Kleine Beursfeiten

Hoe zit het met DSM gast. Ik heb speciaal Blind Getrouwd gekeken om te checken waarom je zolang wegbleef, maar aan Ziggy en (vooral) Sien was nu is gene zak aan en je hebt me zoveel tijd doen verspillen aan slechte reality dat ik compensatie eis.

Hoe zit het met DSM gast. Ik heb speciaal Blind Getrouwd gekeken om te checken waarom je zolang wegbleef, maar aan Ziggy en (vooral) Sien was nu is gene zak aan en je hebt me zoveel tijd doen verspillen aan slechte reality dat ik compensatie eis.
Wees blij dat het zolang duurt. Hoe langer het duurt, hoe goedkoper je kunt kopen 😉. Mijn target komt beetje bij beetje in zicht.

Ik blijf voorlopig enkel olie & geralteerd aandelen bijkopen.
Hier ook momenteel (+ uranium). En de rest binnenkort verkopen in sterkte.

Goud al boven de 5300! Ik begrijp dat het op veel vlakken onzekere tijden zijn, maar die massale vlucht in goud (eigenlijk een vrij nutteloos metaal) blijft toch wel altijd wel verbazingwekkend vind ik. Is cash niet veel logischer?

Laatst bewerkt:
Goud is nu éénmaal ook eeuwenlang de store of value geweest. Een dollar is gebackt door niks en is puur gebaseerd op vertrouwen. Dus zonder vertrouwen is de dollar niks waard.

Microsoft iets minder precies?
Best ok earnings, cloud growth niet waanzinnig en een hoger dan verwachte spend voor AI.
Als ze nog wat zakken zie ik me ze wel kopen, hun dominantie binnen alles wat corporate software is enorm en de quasi onmogelijkheid om te switchen blijft toch waanzinnig.

Ik neig echter vooral naar google als grote winnaar van de hele AI race tbh. Ze zitten met een gigantische verticale integratie, wat long shots die vermoedelijk toch gaan opbrengen én een top eigen systeem.

Ik hoop/vermoed ook dat hun AI/cloud integratie op termijn wel een pull gaat zijn voor bedrijven om naar google te migreren. Af te wachten dus.

Men vlucht juist van cash in goud vanwege daling van vertrouwen in valuta (dollar).

Aka Trump ruïneert de dollar.
Krijg er wel goesting van om goud te shorten. Dat is echt parabolisch gegaan, en waarom? Angst voor Trump? Ik vind het allemaal ferm overdreven. En de dollar, die is er helemaal niet zo slecht aan toe ook, zelfde EUR/USD vandaag als in 2021.

Ik heb speciaal Blind Getrouwd gekeken om te checken waarom je zolang wegbleef, maar aan Ziggy en (vooral) Sien was nu is gene zak aan en je hebt me zoveel tijd doen verspillen aan slechte reality dat ik compensatie eis.
De bedoeling is dat je daar met uw lief naar kijkt, zodat ze een reminder krijgt wat voor knuppels er rondlopen in de datingwereld en wat een chance ze heeft met jou 😁

Een dollar is gebackt door niks en is puur gebaseerd op vertrouwen. Dus zonder vertrouwen is de dollar niks waard.
En uw blinkende rots is gebackt door zijn blinkendheid zeker?

Het ideale transactiemiddel is waardeloos en goedkoop te maken/verhandelen.
Fiat voldoet daar mooi aan. Digitale fiat nummertjes nog beter.
En uiteraard hangt dat af van de bereidheid van de maatschappij om het als transactiemiddel te gebruiken (='vertrouwen').

Wat is dat trouwens over 'vertrouwen in de dollar is weg'. De usd/eur staat moeiteloos in de sterkste helft van de range van de afgelopen 25 jaar.

Krijg er wel goesting van om goud te shorten. Dat is echt parabolisch gegaan, en waarom? Angst voor Trump? Ik vind het allemaal ferm overdreven. En de dollar, die is er helemaal niet zo slecht aan toe ook, zelfde EUR/USD vandaag als in 2021.
Eerder voor de overheidsfinanciën denk ik.

Een "speciaal" regeringshoofd is 1 ding.
Een "speciaal" regeringshoofd aan het hoofd van een land diep in de schulden, dat is nog iets heel anders.

Kan mij trouwens geen enkele melt-up, beermarkt of correctie herinneren dat geen overdreven reactie was. De prijzen worden nu ook eenmaal bepaald door de kleine minderheid van kopers en verkopers en de stille meerderheid die gewoon holden, doen er eigenlijk niet toe, wat alles nog eens uitvergroot.

Dat is gewoon eigen aan de financiële markten en maakt het beleggen in individuele assets/aandelen ook leuk.
:cheer:melt ups, bubbels, correcties en crashes :cheer:

Microsoft iets minder precies?
Als het morgen echt -5% gaat en de dollar staat nog steeds gunstig genoteerd, dan weet ik wat mij te doen staat. 😇

Best ok earnings, cloud growth niet waanzinnig en een hoger dan verwachte spend voor AI.
Als ze nog wat zakken zie ik me ze wel kopen, hun dominantie binnen alles wat corporate software is enorm en de quasi onmogelijkheid om te switchen blijft toch waanzinnig.

