Kleine Beursfeiten

Zou toch echt absurd zijn dat het gaat over portefeuille waarde 1/1/25 - 31/12/25 en daar bekijken wat u ongerealiseerde meerwaarde is.
Kan je daar fictief €+20K op een aandeel staan en dan 6 maand later op 1/6/26 gaat dat aandeel naar 0. => extreem voorbeeld misschien maar dan mag je 700€ dokken 31/12/25 en ben je nog eens al je geld kwijt op 1/6/26, iets minder drastisch dat u €+20K maar €+10k wordt heb je nog steeds 700€ betaald op iets dat nooit gerealiseerd werd.

Dat ze kijken naar verkopen binnen een periode van een jaar, wat is er met winst verkocht en wat met verlies en daar het verschil op maken en dan op het einde van het jaar een afrekening maken zou toch logischer zijn.
Gaat ook een gigantisch gedoe zijn als je bij verschillende brokers zit... het Hollands systeem is nog meer ****, maar dat is tenminste simpel te implementeren -> die betalen gewoon 2,2% belasting op hun geïnvesteerd vermogen, los van winst/verlies in het jaar.

Waar gaan we als Europa de hefboom vandaan halen om dat te doen? Als Trump zegt: "Ge zult bij ons kopen of we steken u op alle mogelijke manieren stokken in de wielen.", dan valt daar weinig tegen te beginnen, vrees ik.
En waarom zou daar weinig tegen te beginnen zijn? Wij kunnen hem ook stokken in de wielen steken. Waarom altijd zo hard geloven dat wij afhankelijk zijn van hun en zij niet van ons.

Soit nadat ik Rocketlab had aangekaart maar er zelf toen niet was opgesprongen ga ik op zoek naar iets soortgelijks.

Europa moet gaan investeren in defensie en snel een beetje. En liefst + hopelijk laten we Amerika onze lul zien. We moeten dus aankopen binnen Europa en zo weinig mogelijk centen richting USA sturen zodat ze erachter komen hoe leuk het is als je op eigen houtje verder moet. Het is dat of slaafs volgen. Dit is niet eens een keuze imo maar goed, we beseffen allemaal wel dat Musk met duiten staat te zwaaien langs alle kanten.

Bon usual suspects :

Thyssenkrupp
Airbus (aerospace yay + werkt mee aan de Europese 6th gen fighter jets + Boeing is still going to shit)
Rolls Royce (aerospace + oplossingen om te blijven draaien bij stroompannes etc, belangrijk in semi wartime)

Eens de tijd zoeken om in de cijfers te duiken en de sentimenten wat af te tasten. Straks worden de bonussen uitbetaald dus weer wat extra cash aan de hand om de raket niet te missen. Ook eens kijken wie deftige luchtafweer kan maken.
Ik zou daar toch mee oppassen, tot er effectief iets gezegd wordt over extra EU-investeringen in defensie in bepaalde sectoren. Tot hiertoe is alles erg vaag en hoewel het beter zou zijn om aankopen binnen Europa te doen, hoeft dat niet het geval te zijn.

In ieder geval ben ik wel benieuwd naar wat je uit de cijfers haalt, want afgezien van extra EU geld, kunnen bedrijven het nog steeds waard zijn om in te investeren. Imo echter is Thyssenkrupp dat niet en Airbus slechts een maybe. Rolls-Royce zie ik meer in, ondanks de reeds grote koerswinst van de afgelopen jaren.

Trump investeert 500 miljard in AI. Als de eerste drie weken van 2025 representatief zijn voor de rest van het jaar ga ik opnieuw recordwinsten tegemoet. USA LETS GO 🇺🇸

Trump investeert 500 miljard in AI. Als de eerste drie weken van 2025 representatief zijn voor de rest van het jaar ga ik opnieuw recordwinsten tegemoet. USA LETS GO 🇺🇸

Zoals Janus ook al aanhaalde (ik maak het telkens duidelijk omdat het anders lijkt alsof ik ideeen zou pikken), ben benieuwd hoe iedereen hier zijn geld gaat uithalen. Ik las dat Amazon ook 100B gaat investeren in eigen datacenter. Allemaal leuk en wel dat iedereen zijn eigen speeltje maakt maar wie gaat dat allemaal betalen (gaat iedereen ook abonnementen nemen zoals op Netflix? En hoeveel zal dat kosten, want deze investeringen zijn gelijk aan 10 jaar content van Netflix)

Soit nadat ik Rocketlab had aangekaart maar er zelf toen niet was opgesprongen ga ik op zoek naar iets soortgelijks.

