Kleine Beursfeiten

Yikes, het ging al niet goed en dan nog op de laatste trading dag mijn grootste positie -7% 😅 .
Maar in volledige transparantie en aansprakelijkheid:

202147%
2022-4%
202376%
202423%
2025-37%

Eigenlijk 1 grote fout gemaakt, zwaar ingekocht in Metaplanet na een 50% correctie denkende dat de bodem bereikt was. In praktijk gingen we nog 70% verder naar beneden... toch wat lessen uit trekken in termen van risicomanagement en averaging down in posities.

Dat gezegd zijnde, toch even Burry quoten: "I may have been early but I am not wrong". Nog steeds 100% overtuiging in de positie, alleen had ik dit vroeger zien materialiseren maar BTC wou duidelijk niet mee. Op naar 2026...

Paul D’Hoore’s top 5 in zijn “De grote geldbarometer” rubriekje:
1) D’Ieteren
2) Lotus Bakeries
3) Ageas
4) Fagron
5) Aedifica

Zijn selectie van vorig jaar had een meerwaarde van 3,48%.

Er is ook een selectie buiten België, maar om deze te zien moet je een abonnement hebben bij HLN.

21.0% inclusief dividenden, beste jaar tot dusver

Vooral dankzij stuk edelmetalen (ongeveer goeie 20%) die +64% hebben gedaan. Ook veel input van individuele aandelen dit keer (+26.51%) dankzij oa KBC Ancora, Tessenderlo, Prosus...

ETF's deden het ook beter dan de IWDA-benchmark met 9.13%. Fondsen (inclusief pensioensparen) deden slechts +2.34% dankzij slecht presterend Fundsmith (helft verkocht), het kleine aandeel crypto was met -25.3% een verliespost.

Benieuwd wat 2026 brengt

Resultaat '25: +5.7%
Niet al te denderend. Maar "ik bouw nog" aan mijn dividend betalers.

Kerstgok:
- Atos (kerstgok '24) uiteindelijk verkocht aan +37%
- Kerstgok '25: Ceragon Networks (gekocht met opbrengst Atos)

Zoals sommigen zich nog herinneren, de kerstgok is een aandeel dat ik jaarlijks koop met "speelgeld" (een paar 100€).
Meestal penny stocks van grotere bedrijven. Na eerst een drama met Oxurion toch een goeie gok gehad met Atos.
Ceragon is iets meer waard (~2$) per aandeel maar lijkt me een mooi groeipotentieel te tonen.

In the age of information worden draadloze netwerken zeer belangrijk. Maar ergens zal die informatie altijd op een bekabeld netwerk gaan. Al is het maar de fiber backbone van één of ander (AI) datacenter.
Ceragon zit in beide waardoor ze een E2E oplossing bieden voor openbare en private high speed netwerken.

Alleszins, na een ietwat minder '25 maken ze zich op om vanaf '26 terug betere resultaten neer te zetten.

De bolero nieuwjaarsactie is ook niet echt aantrekkelijk.
Als ik nu verkoop met winst tijdens januari moet ik zelf die belastingaangifte beginnen berekenen en aangeven - bolero gaat dat enkel vanaf februari beginnen doen.

De bolero nieuwjaarsactie is ook niet echt aantrekkelijk.
Als ik nu verkoop met winst tijdens januari moet ik zelf die belastingaangifte beginnen berekenen en aangeven - bolero gaat dat enkel vanaf februari beginnen doen.
Is de opt-out sowieso niet de beste optie? Om bovenop mijn belastingen nu nog een extra gratis lening te geven aan de overheid, daar zit ik niet echt op te wachten eerlijk gezegd.

Opt-out en elk jaar tot de 10.000,00 € meerwaarde gaan om de vrijstelling te maximaliseren.
of €20,000 als je getrouwd bent... al is het me nog niet helemaal duidelijk wat exact de voorwaarden zijn hiervoor: moeten die aandelen dan op een rekening staan waar je allebei houder van bent? of mag je sowieso splitten als je getrouwd bent in stelsel van gemeenschap van goederen?

Maar opt-out is idd no-brainer!

of €20,000 als je getrouwd bent... al is het me nog niet helemaal duidelijk wat exact de voorwaarden zijn hiervoor: moeten die aandelen dan op een rekening staan waar je allebei houder van bent? of mag je sowieso splitten als je getrouwd bent in stelsel van gemeenschap van goederen?

Maar opt-out is idd no-brainer!
Denk dat als je onder normaal stelsel gehuwd bent de titularis niet uitmaakt.
Tenzij ze iets anders zouden stipuleren in de wet, als dat zelfs mogelijk zou zijn.

Dat zal voor een groot deel hier wrs de winning strategy worden maar eerst toch nog effe wachten tot we alle spelregels kennen... november 2026 ofzoiets dus waarschijnlijk :unsure:
Denk voor iedereen.
Volgens de berekening zou bij 10% meerwaardebelasting het licht positief zijn elk jaar de vrijstelling op te gebruiken. Met klein risico dat tussen verkoop en heraankoop van iets de koersschommeling je in licht negatief zou brengen.

Maar als je rekent aan 20% of 30% meerwaarebelasting, waar het zeker naartoe zal gaan, dan is de vrijstelling opgebruiken zeker het beste.

Terug
Bovenaan