Kleine Beursfeiten

Bij BTC is dat gewoon omdat het zo geprogrammeerd is. De mining snelheid is gelimiteerd en halveert +- elke 4 jaar.

I get that. Daarom dat ik zeg 'man-made'. En er is theoretisch 0,0 reden waarom het zo moet zijn. Behalve 'scarcity' creeren. Wat blijkbaar op zich een USP is. Waarom ? Geen idee. Als er limited supply moet zijn, spawn er 20M en er komen er nooit bij. Als er moet bijkomen, waarom moet dat met dat schema zijn. Allemaal bezighoudingstherapie met 0,0 practical use.

Ik heb het 10y geleden al gezegd en ik blijf het zeggen. Ik kan nergens met BTC betalen, toen niet, nu niet. En ik zie het niet veranderen. Dus wat zijn we daar mee? De enige reden dat het er is, is om er mee te speculeren en quick money schemes. That's fine, maar je moet een kat een kat noemen.

En in feite is het toch niet helemaal hetzelfde.

Roerende inkomst is roerende inkomst.

Bij staken worden er nieuwe coins aangemaakt waardoor de supply vergroot. Dus als je je coins niet staket dan verlies je in feite door inflatie.

Irrelevant. Als je keuze dividend hebt en je doet niet mee, zelfde verhaal. Toch heb je 30% aan je been.

Bij een dividend die wordt uitgekeerd komen er geen nieuwe aandelen bij, je krijgt gewoon een bedrag per aandeel dat je hebt van dat bedrijf.

Genoeg voorbeelden waar de dividenden wel gewoon in verse shares zijn. Shell in de slechte jaren, TINC, GIMV, al de RVV, etc etc etc.

En in feite is het toch niet helemaal hetzelfde.
Bij staken worden er nieuwe coins aangemaakt waardoor de supply vergroot. Dus als je je coins niet staket dan verlies je in feite door inflatie.

Bij een dividend die wordt uitgekeerd komen er geen nieuwe aandelen bij, je krijgt gewoon een bedrag per aandeel dat je hebt van dat bedrijf.
En toch is er 30% RV te betalen op staking.

De beurs is manisch-depressief volgens mij. Het lijkt maar niet te lukken om tot een higher high te komen dus binnenkort lazarus de goot in?

Het was gewoon een vriendelijke herinnering dat de correlatie tussen alle risicovolle assets naar 1 gaat als het smal aan de uitgang wordt. Inclusief het zelf verklaarde "safe haven" maar eigenlijk pure speculatie edelmetalengedoe.

Voorspellende waarde wat de beurs gaat doen: 0.

Als SaaS nog een paar maanden zo blijft traden en Monday hun buybacks nog wat opvoert, ben ik tegen juni majority owner. :D
Tegen die tijd ben ik co majority owner. Laat maar effe zakken. Heb meer dan 30% cash klaar staan.
@Racing_Genk : hoeveel % van je pf is Monday momenteel?

-13% pre market als reactie op slechter dan verwachte revenue guidance van 18-19% voor FY2026.
Dat is een stevige groeivertraging tov de 24.6% groei in het vierde kwartaal van FY25.
Ze halen wellicht $300M FCF in FY2026. Anderzijds blijft stock based comps hoog, $170M in FY2025.

Als ze niet aan het sandbaggen zijn (e.g. nu +19% guiden om dan op +24% te eindigen), lijkt de bull case dood, neen? Of blijf je ondanks alles toch bijkopen?

Laatst bewerkt:
-13% pre market als reactie op slechter dan verwachte revenue guidance van 18-19% voor FY2026.
Dat is een stevige groeivertraging tov de 24.6% groei in het vierde kwartaal van FY25.
Ze halen wellicht $300M FCF in FY2026. Anderzijds blijft stock based comps hoog, $170M in FY2025.

Als ze niet aan het sandbaggen zijn (e.g. nu +19% guiden om dan op +24% te eindigen), lijkt de bull case dood, neen? Of blijf je ondanks alles toch bijkopen?
Inderdaad een teleurstelling. Groei vertraagt sneller dan verwacht. Geen idee wat ik ga doen, is enerzijds niet duur, maar anderzijds vallen de cijfers tegen. Kan een value trap zijn.

Laatst bewerkt:
Is het niet incalculeren van headwinds met de hele SaaS de-hype?

Wel goed dat ik momenteel even niets wil kopen, ik blijf MNDY een prima product vinden. En toch wel een van de safere SaaS producten imo. Maar ik had het zomaar aan 100-120 durven kopen. :unsure:

Pak minder risico dan de meeste SaaS stockpicks die hier passeren. Enige zekerheid die je daar hebt is massive dilution door excessieve SBC en een kluwen van non-GAAP gefoefel.

