Kleine Beursfeiten

Ik zit toch niet short software? Dat is wat de markt doet en hoe het sentiment zit, niet hoe ik gepositioneerd ben.

Ik denk ook dat er opnieuw een giga-opportuniteit in SaaS aan komt. Van mij mag het nog wat verder uitverkocht worden, dan kan ik nog eens YOLO in SaaS gaan zoals in de goede oude dagen. :D
(y)💡
Ik mag niet meer reageren van de mods dus even zo x

Ik denk ook dat er opnieuw een giga-opportuniteit in SaaS aan komt. Van mij mag het nog wat verder uitverkocht worden, dan kan ik nog eens YOLO in SaaS gaan zoals in de goede oude dagen. :D
Nog 10-15% eraf en zelfs @JanusDR doet mee. Als die tenminste ooit nog tijd heeft om van zijn toetsenbord weg te kijken en door te hebben wat er gebeurt. Die heeft sinds de laatste aflevering van Blind Getrouwd niet meer van zijn toetsenbord weg gekeken om zijn thesis voor DSM Firmenich verder uit te schrijven. Dat wist zijn vrouw me intussen te vertellen.

Overigens: nu Buffett eindelijk een stap opzij heeft gezet zou Berkshire misschien wel eens kunnen transformeren in een heus tech-conglomeraat? Eind vorig jaar alvast de instap in Alphabet. De waarderingen voor heel de sector staan (richting) historisch laag, de cashgeneratie is top, de balansen zijn sterk en de market cap van veel grotere spelers is perfect voor de cash pile van Berkshire. Wat als Ted nu gewoon een paar honderd miljard in de leading software spelers steekt? Natte droom probably, maar als die long SaaS gaan is het wel overnight +20%.

Nog wildere voorspelling: als de deal tussen Netflix en WBD erdoor geraakt mengt Berkshire zich in het kapitaal van Netflix. Die hebben wel ervaring met grote schuldenbergen opkuisen en er dik aan te verdienen ook.

Laatst bewerkt:
Saxo - tevreden van maar de constante stroom van vragen en bewijzen begint op mijn zenuwen te werken - hoe kan je nu in godsnaam bewijs van geld aantonen van 10-25 jaar terug? Zijn er nog mensen die deze vragen krijgen? Hoe gaat dat bij andere banken en brokers?

Mss eens aan denken om mijn portefeuille gewoon te spreiden tussen 2 of 3 brokers.

Bij Lynx nog nooit de vraag gekregen en nochtans zien die ook zeer wisselende bedragen instromen waarbij ze geen idee hebben over mijn loonbrieven of iets dergelijks.
Alleen de vraag gekregen toen ik redelijk wat geld afhaalde of ik nog tevreden was over hun dienstverlening.

Maar misschien zijn mijn bedragen niet op hetzelfde BG niveau als die van jou? :p
Lijkt me sowieso bizar dat ze vragen gaan stellen over geldstromen van 10-25 jaar terug...

Bij Lynx nog nooit de vraag gekregen en nochtans zien die ook zeer wisselende bedragen instromen waarbij ze geen idee hebben over mijn loonbrieven of iets dergelijks.
Alleen de vraag gekregen toen ik redelijk wat geld afhaalde of ik nog tevreden was over hun dienstverlening.

Maar misschien zijn mijn bedragen niet op hetzelfde BG niveau als die van jou? :p
Lijkt me sowieso bizar dat ze vragen gaan stellen over geldstromen van 10-25 jaar terug...

De vraag is niet expliciet zo gesteld maar met wat ze hebben kunnen ze +/- 50% van investering coveren, die overige 50% komt bij mij van spaargeld opgebouwd vanaf 15-16 jaar, dus dat is automatisch lang geleden. Bijkomend zijn alle gelden bij Saxo afkomstig van het vroeger Binck bank en Argenta.

Qua bedragen zijn die zelfs pakken lager als bij de talloze zelfstandigen en loontrekkenden met iet of wat deftige functies. Ik heb gewoon het vermoeden dat Saxo de wetgeving 100% toepast en al de rest er vierkant zijn voeten aan veegt. Das zoals mijn beste vriend die instant 50k cash bij zijn huisbank gaat halen, zonder enige op te geven motivatie terwijl ik bij Argenta nog geen 5k kon bemachtigen zonder een getekend contract te kunnen aanleveren - pure waanzin.

Edit: al die administratie begint me danig op de zenuwen te werken, zeker gezien ik maar een simpele loontrekkende ben.

