Kleine Beursfeiten

Ik ken geen bal van PACB maar bij dergelijke eerder speculatieve investeringen met lage MC is een mogelijke reden simpelweg een alert in een populaire (discord trading) groep. In hindsight al een paar keer op uitgekomen dat bij dergelijke stocks dat de reden was. Maar again, kan ook iets totaal anders zijn.

Ik versta niks van de recente koersvorming. 10% naar boven woensdag in de laatste 30 min van de dag. Dan gisteren peut 10% naar beneden bij opening om dan traag naar boven te kruipen tot de sluitingskoers van woensdag. En dat allemaal zonder nieuws. Allemaal vreemd.

En mensen doen hier precies of PACB een apenbedrijf is. Dat is wel close to 200M revenue, 700M market cap, 20M USD daily volume. Dat is geen revenueloze micro market cap die AI in de mission statement heeft, he, zoals er hier veel darlings passeren. Dat is een echt bedrijf op de route naar profitability. De vraag is of de runway lang genoeg, akkoord. Maar het is geen bodemloze put die moet hopen op een retard die de boel uitkoopt.

Pim van Jong Beleggen (de podcast) was opvallend eerlijk in zijn review van 2025:
  • rendement van 5% vorig jaar
  • al zijn aankopen waren slecht getimed
  • al zijn verkopen waren slecht getimed (grootste blunder was oa ASML verkopen) (nu nog grotere blunder na eerste 2 weken 2026 ;) )
  • indien hij het hele jaar niets zou gedaan hebben dan had hij 12% rendement gehaald

Grootte van zijn portefeuille ongeveer 500k.

indien hij het hele jaar niets zou gedaan hebben dan had hij 12% rendement gehaald
4 jaar later nog steeds van toepassing:
Mijn grootste kritiek is dat-ie beweert een buy-and-hold strategie te hanteren, maar ondertussen wel enorm veel transacties doet.
Hij leest volgens mij de juiste boeken en zijn beleggingsfilosofie is oké, maar toch neemt hij steevast de verkeerde beslissingen.

4 jaar later nog steeds van toepassing:

Hij leest volgens mij de juiste boeken en zijn beleggingsfilosofie is oké, maar toch neemt hij steevast de verkeerde beslissingen.
ja inderdaad, was iets van een 12 of 13 transacties terwijl hij maar 12 posities heeft.

handelt misschien ook zoveel omdat hij net full time bezig is met de beurs en aandelen, ... als je een drukke job hebt is het iets makkelijker om "niet te handelen" denk ik.

Wie amper handelt, heeft na een tijdje ook niet veel meer te vertellen in een tweewekelijkse podcast, vrees ik.

Ik ga ook een podcast beginnen.

Week 1:
Heello. Deze week 1 update. IWDA uitgebreid. Tot volgende week.

Week 2:
Heeeelo, IWDA uitgebreid. Tot volgende week.

Week 3:
Zot gedaan, dividend portefeuille gerebalanced. AGEAS 20% verkocht. GBL 20% gekocht. Tot volgende week.

Rinse and repeat.

En >>> Pim zijn rendement.

Dat is zoals 'de beursvoyeurs' podcast van de tijd. Heb er 2x naar geluisterd en dat is tenenkrommend. Random volk dat wat neuzelt over 2 aandelen en ondertussen een hyperactieve moderator. I am sorry, maar de beurs is boring. Koop en wacht. Daar valt nu eenmaal niet veel over te vertellen.

Dat is zoals 'de beursvoyeurs' podcast van de tijd. Heb er 2x naar geluisterd en dat is tenenkrommend. Random volk dat wat neuzelt over 2 aandelen en ondertussen een hyperactieve moderator. I am sorry, maar de beurs is boring. Koop en wacht. Daar valt nu eenmaal niet veel over te vertellen.
Met als exponent "Ellen Vermorgen" -> de kemels dat die al geslagen heeft zijn niet meer bij te houden.