Een walhalla voor de trader met stalen zenuwen, maar 0 waardecreatie voor een LT belegging. Jaja, objectief goedkoop, 17x FCF excl SBC. Uhu.

Al valt dat natuurlijk op een koude steen want in dit soort markt draait dat hoekje van de markt (pure hot money carousel) op volle toeren.
Even a broken Fernando is right once a quarter. Aandeel -60% sinds die post, en doet het op dat willekeurig timeframe een pak slechter dan bijna elke SaaS peer én PayPal :tongue: Sinds de IPO in 2021 eveneens -60% en vandaag laagste koers sinds 2022, weliswaar met 10% meer shares outstanding nu.

Adjusted FCF YoY +10% (net cash from operations zelfs lager) vs omzet +27% is toch ook niet om wild van te worden. Adjusted fcf guidance voor 2026 ligt zelfs lager dan ze in 2025 hebben gepost. Ik lul maar wat uit mijn nek en beweer niet dat het een shit bedrijf is ofzo, maar wel dat die waarderingen in de verste verte nooit gerechtvaardigd waren.

Dan baghold ik toch liever Adobe.

Even a broken Fernando is right once a quarter. Aandeel -60% sinds die post, en doet het op dat willekeurig timeframe een pak slechter dan bijna elke SaaS peer én PayPal :tongue: Sinds de IPO in 2021 eveneens -60% en vandaag laagste koers sinds 2022, weliswaar met 10% meer shares outstanding nu.

Adjusted FCF YoY +10% (net cash from operations zelfs lager) vs omzet +27% is toch ook niet om wild van te worden. Adjusted fcf guidance voor 2026 ligt zelfs lager dan ze in 2025 hebben gepost. Ik lul maar wat uit mijn nek en beweer niet dat het een shit bedrijf is ofzo, maar wel dat die waarderingen in de verste verte nooit gerechtvaardigd waren.

Dan baghold ik toch liever Adobe.
Hou je adobe nog bij of niet?

Mijn hele pf staat 9.8x winst, met 5yr EPS cagr van 35%.
Waanzin🤷‍♂️ of gewoon fair value/niet te duur.

14 p/e lijkt mij aan de duurdere kant.
Moat, strategie, aanstaande investeringen, opkomende concurrentie, disruptieve technologie, toekomstige vraag, holding discounts, etc, etc, etc...

PE en EPS growth uiteraard belangrijk, wel zien dat er in die meer non-tangibles (zoals hierboven een aantal als voorbeeld) geen red flags zijn.

Moest het allemaal zo simpel zijn door wat metrics bij elkaar te gooien en vervolgens de stocks te kiezen die het goedkoopste staan. Als een these beperkt is tot de forward P/E is maar x en de FCF yield is maar y% en de EPS is z% gegroeid dan is dat niks waard. Iedereen weet dat. Het is 2 minuten werk om pakweg Koyfin open te doen. Het is dan hopen dat anderen ook die data bekijken en een soort Eureka moment beleven ofzo? Dig deeper of koop een ETF.

Gaat niet over Adobe an sich maar is een algemene observatie die mij hier regelmatig wel opvalt.

Waarom die saas allemaal naar beneden gaan is omdat die pricing allemaal per seat is. Nu isn't verhaal dat met 1 agent het aantal users drastisch kan dalen dus moeten al die SaaS bedrijven naar usage based pricing gaan ipv per seat. En bijgevolg heel hun ARR modellen de vuilbak inkunnen.

Zien hoe dat allemaal het komende jaar ontwikkelt. Het kan allemaal hype zijn (die agents bedoel ik), maar toch niet met mijn geld. Het gaat allemaal te snel om volgen.

Waarom die saas allemaal naar beneden gaan is omdat die pricing allemaal per seat is. Nu isn't verhaal dat met 1 agent het aantal users drastisch kan dalen dus moeten al die SaaS bedrijven naar usage based pricing gaan ipv per seat. En bijgevolg heel hun ARR modellen de vuilbak inkunnen.

Zien hoe dat allemaal het komende jaar ontwikkelt. Het kan allemaal hype zijn (die agents bedoel ik), maar toch niet met mijn geld. Het gaat allemaal te snel om volgen.
Dit is idd het probleem.
Zelfde met Adobe. Ok ze gebruiken AI waardoor al het werk waar ge vroeger 10man en dus 10 licenties voor nodig had nu kan gedaan worden door 1 gebruiker en dus 1 licentie..

Laatst bewerkt:

Niks bijkopen momenteel. Een groot herstel lijkt me niet direct voor morgen. Mogelijk als het naar 65$ gaat. We zullen zien.

Terug
Bovenaan