Kleine Beursfeiten

BTC mag dan niet dalen natuurlijk...
Wat natuurlijk het hele initiële punt was :)

hun 'financial engineering' naar voor te laten komen.
"financial engineering" 😀
Terwijl het gaat om ordinair met hefboom speculatieve assets kopen en verpatsen aan retailbeleggers.

Dat is zoals vertellen over die tedere liefdesdans in magisch kaarslicht met een betoverend roosje, terwijl je eigenlijk achter de vuilnisbelt van Geraardsbergen een 60-jarige crack whore ge-rawdogged hebt.

Basically niks anders dan geld lenen/secundaire offerings doen en cacao of ei futures kopen op de commodity markt. Rinse and repeat. Sooo much money. Print print.

* Mogen de prijzen van cacao en eieren niet zakken natuurlijk.

Alleen jammer dat je de premise van je investeringcase 0,0 onder controle hebt.

Naast search zijn ze wel echt met diversificatie bezig hé.
Long term: Je hebt die quantum computing breakthrough, wat totaal nog niet in de waardering zit.
Google cloud groeit fel (nog lang niet zoals MSFT & AWS), en is al 12% vd totale revenue
Waymo rides groeien fel, in de komende weken intro/pilot in Tokyo. Eerste internationale waymo ride.
In de USA kunnen die ritten ook iets duurder zijn dan Uber rides want die computer vraagt geen fooi.

Die search gaat ook niet meteen van een klif vallen hé.

En in't algemeen: FY revenue groeide van 307 miljard naar 350 miljard. Net income van 74 miljard naar 100 miljard.
Da's nog altijd margin expansion hé (24% naar 28%). Nog altijd dus én omzet groei én marge groei.
Niet te vergeten alphaFold 3 die revolutionair is in drug discovery.

Ik ben altijd al een enorme fan van Google geweest (de firma en het aandeel), maar ik vind het ook minder en minder een no-brainer met de opkomst van AI. Ik gebruik de top AI's (chatgpt, gemini, deepseek) voor al mijn zoekopdrachten tegenwoordig en heb Google Search de laatste maanden al niet meer gebruikt. Vanmorgen toevallig nog eens iets via Google Search gezocht en het voelde al bijna aan alsof ik op ouderwetse manier informatie ging opzoeken ...
Op de zoekmachine markt hadden ze een ijzersterke moat, maar die moat gaat de komende jaren wel sterk uitgedaagd worden en ik vind het koffiedik kijken om te zien hoe sterk Google daar uit gaat komen.

Wat zoeken iedereen dan op op waar chatgpt voor nodig is?
Mijn zoekopdrachten bestaan gewoon uit "menu restaurant x Mechelen" ofzo :unsure:

Chatgpt enkel gebruikt om mijn nieuwjaarsbrief mee te schrijven

Ben toch aan het twijfelen om UBER te verkopen en ermee Google te kopen, maar misschien nog even wachten

Mijn zoekopdrachten bestaan gewoon uit "menu restaurant x Mechelen" ofzo :unsure:

Ben toch aan het twijfelen om UBER te verkopen en ermee Google te kopen, maar misschien nog even wachten

Recent voorbeeld: ChatGPT gevraagd om in een tabel met bepaald formaat aan te geven in welke maanden het regenseizoen valt voor X aantal landen, uitgesplitst per regio in dat land. En dan ook aan te geven welke andere factoren van belang zijn om te bepalen wat de beste maanden zijn om die regio's te bezoeken.

Output was goed en dat zijn toch heel wat Google clicks (en potentiele ad revenue voor Google) uitgespaard.

Niet dat ik per se bearish Google (Search) ben. Ze hebben ook hun eigen AI Overview maar zoals ik hier aangaf nog niet beschikbaar in Europa. Uiteindelijk gaat dat vaak de makkelijkste oplossing zijn omdat je onder de chat ook alle links kunt vinden met het typische google algoritme indien je meer informatie wilt. Long-term zullen die LLMs een commodity zijn en dat kan in het voordeel van Google spelen.

Zo zagen mijn zoektochten er vroeger ook uit.
Nu plak ik bijv. een hele PDF met terms & conditions van een product in chat gpt en dan stel ik mijn specifieke vraag en ik geef chatgpt de instructie om mij te vertellen wat de terms & conditions zeggen over mijn vraag.

Mijn vragen zijn nu gewoon veel gedetailleerder geworden en de antwoorden van de AI bots worden beter en beter. Google kan geen vragen beantwoord, hoogstens een reeks zoekresultaten weergeven waarbij ik al het werk zelf nog moet doen.

Ik heb 'm al hele powerpoints/memo's die ik gemaakt heb laten nalezen en vragen om ze te verbeteren/suggesties te geven. Dat kan hij ook vlotjes. Of een hele VBA code laten schrijven/wijzigen.

e.l.f beauty -23% AH.
-44% YTD.
Brutal.
Had Elf vorige week opgepikt maar gelukkig gisteren tijdens de dag weer verkocht (met wat verlies).