Geen OXY wanneer je olie aandelen kan kopen voor een 5de van OXY waardering en hogere kwaliteit.
Goedkoopste olie momenteel is PBR.A en VAR.OL

Ik heb ook nog CNQ.TO wat duurder is, maar mega lange reserve life (40 jaar). Is dus echt zeer long term.
Off shore oil services heb ik OTL.OL en AT.L

Ook veel divindenaandelen hieronder. Aan huidige olieprijzen:
PBR.A 10%+ dividend
OTL.OL 10%+ dividend
VAR.OL 10%+ dividend
CNQ.TO 5% of zo dividend
AT.L amper dividend, maar is een sterke groeier met veel groeiopporuniteit in de toekomst. En heel goedkoop.
Ik denk dat je met deze aandelen de nagel op de kop tikt om te bezitten tijdens de ultieme blowoff 😀.

Elk jaar krijg ik de vraag om rekening -uittreksels van loon door te sturen - echter heb ik beduidend meer aandelen gekocht dan mijn loon, die gelden zijn afkomstig van spaarrekeningen die werden geplunderd, bijkomend ook nog een deel van een schenking (die documenten heb ik hen toegestuurd) - maar nu vraagt men de herkomst van die spaargelden - daar zit nog geld tussen van spaarrekeningen toen ik een kind was, ben ondertussen 44. Ik heb vroeger steeds mijn beperkte hoeveelheid spaargeld bij de beste aanbieder geplaatst - nadeel is dat ik doorheen de jaren zowat klant ben geweest bij elke bank actief in België, een deel bestaat ondertussen zelfs niet meer.

Maar er moeten daar toch wat idioten werken op hun diensten ook - rekening van ouders werd verleden jaar nog geblokkeerd wegens ontbreken van loonbrieven- beiden ouders hebben een Belgisch pensioen en werken dus niet meer.

En dan vragen ze nog een kopie van je portefeuillerapport - je weet wel, dat is HUN document dat je kan raadplegen in HUN app/site.
Zou voor mij een reden zijn om van broker te veranderen

De vraag is niet expliciet zo gesteld maar met wat ze hebben kunnen ze +/- 50% van investering coveren, die overige 50% komt bij mij van spaargeld opgebouwd vanaf 15-16 jaar, dus dat is automatisch lang geleden. Bijkomend zijn alle gelden bij Saxo afkomstig van het vroeger Binck bank en Argenta.

Qua bedragen zijn die zelfs pakken lager als bij de talloze zelfstandigen en loontrekkenden met iet of wat deftige functies. Ik heb gewoon het vermoeden dat Saxo de wetgeving 100% toepast en al de rest er vierkant zijn voeten aan veegt. Das zoals mijn beste vriend die instant 50k cash bij zijn huisbank gaat halen, zonder enige op te geven motivatie terwijl ik bij Argenta nog geen 5k kon bemachtigen zonder een getekend contract te kunnen aanleveren - pure waanzin.

Edit: al die administratie begint me danig op de zenuwen te werken, zeker gezien ik maar een simpele loontrekkende ben.

50 K€ cash afhalen lijkt me ook wel apart...

Maar dat je elk jaar rekeninguittreksels van je loon zou moeten delen met je beleggingsbank, lijkt me buiten proportie toepassen van de anti-witwas wetgeving - ik ken de wet absoluut niet, maar het lijkt me overkill dat banken zo'n info zouden moeten vragen aan al hun klanten tenzij er bepaalde red flags af gaan, wat hier niet het geval lijkt. Aan zo'n administratie zou ik me ook ergeren, voldoende reden om van broker te veranderen.

Omdat de economie eigenlijk volledig op zijn gat zit? Op basis van GDP stats willen economists ons geloven van niet, maar in de angelsaksische wereld doen mensen hun inkopen in de supermarkt intussen via BNPL, en dat boven op hun credit card debt.
Die mensen hebben geen geld voor consumentenproducten.
Debt to asset ratio is op 50 jaar low voor US huishoudens.
Dus euhm?

Misschien eens een ander narratief:

Voor wat het waard is:
Citi contrasted Europe’s deteriorating risk profile with a more constructive outlook elsewhere, upgrading Japanese equities to overweight. The bank pointed to clearer policy signals, improving corporate governance trends and a more supportive earnings outlook in Japan, even as Europe grapples with uncertainty over trade, geopolitics and policy coordination.
Japan’s 40-year bonds surpass 4% for first time
“Debt is 200 per cent of GDP and the government is seeking to expand fiscal spending,” said Yuxuan Tang, head of Asia macro strategy at JPMorgan Private Bank. “That will add to the premium investors require to own the long end of JGBs.”

Figma, de concurrentie die adobe wilde overkopen voor 20M is op een week tijd van 37 naar 27 gedoken. t'is nu nog minder dan 15M waard :x

misschien een toekomstig koopje?

BRKB is ook prima 😉.
Wat goud (PHAU of zo) in deze tijden is ook niet slecht. Goud doet het goed bij verlies van vertrouwen in de overheden. Zal komende jaren steeds meer het geval zijn owv de nakende overheidsschuldencrisis.
Bovenstaande wordt steeds meer realiteit: verlies van vertrouwen in overheden en nakende overheidsschuldencrisis 🤔.

Terug
Bovenaan