Kleine Beursfeiten

Inderdaad, het is 2025, feiten maken niet uit.
Het is het gevoel dat telt.

2 jaar na diezelfde discussie waarbij 100x de statistieken over obesitas en de mislukkingsgraad van diëten getoond worden:
"Zo complex is het niet, eet gewoon minder". :sarcastic:

Daar heeft werkelijk nog niemand aan gedacht de afgelopen 40 jaar.
En er zijn zeker geen 700 overheidscampagnes geweest en 10.000 boeken of informatie op internet beschikbaar.
Ook gezonde voeding is absoluut onvindbaar.
En sportmogelijkheden, werkelijk heel beperkt.

En toch worden kinderen en volwassenen vetter en vetter.
Terwijl het zo simpel is!
Maar het is zo simpel. Eet minder, verlies gewicht. Exact waar Ozempic ook voor zorgt, maar dan chemisch ipv op karakter. Het is gewoon gemakkelijker om een pilletje of een injectie te nemen dat uw hongergevoel vermindert of u zelfs fysiek misselijk doet voelen, waardoor je zo geforceerd wordt om minder te eten, dan om het op wilskracht te moeten doen.

Maar het is zo simpel. Eet minder, verlies gewicht. Exact waar Ozempic ook voor zorgt, maar dan chemisch ipv op karakter. Het is gewoon gemakkelijker om een pilletje of een injectie te nemen dat uw hongergevoel vermindert of u zelfs fysiek misselijk doet voelen, waardoor je zo geforceerd wordt om minder te eten, dan om het op wilskracht te moeten doen.
Ja, en ik zie daar geen probleem in?
Zeker aangezien uit de cijfers blijkt dat er doorgaans zodanig veel wilskracht nodig is, dat het mislukt. (Zie cijfers over obesitas en over diëten)

Daarnaast, waarom wordt er dan zoveel moeite en geld gestoken in bv drugsverslaafden, waar zelfs geen eenvoudig pilletje beschikbaar is?
Die moeten toch maar gewoon wat wilskracht hebben?

Wetenschap bestaat juist om mensen te helpen.

Ja, en ik zie daar geen probleem in?
Zeker aangezien uit de cijfers blijkt dat er doorgaans zodanig veel wilskracht nodig is, dat het mislukt. (Zie cijfers over obesitas en over diëten)

Daarnaast, waarom wordt er dan zoveel moeite en geld gestoken in bv drugsverslaafden, waar zelfs geen eenvoudig pilletje beschikbaar is?
Die moeten toch maar gewoon wat wilskracht hebben?

Wetenschap bestaat juist om mensen te helpen.
Ja, het helpt, dat sowieso.

Het is duidelijk dat er believers en non-believers zijn. Het effect is bewezen maar de vraag is al het genoeg mensen effectief het zo erg vinden dat ze dik zijn.
Tel eens de volledige dieetindustrie, programma's, websites, een groot deel van de fitness/personal trainers industrie, Instagram sociale media toestanden, wereldwijd samen?

Ik denk dat je voldoende mensen en geld vindt waarbij lichaam een belangrijke drijfveer is...

Want de moeite doen om af te vallen nemen ze niet. Gaan ze dan wel de moeite doen om x euro per maand te betalen, er aan te denken om spuiten/pillen te nemen en te leven met de eventuele bijwerkingen.
Hééél velen doen wel hopen moeite, om dan weer te hervallen.
Hoeveel geven ze niet aan fitness/dieet/sport/eten/...

en vaak eet men niet omdat men honger heeft.
Dat is het net.

JanusDR, een tijdje van de aardbol verdwenen en nu herrezen als health expert.

