Kleine Beursfeiten

Eventjes mijn cob&f post boven halen van een maand geleden om wat duidelijker de impact van BTC yield te tonen.
Concrete vraag: vanwaar komt die "Yield"?
(Mooie woordkeuze van Saylor trouwens waardoor retailbeleggers denken dat er ergens een onderliggend financieel rendement is, red flag 735).

Er zijn 3 mogelijkheden aangezien het niet van de gegenereerde bedrijfswinst komt: van de huidige aandeelhouders, van de nieuwe aandeelhouders, of van de bondholders.

Wie van de 3?

ik begin mij serieus te irriteren in AMD :baard:

AMD begint mij serieus te interesseren eigenlijk. Trade aan 23x fwd P/E, goedkoopste valuation in jaren. Earnings waren best goed, maar geen markt in AI. Alleen gaat dat veranderen: inference is het belangrijkste geworden nu we meer naar commodity evolueren en daar zijn ze relatief gezien veel sterker in dan het training gedeelte dus AI revenue gaat serieus omhoog gaan volgens mij.

Het sentiment zit tegen op dit moment. Dat hun directors/CEO niet anders doen dan insider selling ipv buying helpt natuurlijk ook niet. Grote spelers hebben laatste maanden ook niet anders dan verkocht, maar laatste weken beginnen ze in te kopen. In veel gevallen een niet fundamenteel teken aan de wand.

Maar nu veel kopen ga ik nog niet doen...ik heb al veel te veel exposure in de sector door DeepSeek dip zwaar in te kopen (Nvidia calls, NBIS) Maar die eerste ga ik binnenkort verkopen en dan even wachten op prijsactie AMD, risk/reward aantrekkelijker imo.

Concrete vraag: vanwaar komt die "Yield"?
(Mooie woordkeuze van Saylor trouwens waardoor retailbeleggers denken dat er ergens een onderliggend financieel rendement is, red flag 735).

Er zijn 3 mogelijkheden aangezien het niet van de gegenereerde bedrijfswinst komt: van de huidige aandeelhouders, van de nieuwe aandeelhouders, of van de bondholders.

Wie van de 3?
In principe altijd nieuwe aandeelhouders als je ervan uit gaat dat de CB's hun strike waarde halen.

BTC Yield = stijging in bitcoin holdings per fully diluted share.

Dus als je nieuwe aandelen uitgeeft aan 2x mNAV, dan komt de yield eigenlijk uit die premium.
Dit wordt betaald door de nieuwe aandeelhouders.

Als ze weer nieuwe CB's uitgeven dan ga je naar de bondholders maar er wordt 'vanuit gegaan' dat deze uiteindelijk aandeelhouders worden als de strike prijs gehaald wordt. Zij vallen dus mee onder de 'fully diluted sharecount'.

Daarnaast heb je nog recent de preferred shares STRK die uitgegeven zijn.

Je bent te negatief met je red flags :) MSTR is simpelweg een hefboom op BTC, er is niks louche aan de hand. Dit gaat moonen als BTC stijgt en dit gaat crashen als BTC zakt. Plain and simple...

In principe altijd nieuwe aandeelhouders als je ervan uit gaat dat de CB's hun strike waarde halen.

BTC Yield = stijging in bitcoin holdings per fully diluted share.

Dus als je nieuwe aandelen uitgeeft aan 2x mNAV, dan komt de yield eigenlijk uit die premium.
Dit wordt betaald door de nieuwe aandeelhouders.

Als ze weer nieuwe CB's uitgeven dan ga je naar de bondholders maar er wordt 'vanuit gegaan' dat deze uiteindelijk aandeelhouders worden als de strike prijs gehaald wordt. Zij vallen dus mee onder de 'fully diluted sharecount'.

Daarnaast heb je nog recent de preferred shares STRK die uitgegeven zijn.

Je bent te negatief met je red flags :) MSTR is simpelweg een hefboom op BTC, er is niks louche aan de hand. Dit gaat moonen als BTC stijgt en dit gaat crashen als BTC zakt. Plain and simple...

Dus eigenlijk een publiek Ponzi scheme met als strategie "fingers crossed voor BTC". Waarom niet gewoon BTC leveraged ETF kopen dan ? Of je huis refi doen en BTC ermee kopen ?

