Kleine Beursfeiten

Een kennis van me die actief is in de sector wist me te vertellen dat zij op 250m in het donker een zwart voorwerp van 10cm grootte kunnen detecteren met LIDAR. 250m is tevens de afstand die je aan 120km/u nodig hebt om rustig en veilig tot stilstand te komen.
Dit zijn zaken die je in de nabije toekomst met alleen cameras nooit zal halen. Ze werkten vroeger samen met Tesla maar zijn omwille van Elon zijn koppige overtuiging rond camera en niet LIDAR uit die samenwerking gestapt.

Hun tech wordt gebruikt in de nieuwe S-klasse van Mercedes die autonoom rijdt op niveau 4.

Dit soort niche sectoren is toch altijd een grote hit or miss... Vele nieuwe bedrijven die zich storten op de ontwikkeling in de hoop de eenhoorn met de gouden hoeven te vinden.
Kijk maar naar de EV batterij research bedrijven. Daar beginnen de eerste bomen ook al te vallen.

Bedankt voor je kijk hierop. Mobileye bestaat al sinds 1999 en heeft al miljarden R&D erin gezet en wordt nog steeds geleid door dezelfde professor van destijds. Hun technologie wordt door vriend en vijand als superieur bestempeld. Dus op dat vlak maak ik me geen zorgen.

FSD op grote schaal is enkel mogelijk bij high scalability (Tesla) en high precision (Waymo) zoals ik het heb begrepen. En mobileye zet in op beiden.

Kan je dat eens laten factchecken door die kennis van jou en zijn take geven want confirmation bias is een lelijk beestje bij investing :thinking:

Los daarvan moet er bij earnings een nieuwe grote partner aangekondigd worden of mijn stop loss gaat af gaan zodat ik er geen verlies aan heb op KT en dan te herbekijken voor LT.

Liquidatie is iets waar sommige aandeelhouders al een tijdje op zitten te hopen. De cash burn stopzetten en de rest vrij krijgen op een bepaalde manier. Zie ook de quote van cege hierboven: "Als ze gewoon alles verkopen en iedereen ontslaan is er, wat, 20-30-40% meer cash dan de huidige market cap". Maar aan +30 EUR blijft er echter niets over, want dan is die spread tussen marketcap en potentiele vrijgave van cash (via uitkoop) nihil.

Ik had GLPG gekocht rond IPO aan 8 en 12 en nog een beetje aan 20. Ik had op GILD/filgo peak hype optimistisch gerekend en kwam aan 125 fair value. Er waren er al de deur uitgegaan aan 40 en 80 en de laatste sloef is de deur uitgegaan aan ~175. Heb nog een kleine positie gehouden uit sympathie.

Ik heb in mijn leven 2 belachelijk goede investeringen gedaan. GLPG x20 op kleine 10y - appartement mee gekocht. En Twist Bio, x10 op 1y - geherinvesteerd in andere zaken.

In beide gevallen was het serieuze hype surfen met veel overpromising. Als je naar GLPG kijkt, waren er eigenlijk red flags. Hun CFTR franchise is geflopt en zeer veel vreemde studie beslissingen met uitstellen en stukken combineren etc. Ik ben geen studie expert, maar kwam toch altijd shaky over bij. Hun Lung franchise was ook shaky. De Phase 2 results vond ik altijd redelijk kleine studies en niet echt overtuigend. Dan direct in phase 3 duiken om uiteindelijk te floppen. Toledo was ook zeer shaky. Je kunt je vragen stellen bij de risk management intern. Dan is het eigenlijk niet verwonderlijk dat Filgo uiteindelijk niet in US is goedgekeurd. We gaan er nooit het fijne van weten, uiteindelijk is GILD ook gefopt geweest, maar wel voor 5mrd. Ik denk dat er daar niet veel te verwijten valt voor de normale investeerder, maar de valuering had niet veel verder moeten gaan dan filgo en dan had iedereen eigenlijk moeten verkopen eens we rond de 100-125 zaten.

Als filgo dan wegvalt, dan is er niks meer. Je kunt dan proberen de celltherapy richting in te slaan, maar dat is gewoon "iets doen is beter dan niks doen". Ik ben benieuwd naar de concrete uitwerking en het loskrijgen van GILD uit alles. GILD heeft indertijd miljarden betaald voor "tech platform", los van filgo, dus ze gaan er ergens in betrokken moeten blijven of er op een of andere manier als 'demandeur de rien' uit geduwd moeten worden.