Allemaal goed en wel, maar ik blijf toch een sterke voorkeur hebben voor Janus de quality stock picker.
Hoog tijd voor een nieuwe officiële tip!
(Niet dat je ons iets bent verschuldigd uiteraard)
Anderzijds begrijp ik dat de “age of full retard” het niet makkelijk maakt om no-brainers te vinden (waar zowel het kwantitatieve als het kwalitatieve worden afgevinkt)…

JanusDR, een tijdje van de aardbol verdwenen en nu herrezen als health expert.
Ervaringsdeskundige.
Zowel van eruit te zien als een griekse god, als van een fatso die niet van eten kan blijven. Onder het motto: je moet alles eens meegemaakt hebben in het leven.
De verkoopcijfers van LLY en NOVO, en het feit dat de markt ondertussen als 100B ingeschat wordt, terwijl bij de discussie van 2 jaar geleden daar lacherig over gedaan werd want 'wie gaat daar nu voor betalen', geeft mij alvast DIK gelijk in de inschatting van het product :)

Anderzijds begrijp ik dat de “age of full retard” het niet makkelijk maakt om no-brainers te vinden (waar zowel het kwantitatieve als het kwalitatieve worden afgevinkt)…
No-brainers niet, maar 5N plus dat ik hier onlangs vermeldde is toch wel een VETTE mooie assymetrische bet.
Ondertussen al wat gestegen, maar dat is peanuts vergeleken met het potentieel indien het er economisch echt tegen zou zitten tussen China en de US.
En een smallcap met niet zo hoge liquiditeit, dus wel wat explosief potentieel. Als de speculatieve goden wat willen meewerken.

Laatst bewerkt:
Ik blijf de waarde van 5N+ niet zien, er zijn momenteel al redelijk wat restricties rond die speciale materialen en US geraakt er gewoon aan via Europa.

Sorry maar basic fit zie ik niet meer groeien. Ge kunt perfect ook buiten sporten met een beetje wilskracht.

Zaken als hello fresh gaan ook op de schop gaan, gewoon wat meer moeite doen om zelf uw ingrediënten te kopen.
Domino's , McDonald's en consoorten ook, gewoon wat meer moeite doen om zelf te koken.
Autofabrikanten zijn ook eraan voor de moeite, gewoon wat moeite doen om sneller te wandelen.

Ik voorspel wel grote groei voor BG wanneer het naar de beurs strekt met de verkoop van wilskracht in dozen van 10kg.

:sarcastic: :sarcastic: :sarcastic:

Ik snap echt niet waarom het van zodra het over afvallen gaat de economische wetmatigheid zou vervallen dat wanneer men voor een schappelijke prijs een gemak kan kopen men het niet zou doen.

Laatst bewerkt:
Ik blijf de waarde van 5N+ niet zien, er zijn momenteel al redelijk wat restricties rond die speciale materialen en US geraakt er gewoon aan via Europa.
Dat is uiteraard de bedoeling momenteel. China laat die optie met opzet open. De huidige sancties zijn er gewoon om te tonen dat ze ook leverage hebben, en niet om echt de import te blokkeren.

Net zoals we zogezegd ook geen Russische benzine meer importeren, maar tegenwoordig Indische benzine kopen. Maar die is wel gewoon gemaakt van diezelfde Russische olie.
En dat we in Europa bijna geen gas meer krijgen van Rusland via pijpleidingen (hoera!), maar dan langs de andere kant recordhoeveelheden Russisch LNG importeren.
Iets wat ook Orban recent aanklaagde trouwens. Hongarije moet zijn gasinvoer via pijpleiding sluiten 'want Rusland!', terwijl dan langs de andere kant de EU hopen LNG importeert, van Rusland dan nog.

Typische virtue signalling van Europa natuurlijk, een aspect dat ik als Eurofiel echt vervelend vind.
Net zoals bv. bepaalde Europese oliebedrijven hun CO2 voetafdruk moesten verminderen en dat doen door een dochterbedrijf in steenkool te gaan verkopen aan een 3de partij. Op papier heeft dat oliebedrijf zijn CO2-uitstoot ferm verminderd, EU en klimaatactivisten tevreden!
Maar die 3de partij doet de ontginning met veel minder oog voor klimaat, met als gevolg dat door die virtue-signalling-transactie de netto CO2-uitstoot in de wereld eigenlijk toeneemt.
Maar iedereen tevreden, want het bureaucratische klimaatpapiertje is afgevinkt.

