Kleine Beursfeiten

Ja capaciteitsproblemen ga ik ook van uit, er zit gewoon (te?) veel energie/geld/capaciteit in AI. Maar ik geloof nooit dat het structureel gaat shiften naar kleine spelers/eigen infrastructuur.

Die eerste kunnen niet mee qua prijs, en voor de tweede heb je toch al een bepaalde schaal/knowhow nodig.
Daarnaast (zoals ik hierboven aangaf) denk ik dat er op een bepaald moment bepaalde voordelen en/of barrières gaan komen met je database en AI van dezelfde provider 🤷‍♂️
Houd voor 2026 mogelijks maar rekening met een tegenvallende cloud groei voor alle traditionele spelers.
Bij Microsoft zitten zo goed als al hun datacenters in Europa vol.
Wij zien op het werk regelmatig "Unable to deploy, not enough resources available".
En naar wat ik opvang uit de sector zijn we niet de enigen.

Wij gaan wat proof of concepts doen bij kleinere lokale spelers. Een sectorgenoot heeft al besloten terug een datacenter onprem te gaan bouwen.
Niet alleen ingegeven door het gebrek aan hardware/datacenters maar tevens FISA die wel is als een boomerang terug in de oranje clown zijn gezicht kan vliegen.

Het zal niet uit eigen beweging zijn dat EU bedrijven afstappen van US cloud aanbieders. Ik werk zelf in een "strategisch zeer belangrijke" sector en zelfs daar is er niet veel animo voor behoudens wat MC nota's die het probleem aankaarten en een beslissing die voor zich uit wordt geschoven. Er is geen oplossing voor de vendor lock-in.

Then again...niet dat iemand dat hier effectief gaat lezen, maar recent (20/01) heeft de meerderheid in de EU commissie een voorstel naar voor geschoven dat het bedrijven uit strategisch belangrijke sectoren gaat verplichten om iets te doen aan de geopolitieke risico's in hun (ICT) supply chain, waar cloud zeker deel van uit maakt. Waar het in april '25 nog sentiment was, zie je de eerste effecten bv. al terug in de cijfers van OVH cloud dat de stijging van hun public cloud diensten rechtstreeks toewijst aan soevereine cloud diensten.

Het zal niet uit eigen beweging zijn dat EU bedrijven afstappen van US cloud aanbieders. Ik werk zelf in een "strategisch zeer belangrijke" sector en zelfs daar is er niet veel animo voor behoudens wat MC nota's die het probleem aankaarten en een beslissing die voor zich uit wordt geschoven. Er is geen oplossing voor de vendor lock-in.

Then again...niet dat iemand dat hier effectief gaat lezen, maar recent (20/01) heeft de meerderheid in de EU commissie een voorstel naar voor geschoven dat het bedrijven uit strategisch belangrijke sectoren gaat verplichten om iets te doen aan de geopolitieke risico's in hun (ICT) supply chain, waar cloud zeker deel van uit maakt. Waar het in april '25 nog sentiment was, zie je de eerste effecten bv. al terug in de cijfers van OVH cloud dat de stijging van hun public cloud diensten rechtstreeks toewijst aan soevereine cloud diensten.
De vraag is hoe die geopolitieke risico's vertaald gaan worden. Ga je buitenlandse spelers volledig uitsluiten of gewoon eisen dat de hardware zich fysiek in de EU bevindt?

Interessante input trouwens mbt eu en OVH, merci!

De vraag is hoe die geopolitieke risico's vertaald gaan worden. Ga je buitenlandse spelers volledig uitsluiten of gewoon eisen dat de hardware zich fysiek in de EU bevindt?

Interessante input trouwens mbt eu en OVH, merci!

Dat is de hamvraag idd... in de tekst kan je lezen dat "...provides for a framework to address ICT supply chain security risks stemming from non-technical risk factors, notably those related to the legal and policy framework of third countries"

En dat staat op gespannen voet met de US cloud act. Want dat is net een legal framework van een land dat ervoor zorgt dat alle data opeisbaar is door de US overheid van US bedrijven, of de server nu in EU staat of niet. Daar heeft Trump in zijn eerste ambtstermijn voor gezorgd.

In die zin kan een US bedrijf uitgesloten worden, ook al staan de servers in EU. Maar dat zal vermoedelijk enkel (mogelijks!) aan de orde zijn voor de echt strategische sectoren, niet voor een frisdrankboer. Er is trouwens ook nog de data act die ervoor zorgt dat vanaf 01/27 cloudproviders geen overstapkosten in rekening mogen brengen.

Uit de META earnings call:

"Our feeds will become more interactive overall. Today our apps feel like algorithms that recommend content. Soon, you'll open our apps and you'll have an AI that understands you, and also happens to be able to show you great content or even generate great personalized content for you. Glasses are the ultimate incarnation of this vision. They’re going to be able to see what you see, hear what you hear, talk to you and help you as you go about your day, and even show you information or generate custom UI right there in your vision. Sales of our glasses more than tripled last year, and we think that they're some of the fastest growing consumer electronics in history. Billions of people wear glasses or contacts for vision correction. I think that we're at a moment similar to when smartphones arrived, and it was clearly only a matter of time until all those flip phones became smartphones. It's hard to imagine a world in several years where most glasses that people wear aren't AI glasses"

Kweet niet ze Mark

is er hier eigenlijk iemand die copilot gebruikt?

Als ikzelf op mijn pc zit gebruik ik gemini als ik iets moet vinden, zelfs al gaat het over windowsinstellingen, waaronder zelfs de vraag hoe ik heel die 'recall' zever afleg met die copilot... en ik denk dat ik bijlange niet de enige ben. Dus ik heb er geen goed oog in voor microsoft hun AI

is er hier eigenlijk iemand die copilot gebruikt?

Als ikzelf op mijn pc zit gebruik ik gemini als ik iets moet vinden, zelfs al gaat het over windowsinstellingen, waaronder zelfs de vraag hoe ik heel die 'recall' zever afleg met die copilot... en ik denk dat ik bijlange niet de enige ben. Dus ik heb er geen goed oog in voor microsoft hun AI
Particuliere eindgebruikers doen er ook niet zozeer toe.

Copilot wordt in veel bedrijven gebruikt.
Copilot is ook geïntegreerd in Visual Studio, github en heel de Azure/Fabric/... omgeving en daar wordt het wel gebruikt.

Terug
Bovenaan