Hopelijk is de split tax friendly in belgie, want glpg zal geen hol waard zijn en de spinco zal bijna alle value hebben. Dan kan ik eindelijk mijn laatste sloefje verkopen aan een aanvaardbare prijs.

Voor wie nog in PTSB zou zitten:

Ik heb bij het begin van het jaar een nogal uitvoerig betoog uitgeschreven met zowel vragen, verzuchtingen en feedback, gericht aan PTSB's CEO Eamonn Crowley - vanuit mijn perspectief, ofte dat van een kleine buitenlandse aandeelhouder. Een aantal thema's waren: hoe de waarde aan potentiele aandeelhouders beter duidelijk maken, hoe zit het met de kapitaalallocatie en de plannen daar mbt risk-herziening van huidige leningportfolio, hoe zit het met de kost-reductie plannen, hoe zit het met de afbouw van de aandeel-meerderheid van de overheid, hoe kan de liquiditeit van het aandeel verbeterd worden, etc.

Voor wat het waard is deel ik met jullie de belangrijkste punten van zijn antwoord:
- Qua kost-reductie zijn ze volop bezig met het vrijwillige uitstap-plan. Lijkt belangrijke cost-reductie te gaan worden. Ben benieuwd welke impact dit zal hebben op de toekomstige cijfer. Daarnaast (en dit is niet publiekelijk gecommuniceerd) is er nog een 20-punten plan waar intern op wordt gewerkt om kosten in '25/'26 te verlagen. Zegt niet veel, maar goed: de focus is daar en voldoende korte termijn-focus dus ook.
-Qua strategische projecten wordt aangegeven dat ze verder gaan inzetten op SME lending en het gaan profiteren van de grote IT investeringen die ze de laatste jaren hebben gedaan. Ik hoop dus dat IT spending gereduceerd kan worden op termijn. Spijtig wel dat er geen sprake is van strategie om écht dé challenger bank van Ierland te worden op de grote segmenten (vnl. retail mortgages). Geen idee wat ik hiervan moet vinden.
-Investor relations: ze hebben zonet hun 3-jaar strategisch plan voorgelegd aan Board en dit is goedgekeurd. Dit zal in de full-year-results "24 gecommuniceerd worden. Er is ook een nieuwe Head of IR gestart die meer focus zal leggen op het aantrekkelijk positioneren van de bank naar beleggers toe. Iets waar er in het verleden veel te weinig aandacht is gegeven.
-Capital allocation: uitermate belangrijk dossier waar absoluut geen info over mag gedeeld worden vandaag. Timeline: voor eind april zal dossier ter herziening van IRB-model (internal rating based model om te kijken hoeveel geld apart moet gezet worden, bevroren geld met andere woorden) worden voorgelegd bij de regulator met "hopelijk" een goed resultaat tegen einde van het jaar. Die "hopelijk" citeer ik letterlijk en daar zal nogal veel mee staan of vallen (zie verder).
-Capital return: timeline was gegeven dat eerste dividend H1 '26 zou worden uitbetaald op basis van earning '25. Ik krijg hier wel mee (en dat is volgens mij ook niet publiekelijk gekend) dat ze hiervoor wel rekenen op goedkeuring van dat IRB model tegen einde van het jaar. Dus expectation van de markt is dat dit wel in kannen en kruiken is, maar ik lees dus een downside risk dat dit in '25 niet goedgekeurd geraakt en dividend dus mogelijks uitgesteld zal moeten worden?
-Ik had de vraag gesteld of ze qua capital return niet eerder buybacks ipv dividend payout zouden overwegen, gezien de lage price-to-book value. Ik krijg hier toch in duidelijke termen mee als antwoord dat het wellicht voor een (groot?) deel buybacks zullen worden: "Clearly with our very low price/book ratio buybacks make more sense than dividends so these could form part of the capital return story in the next couple of years" Ook dat is nieuwe info die nog niet eerder gepubliceerd is voor zover ik weet. Goed nieuws voor mij wel als buitenlandse investeerder: ik verkies buybacks om mijn broek niet te scheuren aan roerende voorheffingen. Bovendien ook goed nieuws dat ze stellig buybacks overwegen, dat toont dat er toch ook een interne overtuiging is dat het aandeel ondergewaardeerd is.
-Afbouw aandelen overheid: het plan van de overheid blijft daar hetzelfde: afbouwen tot 0 is het beleid. Met het investor relations team zal er gewerkt worden "to educate investors with respect to the investment case such that there is appetite for the stock should another sale arise."