Waarom?
- Nielsen data voor januari was heel slecht met low single digit decline in sales. Dat we dan in de press release zien dat de januari cijfers slecht zullen zijn en ze daarom de guidance verlagen is niet onverwacht. Ze winnen wel nog marktaandeel want de hele categorie krimpt nog meer.
- Slechte cijfers van hun concurrent Estee Lauder die eerder deze week werden gerapporteerd
- Waren al #1 marktleider in de US dus hoeveel kunnen ze realistisch gezien nog groeien? Internationaal is een ander verhaal, daar zit nog veel potentieel
- Uiteindelijk is het een 1-brand company in een heel competitieve markt onderhevig aan consument voorkeuren die constant veranderen, beetje zoals de fashion industry....Dat zijn long-term zelden topinvesteringen.

Zelfs met de 25% daling ga ik er vanaf blijven. Dan steek ik liever nog wat meer in MELI of UBER (dat deze week trouwens heel goede earnings rapporteerde).

Basically niks anders dan geld lenen/secundaire offerings doen en cacao of ei futures kopen op de commodity markt. Rinse and repeat. Sooo much money. Print print.

* Mogen de prijzen van cacao en eieren niet zakken natuurlijk.

Alleen jammer dat je de premise van je investeringcase 0,0 onder controle hebt.
Zoals ik hier al vaker gezegd heb, MSTR is (voorlopig) puur een hefboom belegging op bitcoin.
Als je niet achter bitcoin staat, is dit een 0. :) Maar gezien het huidige politieke klimaat... lijkt adoptie toch dichter en dichter te komen.

Nu goed, PACB had je ook niet veel controle over hé ;)

Dat is zoals vertellen over die tedere liefdesdans in magisch kaarslicht met een betoverend roosje, terwijl je eigenlijk achter de vuilnisbelt van Geraardsbergen een 60-jarige crack whore ge-rawdogged hebt.

Aan de CAGR van MSTR, mogen ze mij rawdoggen zoveel ze willen.
Die van OXY mogen hun poten thuis houden.

Zoals ik hier al vaker gezegd heb, MSTR is (voorlopig) puur een hefboom belegging op bitcoin.
Als je niet achter bitcoin staat, is dit een 0. :) Maar gezien het huidige politieke klimaat... lijkt adoptie toch dichter en dichter te komen.

Nu goed, PACB had je ook niet veel controle over hé ;)

Aan de CAGR van MSTR, mogen ze mij rawdoggen zoveel ze willen.
Die van OXY mogen hun poten thuis houden.

Beetje lame van continu hier op PACB terug te komen, terwijl de move PACB+ILMN was. Maar goed...

Ik denk dat ze bij PACB iets meer controle hebben over wat ze doen dan MSTR over de BTC prijs..

Beetje lame van continu hier op PACB terug te komen, terwijl de move PACB+ILMN was. Maar goed...

Ik denk dat ze bij PACB iets meer controle hebben over wat ze doen dan MSTR over de BTC prijs..
ILMN -11% vandaag dus misschien niet het juiste moment voor dat argument? :)

Nu het was geen steek richting de case op zich hoor (ook eerste keer dat ik hier iets van zeg), gewoon realistisch zijn dat die bio sector toch serieuze swings heeft dat velen niet zien aankomen en daar heb je zeer weinig controle over.

MSTR daarentegen heeft denk ik wel wat lobby werk gedaan voor de BTC prijs...

Take two gekocht deze week omdat ik erin geloofde dat er goed nieuws zou komen over onder andere gta6 in de earningscall.

Meevaller 🚀

ILMN -11% vandaag dus misschien niet het juiste moment voor dat argument? :)

Nu het was geen steek richting de case op zich hoor (ook eerste keer dat ik hier iets van zeg), gewoon realistisch zijn dat die bio sector toch serieuze swings heeft dat velen niet zien aankomen en daar heb je zeer weinig controle over.

MSTR daarentegen heeft denk ik wel wat lobby werk gedaan voor de BTC prijs...

Wel, Illumina die op de China shitlist gezet wordt als 'unreliable company' omdat de oranje smurf nukt, dat valt moeilijk te voorspellen...

Nogmaals geen verwijt, gewoon even aantonen hoe onvoorspelbaar sommige markten zijn.
Dan vind ik BTC voorspelbaarder gezien de cyclische aard en het huidig politiek klimaat.

e.l.f beauty -23% AH.
-44% YTD.
Brutal.
Kleine positie van 30 stuks geopend @68 USD.

Veel van de reactie lijkt op korte termijn argumenten gebaseerd, ze komen opzetten in Europa en hebben gratis marketing via Tiktok. Daar zit imo wat rek op, blijven ook groeien.

Ik stap al eens graag in op zo een dikke daling.

Terug
Bovenaan