Kleine Beursfeiten

Templateje delen aub? 🤗

Ik ga geen Excelleke delen want het zijn een paar tabjes in een Excelleke die volstaat met prive stuff. En ook de metadata in de Excel bevat mijn naam waarschijnlijk. Ik heb geen zin om publiek te komen hier.

Maar het ding hieronder kun je copy/pasta doen een aanpassen. Het is geen rocket science als je beetje met Excel kunt werken.
- De headers met dezelfde naam moet je mergen (dat gaat hier niet)
- Er is een aparte tab die de dropdown mogelijkheden in PF definieert (die bevat ook de percentages eigendom van mij en madam, 100%, 50%, ...)
- Purchase is evident
- Final snapshot is basically het max van de effectieve purchase of de 31/12 situatie
- Sale is evident
- De meerwaarde is via wat vlookups (ik heb 2 verborgen kolommen tussen PF en Stock waar het percentage voor mij en madam opgezocht wordt via de value in PF). Finale meerwaarde is dan ruwe meerwaarde x het percentage om in de laatste 2 kolommen te komen

InfoInfoPurchasePurchasePurchasePurchasePurchasePurchasePurchase31/12/202531/12/202531/12/2025Final snapshotSaleSaleSaleSaleSaleMeerwaardeMeerwaarde
PFStockDatePrice/shareCurrencyEUR/XXXEUR/share#CommentValueEUR/XXXEUR/shareEUR/shareDatePrice/shareEUR/XXXEUR/shareComment#1#2
PF01GileadN/A
65.25​
USD
1.1​
€ 59.32​
46​
Dummy value
122.74​
1.1733​
€ 104.61​
€ 104.61​
27-Jan-26​
140​
1.18​
€ 118.64​
N/A
€ 645.52​
€ 0.00​

Dan aparte tab met de samenvatting, wat basically gewoon sumifs is van de kolom van mij en madam met als if waarde het jaartal (wat een verborgen kolom is die het jaar extraheert uit de verkoop datum)

En dan wat conditional formatting op de veldjes als het groter/kleiner is dan de max. Volgend jaar moet ik gewoon het nieuwe getal in de laatste kolom plakken en de formules naar beneden slepen en klaar.

Summary
#1#2Max
2026​
€ 645.52​
€ 0.00​
10000​
2027​
2028​
2029​
2030​
2031​

Er is nog veel optimalisatie mogelijk. Vb de 10% is hard-coded nu. Die zal op termijn mogelijks veranderen. Heb ook nog geen deftige oplossing voor partiele aankopen/verkopen. Vb je koopt 100 IWDA, nog eens 50, nog eens 120, nog eens 200. En dan verkoop je er 80, dan 40, dan 110. Momenteel moet ik die manueel splitten/samenvoegen. Maar goed, mens moet bezig blijven en de problemen oplossen als ze zich stellen. :laugh:

Het is een tax op realisatie van de meerwaarde. Dus je cash is toch gewoon geparkeerd ? Wanneer realiseer je dan je meerwaarde ? Bij conversie van vreemd naar EUR ? En wat is het startpunt dan ?

Wat ik denk

Stel je krijgt een 100 dollar dividend op je dollar rekening op 21/01.

Op die dag staat de wisselkoers op 1 dollar = 0.80 euro

Stel dat je dan op 21/5 die dollars inwisselt naar euro maar ondertussen is de wisselkoers 1 dollar is 1 euro.

Dan heb je 20 euro meerwaarde.

Belachelijk maar zo kijkt men er volgens mij naar.

Wat ik denk

Stel je krijgt een 100 dollar dividend op je dollar rekening op 21/01.

Op die dag staat de wisselkoers op 1 dollar = 0.80 euro

Stel dat je dan op 21/5 die dollars inwisselt naar euro maar ondertussen is de wisselkoers 1 dollar is 1 euro.

Dan heb je 20 euro meerwaarde.

Belachelijk maar zo kijkt men er volgens mij naar.

Dat heeft niks te maken met dividenden dus. Alle cash krijgt een startpunt. Dat kan ik begrijpen.

Maar dan kom ik terug op mijn punt ivm de realisatie. Als er een realisatie verondersteld wordt bij conversie, which is fair, kan het leven wel heel ingewikkeld worden.

