Zoveelste vlaag van tech pessimisme. Ik ben zelf iemand die al veel winsten heeft genomen, maar ik zie dé crash nog niet gaan gebeuren. NVDA gaat eerder nog terug richting 250 dan richting 100 imo. Capex rendement van AI wordt in vraag gesteld... What's new?
Ik zie ook wel een bubbel, de valuaties van NVDA en CRWV etc zijn bonkers, totaal onverantwoord. Maar ik denk dat het gaat stabiliseren terwijl de rest van de economie bijbeent of zachtjes deflaten. Niet plots poppen. Alleen als plots orders voor chips massaal dalen of er een market disruptor komt die de nodige rekenkracht halveert/whatever.
Als je de instrument sales bekijkt dan lijkt nu eindelijk het sleutelmoment te komen waar je de scaling van de consumable sales gaat zien ontstaan. Vega placement is nu echt wel sterk geweest. Als in 2026 de financiering via de staat in USA terug op gang komt gaat PACB mogelijks echt wel de lucht in.
In termen van winst maken... Ik weet niet of 2026 hét jaar gaat worden. Het is mogelijk maar het is verre van een zekerheid. Eigenlijk heb je een stabiele (en liefst groeiende) isntrument placement. En dan moet de huidige boite van instrumenten de consumables meer dan verdubbelen + pullthrough per instrument moet hoger. En liefst verminder je ook nog de structurele kosten verder, maar of daar veel rek op zit weet ik niet na de laatste twee jaar.
Met dat alles zit je in de buurt van break even en beter. Nu, gezien de zeer agressieve placement van dit Q4 en de duidelijk groei, als dat momentum zich doorzet dan zit je zeker in de buurt imo.
Ik ga deze keer niet meer verkopen, nu is het 'let it ride'. Ik had er al vertrouwen in voor de Q4 resultaten, nu al helemaal.