Lange termijn blijf ik er een OK gevoel bij hebben. De juiste stappen worden gezet qua cost-savings, de earnings blijven overeind. Qua strategie wordt er veel op SME lending gezet. Ik weet echter niet goed of dat ze echt naar een ander niveau zal sturen. Zien dat ze de cash cows niet vergeten (mortgage lending).
Nog lange termijn is duidelijk dat ze zelf geloven dat hun aandeel ondergewaardeerd is.

Korte termijn met dat IBR model (en daaraan dus gelinkt de dividends/buybacks) zal een spannende 2e helft van '25 worden. Kan een kortstondig downside risk betekenen als die timings beginnen te slippen. Stel dat dat gebeurt dan is begin '26 een goeie moment om het aandeel te kopen voor wie er nog niet in zit.

Vraagteken bij dit alles (en meer downside risk): concurrentie zal er vroeg of laat bijkomen. Hoe die de markt zullen beinvloeden is voorlopig onduidelijk. Ik hoop dat dit maar gebeurt in '26.
Wel opletten met Ierse banken (bank = hefboom op de lokale economie).

Er komt een nieuwe tax bill voor H1 2025 die de GOP aan het voorbereiden is.
In ruil voor lage Amerikaanse belastingen kunnen er wel eens nasty surprises zitten voor niet-USA landen die met Amerikaanse belastingen gaan lopen door onnozele IP-aftrek en dergelijke trukjes. (dag Apple, Pfizer, Microsoft etc.)

Daar is Ierland 1 van de schoolvoorbeelden van.
Als die loophole er uit gehaald wordt, dan krijgt Ierland economische kletsen dat het geen naam heeft.

Wel opletten met Ierse banken (bank = hefboom op de lokale economie).

Er komt een nieuwe tax bill voor H1 2025 die de GOP aan het voorbereiden is.
In ruil voor lage Amerikaanse belastingen kunnen er wel eens nasty surprises zitten voor niet-USA landen die met Amerikaanse belastingen gaan lopen door onnozele IP-aftrek en dergelijke trukjes. (dag Apple, Pfizer, Microsoft etc.)

Daar is Ierland 1 van de schoolvoorbeelden van.
PTSB heeft geen directe exposure aan die grote US corporations, dus de vraag is hoe dit de gezinnen en SMEs zal beïnvloeden op iets langere termijn. (zoals je zelf aangeeft hefboom op de lokale economie). Het zal vnl. macro-economisch impact hebben en (potentieel zwaar) de inkomsten van overheid. De prijs van bankaandelen kan daar natuurlijk wel meteen op bewegen (anticiperend op job loss in de komende jaren, meer bad loans, etc.), daar heb je absoluut gelijk.
Ik zou in ieder geval niemand aanraden om PTSB (bij-)te kopen tussen dit en begin '26.

Volg jij die nieuwe tax bill? Hoe concreet zie jij die nasty surprise? Ergens moeten die US bedrijven toch wel ergens een voet aan grond blijven hebben in Europa, en dan liefst in een low tax land.

FSD op grote schaal is enkel mogelijk bij high scalability (Tesla) en high precision (Waymo) zoals ik het heb begrepen. En mobileye zet in op beiden.

Kan je dat eens laten factchecken door die kennis van jou en zijn take geven want confirmation bias is een lelijk beestje bij investing :thinking:
Ik zie hem niet frequent (we hebben afgelopen weekend toevallig nog wat staan keuvelen op een drink).
Ik koppel terug moest ik hem tegenkomen en zijn feedback hierop krijgen.

Zonet beslist om DDOG van de hand te doen in mijn IBKR portefuille.

Ik had al wat verkocht in december, maar vandaag toch ook de rest weg gedaan. Het heeft wel wat opgebracht, maar die AI-hype waar veel hoop op wordt gevestigd vertrouw ik niet helemaal. Ik hoor ook meer Dynatrace en open source (ELK) vallen in een professionele setting (ik werk in Azure, (Dev)Ops en open source).

Daarnaast ook het kleine beetje NVDA dat ik nog had, verkocht (waren 10 aandelen). 700% winst :cheer:

IBKR portefuille was toch flink aangedikt in 2024, 45%. Met de verkoop van DDOG en NVDA terug wat cash om een nieuwe grote aankoop te doen.