Zucht... ik ga die discussie niet opnieuw aangaan, google ponzi scheme en dan besef je het verschil.

En er zijn uiteraard meerdere hefboom opties op BTC, je hoeft MSTR daarvoor niet te kopen.
Ik geef maar uitleg over mijn investering, geen enkele intentie om iemand hier te overtuigen.

Zucht... ik ga die discussie niet opnieuw aangaan, google ponzi scheme en dan besef je het verschil.

En er zijn uiteraard meerdere hefboom opties op BTC, je hoeft MSTR daarvoor niet te kopen.
Ik geef maar uitleg over mijn investering, geen enkele intentie om iemand hier te overtuigen.

Ik weet wat een Ponzi scheme is. De yield met het geld van de nieuwe participants betalen. Je zei zelf dat dat het scenario is.

Maar waarom MSTR >>> leveraged BTC kopen ? Lijkt me gewoon de zak van een CEO vullen terwijl er 0,0 meerwaarde is van de naamloze vennootschap die uitvoert wat een levered ETF ook kan doen, aan een fractie van de kost.

China op zich gaat gewoon goed. Signalen van verse Chinese stimulus. BABA bv ook +3,86% premarket.
Begrijp hier niet goed dat BEKE hier zo’n hype was rond 22-23-24$ (terwijl ik aangaf aan 17,5$ terug te kopen), en er nu/aan lagere koersen weer niks van te horen is. Ik zou zeggen: buy low, sell high 🥴.
Had gekocht iets boven de 20. Niet bijgekocht maar ga nu alsnog richting winst....is nog goedkoop.

Wat crox bijgekocht: morgen erop of eronder....:eek2:

Ik ben ook aan het kijken naar de Echo Surge als dagdagelijkse schoen. https://www.zalando.be/crocs-sneakers-laag-atmosphere-acidity-cr415p000-a12.html
Die ziet er echt niet zo vreemd uit tov de moderne Nikes. Crocs is meer dan de Classic Clog, volgens mij kunnen die absoluut nog verder groeien in andere niches.

Ik denk echt dat de risico's van "fad/hype" zwaar overblown zijn. Ik herinner mij nog als kind, tijdens de eerste Crocs-hype, dat de marktkramers op toeristische plekken van Italiaanse dorpen heel der dozen met namaak Jibbitz hadden. Meer dan een decennium later en Crocs post record sales met industry leading marges ondanks ongeziene toegang tot namaak Temu/Shein/Ali express shit en niet-gepatenteerd design.

Dus waarom dan in 2025 ineens wel? Crocs heeft brand value, dat bewijzen hun marges al 10 jaar.
Bedankt voor het delen, heb me vannacht een paar van die discounted Echo Surge gekocht na jouw post.

Het is uiteraard positief om te zien dat ze nieuwe dingen uitproberen. Als ze groot willen blijven en als bedrijf minder afhankelijk willen worden van hype cycles, zullen ze idd moeten inzetten op minder polariserende lijnen (en/of de Deckers playbook overnemen en nog een bedrijf of twee overnemen en ontwikkelen, maar dan wel zonder teveel te betalen zoals bij HD).

Over sneakers gesproken: ik stel me toch de vraag of ze zich daarin voldoende kunnen differentieren.
Wat is hun USP?
Waarom zou iemand een Crocs sneaker kopen ipv een Skechers, Nike, Adidas, Yeezy, Puma, NB, Superga, etc.?
(neem mij niet als voorbeeld, ik koop hier gewoon een paar voor de lol om het eens uit te testen en om mijn symbolisch steentje bij te dragen als huidige aandeelhouder)

Crocs heeft nog geen naam opgebouwd in de sneakers markt.
Meer nog, hun reputatie als het bedrijf dat symbool staat voor de lelijke schoenen voor kinderen en tuinwerk, kan hen parten spelen in het sneakers segment.

De marge die ze draaien op hun clogs lijn (nog steeds het gros van hun omzet) is fenomenaal. Bij sneakers zit je stukken lager.
Dus hoewel het initiatief zeker en vast positief is, zou ik er als belegger nog niet teveel op rekenen.
Eerst zien dan geloven.

