Kleine Beursfeiten

Paul D’Hoore’s top 5 in zijn “De grote geldbarometer” rubriekje:
1) D’Ieteren
2) Lotus Bakeries
3) Ageas
4) Fagron
5) Aedifica

Zijn selectie van vorig jaar had een meerwaarde van 3,48%.

Er is ook een selectie buiten België, maar om deze te zien moet je een abonnement hebben bij HLN.
Awel ik was gisteren ook aan het zien naar VTM en die Fagron lijkt mij geen slechte zet. Als alles klopt wat hij zei erover.

Bij gehuwden onder het wettelijk stelsel is het vermoeden in principe dat alles gedeeld is, ook rekeningen op 1 iemand zijn naam. Ik ga ervan uit dat de titularis dus niet uitmaakt voor de vrijstelling.

Enige caveat is dat je bij bv. overlijden dan ook niet zal kunnen claimen dat de rekening van de langstlevende echtgenoot alleen is (en dus vrij van erfbelasting)

Enkel als de aandelen op een gemeenschappelijke rekening staan?
Dan wel.

Is ook zo met beleggingsclubs die dan allemaal titularis zijn van een rekening.
Die splitsen ook dividenden en gebruiken hun eigen vrijstelling allemaal.

Voor meerwaardebelastingvrijstelling zal dat hetzelfde zijn als voor dividendvrijstelling.

Iemand ergens een goeie recap van het hoe en wat over de meerwaarde belasting? Ik lees hier veel voorstellen voor opt out, wil graag meer leren maar de bronnen zijn zo scattered!

Klopt het volgende? Als ik 146k van 1 aandeel aankoop en ik realiseer hier 10k winst op moet ik al meer dan 156k in één keer verkopen om boven die vrijstelling van 10k per jaar uit te komen? De kleine belegger zal hier dus geen last van hebben. In de verre toekomst zal ik misschien ooit 10k (in zijn geheel) per jaar verkopen.

Klopt het volgende? Als ik 146k van 1 aandeel aankoop en ik realiseer hier 10k winst op moet ik al meer dan 156k in één keer verkopen om boven die vrijstelling van 10k per jaar uit te komen? De kleine belegger zal hier dus geen last van hebben. In de verre toekomst zal ik misschien ooit 10k (in zijn geheel) per jaar verkopen.
Niemand kan momenteel met zekerheid zeggen hoe die meerwaarde berekend bij partiële verkoop berekend zal worden, hangt er allemaal van af hoe het in de wettekst zal staan. Of de kleine belegger hier geen last van heeft, hangt er maar van af wat je als kleine belegger beschouwt. Iemand die pakweg 50k in ETF's heeft staan had in 2024 de drempel al ruim overschreden als hij dat jaar zijn portefeuille had verkocht. Zeker bij accumulerende fondsen.

Niemand kan momenteel met zekerheid zeggen hoe die meerwaarde berekend bij partiële verkoop berekend zal worden, hangt er allemaal van af hoe het in de wettekst zal staan. Of de kleine belegger hier geen last van heeft, hangt er maar van af wat je als kleine belegger beschouwt. Iemand die pakweg 50k in ETF's heeft staan had in 2024 de drempel al ruim overschreden als hij dat jaar zijn portefeuille had verkocht. Zeker bij accumulerende fondsen.
Dat lijkt me niet. Als je 50k ETF had met rendement 7% (3,5k) val je onder de vrijstelling.

Regardless of je er last van zou hebben of niet: geen opt-out = renteloze lening aan de staat die je pas een jaar of 2à2,5 later krijgt. Opt-out is iid de enige redelijke keuze die je in BE kan maken.

Regardless of je er last van zou hebben of niet: geen opt-out = renteloze lening aan de staat die je pas een jaar of 2à2,5 later krijgt. Opt-out is iid de enige redelijke keuze die je in BE kan maken.
Daarbij negeer je dus een (grote?) groep die veel handelt en/of regelmatig hefboomproducten gebruikt.
Die mensen zullen ze vanaf nu al-tijd proberen catalogeren als "speculatief" en aan 33% belasten. Vuil, maar het is zo.
Voor die groep is "opt-in" in combinatie met het nooit terugvragen van de 1000 euro via de aangifte, een redelijke keuze om de controlekans te beperken.
Maar ach, wat maakt het uit. Binnen een aantal jaar wordt de hele boel belast aan progressief tarief. Tegen dan moet iedereen met een beetje kapitaal maken dat ie wegkomt.

Daarbij negeer je dus een (grote?) groep die veel handelt en/of regelmatig hefboomproducten gebruikt.
Die mensen zullen ze vanaf nu al-tijd proberen catalogeren als "speculatief" en aan 33% belasten. Vuil, maar het is zo.
Voor die groep is "opt-in" in combinatie met het nooit terugvragen van de 1000 euro via de aangifte, een redelijke keuze om de controlekans te beperken.
Maar ach, wat maakt het uit. Binnen een aantal jaar wordt de hele boel belast aan progressief tarief. Tegen dan moet iedereen met een beetje kapitaal maken dat ie wegkomt.
Inderdaad. Voor de echt grote belegger maakt die 1000€ niet uit en is opt-in het beste om uit de radar te blijven. Maar die echt grote beleggers zitten hier niet 🤫😉.

Ik negeer ze niet; ik ga er wel van uit dat die slim genoeg zijn om hun ding al lang niet meer in BE te doen; voo de rest is opt-out wel degelijk de beter optie. Of je moet graag renteloze leningen geven...

Niet altijd.
Voor wie veel handelt of vaak met zaken (waaronder opties) bezig is die als speculatief kunnen beschouwd worden, betekent een opt-out toch een grotere kans op controle?
Inderdaad, ik ga er vanuit dat je met een opt-in inderdaad minder controle gaat krijgen. Maar als je natuurlijk veel trade en telkens 10% afgeeft dan kan dat bedrag echt wel serieus oplopen, en gaat in sommige gevallen bijna 2 jaar duren voor je een deel terugkrijgt. Zeker rekening houdend met het feit dat je de verlieslatende trades nadien mag wegstrepen, dus gaat er over een pak meer geld dan die €1000 vrijstelling.

Maar laten we wel wezen: is slechts een kwestie van tijd tot de fiscus toegang gaat krijgen tot de beurstransacties en dus perfect zelf de speculatiewinsten gaat kunnen eruit filteren.

Dit lijkt mij wel echt worst worst case dat je nu neemt... en vooral voor active traders die een heel jaar door verkopen. Voor een gewone ETF belegger die in december een stuk verkoopt/terug koopt om de korf van 10k te vullen gaat die meestal binnen het jaar zijn geld terughebben. Waarmee ik niet wil zeggen dat opt-out niet nog steeds de betere keuze kan zijn. Er zijn gewoon wel gevallen waar ee voor opt-in iets te zeggen is.

Maar weten we effectief dat dat zo is? We gaan daar nu allemaal zonder enige aanleiding van uit. Welk ambtenarenleger gaat zich daar mee bezig houden?

Lijkt mij dat de overheid gewoon die schijn wil opwerpen zodat je netjes meteen betaalt uit schrik, maar ze dat niet streng kunnen gaan controleren in de praktijk

Terug
Bovenaan