Nu ja, alles wat probeert om de Belg van zijn spaargeld richting de beurs te navigeren kan ik alleen maar toejuichen, zelfs als het een Paul D'Hoore, Danny Rehwegs of Ellen Vermorgen is.

Wie amper handelt, heeft na een tijdje ook niet veel meer te vertellen in een tweewekelijkse podcast, vrees ik.
Dat is met al die finance podcasts en influencers (bv. die Thomas Guenter die nu zijn private equity fonds naar voren schuift) eigenlijk het geval. Voor 99% van de mensen is het goede advies simpelweg om wat je voor lange termijn kunt missen in een index-tracker te steken. Daar kan je uiteraard geen filmpjes of podcasts blijven over maken.

I am sorry, maar de beurs is boring. Koop en wacht. Daar valt nu eenmaal niet veel over te vertellen.
Nog 's bovenhalen:
5b037c72edcab4a24df88559ca1ca73a-1-jpg.39899

Met als exponent "Ellen Vermorgen" -> de kemels dat die al geslagen heeft zijn niet meer bij te houden.

Nu ja, alles wat probeert om de Belg van zijn spaargeld richting de beurs te navigeren kan ik alleen maar toejuichen, zelfs als het een Paul D'Hoore, Danny Rehwegs of Ellen Vermorgen is.
Is dat die met gemiddeld rendement van -20%?

Hahaha, vat het wel goed samen. Ik kan het wel pruimen. Beschouw het als entertainment.

Monday nog steeds grote positie, ga hier verder bijkopen denk ik.

Rest van SaaS (buiten nog wat Gitlab) volledig afgebouwd sinds enkele weken. Niet omdat ik er niet in geloof, maar omdat het voorlopig geen zin heeft om hier tegen de markt in te gaan. Als het uitbodemt is er wellicht veel potentieel, maar niet duidelijk wanneer dat zal gebeuren.
Denk dat de uitbodeming van SaaS pas plaats zal vinden na een mooie algehele beurscorrectie. Lijkt erop dat de weg naar capitulatie nog een eindje weg is.

Iemand hier met meer kennis omtrent uranium? Lijkt mij een grondstof die komende jaren serieus kan gaan exploderen, vergelijkende met zilver. De pijsopbouw sinds 2007 geeft een patroon vergelijkend met deze van zilver net voor de megastijging van zilver. Op zich is er momenteel nog geen tekort in uranium, maar een tekort dreigt de komende jaren te ontstaan. Zeker nu er weer steeds meer kerncentrales gebouwd worden of langer open blijven. Nieuwe mijnen openen kost veel tijd. Denk dat ik een gedeelte van de zilverwinst naar uranium ga verschuiven.

Weet iemand ook op welke wijze je best kunt inspelen op uranium? Yellow Cake PLC ken ik, volgt min of meer de spotprijs van uranium. Cameco is daarentegen dan weer een mijner. Maar net zoals bij zilver, lijkt mij voor de komende jaren de spotprijs (Yellow cake) beter te zijn om te investeren dan de mijner (Cameco). Cameco is al ver vooruitgelopen en ontzettend gestegen.

Veel groei in kernenergie lijkt er mij toch niet te zijn.
De meeste kerncentrales zijn ook gewoon oud, dus veel risico op sluitingen. (zie bv Belgie)

Kernenergie is een beetje als olie/gas, als de prijs te hard oploopt, prijst het zich gewoon zelf uit de markt en zakken de prijzen vanzelf.
(geen idee hoeverre de prijs bepalend is voor de kernenergie zelf)

Op lange termijn lijkt mij groene energie niet te kloppen en zijn kerncentrales er niet compatibel mee omdat ze moeilijk stil te leggen en op te starten zijn.

Mss komt er terug een wapenwedloop en gaan landen uranium verzamelen?