Laatst bewerkt:
Het lijkt erop dat Jensen van Nvidia op z’n eentje de quantum computing zeepbel heeft doorprikt.

Alle quantum shitcos premarket -20 tot -30%.

Time for the QUBT puts to print 🚀

Zonet beslist om DDOG van de hand te doen in mijn IBKR portefuille.

Ik had al wat verkocht in december, maar vandaag toch ook de rest weg gedaan. Het heeft wel wat opgebracht, maar die AI-hype waar veel hoop op wordt gevestigd vertrouw ik niet helemaal. Ik hoor ook meer Dynatrace en open source (ELK) vallen in een professionele setting (ik werk in Azure, (Dev)Ops en open source).

Daarnaast ook het kleine beetje NVDA dat ik nog had, verkocht (waren 10 aandelen). 700% winst :cheer:

IBKR portefuille was toch flink aangedikt in 2024, 45%. Met de verkoop van DDOG en NVDA terug wat cash om een nieuwe grote aankoop te doen.
NVDA: Je had er gisteren nog 210 zei je?

Ik zou denken dat de koers meeloopt en niet voorloopt. Ok, er is een sociaal passief, maar geen passief van een miljard. Als ze gewoon alles verkopen en iedereen ontslaan is er, wat, 20-30-40% meer cash dan de huidige market cap. Waarom, geen idee.

Dat lossen ze nu de facto op met de splitsing. Overgrote deel van de cash gaat naar een lege doos/schelp met geen operationele activiteiten. Men zou verwachten dat dat aan face value noteert.

Ofwel keren ze het onrechtstreeks uit aan de aandeelhouders. Lees: je verhuist de cash eerst naar een lege doos en verkoopt de lege doos dan (of keer de cash uit).

In any case is het een slinkse truc om de cash uit het bedrijf te halen en sociaal bloedbad minimaal te houden.

Waarom zouden de huidige aandeelhouders instemmen dat al de cash naar "Spinco" verhuist ? Dat is de hamvraag. Eens je die beantwoord hebt, is je eigenlijke vraag overbodig. Er zijn wsch veel grote aandeelhouders die GLPG beu zijn en de cash terug willen (of niet geloven in het celtherapie verhaal). Als de shift naar SpinCo goedgekeurd raakt, is het aftellen voor de cash uit de lege schelp verdwijnt. Ofwel via een opdoeking, ofwel via een rare overname, ofwel via een overname als ze onder face value noteren.

Genoeg voorbeelden van biotech bedrijven die ver onder cash value noteren en overgenomen werden door een financiele partij met 0,0 interesse in de biotech activiteiten.

I could be wrong. Maar bottom line is dat dit voor de huidige kleine aandeelhouders geen hol value zal creeren. En dat ze binnen 2-3-4-5y nieuwe cash mogen ophalen voor hun celtherapie part of the business.
Ik heb net het premiumartikel bij de Aandeelhouder.nl gelezen en snap je al wat beter maar blijf het toch een riskante gok vinden om het aandeel nu aan €29-€30 te kopen. Ok, er gaat €37 naar SpinCo dat misschien/waarschijnlijk uitgekeerd zal worden... maar:

1) we leven in België dus de fiscus kan beslissen dat we 30% moeten betalen hierop
2) het kan zijn dat ze met die miljarden toch een zotte overname doen ipv uit te betalen
3) je zit met het oude deel Galapagos dat je zogezegd gratis krijgt maar dat heeft nu veel minder geld en nog steeds geen medicijn

NVDA: Je had er gisteren nog 210 zei je?
Ik heb twee portefuille's. Eentje bij IBKR en eentje bij Lynx. Bij Lynx heb ik er nog 200, bij IBKR had ik er nog 10 (was maar eentje voor de stocksplit). IBKR is puur individuele stocks. Daar zit nu nog SE en MSFT in.

Lynx ga ik meer en meer richting ETF's (SPYI, EQQQ en SXR8), maar daar zitten ook nog wat individuele aandelen zoals NVDA, MELI, AED en SOF.

Had gehoopt dat de LT rente wat zou dalen - of tenminste zicht op een daling, niet dus - mss zelfs nog omhoog. Als WEHB en Cofinimmo nog +/-10% dalen zal ik positie uitbreiden.

