Voor wie nog in PTSB zou zitten:
Ik heb bij het begin van het jaar een nogal uitvoerig betoog uitgeschreven met zowel vragen, verzuchtingen en feedback, gericht aan PTSB's CEO Eamonn Crowley - vanuit mijn perspectief, ofte dat van een kleine buitenlandse aandeelhouder. Een aantal thema's waren: hoe de waarde aan potentiele aandeelhouders beter duidelijk maken, hoe zit het met de kapitaalallocatie en de plannen daar mbt risk-herziening van huidige leningportfolio, hoe zit het met de kost-reductie plannen, hoe zit het met de afbouw van de aandeel-meerderheid van de overheid, hoe kan de liquiditeit van het aandeel verbeterd worden, etc.
Voor wat het waard is deel ik met jullie de belangrijkste punten van zijn antwoord:
- Qua kost-reductie zijn ze volop bezig met het vrijwillige uitstap-plan. Lijkt belangrijke cost-reductie te gaan worden. Ben benieuwd welke impact dit zal hebben op de toekomstige cijfer. Daarnaast (en dit is niet publiekelijk gecommuniceerd) is er nog een 20-punten plan waar intern op wordt gewerkt om kosten in '25/'26 te verlagen. Zegt niet veel, maar goed: de focus is daar en voldoende korte termijn-focus dus ook.
-Qua strategische projecten wordt aangegeven dat ze verder gaan inzetten op SME lending en het gaan profiteren van de grote IT investeringen die ze de laatste jaren hebben gedaan. Ik hoop dus dat IT spending gereduceerd kan worden op termijn. Spijtig wel dat er geen sprake is van strategie om écht dé challenger bank van Ierland te worden op de grote segmenten (vnl. retail mortgages). Geen idee wat ik hiervan moet vinden.
-Investor relations: ze hebben zonet hun 3-jaar strategisch plan voorgelegd aan Board en dit is goedgekeurd. Dit zal in de full-year-results "24 gecommuniceerd worden. Er is ook een nieuwe Head of IR gestart die meer focus zal leggen op het aantrekkelijk positioneren van de bank naar beleggers toe. Iets waar er in het verleden veel te weinig aandacht is gegeven.
-Capital allocation: uitermate belangrijk dossier waar absoluut geen info over mag gedeeld worden vandaag. Timeline: voor eind april zal dossier ter herziening van IRB-model (internal rating based model om te kijken hoeveel geld apart moet gezet worden, bevroren geld met andere woorden) worden voorgelegd bij de regulator met "hopelijk" een goed resultaat tegen einde van het jaar. Die "hopelijk" citeer ik letterlijk en daar zal nogal veel mee staan of vallen (zie verder).
-Capital return: timeline was gegeven dat eerste dividend H1 '26 zou worden uitbetaald op basis van earning '25. Ik krijg hier wel mee (en dat is volgens mij ook niet publiekelijk gekend) dat ze hiervoor wel rekenen op goedkeuring van dat IRB model tegen einde van het jaar. Dus expectation van de markt is dat dit wel in kannen en kruiken is, maar ik lees dus een downside risk dat dit in '25 niet goedgekeurd geraakt en dividend dus mogelijks uitgesteld zal moeten worden?
-Ik had de vraag gesteld of ze qua capital return niet eerder buybacks ipv dividend payout zouden overwegen, gezien de lage price-to-book value. Ik krijg hier toch in duidelijke termen mee als antwoord dat het wellicht voor een (groot?) deel buybacks zullen worden: "Clearly with our very low price/book ratio buybacks make more sense than dividends so these could form part of the capital return story in the next couple of years" Ook dat is nieuwe info die nog niet eerder gepubliceerd is voor zover ik weet. Goed nieuws voor mij wel als buitenlandse investeerder: ik verkies buybacks om mijn broek niet te scheuren aan roerende voorheffingen. Bovendien ook goed nieuws dat ze stellig buybacks overwegen, dat toont dat er toch ook een interne overtuiging is dat het aandeel ondergewaardeerd is.
-Afbouw aandelen overheid: het plan van de overheid blijft daar hetzelfde: afbouwen tot 0 is het beleid. Met het investor relations team zal er gewerkt worden "to educate investors with respect to the investment case such that there is appetite for the stock should another sale arise."
Lange termijn blijf ik er een OK gevoel bij hebben. De juiste stappen worden gezet qua cost-savings, de earnings blijven overeind. Qua strategie wordt er veel op SME lending gezet. Ik weet echter niet goed of dat ze echt naar een ander niveau zal sturen. Zien dat ze de cash cows niet vergeten (mortgage lending).
Nog lange termijn is duidelijk dat ze zelf geloven dat hun aandeel ondergewaardeerd is.
Korte termijn met dat IBR model (en daaraan dus gelinkt de dividends/buybacks) zal een spannende 2e helft van '25 worden. Kan een kortstondig downside risk betekenen als die timings beginnen te slippen. Stel dat dat gebeurt dan is begin '26 een goeie moment om het aandeel te kopen voor wie er nog niet in zit.
Vraagteken bij dit alles (en meer downside risk): concurrentie zal er vroeg of laat bijkomen. Hoe die de markt zullen beinvloeden is voorlopig onduidelijk. Ik hoop dat dit maar gebeurt in '26.