Ik heb vreemde deviezen rekeningen in EUR, CHF, USD, GBP, Aussie $, CAN $. Stel ik krijg 100 CHF dividend en die gaan naar USD en GBP. En dan krijg ik 100 GBP dividend en die vorige en die 100GBP gaan naar CAN $ etc etc. Gaan ze dan pas belasten als het naar EUR komt of gaan ze belasten bij conversie van munt 1 naar munt 2 ?

Want conceptueel belasten bij conversie USD naar CHF is eigenlijk belastingen op ongerealiseerde meerwaarde, in tegenstelling tot de aandelen waar er realisatie moet zijn. Als het bij conversie naar EUR is, kan het ook aangenaam worden want good luck met de trace van elk centje te doen.

Overigens is er ook risico van dubbele taxatie of op zijn minst veel verwarring.

Stel ik krijg 10000 USD uit het niks (vb na een buyout van een aandeel). EUR/USD is op dat moment 1
Ik koop 10 aandelen X in USD aan 1000 per stuk
Ik verkoop 10 aandelen X in USD aan 2000 per stuk --> 10k USD meerwaarde gerealiseerd. Ondertussen staat EUR/USD wel aan 2 maar ik hou de USD aan. Hoeveel meerwaarde taxen betaal ik nu ? Mijn interne logica zegt dat we gewoon de FX meenemen in aankoop en verkoop en dus op 20k EUR meerwaarde tax te betalen.

Maar ik wil dat natuurlijk enkel doen als ik niet nog eens belast wordt als ik die USD naar EUR omzet. Want mijn FX is al meebelast geweest in bovenstaande...

Overigens twijfelachtig hoe het anders zou moeten. je kunt moeilijk USD overschrijven als taxen...

Meeste mensen gaan die FX meerwaarden niet bijhouden.
Ik ga dat niet doen, is nihil en te ingewikkeld (er zijn altijd restjes currency of van dividenden die op heel verschillende momenten toekomen).

Ze zouden deze dingen best beperken voor forex trading met hefboom.
Gewoon munten omzetten en daar meerwaarden op zoeken is achterlijk en in de praktijk niet mogelijk goed bij te houden.

Als ge op reis gaat naar Japan en Yen koopt en na uw reis hebt ge nog wat over en de Yen is plots 5% gestegen (zoals voorbije week), dan zou ge die meerwaarde ook moeten bijhouden. Te achterlijk onze politiek.

Ik versta niet hoe dat een impact kan hebben voor 99% van de mensen. Je krijgt een dividend in whatever munt --> roerende voorheffing - dus daar maakt het niet uit in welke munt.

Het is een tax op realisatie van de meerwaarde. Dus je cash is toch gewoon geparkeerd ? Wanneer realiseer je dan je meerwaarde ? Bij conversie van vreemd naar EUR ? En wat is het startpunt dan ? Lijkt me in praktijk onwerkbaar. Dan moet je van elke euro cent weten wanneer die gekomen is uit wat. Wat als ik USD dividend krijgt, die naar CHF omzet, en de helft een obligatie koop en de andere helft Roche aandelen. En die 2y later terug verkoop en naar EUR omzet. De interest op die obligatie accumuleer ik CHF cash om af te halen om te gaan skien.

That being said. Ik vermoed dat vreemde munten voor de meeste minimaal zijn tgo de assets. Als je 10k USD hebt op een rekening van 200k en de USD stijgt 10% en daar moet je 10% tax op betalen. Lijkt me minimale impact te hebben.

Ze hadden ook cege zijn suggestie kunnen volgen. Snapshot op 1 jan, snapshot op 31 dec. Gerealiseerd of niet maakt niet uit. Belast het verschil 10% (na correctie voor instroom en uitstroom). 10000x gemakkelijker. Maar nee, complex op complex op complex maken...

Uiteraard moet je de wisselkoers in rekening nemen bij de aankoop/verkoop van je posities (wat mijn excelleke ook doet). En ik doe geen conversies

Ik doe in praktijk geen FX conversies. De USDs gaan naar USDs. De CHFs gaan naar CHFs etc.

Ik heb mijn excelleke, ze mogen mij er altijd uit pakken voor controle en alles herrekenen. En dan zal het 50 euro meer of minder zijn. Good luck.

Twee keer eigenlijk.

Je hebt een belastbaar moment wanneer je dividend toegekend is. (Om de belastbaartheid van je dividend in euro te rekenen.)
En dan een tweede keer wanneer je die FX gebruikt (Of je die nu stort van je dollarrekening naar euro of je gebruikt de dollars voor een ander aandeel te kopen.)

