70/30 zou ik niet meteen herbalanceren, het mag allemaal ook wel wat marge hebben. Maar als je richting 90/10 of 60/40 gaat zou ik wel terug herbalanceren naar 75/25. Voordeel daarvan is in mijn ogen vooral dat je onbewust rekening houdt met de waarderingen: als de aandelen sterk gestegen zijn ga je automatisch beginnen trimmen en geld investeren in de lager gewaardeerde ETF's, idem als de aandelen sterk gedaald zijn ga je daar dan automatisch wat meer kapitaal insteken.

Dat hangt ervan af, gewoon verkopen omdat ze sterk gestegen zijn zou ik niet doen (zeker niet als je er fundamenteel nog in gelooft). Ik weet niet je vertrouwd bent met opties, maar je zou hier de aandelen kunnen verkopen en een call optie erop kunnen kopen die dan nog 6 tot 9 maanden loopt. Dan heb je nog volledig recht op het upward potential als het doorstijgt. Ik heb dit in het verleden nog al gedaan, op deze manier blijf je nog "on board" als het doorstijgt, maar het komt wel tegen een kost natuurlijk.

Voor bedrijven waar ik op lange termijn in geloof, heb ik afgeleerd van te verkopen om winst te nemen of in de hoop van later tijdens een dip terug bij te kopen.
Aan de andere kant, 150% op 6 maanden tijd klinkt wel erg steil (Nvidia? ;)) dus je zou het kunnen overwegen als je achteraf geen fear of missing out krijgt en niet van plan bent om op korte termijn nog bij te kopen.

Over de balans ETF/aandelen maak ik me zelf geen zorgen als die wat zou afwijken doordat mijn aandelen het tijdelijk beter zouden doen: dat is een luxeprobleem dat je op termijn altijd kan corrigeren door meer ETFs bij te kopen en minder aandelen. Die 75/25 lijkt me ook eerder een richtlijn dan een exacte balans die je op elk moment moet aanhouden, in lijn dus met wat @Karton ook al zei?

Met index trackes heb je dat probleem inderdaad minder, daar is het idee dat je gewoon je positie blijft aanhouden en verhoogd doorheen de jaren. Met aandelen heb je altijd die timing miserie erbij. Ik heb BAC gekocht rond 5$-7$ en grote stukken verkocht rond 18$-20$. Nu staat op 42$ ... Geen slechte transactie, maar laat toch telkens een wrang gevoel achter.

Nu ja, het kon erger. Mijn allereerste aandelen aankoop ooit: NVDA @ 12$. Uitgestapt op 16$ (was rond 2009).
Ik wist toen wel al niet wat ze deden, enkel dat hun ROE & Sales sterk waren, maar na die stijging dacht ik dat het vet er wel vanaf was. Blijkbaar niet :tongue:

Terug
Bovenaan