Ik heb net het premiumartikel bij de Aandeelhouder.nl gelezen en snap je al wat beter maar blijf het toch een riskante gok vinden om het aandeel nu aan €29-€30 te kopen. Ok, er gaat €37 naar SpinCo dat misschien/waarschijnlijk uitgekeerd zal worden... maar:

1) we leven in België dus de fiscus kan beslissen dat we 30% moeten betalen hierop
2) het kan zijn dat ze met die miljarden toch een zotte overname doen ipv uit te betalen
3) je zit met het oude deel Galapagos dat je zogezegd gratis krijgt maar dat heeft nu veel minder geld en nog steeds geen medicijn

nergens heb ik gezegd dat je het moet kopen. De kleine aandeelhouder zal in deze transactie gepoept worden. Beetje zoals de Euronav deal van 2y geleden...

Hoera hoera. En 2-3y na de 'transformational deal' staan we 50% lager en is de balans kapot gemaakt. En de grote jongens hebben de dividenden eruit gezogen aan 0% tax en de kleine belegger mag dokken.

Het lijkt erop dat Jensen van Nvidia op z’n eentje de quantum computing zeepbel heeft doorprikt.

Alle quantum shitcos premarket -20 tot -30%.

Time for the QUBT puts to print 🚀

QUBT is wel echt next level BS. De dag voor CES kondigen ze nog een offering aan "een koopje van 12,25 $ / share" toen ze genoteerd stonden aan 20 $ / share

Zijn er mensen die hier beleggen in een indexfonds (ETF) met een hefboom?
Ik denk bijvoorbeeld aan een S&P500 index met 2x of 3x hefboom.
Meningen?

Zoek eens op "risks of leveraged ETFs", genoeg sites die duidelijk uitleggen wat de grote risico's zijn.
Zeker de sites waar ze met een rekenvoorbeeld "compounding decay effect" uitleggen, vind ik zeer inzichtelijk omdat je direct ziet wat dat risico betekent.

De korte conclusie is gewoonlijk dat leveraged ETFs nuttig kunnen zijn voor korte termijn speculatie, maar niet om zoals een gewone ETF "buy and hold" op langere termijn toe te passen - wat voor mij al genoeg reden is om niet voor een leveraged ETF te kiezen. En al helemaal niet in de huidige tijden van eerder volatiele indexen.

QUBT is wel echt next level BS. De dag voor CES kondigen ze nog een offering aan "een koopje van 12,25 $ / share" toen ze genoteerd stonden aan 20 $ / share

Hear hear.
QUBT put net verkocht met mooie winst.
Een januari put zoals @djoew was nog veel beter geweest, maar timing van dit soort zeepbellen is een moeilijk beestje.

Ben de call van GLPG nog eens aan het bekijken.

- Zoals verwacht. De opening is "find a solution for the GILD OLCA"... Dat zegt genoeg. GLPG kan doen wat ze willen, maar al het geld is weg uit GLPG. Denk dat GILD geen fan is van de GLPG cell therapy *kuch* KITE.
- Laatste small molecules gedumpt.
- Cash run way to 2028 (2-3y zoals verwacht). Wat daarna ? Wederom GILD/investors die geen fan is om hun geld weg te pissen naar cell therapy. Ze spreken expliciet over 'raising capital' after that... Makes no sense om eerst je geld weg te geven aan een investment box omdat 'de funding environment moeilijk is en er acquisition opportunities zijn' en dan binnen 2y op diezelfde markt geld te gaan ophalen met GLPG...
- hoeveel keer kun je 'unmet medical need' zeggen in 45 min. Ik zal streepjes beginnen trekken.
- Geen GILD directors meer in GLPG board (moet er nog een figuurtje gemaakt worden), onduidelijk of EcoR1 in GLPG board blijft of enkel SpinCo.
- "met 2.45bln is er veel acquisition opties balbalbal". Dat geld (en structuur om te integreren) was er toch ook in GLPG ? Waarom zou een lege doos dat beter kunnen doen.

Klinkt toch allemaal als EcoR1 en GILD die zijn geld weg wil uit GLPG en weinig geloof in cell therapy. Ik versta niks van de split. Enfin, ik versta het wel, maar hoe je dat verkoopt als een positief verhaal met 'unlocking shareholder value' is toch tenenkrommend.

Misschien maakt het GLPG als acquisition target gemakkelijker voor de overnemer. Geen last meer van lastige GILD contracten en een duur sociaal passief en nutteloze sites around the world. En 2bln cash die daar ligt te schimmelen.

(Er zal wel iets zijn dat ze ons niet zeggen)

Terug
Bovenaan