Kleine Beursfeiten

Recent stond in de Tijd dat de uitoefenprijs geldt voor de belasting op meerwaarde.

De optiepremie valt onder diverse inkomsten en wordt ook zo belast, en niet onder meerwaarden.
Dus strike 100, premie 10 en ik verkoop op 150, dan is de basis voor de berekening van de meerwaarde 150-100 (en dus niet 150-90)

Laatst bewerkt:
Maar wat in volgende situatie:
- koers: 100$
- ik verkoop een put optie met strike 130$ voor een premie van 30$ en de volgende dag wordt de optie reeds uitgeoefend
- koers stijgt naar 130 $

Resulaat: voor de meerwaardebelasting moet ik 0€ betalen (ik "kocht" voor 130$ en verkoop voor 130$) terwijl ik wel 30% winst maak via de verkochte optie... :eek:

Dan kan je het beter altijd op deze manier doen, dan moet je nooit meerwaardebelasting betalen :rofl:

- ik verkoop een put optie met strike 130$ voor een premie van 30$ en de volgende dag wordt de optie reeds uitgeoefend

Resulaat: voor de meerwaardebelasting moet ik 0€ betalen (ik "kocht" voor 130$ en verkoop voor 130$) terwijl ik wel 30% winst maak via de verkochte optie... :eek:

Dan kan je het beter altijd op deze manier doen, dan moet je nooit meerwaardebelasting betalen :rofl:
De 30% winst van de premie is divers inkomen, 33% belast.

Ja maar volgens mij enkel als je beschouwd wordt als speculatieve belegger.

Dus naar alle waarschijnlijk niet als je bijvoorbeeld op die manier 10 transacties per jaar maakt

Dus naar alle waarschijnlijk niet als je bijvoorbeeld op die manier 10 transacties per jaar maakt
Zal sowieso van toepassing zijn voor opties verkopen.
Dit lijkt sowieso buiten goede huisvader te vallen.

Ik zou verwachten dat er vanaf inkomstenjaar 2026 ook vaker navraag zal gedaan worden op transacties en dat dit dus dan ook vaker zal belast worden.

Er is blijkbaar een uitspraak geweest waarbij gesteld werd dat 1 à 2 transacties per maand nog valt onder normaal beheer als goede huisvader.

De Britten doen dat zo:

CG12351 - Options: example: put option

In consideration of a payment of £100 by X to Y, Y grants to X the option to sell a chargeable asset to him within two years for £15,000
  • If Y did not incur any allowable expenditure in granting the option he has a chargeable gain of £100 from the disposal of the option. This is assessable for the year in which the option was granted.
  • If X exercises the option, his receipt on the disposal of the asset to Y is £15,000 less deemed incidental costs of disposal £100 and the consideration given by Y for his acquisition of the asset is £15,000 - £100 = £14,900. If Y has already been assessed on the £100 gain from the disposal of the option itself any tax charged in respect of that disposal should be discharged, and, if the tax has been paid, it should be set-off or repaid, see SAM110000+.
  • If X abandons the option there is no loss relief to him and Y remains liable on a chargeable gain of £100.

De Britten doen dat zo:

CG12351 - Options: example: put option

In consideration of a payment of £100 by X to Y, Y grants to X the option to sell a chargeable asset to him within two years for £15,000
  • If Y did not incur any allowable expenditure in granting the option he has a chargeable gain of £100 from the disposal of the option. This is assessable for the year in which the option was granted.
  • If X exercises the option, his receipt on the disposal of the asset to Y is £15,000 less deemed incidental costs of disposal £100 and the consideration given by Y for his acquisition of the asset is £15,000 - £100 = £14,900. If Y has already been assessed on the £100 gain from the disposal of the option itself any tax charged in respect of that disposal should be discharged, and, if the tax has been paid, it should be set-off or repaid, see SAM110000+.
  • If X abandons the option there is no loss relief to him and Y remains liable on a chargeable gain of £100.
Nog een geluk dat ze hier niet elke keer het warm water opnieuw willen uitvinden
:oi22:

Ik zou verwachten dat er vanaf inkomstenjaar 2026 ook vaker navraag zal gedaan worden op transacties en dat dit dus dan ook vaker zal belast worden.
Heb eerder het gevoel dat de overheid het innen van die tax zoals nu gepland vooral wil afwimpelen op de banken en niet teveel gaat controleren.

Covered calls verkopen, cash secured verkopen van puts, puts kopen ter bescherming van de portefeuille en calls kopen ipv direct de aandelen om het potentiële totaal verlies te beperken is zowat de defenitie van een brave huisvader.

Heb eerder het gevoel dat de overheid het innen van die tax zoals nu gepland vooral wil afwimpelen op de banken en niet teveel gaat controleren.

Covered calls verkopen, cash secured verkopen van puts, puts kopen ter bescherming van de portefeuille en calls kopen ipv direct de aandelen om het potentiële totaal verlies te beperken is zowat de defenitie van een brave huisvader.
Nah, vanaf ge met opties werkt zit hebt ge tijdrisico en zijt ge tijdgebonden. Dat maakt het wel speculatief.

Voor de beleggers in Amerikaanse aandelen wordt het wel een moeilijk karwei als je veel verschillende posities hebt en/of veel handelt

Als je verkoopt moet je de aandelenkoers in dollar omzetten naar euro volgens de valutakoers op dat moment en als je verkoopt volgens de valutakoers op moment van verkoop.

Nah, vanaf ge met opties werkt zit hebt ge tijdrisico en zijt ge tijdgebonden. Dat maakt het wel speculatief.

Says who? Uitspraken ruling zijn openbaar op te zoeken. Covered calls en put opties als hedge icm LT long PF zijn in het verleden al aanvaard als normaal beheer.

Dat 1 a 2 transacties per maand de facto normaal beheer zijn is ook niet waar. Op margin kortlopende puts kopen, zelfs al is het 1x per maand zal niet onder normaal beheer vallen.

Hebben de grotere portefeuilles hier specifieke stappen ondernomen naar volgend jaar toe (door het hele kluwen rond de meerwaardebelasting)?

@AgeofAI

Gemiddelde portefeuille, niets speciaals gedaan - maar ik vraag me wel af vanaf wanneer en of je dat kan vermijden - denk dan aan zaken oprichten waarbij je een aanmerkelijk belang kan verwerven. Verder vraag ik me af of er ook mogelijkheden zijn om effectentaks te vermijden - bvb. door meerdere effectenrekeningen met geldige argumenten- maar wat is geldig?

Moesten er hier leden zijn die dat kunnen beantwoorden- want het zal zoiezo wel mogelijk zijn maar ergens een kritisch bedrag zal mss wel van toepassing kunnen zijn.

Terug
Bovenaan