Europa moet gaan investeren in defensie en snel een beetje. En liefst + hopelijk laten we Amerika onze lul zien. We moeten dus aankopen binnen Europa en zo weinig mogelijk centen richting USA sturen zodat ze erachter komen hoe leuk het is als je op eigen houtje verder moet. Het is dat of slaafs volgen. Dit is niet eens een keuze imo maar goed, we beseffen allemaal wel dat Musk met duiten staat te zwaaien langs alle kanten.

Bon usual suspects :

Thyssenkrupp
Airbus (aerospace yay + werkt mee aan de Europese 6th gen fighter jets + Boeing is still going to shit)
Rolls Royce (aerospace + oplossingen om te blijven draaien bij stroompannes etc, belangrijk in semi wartime)

Eens de tijd zoeken om in de cijfers te duiken en de sentimenten wat af te tasten. Straks worden de bonussen uitbetaald dus weer wat extra cash aan de hand om de raket niet te missen. Ook eens kijken wie deftige luchtafweer kan maken.

Saab is er ook zo eentje
Of Safran

Maar als ik het goed heb dan is Duitsland het enige land met budgettaire ruimte (indien ze wat flexibiliteit creëren ivm schulden). Dus zou iets Duits nemen.

Wil toch eerst wel eens zien waar ze die 500 miljard vandaan toveren. Dat is niet niks hé, zelfs niet voor de USA.
Ongeveer in dezelfde grootorde als wat België moet zoeken in besparingen. (In verhouding tot de begroting.)

Trump schrapt veel jobs/hulpprogramma's/etc., maar er komen ook veel tax breaks aan voor zijn fortuinlijke vrienden, dus ik ben benieuwd.

Wil toch eerst wel eens zien waar ze die 500 miljard vandaan toveren. Dat is niet niks hé, zelfs niet voor de USA.
Ongeveer in dezelfde grootorde als wat België moet zoeken in besparingen. (In verhouding tot de begroting.)

Trump schrapt veel jobs/hulpprogramma's/etc., maar er komen ook veel tax breaks aan voor zijn fortuinlijke vrienden, dus ik ben benieuwd.

Het gaat hier voor een heel groot stuk om investeringen die spelers type Microsoft/OpenAI, Softbank, etc.,sowieso al van plan waren te maken he.

Alleen bundelen/verpakken ze dat nu samen in een initiatief genaamd "Stargate" en kondigen ze dat aan op de dag van Trump's inauguratie zodat hij (in de ogen van het brede publiek) met de eer kan gaan lopen.

Dat Trump's plannen om AI-ontwikkeling verder te dereguleren ervoor zal zorgen dat er wellicht ietsjes meer en ietsjes sneller (in de VS zelf) zal worden geinvesteerd, akkoord. Maar daar stopt het dan ook.

Het gaat hier voor een heel groot stuk om investeringen die spelers type Microsoft/OpenAI, Softbank, etc.,sowieso al van plan waren te maken he.

Alleen bundelen/verpakken ze dat nu samen in een initiatief genaamd "Stargate" en kondigen ze dat aan op de dag van Trump's inauguratie zodat hij (in de ogen van het brede publiek) met de eer kan gaan lopen.

Dat Trump's plannen om AI-ontwikkeling verder te dereguleren ervoor zal zorgen dat er wellicht ietsjes meer en ietsjes sneller (in de VS zelf) zal worden geinvesteerd, akkoord. Maar daar stopt het dan ook.
Dat heb ik verkeerd begrepen dan. In mijn ogen was dat 500 miljard aan subsidies om die grote spelers met hun investeringen te helpen.

