Kleine Beursfeiten

Naar goede gewoonte even het YTD rendement bekeken. We hebben weliswaar nog een paar dagen te gaan, maar toch.

Tot oktober was het goed (20% en 30%), maar helaas laatste maand en een half in elkaar gestuukt. Op beide portefeuille's (1 core-satellite met EQAC en SXR8 en 1 high-risk met 6 aandelen (TEM, SE, CAI, GTLB, DLO, MSFT) maar een kleine 10%.

Edit: screenshot van speculatief portfolio (IBKR):
1766587824962.png

Screenshot van Lynx:
1766587909519.png

Bij beide portefeuilles is het al jaren haasje-over springen met de S&P.

Laatst bewerkt:
Naar goede gewoonte even het YTD rendement bekeken. We hebben weliswaar nog een paar dagen te gaan, maar toch.

Tot oktober was het goed (20% en 30%), maar helaas laatste maand en een half in elkaar gestuukt. Op beide portefeuille's (1 core-satellite met EQAC en SXR8 en 1 high-risk met 6 aandelen (TEM, SE, CAI, GTLB, DLO, MSFT) maar een kleine 10%.
Hier YTD rond 40%, valt dus mee.

Ik YTD 3.57%! Slecht jaar om als Europeaan (zo goed als) volledig in Amerikaanse aandelen te zitten.

Nasdaq 100 in € YTD: 6.57%
Nasdaq 100 in $ YTD: 22.04%

Gekloot door de wisselkoers :laugh:

Maar al bij al nog tevreden dat ik positief ben geëindigd, ik had het niet gedacht. Na "Liberation Day" zijn we -30% gegaan van piek naar dal :laugh: toen heb ik een tijdje mijn portfolio niet meer opengedaan. "Permanente bull market" my ass 🦅

Met of zonder kosten voor aankoop/verkoop?
Kosten mee ingerekend. Anders was het stuk meer, maar het waren de kosten waard.
Ben toch wel, eerlijk gezegd, verwonderd door de lage rendementen hier. Maar het was en is momenteel geen buy and hold markt, maar een choppy markt. En de wisselkoers heeft mij genekt. Daardoor <50% en dus gebuisd.

Laatst bewerkt:
Kosten mee ingerekend. Anders was het stuk meer, maar het waren de kosten waard.
Ben toch wel, eerlijk gezegd, verwonderd door de lage rendementen hier. Maar het was en is momenteel geen buy and hold markt, maar een choppy markt. En de wisselkoers heeft mij genekt. Daardoor <50% en dus gebuisd.

Minder dan 50% is gebuisd? Bereid je dan maar voor op nog vele gebuisde jaren 😁

Hier een ytd van 48%. Ik heb hoger gestaan, maar neemt niet weg dat het een top jaar was

Ben toch wel, eerlijk gezegd, verwonderd door de lage rendementen hier. Maar het was en is momenteel geen buy and hold markt, maar een choppy markt.
Als je dat wilt vergelijken, zet er dan misschien ook een paar details bij zoals portefeuillegrootte, welk aandeel net worth die portefeuille is, ...

Als je enkel "speelt" met je portefeuille ga je natuurlijk andere beslissingen en resultaten hebben dan mensen bij wie dit hun spaargeld is...

Ytd 26% hier. AMD en Alphabet zijn de grootste winnaars dit jaar (beiden nog in port, bij AMD wel al een deel winst genomen) en Honest en RXSight de grootste dalers (Honest nog onaangeroerd, RXSight volledig verkocht).

Warrants worden al lang belast.
Ontvangen van de warrants wordt belast aan marginaal tarief maar de meerwaarde bij het uitoefenen van de warrants niet (volgens Deloitte in augustus 2025)

De meerwaarde wanneer je de aandelen later verkoopt dan weer wel natuurlijk (zou dan verkoopprijs - prijs op moment uitoefenen warrants zijn)

Ontvangen van de warrants wordt belast aan marginaal tarief maar de meerwaarde bij het uitoefenen van de warrants niet (volgens Deloitte in augustus 2025)

De meerwaarde wanneer je de aandelen later verkoopt dan weer wel natuurlijk (zou dan verkoopprijs - prijs op moment uitoefenen warrants zijn)
Ik bedoelde het marginaal tarief.

Warrants bij loon als bonus worden als soort inkomst belast.
Opties verkopen en premiums daarop binnenrijven als divers inkomen.

Als je dat wilt vergelijken, zet er dan misschien ook een paar details bij zoals portefeuillegrootte, welk aandeel net worth die portefeuille is, ...

Als je enkel "speelt" met je portefeuille ga je natuurlijk andere beslissingen en resultaten hebben dan mensen bij wie dit hun spaargeld is...
Ongeveer 19k winst. Je volle spaargeld in aandelen zetten lijkt mij niet echt slim. Ieder zijn gedacht.

Ongeveer 19k winst. Je volle spaargeld in aandelen zetten lijkt mij niet echt slim. Ieder zijn gedacht.
Waarom niet?

Na een tijdje heb je zoveel winst of is je portefeuille zo groot, dat je zelf bij -50% nog iets kan verkopen zonder verlies te maken in een noodgeval.

Verder heb je nog altijd je dividenden, kan je calls verkopen of desnoods lenen bij de bank.

Waarom niet?

Na een tijdje heb je zoveel winst of is je portefeuille zo groot, dat je zelf bij -50% nog iets kan verkopen zonder verlies te maken in een noodgeval.

Verder heb je nog altijd je dividenden, kan je calls verkopen of desnoods lenen bij de bank.
Soms wou dat ik het zo simpel kan uitvoeren, niettegenstaande ik grotendeels akkoord ben (op het lenen na dan) ben ik me er van bewust dat mijn buffer veel te groot is, @cege doet dat ook beter bvb.

Het weten is 1 ding, uitvoeren is deels emotie voor veel mensen - en daar loopt het verkeerd.

Terug
Bovenaan