Ik neig echter vooral naar google als grote winnaar van de hele AI race tbh. Ze zitten met een gigantische verticale integratie, wat long shots die vermoedelijk toch gaan opbrengen én een top eigen systeem.

Ik hoop/vermoed ook dat hun AI/cloud integratie op termijn wel een pull gaat zijn voor bedrijven om naar google te migreren. Af te wachten dus.
Houd voor 2026 mogelijks maar rekening met een tegenvallende cloud groei voor alle traditionele spelers.
Bij Microsoft zitten zo goed als al hun datacenters in Europa vol.
Wij zien op het werk regelmatig "Unable to deploy, not enough resources available".
En naar wat ik opvang uit de sector zijn we niet de enigen.

Wij gaan wat proof of concepts doen bij kleinere lokale spelers. Een sectorgenoot heeft al besloten terug een datacenter onprem te gaan bouwen.
Niet alleen ingegeven door het gebrek aan hardware/datacenters maar tevens FISA die wel is als een boomerang terug in de oranje clown zijn gezicht kan vliegen.

Houd voor 2026 mogelijks maar rekening met een tegenvallende cloud groei voor alle traditionele spelers.
Bij Microsoft zitten zo goed als al hun datacenters in Europa vol.
Wij zien op het werk regelmatig "Unable to deploy, not enough resources available".
En naar wat ik opvang uit de sector zijn we niet de enigen.

Wij gaan wat proof of concepts doen bij kleinere lokale spelers. Een sectorgenoot heeft al besloten terug een datacenter onprem te gaan bouwen.
Niet alleen ingegeven door het gebrek aan hardware/datacenters maar tevens FISA die wel is als een boomerang terug in de oranje clown zijn gezicht kan vliegen.
Ja capaciteitsproblemen ga ik ook van uit, er zit gewoon (te?) veel energie/geld/capaciteit in AI. Maar ik geloof nooit dat het structureel gaat shiften naar kleine spelers/eigen infrastructuur.

Die eerste kunnen niet mee qua prijs, en voor de tweede heb je toch al een bepaalde schaal/knowhow nodig.
Daarnaast (zoals ik hierboven aangaf) denk ik dat er op een bepaald moment bepaalde voordelen en/of barrières gaan komen met je database en AI van dezelfde provider 🤷‍♂️

TSLA omhoog en de grote MSFT geldprinter omlaag na deze kwartaalcijfers en guidance (van TSLA) is toch gewoon een slechte grap?

Elon zijn wagens verkopen niet meer dus gaat in plaats daarvan wat robots bouwen waarvan de meeste functioniteit "Soon™" volgt zeker, juist zoals die full self driving car die er nu al enkele jaren zou moeten zijn. Onvoorstelbaar hoe de markt die man zo blijft geloven.

Maar ik geloof nooit dat het structureel gaat shiften naar kleine spelers/eigen infrastructuur.
Hier ben ik ook eerder wat skeptisch naar. Ik zit zelf in een privacygevoelige sector. Daar zie je het sentiment toch al enkele maanden wat keren.
Maar voor heel veel andere sectoren ... nobody cares.

Maar als de plaats/resources er niet zijn in het datacenter kan Microsoft ook geen mirakels doen eh. Dan heb je als bedrijf maar enkele opties:
- Uw data in een ander werelddeel zetten, wie waagt zich daar nog aan?
- Wachten op de cloud provider op extra resources
- Kijken naar andere spelers waarbij de grote hetzelfde probleem hebben en je dus bij de kleintjes uitkomt.
- Uw eigen hardware gaan hosten

Vroeg of laat zal er iemand wel gaan doorduwen "op dat project" en dan kom je automatisch bij één van de laatste twee opties uit.
De klanten horen overal "AI" en kijken uit naar de dag dat hun werkdag bestaat uit achterover leunen en FB scrollen.
Die willen niet horen "de cloud is op".

Hier ben ik ook eerder wat skeptisch naar. Ik zit zelf in een privacygevoelige sector. Daar zie je het sentiment toch al enkele maanden wat keren.
Maar voor heel veel andere sectoren ... nobody cares.

Maar als de plaats/resources er niet zijn in het datacenter kan Microsoft ook geen mirakels doen eh. Dan heb je als bedrijf maar enkele opties:
- Uw data in een ander werelddeel zetten, wie waagt zich daar nog aan?
- Wachten op de cloud provider op extra resources
- Kijken naar andere spelers waarbij de grote hetzelfde probleem hebben en je dus bij de kleintjes uitkomt.
- Uw eigen hardware gaan hosten

Vroeg of laat zal er iemand wel gaan doorduwen "op dat project" en dan kom je automatisch bij één van de laatste twee opties uit.
De klanten horen overal "AI" en kijken uit naar de dag dat hun werkdag bestaat uit achterover leunen en FB scrollen.
Die willen niet horen "de cloud is op".
Ja ik ben benieuwd. Evengoed zorgt het voor hogere marges aangezien een groeiende vraag en moeilijker aanbod de prijzen zelden naar beneden duwen 🤷‍♂️
Soit, ben benieuwd naar Google en Amazon volgende week in elk geval.

Terug
Bovenaan