Laatst bewerkt:
Meer to the point: als China wil, kunnen ze dat wél blokkeren, specifiek voor die markt.
Dat gaat veel moeilijker voor bv. olie of lithium omdat dit veel grotere markten zijn met veel meer spelers.

Zie: https://www.japantimes.co.jp/business/2024/12/23/markets/metal-markets-chinese-clampdown/

"Chinese metal that has been reprocessed elsewhere and re-routed to the U.S. has offered a lifeline for American manufacturers, particularly in the gallium market. But those flows will probably dwindle as suppliers fear reprisals from Beijing, according to people with knowledge of the trade, who asked not to be identified due to the commercially sensitive nature of the matter.

The tiny size of those markets and limited companies participating in them mean such sales would be easy to track, and being blacklisted by China would have huge repercussions for firms involved, the people said.

It will be relatively easier for China to stop gallium shipments via third countries, given it’s a niche market, said Uchi Wakaaki, director of overseas business at Wing, Japan’s largest importer of the metal. Wing’s imports from China have halved this year due to the knock-on impact of trade curbs, he said."

"Germanium and gallium exports to traders’ main storage hubs in the Netherlands and Hong Kong have collapsed to zero, trade data show. That means less available metal on hand."

Meer to the point: als China wil, kunnen ze dat wél blokkeren, specifiek voor die markt.
Dat gaat veel moeilijker voor bv. olie of lithium omdat dit veel grotere markten zijn met veel meer spelers.

Zie: https://www.japantimes.co.jp/business/2024/12/23/markets/metal-markets-chinese-clampdown/

"Chinese metal that has been reprocessed elsewhere and re-routed to the U.S. has offered a lifeline for American manufacturers, particularly in the gallium market. But those flows will probably dwindle as suppliers fear reprisals from Beijing, according to people with knowledge of the trade, who asked not to be identified due to the commercially sensitive nature of the matter.

The tiny size of those markets and limited companies participating in them mean such sales would be easy to track, and being blacklisted by China would have huge repercussions for firms involved, the people said.

It will be relatively easier for China to stop gallium shipments via third countries, given it’s a niche market, said Uchi Wakaaki, director of overseas business at Wing, Japan’s largest importer of the metal. Wing’s imports from China have halved this year due to the knock-on impact of trade curbs, he said."

"Germanium and gallium exports to traders’ main storage hubs in the Netherlands and Hong Kong have collapsed to zero, trade data show. That means less available metal on hand."
Waarom dan niet investeren in ons eigen Umicore?
“Bloomberg identifies 5N Plus Inc. and Indium Corp. in the US, Umicore SA in Belgium, Russia, Ukraine, South Korea, and Japan as alternate providers, but it’s difficult to ascertain how quickly they were able to ramp up their production capacity.”

Hoe? Kijk nu naar 5N, die hebben ASE overgekocht in Duitsland en ASE krijgt hun germanium van Umicore. Hoe stoppen chinezen dat? Umicore zal trouwens in de toekomst heel wat van hun Ge uit Congo halen... Kunnen Chinezen ook niks tegen doen.

En stel dat ze dit wel kunnen, waar gaat 5N hun materiaal nog halen? Is er genoeg lokale Ge of Ga refining supply?

Er kan op deze post worden ingepikt zolang het direct gelinkt blijft aan de beurs - niet voor een inhoudelijke discussie over het gebruik van ozempic.
Je kan vrij gemakkelijk 1.5-2 kg per maand kwijtgeraken zonder ooit hongerig gevoel te hebben. En zonder je spiermassa te verliezen.
Gewoon 400-500 kcal deficitiet per dag en voldoende proteïne eten.
Doe er nog 2 u per week sport bij en je smelt vet weg zonder spiermassa te verliezen.
Geen naalden of pillen nodig.