Stel:
op 01.01.2026: dollarrekening met 0 saldo

op 01.02.2026 krijg je 1.000 dollar dividend op die rekening. Wisselkoers dollar/euro is 1,20 = 833,33 euro: 833,33 euro te belasten aan 30%

op 01.05.2026 koop je een aandeel vanuit je dollar rekening met 500 dollar. Wisselkoest is 1,10 geworden.
In theorie heb je een meerwaarde gehaald van +- 40 euro dan puur door de dollarwisselkoers.

Ik snap wel waarom:
Zodat forex-trading niet ontsnapt aan de meerwaardebelasting maar men mocht wel bijvoorbeeld een tolerantie invoeren dat als men koopt vanuit een rekening van een vreemde munt en het is gewoon aankoop/verkoop zonder dat men het kan aanzien als forex§trading dat men mag werken aan het gemiddeld wisselkoers van dat jaar. Maarja, als je daar een tolerantie invoert, wat ga je doen met de cryptotraders die vanuit een ethereumportefeuillie heletijd in shitcoins traden. En daar gaat men geen toleranties voor willen.

Mag ook niet vergeten, Wat een minister daar allemaal zegt in de Kamer voor een wetsvoorstel te bespreken, is deel van de interpretatie van de wet. Hetgeen hij uitlegt, heeft daadwerkelijk gevolgen. Een minister mag niet zomaar iets à l'improviste iets uitkramen want dat heeft verrregaande gevolgen. (Van Quickenborne weet dat maar al te goed en die weet dat hij Jambon negatief in de schijnwerpen kan zetten met zo'n vragen.)
Ik denk dat Reynders daar al een paar keer indertijd van die situaties heeft gecreëerd in de Kamer voor de interpretatie van bepaalde fiscale zaken wat oorspronkelijk niet de bedoeling waren.

Laatst bewerkt:
Twee keer eigenlijk.

Je hebt een belastbaar moment wanneer je dividend toegekend is. (Om de belastbaartheid van je dividend in euro te rekenen.)
En dan een tweede keer wanneer je die FX gebruikt (Of je die nu stort van je dollarrekening naar euro of je gebruikt de dollars voor een ander aandeel te kopen.)

Stel:
op 01.01.2026: dollarrekening met 0 saldo

op 01.02.2026 krijg je 1.000 dollar dividend op die rekening. Wisselkoers dollar/euro is 1,20 = 833,33 euro: 833,33 euro te belasten aan 30%

op 01.05.2026 koop je een aandeel vanuit je dollar rekening met 500 dollar. Wisselkoest is 1,10 geworden.
In theorie heb je een meerwaarde gehaald van +- 40 euro dan puur door de dollarwisselkoers.

Dat snap ik allemaal wel. Maar wat is het event dat de meerwaarde evaluatie triggert ? Het zakken van je positie in een vreemde munt ?

Je hebt USD staan en je koopt een asset in USD ? Waarom is dat het event dat triggert ? Omdat je cash positie naar beneden gaat ? En wat als je van USD naar CHF wisselt ? Dat is toch praktisch niet uit te werken ? Dan moet je van elke vreemde cent bijhouden wat de wisselkoers op elk moment was, voor meer dan 1 munt....

En er is nog altijd geen antwoord op de vraag wat met de verkoop van je USD asset. Wat met je EUR/USD winst ? Zit die in je meerwaarde op moment van verkoop van je USD asset of op het moment van je switch van USD/EUR ?
Ik snap wel waarom:
Zodat forex-trading niet ontsnapt aan de meerwaardebelasting maar men mocht wel bijvoorbeeld een tolerantie invoeren dat als men koopt vanuit een rekening van een vreemde munt en het is gewoon aankoop/verkoop zonder dat men het kan aanzien als forex§trading dat men mag werken aan het gemiddeld wisselkoers van dat jaar. Maarja, als je daar een tolerantie invoert, wat ga je doen met de cryptotraders die vanuit een ethereumportefeuillie heletijd in shitcoins traden. En daar gaat men geen toleranties voor willen.