Dus waarom dan in 2025 ineens wel? Crocs heeft brand value, dat bewijzen hun marges al 10 jaar.
Ze doen het nu al een viertal jaar schitterend. Zo lang is dat niet.
Pre-Covid was dat jarenlang een relatief shitty/stagnerend bedrijf dat amper break-even draaide.
Moesten ze terugvallen naar de EPS van 2020, zit je aan P/E van 20.
EPS van 2019? P/E van >50.
Ik kan absoluut niet met zekerheid zeggen dat ze nooit meer terugvallen naar die niveaus.

De groeivertraging is al meerdere kwartalen gaande.
Nu zijn we op het punt gekomen dat hun grootste markt (VS) niet meer groeit.
Gen Z wordt stilaan wat ouder en begint Crocs als fashion symbool stilaan achter zich te laten. Of Gen A de fakkel gaat overnemen is verre van gegarandeerd.
Ik voorspel geen ineenstorting in 2025, maar single digit negatieve groei kan in een bear case. En wat met 2026, 2027...?
Ik moet je het antwoord schuldig blijven. Er is 0 long term earnings visibility.

Chris heeft trouwens weer gepost over CROX.
Hopelijk redt het internationaal segment de meubelen in Q4 (of zitten zijn US-centric data tools er volledig naast, dat is ook goed 😄)

Soit, heel benieuwd naar hun resultaten en guidance morgen!

Ik weet wat een Ponzi scheme is. De yield met het geld van de nieuwe participants betalen. Je zei zelf dat dat het scenario is.

Maar waarom MSTR >>> leveraged BTC kopen ? Lijkt me gewoon de zak van een CEO vullen terwijl er 0,0 meerwaarde is van de naamloze vennootschap die uitvoert wat een levered ETF ook kan doen, aan een fractie van de kost.

1) Ponzi schemes vereisen nieuwe participants voor winst. MSTR niet, enkel voor een hefboom effect te krijgen als ze aandelen uitgeven. In principe ook niet via CB's die de strike prijs niet halen of andere vormen van schuld. Je mag voor mijn part concluderen dat MSTR nieuwe participanten nodig heeft om BTC te kloppen (niet 100% juist maar soit), maar dat is niet de definitie van een Ponzi scheme.

2) Die leveraged ETF's gaan over daily returns, zijn niet noodzakelijk beter op lange termijn. Hier is een voorbeeld:

cherrypicksimage1.png

Je kan eventueel wel opties op IBIT kopen maar ook daar zit je wel met het tijdsrisico van opties. De vraag is ook welke leverage je kan halen op lange termijn tov MSTR en zijn copycats. Kijk bijvoorbeeld naar het 1 jaar resultaat van Metaplanet (+5500%), welke IBIT opties (toen zelfs nog niet beschikbaar) of leveraged ETF's hadden je die return gegeven op 1 jaar tijd?

Bedankt voor het delen, heb me vannacht een paar van die discounted Echo Surge gekocht na jouw post.

Het is uiteraard positief om te zien dat ze nieuwe dingen uitproberen. Als ze groot willen blijven en als bedrijf minder afhankelijk willen worden van hype cycles, zullen ze idd moeten inzetten op minder polariserende lijnen (en/of de Deckers playbook overnemen en nog een bedrijf of twee overnemen en ontwikkelen, maar dan wel zonder teveel te betalen zoals bij HD).

Over sneakers gesproken: ik stel me toch de vraag of ze zich daarin voldoende kunnen differentieren.
Wat is hun USP?
Waarom zou iemand een Crocs sneaker kopen ipv een Skechers, Nike, Adidas, Yeezy, Puma, NB, Superga, etc.?
(neem mij niet als voorbeeld, ik koop hier gewoon een paar voor de lol om het eens uit te testen en om mijn symbolisch steentje bij te dragen als huidige aandeelhouder)

Crocs heeft nog geen naam opgebouwd in de sneakers markt.
Meer nog, hun reputatie als het bedrijf dat symbool staat voor de lelijke schoenen voor kinderen en tuinwerk, kan hen parten spelen in het sneakers segment.

De marge die ze draaien op hun clogs lijn (nog steeds het gros van hun omzet) is fenomenaal. Bij sneakers zit je stukken lager.
Dus hoewel het initiatief zeker en vast positief is, zou ik er als belegger nog niet teveel op rekenen.
Eerst zien dan geloven.