Die medicijnen zijn daar niets tegen.

Die bedrijven zaten in een hype narratief die hun aandeelprijzen irrationeel heeft laten exploderen. Zijn nu nog altidj veel te duur.
Het is simpel van concept maar de gemiddelde mens heeft die discipline niet. Zelfs de acteurs en actrices die leven bij gratie van hun schoon voorkomen kunnen het niet opbrengen vaak. Daarom dat nu ineens de helft strakker dan ooit staat met hun wonderdieet gezever.

Dus als dat in massa beschikbaar wordt en vanuit de medische sector courant wordt voorgeschreven kan het aandeel weer exploderen. Dat wordt letterlijk deel van de lifestyle. Een zomee lang zuipen en wreten als een bezetene en dan in de herfst iedereen aan de Ozempic.

Voor zover ik weet wil men in de VS zwaar snijden in medicare.
In de rest van de wereld zijn mensen minder dik en is men meer weerhoudend om deze dingen voor te schrijven wanneer gezond dieet een beter effect heeft.

Voor zover ik weet wil men in de VS zwaar snijden in medicare.
In de rest van de wereld zijn mensen minder dik en is men meer weerhoudend om deze dingen voor te schrijven wanneer gezond dieet een beter effect heeft.
Elke studie toont aan dat overgewicht dé driving factor is van de kost van gezondheidszorg en overal wordt men dikker en dikker. Elke staat die dat sponsort en nu gaten in de begroting moet dichten heeft er baat aan dit te spekken. Tenzij de levensverwachting zodanig stijgt dat uw pensioenkoste weer een pak duurder worden ofc. Maar short term is dit een win sowieso.

Elke studie toont aan dat overgewicht dé driving factor is van de kost van gezondheidszorg en overal wordt men dikker en dikker. Elke staat die dat sponsort en nu gaten in de begroting moet dichten heeft er baat aan dit te spekken. Tenzij de levensverwachting zodanig stijgt dat uw pensioenkoste weer een pak duurder worden ofc. Maar short term is dit een win sowieso.

Ja, maar dat kost initieel geld en baten zijn later. Begroting en politiek says no.

Sigaretten zijn ook nog altijd niet afgeschaft terwijl we weten dat dat in Belgie alleen 300(!) rookdoden per jaar oplevert, typisch met een diarree aan gezondheidskosten voor ze doodvallen. Als ze echt willen investeren in gezondheidszorg, lijkt me dat de prio #1. Maar dat gebeurt ook al 20-30-40y niet.

Nee, liever geld verdienen met accijnzen de dag nadien dan investeren en de vruchten plukken 20y later.

Ja, maar dat kost initieel geld en baten zijn later. Begroting en politiek says no.

Sigaretten zijn ook nog altijd niet afgeschaft terwijl we weten dat dat in Belgie alleen 300(!) rookdoden per jaar oplevert, typisch met een diarree aan gezondheidskosten voor ze doodvallen. Als ze echt willen investeren in gezondheidszorg, lijkt me dat de prio #1. Maar dat gebeurt ook al 20-30-40y niet.

Nee, liever geld verdienen met accijnzen de dag nadien dan investeren en de vruchten plukken 20y later.
Laat gewoon de vrije markt maar spelen: concurrenten zijn volle bak bezig met alternatieven voor Ozempic, Mounjaro etc te ontwikkelen dus gewoon kwestie van tijd om de prijs naar beneden te zien gaan.
Zorg als overheid om meer strikte toepassing zodat alleen de zware gevallen (pun intended) terugbetaling krijgen, en de Marie Verhulsts van deze wereld die kunnen het gerust uit eigen zak betalen.

Zou dan ook niet in Novo Nordisk of Eli Lilly investeren nu aangezien de markt hyperconcurentieel is en je geen flauw idee hebt wie het grootste deel van de taart binnen 1-2 jaar in handen zal hebben... maar de beurs prijst deze 2 wel al als grote overwinnaars in.

Terug
Bovenaan