Dat lijkt me simpel op te lossen. Je definieert een lijst van munten die er niet onder vallen. USD, CHF, EUR, AUD, GBP, ... Alle coins die geen officieel betalingsmiddel zijn per lijst XYZ, worden aanzien als asset. Net zoals een Koper of Ijzer future simpel als asset te aanzien is en geen forex toestand. Om de forex trading te capteren, dat is niet nodig. Er zijn zo goed als geen forex traders die meerwaarde draaien :laugh:

Dat snap ik allemaal wel. Maar wat is het event dat de meerwaarde evaluatie triggert ? Het zakken van je positie in een vreemde munt ?

Je hebt USD staan en je koopt een asset in USD ? Waarom is dat het event dat triggert ? Omdat je cash positie naar beneden gaat ? En wat als je van USD naar CHF wisselt ? Dat is toch praktisch niet uit te werken ? Dan moet je van elke vreemde cent bijhouden wat de wisselkoers op elk moment was, voor meer dan 1 munt....

En er is nog altijd geen antwoord op de vraag wat met de verkoop van je USD asset. Wat met je EUR/USD winst ? Zit die in je meerwaarde op moment van verkoop van je USD asset of op het moment van je switch van USD/EUR ?

Het event op moment 2 is het inruilen van dollars naar een aandeel.
Gezien je je belastingen moet invullen in euro's, moet je het telkens converteren naar euro's en gezien FX ook belastbaar zijn, is iedere vervreemding een belastbaar event. Hier vervreemd je dollars naar een aandeel en je dollars zijn meer waard geworden van moment X (het verkrijgen van de dollars) naar moment Y (het omwisselen van dollars naar een aandeel) door de gewijzigde wisselkoers.
Betekent dat je ook FIFO moet toepassen op je FX op die dollarrekening. Wanneer en aan hoeveel is iedere dollar binnengekomen.

Ik verwacht wel dat er later een tolerantie wordt ingebouwd via een circulaire zoals je zegt met een lijst van munten waar men gewoon met een gemiddeld tarief per jaar werkt met als clausule "zolang het primair niet voor FX-trading bedoeld is". Ik maak mij daar relatief weinig zorgen voor.
Eerst de wet doorkrijgen, dan circulaires schrijven :p.

In se is het niet anders dan wat die cryptotraders doen. Je had er hier een paar die heletijd BTC en ETH omwisselen periodiek aan de hand van bepaalde parameters. Daar moet je ook telkens meerwaarde/minwaarde uitrekening in euro's bij iedere omwisseling van BTC naar ETH en omgekeerd.

Het event op moment 2 is het inruilen van dollars naar een aandeel.
Gezien je je belastingen moet invullen in euro's, moet je het telkens converteren naar euro's en gezien FX ook belastbaar zijn, is iedere vervreemding een belastbaar event. Hier vervreemd je dollars naar een aandeel en je dollars zijn meer waard geworden van moment X (het verkrijgen van de dollars) naar moment Y (het omwisselen van dollars naar een aandeel) door de gewijzigde wisselkoers.
Betekent dat je ook FIFO moet toepassen op je FX op die dollarrekening. Wanneer en aan hoeveel is iedere dollar binnengekomen.

Ik verwacht wel dat er later een tolerantie wordt ingebouwd via een circulaire zoals je zegt met een lijst van munten waar men gewoon met een gemiddeld tarief per jaar werkt met als clausule "zolang het primair niet voor FX-trading bedoeld is". Ik maak mij daar relatief weinig zorgen voor.
Eerst de wet doorkrijgen, dan circulaires schrijven :p.

In se is het niet anders dan wat die cryptotraders doen. Je had er hier een paar die heletijd BTC en ETH omwisselen periodiek aan de hand van bepaalde parameters. Daar moet je ook telkens meerwaarde/minwaarde uitrekening in euro's bij iedere omwisseling van BTC naar ETH en omgekeerd.

Dat volg ik nog allemaal en is allemaal nog relatief simpel.

Maar wat met de verkoop van een aandeel dat in USD noteert en je in USD ontvangt. Je meerwaarde belasting is op de waarde omgerekend in EUR - lijkt me logisch. Zie mijn vb met 10000 USD winst en op die USD heb je ook nog 10000 EUR FX winst. Hoe moet je dat dan doen ? Want je ontvangt in USD. Dan krijgt die USD een stempel met de wisselkoers van dat moment? En bij conversie naar EUR geldt dan de tgo die wisselkoers ?

Theoretisch lijkt me dat allemaal doenbaar, maar in praktijk onmogelijk. Om nog te zwijgen over de evidente giga overhead om peanuts te vangen.