Trump wil dat Opec de prijs van olie gaat verlagen....dan zal hij toch een manier moeten vinden om ze te dwingen.
Das niet zo moeilijk, gewoon drill baby drill en de markt overspoelen met goedkope olie en de concurrentie zal wel moeten volgen als ze nog een druppel olie willen verkopen

Das niet zo moeilijk, gewoon drill baby drill en de markt overspoelen met goedkope olie en de concurrentie zal wel moeten volgen als ze nog een druppel olie willen verkopen
Zoveel drillen kan shale niet (en zullen ze ook niet willen doen), het is opec dat de markt kan overspoelen maar ze gaan dat niet doen want dan schieten ze zich in de eigen voet....

Allé Fernando, marge gebruiken, zo risicovol... dat zou ik niet doen. :)

Ondertussen blijft Nintendo ATH's raken. 🚀
Samen met JOE toch mijn 2 favoriete long term holdings.

@nullarbor
Aan welke prijs zit jij in HITI? Huidige dip voldoende margin of safety voor earnings play? Ik overweeg nog snel positie te nemen, maar zou op margin zijn dus even dubbelchecken.

1e schijf aan 2.67, 2e schijf aan 3, 3e schijf aan 2,99.

Valuation wise is HITI by far het beste bedrijf dat je kan kopen in heel de sector, hands down. Maar is dat nog wel het belangrijkste in de huidige markt? Hoe dan ook: het is en blijft cannabis en dus niet zonder risico. Politiek zat het niet mee, aan het bedrijf zelf twijfel ik niet.

- Grootste risico is het opstappen van Trudeau, de bezieler van legalisatie in Canada sinds 2018. Ik heb vorige week wat gezocht wie de meest waarschijnlijke vervangers zullen zijn, maar niks concreets teruggevonden over hun visie op de sector. Massive FUD, maar de kans is m.i. klein, daarom dat ik er nog inzit. Zonder die tegenslag op 06/01 zaten we al aan nieuwe ATH's.

- In mindere mate verkiezing Trump, Harris was duidelijk pro legislation, bij Trump is dat af te wachten. In het verleden steunde hij het pro kamp en RFK en consoorten zijn ook wel pro, maar wie weet welke bochten dat clubje van mafkezen nog neemt. USA markt (waar ze voorlopig enkel inzitten met "accessoires")lijkt mij niet in de huidige valuation te zitten dus geen groot risico.

Die drop van gisteren was voor mij toch wel een grote verrassing, want opstap Trudeau is 'oud' nieuws. Af te wachten wat het vandaag doet. Technisch is het gevaarlijk dicht bij een trendbreuk. Het was op laag volume, maar tegelijk wel stijgende short interest. Weinig van te maken.

Een no-brainer zou ik het niet meer noemen na 06/01, voorlopig houd ik bij. Het sentiment is duidelijk wat gekeerd en earnings is altijd lotto. In mijn strategie zou nu instappen met margin niet passen, maar dat bepaalt ieder voor zich.

Voor crypto en wie meer speculatief bezig is is die 5% misschien geen slechte zaak, meer duidelijkheid en geen willekeur of je nu een "goede huisvader" bent of niet. Gewoon altijd 5% (boven 6000 euro meerwaarden dan). Hopelijk minder gezeik van de banken dan ook als je uitcasht.

Ik hoop dat voor pensioensparen een uitzondering maken. Anders is het op den duur zeker niet meer interessant om daar nog verder mee te doen.

Er staat niks in dat dat het belastingssysteem van 30% op speculatieve meerwaarden wordt geschrapt. Dus in mijn ogen, dat blijft.

Heb je niet gigantisch veel energie nodig voor al die AI, dus ook veel koper en kabels - soms bedrijven die daar toonaangevend in zijn?

Dat blijkt allemaal relatief te zijn: data centers (incl. AI) zouden op dit moment ongeveer 2% van de wereldwijde energievraag verbruiken, of 3-4% in Europa en de VS.
Projecties van het International Energy Agency schatten dat data centers en AI maar ongeveer 3% zouden uitmaken van de extra nood aan elektriciteit tussen 2023 en 2030. Of 6% in een zeer ambitieus scenario.

Lijkt me dus geen grote boost te zijn voor bedrijven in de energietransport sector, als je daar naar kijkt?

Terug
Bovenaan