Kleine Beursfeiten

als ge op de amerikaanse beurzen speelt checkt ge best ook het weer daar, statistisch gezien zakt het dan ook in elkaar :unsure:
Soms "speel" ik wel eens op de beurzen 😅

Maar dat de Amerikaanse beurs in elkaar stuikt als ik het weerbericht zou checken, lijkt mij zeer onwaarschijnlijk, ondanks mijn enorme beurspeen.

Wat zijn de verwachtingen van SAP SE hier? Iemand die daar in invested is?

Zelf vind ik ze op dit moment seriously overpriced. Ja, het is een cash cow en met S/4 zal er de komende jaren nog wel flink wat geld binnenstromen, maar als ik naar de TTM cijfers kijk (EBIT, EBITDA, EPS), zitten die nu op het niveau van 2023 terwijl de koers grootte-orde 1,5 tot 2 keer hoger staat, zelfs na de recente correctie van ~10%.

Ik ken een paar mensen die het al langere tijd in portefeuille hebben en houden, lijkt me in dat geval wel een goede zet - klinkt mss vreemd, maar met een lagere aankoopkoers heb je altijd wat meer ruimte voor korte termijn fluctuaties dan als je op een hoge PE waardering en bijna all-time high instapt.
Maar nu specifiek SAP aankopen in plaats van pakweg een S&P500 Info Tech ETF die als mijn google search klopt, ongeveer aan de dezelfde PE ratio gewaardeerd staat, zou ik zelf niet doen - voor wat het waard is. Dan zou ik eerder het risico spreiden en voor een ETF gaan.

Mijn jaarlijkse penny stock gok (Atos) heeft dit jaar al goed uitgepakt.
Mits een stock merge noteert het nu aan 57€ wat voor mij +78% is.

Trouwens nooit ontkent dat het een gok is.
Het enige berekende eraan was -> Atos zit in zoveel overheid dat het "too big too fail" is in Frankrijk.
Ze hebben in Parijs meer dan één vergadering gehad om Atos te nationaliseren.

Daar het al oktober is stilaan is op zoek gaan naar een nieuwe kerstgok 😍.
De zoektocht is al half het plezier.

Heb deze voormiddag een pluk bijgekocht aan 200. Dan heeft het ne U-turn naar boven gedaan :)
image.png

Goed, nu er wat gebasht is wil ik graag nog eens een aandeel dat hier al wel eens is gepasseerd opnieuw in de aandacht brengen nl. MELI.
Voor degenen die het niet kennen: Mercado Libre is een bedrijf actief in LATAM dat vooral 2 grote takken heeft, een e-commerceplatform voor kopers en verkopers en een fintechtak(Mercado Pago) waar ze betalingen verwerken voor bedrijven en particulieren.
Ze doen ook de logistieke verwerking van paketten en hebben ook een advertentiekant.
Op dit moment is MELI imo een buy vanwege een combinatie van groei en waardering. De waardering is historisch gezien laag ( Fwd Pe 35, EV/Ebidta van ong 30 genormaliseerd). FCF is minder interessant omdat dit wordt opgeblazen door de fintecharm.
Omzetgroei is in de 30% y/y en volgens huidige verwachtingen zal de omzet 35B, 43B en 49B voor de komende 3j bedragen. Historisch gezien heeft MELI deze verwachtingen altijd overtroffen.
Aan huidige waardering van 120B zal binnen 2j MELI dan ook een P/S hebben van 2,45 wat best laag is.
Ondertussen zijn ook de marges flink aan het stijgen en zal meer automatisatie en groei in de fintecharm dit verder doen stijgen.
Bovendien is het klimaat in LATAM wel relatief gunstig. De middenklasse is aan het groeien ( ookal werd dit door COVID wel tijdelijk tegengewerkt) en e-commerce is een veel lager percentage tov de rest van de wereld.
Risico's zijn het politieke klimaat uiteraard ( maar MELI gaat al 25j mee en dit heeft hen nooit tegengehouden) , competition ( AMZN is er niet in geslaagd MELI te breken, misschien iemand anders wel?) en de munt ( Resultaten worden in de Braziliaanse munt Real gerapporteerd en historisch gezien is deze tov de dollar aan het verzwakken , dit jaar is dit voorlopig wel anders).

De sell-off van gisteren is deel van een bredere dip in alles wat te maken heeft met Argentinië en het politieke klimaat. Niks nieuws inderdaad en dat verandert niks fundamenteel aan de these rond MELI (20% omzet ARG bovendien)

Qua competitie is er nu wel PDD dat volop aan het expanden is in die regio. Op amper 2 jaar tijd qua traffic share: 1 in Mexico, 2 in Colombië, 2 in Brazilië,... Nog versterkt door tarieven zal China ook wel volop dergelijke afzetmarkten blijven viseren.

