Kleine Beursfeiten

Eigen woning is vrijgesteld.

Op andere eigendommen betaal je belasting op inkomsten van Belgische en buitenlandse oorsprong adhv het kadastraal inkomen.
Maakt niet uit of die verhuurd zijn aan natuurlijke personen of niet verhuurd zijn.
Is op basis van KI, dus niet op basis van reële huur.

Gelieve je te informeren voor je mee discussieert.

Als verhuurder betaal je OV + nog eens verhoogde OV omdat je verhuurt.

Ik dacht dat je onroerende voorheffing betaalt (KI) op bezit van je onroerend goed en daar bovenop ook KI moet ingeven in je PB als je het residentieel verhuurt. Maar jij zegt dat dat beiden hetzelfde zijn. Ik dacht van niet.
Nogmaals, ik heb het over de belasting op REELE huurinkomsten, niet over KI.
Die is er momenteel NIET.

X = onroerende voorheffing (KI) op bezit van je onroerend goed
Y = belasting op huurinkomsten uit privé residentieel verhuur, waarbij je KI ingeeft in je PB

(X + Y) > X

Dus huurinkomsten uit privé residentieel verhuur worden wel degelijk belast, terwijl je in je eerdere post zei van niet. Het enige verschil is dat de belasting lager is dan verhuur van niet-residentieel vastgoed waar je reële inkomsten ingeeft in je PB

Had je liever gehad dat ze de 50 naar 55% verhogen? Ben ik fan, nee niet echt. Is 10% op winsten aanvaardbaar in the grand scheme of things? Ja.
Ik had liever gehad dat ze veel meer bespaard zouden hebben op overheidsuitgaven ipv extra belastingen. (Die nu al zo crimineel hoog zijn)

Tuurlijk dat niemand van ons hier een boterham minder gaat eten door deze maatregel, maar dat maakt het nog steeds niet ok hé!

Huur zou zwaarder belast mogen worden, vergeet niet dat verhuurders een enorm financieel voordeel hebben met aantrekkelijke leningen voor vastgoed. Ik kan geen 70% marge krijgen aan 3% op geld voor beleggingen hoor...

Benieuwd hoe men gerealiseerde winst zal bezien.. FIFO, LIFO, of GAK?

Als middenklasser is er dan maar 1 iemand die ge dat kunt verwijten, en dat is uzelf (en de belastingen 🤡)

Van 30 tot 65 elke maand 250 euro sparen aan rendement van 8%. Toegegeven ik heb enorm onrealistische verwachtingen voor de middenklasse.
Dan ben ik toch serieus omringd door arme mensen die blijkbaar niet willen:unsure: . Soit, BG en geld, het blijft iets aparts.

Nadat de VS importtarieven op Canada en Mexico heeft gelegd slaat Canada terug met hun eigen tarriffs.

Dit jaar zullen we ons over die 10% meerwaardebelasting alvast geen zorgen moeten maken.

Nadat de VS importtarieven op Canada en Mexico heeft gelegd slaat Canada terug met hun eigen tarriffs.

Dit jaar zullen we ons over die 10% meerwaardebelasting alvast geen zorgen moeten maken.
Maandagmorgen zal bloedrood worden vrees ik. Ik vermoed dat importtarieven inflatie doen verhogen, waardoor de rente later dan voorzien of niet verlaagd wordt.

Laatst bewerkt:
Al even geleden dat ik hier gepost heb (algemeen op BG bedoel ik dan).

Zijn er hier nog die actief traden en inzetten op hoge koersschommelingen ? Dus geen defensieve zaken en ETF's etc. eerder compleet het omgekeerde.

Heb dit in het verleden al eens proberen aankaarten, maar was toen niet echt een succes te noemen..

Persoonlijk heb ik dit al een paar keer (periodes) gedaan. Die opbrengsten zijn inmiddels ook 'weg'.
En sinds november terug met een beperkte inzet begonnen. Op zich zeer verdienstelijk tot op vandaag, maar heb wat twijfel en misschien kan ik hier andere inzichten opdoen ? Daarom de vraag. Liefst geen discussie over het traden op zich, ik begrijp dat niet iedereen hetzelfde denkt, maar daar gaat het nu liever niet over.

X = onroerende voorheffing (KI) op bezit van je onroerend goed
Y = belasting op huurinkomsten uit privé residentieel verhuur, waarbij je KI ingeeft in je PB

(X + Y) > X

Dus huurinkomsten uit privé residentieel verhuur worden wel degelijk belast, terwijl je in je eerdere post zei van niet. Het enige verschil is dat de belasting lager is dan verhuur van niet-residentieel vastgoed waar je reële inkomsten ingeeft in je PB
Je blijft hier maar om de hete brij heen draaien.
KI en reële huurinkomsten zijn 2 zaken die niets met elkaar te maken hebben.
Stel je hebt een goed en je verhuurt het voor 750€, 1000€ of 1500€ per maand.
Uw X en uw Y gaan daarbij altijd constant blijven maar uw reële huuropbrengst loopt uiteen van 9000€, 12000€ en 18000€/jaar EN is onbelast.

En dan zwijg ik nog over het feit dat KI in heel veel gevallen ook gewoon belachelijk laag is (met name dan de oudere panden welke gerenoveerd werden maar die nooit een herziening kregen).

Maar soit, I rest my case want we wijken hiermee intussen wel heel ver af van het beurstopic...

Laatst bewerkt:
image.png

Ja idd.
Ik ben eens benieuwd voor welk bedrag ze die meerwaardetaks in de begroting hebben opgenomen.
Want dat zou wel eens vies kunnen tegen vallen...
Niet echt goede timing na jaren van quasi alleen maar koersstijgingen.

Terug
Bovenaan