Laatst bewerkt:
Veel groei in kernenergie lijkt er mij toch niet te zijn.
De meeste kerncentrales zijn ook gewoon oud, dus veel risico op sluitingen. (zie bv Belgie)

Kernenergie is een beetje als olie/gas, als de prijs te hard oploopt, prijst het zich gewoon zelf uit de markt en zakken de prijzen vanzelf.
(geen idee hoeverre de prijs bepalend is voor de kernenergie zelf)

Op lange termijn lijkt mij groene energie niet te kloppen en zijn kerncentrales er niet compatibel mee omdat ze moeilijk stil te leggen en op te starten zijn.

Mss komt er terug een wapenwedloop en gaan landen uranium verzamelen?
er zijn een paar bedrijven bezig met microreactors te ontwikkelen ter grootte van een camion. Als die ze kunnen produceren aan de lopende band, dan zie ik het wel terug boomen :oi22:

Laatst bewerkt:
er zijn een paar bedrijven bezig met microreactors te ontwikkelen ter grootte van een camion. Als die ze kunnen produceren aan de lopende band, dan zie ik het wel terug boomen :oi22:
Thx! Wat ik nu zie bij uranium zag ik 1,5 jaar geleden bij zilver. Time will tell. Korte search: https://theoregongroup.substack.com/p/small-reactors-big-stakes-how-the
Demand for small modular reactors (SMRs) is growing rapidly, driven by needs for flexible, firm power to complement renewables, support AI/data centers, and decarbonize industrial heat, with utilities showing strong interest for large-scale deployment in the U.S. and globally, though significant uranium supply chain development (especially
HALEU) and deployment timelines remain key challenges. SMRs promise factory-built, scalable nuclear power, creating significant new uranium demand, potentially adding tens of thousands of tonnes annually if fleets are built, putting pressure on uranium explorers and processors.

Impact on Uranium & Fuel
  • Increased Uranium Demand: Large-scale SMR deployment could significantly increase annual uranium demand, potentially requiring new mines and supply chain development.
  • HALEU Requirement: Many SMR designs need High-Assay Low-Enriched Uranium (HALEU), creating specific enrichment bottlenecks and demand drivers.
Challenges & Timelines
  • Commercialization: Most SMRs are still in development, with demonstration projects potentially starting before 2030 and commercial units operating by the mid-2030s.
  • Fuel Supply: Ensuring sufficient HALEU and natural uranium supply is crucial.

Laatst bewerkt:
Die microreacteren kunnen ze (militair) al lang maken, kijk naar vliegdekschepen en nucleaire onderzeeërs bv. Ze zijn er al sinds pakweg de jaren 50

Grootste probleem is:
1) Elke nucleaire installatie is heel tailormade afhankelijk van waar ze ligt wegens veiligheid en efficiëntie. Dat zorgt ervoor dat massaproductie heel moeilijk is omdat er geen one size fits all is. Daardoor zit je dus met minder schaalbaarheid, wat voor die kleine(re) productie natuurlijk een groot nadeel is qua kosten.

2) Regelgevend is er nog niets geregeld. Je zit met internationale, nationale en hoogstwaarschijnlijk lokale wetgeving (NIMBY). Daar is momenteel nog niets geregeld. Als die administratieve rompslomp nog geregeld moet worden ben je nog jàààren verder.

3) (minder een issue, maar toch). Al die minireactoren hebben ook plutonium als "afvalstof". Da's allemaal geen probleem voor ontwikkelde landen, maar in geen honderd jaar gaan ze toelaten dat er ergens in verweggistan ook plutonium voor het rapen ligt. Het valt normaal binnen het framework voor kernenergie, maar die microreactors is nog andere koek natuurlijk.

Bron = een nuclair ingenieur die we eens wat vragen gesteld hebben.

Ik zou dus niet uitgaan van een massale productie hiervan op korte termijn. Technisch zal het wel lukken, maar daarna moet al de rest nog volgen.

Massaal hoeft niet, steady as she goes, werkt ook. Left or right zullen ze meer en meer aan belang winnen (if anything al omdat ze in Azië niet zo dogmatisch kijken als Europa de voorbije 20 jaar).

Voor mij alvast mijn thematic bet voor het jaar na defense last year. Aan 25% YTD was dat alvast een stevige start.

Terug
Bovenaan