In die zin ben ik wel wat conservatief in mijn positie. De absurde ratings pré Covid zullen nooit terugkomen dus ik kijk eerder naar mean EV/Sales NTM post Covid en add enkel als het daar serieus (-1/+1 std. dev. is de luie mensen manier) onder zakt en trim als het daar serieus boven komt. Almost there...

Ze hadden gezegd september en het kwam er dan precies niet van. Misschien daarmee de dip. Om dan op 1 oktober uit te pakken :)
Hopelijk nieuwe run omhoog na de pijnlijke week.
243€ voorlopig

Is wel veel omzet dat ze hier bijkopen.
Ebitda vermelden ze niet, behalve dat het positief is.
Dit is weer een zeer goedkope deal.

Wat dit pikant maakt is dat samen met de overnames van paar jaar geleden, dit opnieuw een bedrijf is waar ze goedkoop van overnemen waarmee ze jaren geleden veroordeeld zijn voor kartelvorming.
Het ander bedrijf is toen failliet gegaan door de boete (die voor Campine verlicht werd).

De farmasector lijkt wel nog steeds gevoelig te zijn voor elke dwaze gril van Trump. Bijna alle aandelen op mijn watchlist zijn een paar procent gestegen na aankondiging van een deal met Pfizer.

Ik heb onlangs nog een beetje Sanofi bijgekocht, het aandeel staat op het bijna laagste punt in 5 jaar door minder dan verwachte resultaten van hun nieuwste geneesmiddel. Lijkt me op basis van wat opzoekwerk ondergewaardeerd. Analisten hebben een prijsdoel van rond €110 (wat niet zoveel zegt maar soit) en de P/E ratio lijkt me vrij laag te zijn vergeleken met de concurrenten.
Heb ondertussen al geleerd dat farma een wispelturige sector is maar de winst ligt de laatste kwartalen steeds in de buurt van de verwachting, net erop of eronder, dus bij goede earnings kan het aandeel snel herstellen. Trump heeft alvast gezorgd dat ik vandaag zo goed als break even sta.

Oude posities - nieuwe regels
Omwille van de vele verwijderingen de afgelopen pagina's, een uitbreiding op de regels voor dit topic:

Het is OK om oudere posities kort opnieuw op te halen wanneer er relevante updates zijn. Denk hierbij aan het openen, wijzigen of sluiten van posities. Ook een korte update waardoor een oude thesis is veranderd is een goed voorbeeld. Dit moet echter altijd informatief en to the point gebeuren.

Gebruik dit niet om anderen te jennen of uit te dagen!
Elke vorm van provocatie of persoonlijke steken wordt onmiddellijk verwijderd en kan (en zal waarschijnlijk) leiden tot een warn.

Als er daarnaast al een apart topic bestaat voor een aandeel, voer uitgebreide discussies daar.

P.S.: Het mag er hier in theorie wat losser aan toe gaan, maar als dat te moeilijk blijkt te zijn, doen we het maar zo.

Zie: https://www.beyondgaming.be/threads/beurs-regels.37430/#post-1615362

Voor degenen die het niet kennen: Mercado Libre is een bedrijf actief in LATAM dat vooral 2 grote takken heeft, een e-commerceplatform voor kopers en verkopers en een fintechtak(Mercado Pago) waar ze betalingen verwerken voor bedrijven en particulieren.
Ze doen ook de logistieke verwerking van paketten en hebben ook een advertentiekant.
Op dit moment is MELI imo een buy vanwege een combinatie van groei en waardering. De waardering is historisch gezien laag ( Fwd Pe 35, EV/Ebidta van ong 30 genormaliseerd). FCF is minder interessant omdat dit wordt opgeblazen door de fintecharm.
Omzetgroei is in de 30% y/y en volgens huidige verwachtingen zal de omzet 35B, 43B en 49B voor de komende 3j bedragen. Historisch gezien heeft MELI deze verwachtingen altijd overtroffen.
Aan huidige waardering van 120B zal binnen 2j MELI dan ook een P/S hebben van 2,45 wat best laag is.
Ondertussen zijn ook de marges flink aan het stijgen en zal meer automatisatie en groei in de fintecharm dit verder doen stijgen.
Bovendien is het klimaat in LATAM wel relatief gunstig. De middenklasse is aan het groeien ( ookal werd dit door COVID wel tijdelijk tegengewerkt) en e-commerce is een veel lager percentage tov de rest van de wereld.
Risico's zijn het politieke klimaat uiteraard ( maar MELI gaat al 25j mee en dit heeft hen nooit tegengehouden) , competition ( AMZN is er niet in geslaagd MELI te breken, misschien iemand anders wel?) en de munt ( Resultaten worden in de Braziliaanse munt Real gerapporteerd en historisch gezien is deze tov de dollar aan het verzwakken , dit jaar is dit voorlopig wel anders).
Leuk te zien dat er nog fans zijn van dit aandeel. Heb dit sinds begin dit jaar ook in mijn portefeuille zitten. Daar mag het voorlopig ook blijven :)

Terug
Bovenaan