Ze doen het nu al een viertal jaar schitterend. Zo lang is dat niet.
Pre-Covid was dat jarenlang een relatief shitty/stagnerend bedrijf dat amper break-even draaide.
Ik kan absoluut niet met zekerheid zeggen dat ze nooit meer terugvallen naar die niveaus.

De groeivertraging is al meerdere kwartalen gaande.
Nu zijn we op het punt gekomen dat hun grootste markt (VS) niet meer groeit.
Gen Z wordt stilaan wat ouder en begint Crocs als fashion symbool stilaan achter zich te laten. Of Gen A de fakkel gaat overnemen is verre van gegarandeerd.
Ik voorspel geen ineenstorting in 2025, maar single digit negatieve groei kan in een bear case. En wat met 2026, 2027...?
Ik moet je het antwoord schuldig blijven. Er is 0 long term earnings visibility.

Chris heeft trouwens weer gepost over CROX.
Hopelijk redt het internationaal segment de meubelen in Q4 (of zitten zijn US-centric data tools er volledig naast, dat is ook goed 😄)

Soit, heel benieuwd naar hun resultaten en guidance morgen!
Ik heb totaal geen mening over Crocs, noch het bedrijf, noch de sloef, maar dit soort posts zijn echt wel superwaardevol en aangenaam te lezen! (y) (ben door alle voorgaande posts nu ook wel zeer curieus naar de kwartaalresultaten)

Veel buzz over CROCS hier: zowel met het oog op morgen als LT grote onzekerheid. Ik wacht morgen af en als de koers wat opveert, verkoop ik met een lichte plus. LT houden absoluut niet aan de orde gezien wat ik hier allemaal lees.

Veel buzz over CROCS hier: zowel met het oog op morgen als LT grote onzekerheid. Ik wacht morgen af en als de koers wat opveert, verkoop ik met een lichte plus. LT houden absoluut niet aan de orde gezien wat ik hier allemaal lees.
Indien het aan ongeveer 108$ geraakt, verkoop ik misschien ook. Zou 20% winst op de positie betekenen.

Over die sneaker markt (en apparel int algemeen) kan je eindeloos vijven en zessen; uiteindelijk is dat voor een groot deel marketing. Ik denk wel dat Crocs wat troeven heeft, bv algemeen bekend comfortabel en duurzaam materiaal + relatief goedkoop, om zich in de markt te zetten. Ze hebben ook een team uitstekende marketing managers (zoals die vent die nu de HeyDude turnaround doet) daar.

Sinds 2019 ook wel elk jaar flink aandelen ingekocht, cruciaal deel vd thesis. Voor terugval naar dezelfde EPS moet de absolute winst nog eens 20% onder 2020 niveau's zakken om gelijk te komen.
De groeivertraging is al meerdere kwartalen gaande. Nu zijn we op het punt gekomen dat hun grootste markt (VS) niet meer groeit. Gen Z wordt stilaan wat ouder en begint Crocs als fashion symbool stilaan achter zich te laten. Of Gen A de fakkel gaat overnemen is verre van gegarandeerd.
Dat is wel een groeivertraging na twee jaar resp 66% en 53% te groeien hé. Ik zie dat eerder als een normalisatie dan de start van een langdurige downtrend. Ik denk dat Gen Z nog jarenlang Crocs gaat blijven kopen omdat ze zich gerealiseerd hebben dat die comfortabel en handig zijn. Idem voor kinderen, verplegers, etc. International is een enorme untapped market en die groei was in Q3 prima met +17%.
Klopt, maar dat risico wordt toch ruimschoots gereflecteerd in de waardering vd cashflows? Zeker nu ze volop aandelen kunnen inkopen wordt je door de markt beloond met pakweg 12% buyback yield. Als je sneller aandelen inkoopt dan dat je winst daalt, stijgt de EPS nog steeds.

Behoudens een kanjer van een winstwaarschuwing straks kan dit niet anders dan stijgen op termijn imo. Dat vertel ik alvast tegen mezelf wanneer ik zometeen in slaap probeer te vallen.

Terug
Bovenaan