Kleine Beursfeiten

Ik ben ook aan het kijken naar de Echo Surge als dagdagelijkse schoen. https://www.zalando.be/crocs-sneakers-laag-atmosphere-acidity-cr415p000-a12.html
Die ziet er echt niet zo vreemd uit tov de moderne Nikes. Crocs is meer dan de Classic Clog, volgens mij kunnen die absoluut nog verder groeien in andere niches.

Ik denk echt dat de risico's van "fad/hype" zwaar overblown zijn. Ik herinner mij nog als kind, tijdens de eerste Crocs-hype, dat de marktkramers op toeristische plekken van Italiaanse dorpen heel der dozen met namaak Jibbitz hadden. Meer dan een decennium later en Crocs post record sales met industry leading marges ondanks ongeziene toegang tot namaak Temu/Shein/Ali express shit en niet-gepatenteerd design. Dus waarom dan in 2025 ineens wel? Crocs heeft brand value, dat bewijzen hun marges al 10 jaar.
Een Birkenstock differentieert zich door de (al dan niet gepercipieerde) craftsmanship/kwaliteit. Een Crocs clog komt voort via injection molding, op minder dan een minuut is je plastieken schoen zo goed als klaar.
Crocs differentieert zich door simpliciteit, duurzaamheid, betaalbaarheid, compromisloos comfort en mogelijkheid tot personalisatie.

Laatst bewerkt:
@NotoriousP

Is er eigenlijk een mogelijk scenario waar MSTR zou dalen terwijl BTC zou stijgen?

Ik overweeg een kleine positie in iets crypto gerelateerd voor 2% van port, gewoon een play op de trend van crypto ETF's, Trump-Elon, hier en daar een bank die erop springt ...

@NotoriousP

Is er eigenlijk een mogelijk scenario waar MSTR zou dalen terwijl BTC zou stijgen?

Ik overweeg een kleine positie in iets crypto gerelateerd voor 2% van port, gewoon een play op de trend van crypto ETF's, Trump-Elon, hier en daar een bank die erop springt ...
Ik heb al gedacht om een ETH ETF te kopen , met dat ETH laag staat tegenover BTC dus potentieel is er meer upside.

@NotoriousP

Ik zou dan ook eens naar een Robinhood of Coinbase kijken als je indirect crypto exposure wenst. Die swingen ook grotendeels mee met crypto markets maar dan ben je niet 100% afhankelijk van de koers van 1 specifieke munt.

@NotoriousP

Lange termijn? Neen dan zie ik niet direct een scenario.
Korte termijn uiteraard wel. Het short news van Citron Research bijvoorbeeld heeft MSTR stevig laten zakken.

Al die 'BTC maxi' bedrijven zoals MSTR & de copycats zijn sterk afhankelijk van hun BTC yield. Die yield bepaalt de premium boven mNAV.
Als hun BTC yield naar 0 zakt, zal die premium ook naar 0 zakken. Als de daling van de premium groter is dan de stijging van hun BTC holdings, tja dan krijg je netto een daling van MSTR terwijl BTC stijgt.

Met alle respect voor de heren hierboven maar ik ben een 100% voorstander van BTC en vind de rest rommel, dus ik hou het bij puur BTC gerelateerde bedrijven.

Het hoogste rendement valt volgens mij te halen bij de copycats, die halen véél hogere BTC yields omdat hun bestaande holdings nog relatief kleiner zijn tov MSTR en dus makkelijker kunnen stijgen. Voorbeeld is Metaplanet, zij mikken op 330% BTC yield dit jaar tov MSTR op 15% (al zijn die aan het lowballen en halen wrs 30%+).

Ik wou vandaag GUMI kopen nu zij mee op de kar springen, stonden niet eens aandelen van te koop. 😅

Ik zou dan ook eens naar een Robinhood of Coinbase kijken als je indirect crypto exposure wenst. Die swingen ook grotendeels mee met crypto markets maar dan ben je niet 100% afhankelijk van de koers van 1 specifieke munt.
Is dat wel echt zo? Correlatie van de koers van IBIT (iShares Bitcoin ETF) en COIN is 0.93, met HOOD 0.84

Is dat wel echt zo? Correlatie van de koers van IBIT (iShares Bitcoin ETF) en COIN is 0.93, met HOOD 0.84
RobinHood heeft nog veel meer dan enkel Crypto. Dat is dacht ik iets van 25% van hun revenue, maar het sentiment over het aandeel beweegt wel mee met de crypto markten dus in die zin exposure zonder dat de business volledig afhankelijk is van de crypto markten.

Niet dat ik RobinHood zou aanraden hier, bij de volgende correctie in de markt kan dat minstens 50% lager staan. Al ben ik long-term wel bullish, enorm goede visie, execution en innovatie van het management / founder om een one stop shop te worden voor consumer finances.

Eventjes mijn cob&f post boven halen van een maand geleden om wat duidelijker de impact van BTC yield te tonen.
Ik hoop dat dit wat verduidelijkt waarom er premiums tov BTC holdings op die bedrijven staan en waarom de "long BTC, short MSTR" thesis fundamenteel niet werkt.

Scenario 1:
Let's say BTC increases by 20% annually on average, MSTR achieves 15% BTC yield (this is defined as % increase in BTC per diluted share) and the MSTR premium to NAV goes to 0. The latter is considered the 'worst bull case' as it means MSTR doesn't have a clue what to do with the bitcoins once they are done accumulating (highly unlikely).

Annual BTC appreciation vs USD = 20%
Annual BTC Yield = 15% (this matches Saylor his goal to reach 1M BTC by end 2030)
MSTR premium = 0

At the moment MSTR has a bitcoin value of 156$ per fully diluted share, for which you pay 340$.
In 10 years the BTC value per share (and per extension the share price at premium 0) will be 3907$.
This is a CAGR of 27.65% vs 20% on BTC and why the premium is justified, in fact you can argue it's too low at the moment.
In this scenario, if the premium remains at +/- 2xNAV, the CAGR would be 38%.

Scenario 2 (conservative):
Annual BTC appreciation vs USD = 10%
Annual BTC Yield = 10%
MSTR premium = 0

Here you get 12% CAGR at current price vs 10% on BTC.
Keeping the premium 2xNAV would result in 21% CAGR.

Scenario 3 (optimistic):
Annual BTC appreciation vs USD = 30%
Annual BTC Yield = 25%
MSTR premium = same as currently, trading at around 2x NAV.

62.5% CAGR vs 30% on BTC

En nu mag de haat komen van de hardcore value mannen. :)

Op welk nieuws, want ik vind precies niet meteen iets terug?
China op zich gaat gewoon goed. Signalen van verse Chinese stimulus. BABA bv ook +3,86% premarket.
Begrijp hier niet goed dat BEKE hier zo’n hype was rond 22-23-24$ (terwijl ik aangaf aan 17,5$ terug te kopen), en er nu/aan lagere koersen weer niks van te horen is. Ik zou zeggen: buy low, sell high 🥴.

Terug
Bovenaan