Goed, ik ga de FX op de cashposities gently negeren. De fiscus mag het narekenen en mij een factuur van 23 euro sturen als ze het allemaal berekend hebben.

Je kan toch gemakkelijk een circulaire maken die stelt dat vreemde munt cashposities (lijst met USD, ...) die gemiddeld 5 of 10% zijn van de gemiddelde portefeuille waarde erbuiten vallen. Geen overhead voor de doorsnee belegger en de bitcoin kadees en echte FX traders vallen er nog mooi onder.

Dat volg ik nog allemaal en is allemaal nog relatief simpel.

Maar wat met de verkoop van een aandeel dat in USD noteert en je in USD ontvangt. Je meerwaarde belasting is op de waarde omgerekend in EUR - lijkt me logisch. Zie mijn vb met 10000 USD winst en op die USD heb je ook nog 10000 EUR FX winst. Hoe moet je dat dan doen ? Want je ontvangt in USD. Dan krijgt die USD een stempel met de wisselkoers van dat moment? En bij conversie naar EUR geldt dan de tgo die wisselkoers ?

Theoretisch lijkt me dat allemaal doenbaar, maar in praktijk onmogelijk. Om nog te zwijgen over de evidente giga overhead om peanuts te vangen.

Goed, ik ga de FX op de cashposities gently negeren. De fiscus mag het narekenen en mij een factuur van 23 euro sturen als ze het allemaal berekend hebben.

Je kan toch gemakkelijk een circulaire maken die stelt dat vreemde munt cashposities (lijst met USD, ...) die gemiddeld 5 of 10% zijn van de gemiddelde portefeuille waarde erbuiten vallen. Geen overhead voor de doorsnee belegger en de bitcoin kadees en echte FX traders vallen er nog mooi onder.

Als je het allemaal letterlijk interpreteert.

Moment 0. Je hebt niks van dollars op 01.01.2026
Moment 1. Je koopt 10.000 dollars met euro's aan op 01.02.2026 die op een dollarrekening staan..
Moment 2. Je koopt een aandeel met 10.000 dollars aan op 01.03.2026: Hier kan je al een mogelijke meerwaarde (of minwaarde) hebben: Vervreemding dollars voor aandeel X. Meerwaarde tussen moment 2 en 1.
Moment 3. Je verkoopt dat aandeel voor 20.000 dollars op 01.02.2027. Vervreemding aandeel naar dollars Meerwaarde aandeel uitgedurkt in euro's op 01.02.2027 tussen moment 3 en 2
Moment 4. Je verkoopt je 20.000 dollars in euro's op 01.12.2027. Vervreemding dollars naar euro's: Meerwaarde (of minwaarde) mogelijk tussen moment 4 en 3

Dus 3 belastbare evenementen hier. Telkens er een vervreemding is.

Laatst bewerkt:
Zotte cijfers ASML, het semi-feestje gaat nog wel even verder :cheer:
Lap, Jim Cramer heeft ASML bejubeld en nu is het om zeep.
Screenshot from 2026-01-28 17-13-55.png

gisteren wat rubrik bijgekocht op de dip en vandaag nog 100 shares sofi aan 25...
morgen zijn het earnings van sofi waar er weinigen aan twijfelen dat het goeie cijfers zijn, maar wat het gaat doen met de beursprijs is een andere vraag natuurlijk

Aan 36x 2027 earnings kan dat al eens gebeuren. Strong sell imo.

Heb het onlangs nog uit de doeken gedaan in het ASML topic, en ben absoluut akkoord dat elke telurstelling een gyga multiple compressie kan starten. Ook dat zoiets super gevaarlijk is in vlak groeiende jaren

Maar zeggen dat het een strong sell is, enkel en alleen gebasseerd op 36 P/E is wel heel kort door de bocht bij ASML :)

Interessant artikel met bedenkingen over het competitieve gevaar door de AI LLM's bij supply aggregators zoals Amazon, Uber, etc.

Hoe groter de research nodig van de klant, hoe homogener de supply (bv huizen zijn in se allemaal hetzelfde), hoe lager de transactiefrequentie, en hoe minder extra services je levert (bv ook het transport doen, betaling, returns afhandeling), hoe gevaarlijker voor uw business.

In België zou Immoweb dus complete toast moeten zijn.

Terug
Bovenaan