Kleine Beursfeiten

Monday.com is toch niet complex ? Idem met Workday en consoorten. Wat is daar complex aan qua functionaliteit die AI niet kan reproduceren ?

Als je het tot in zijn bare essentials reduceert is dat een front-end op een DB. En dan ongetwijfeld wat devops fancyness met scaling en security and what not. Maar het is niet dat daar algoritmiek moat in zit. Of unieke data. Of user networks of whatever. En de switch naar iets anders is beetje pijnlijk, but just another IT migration.
...

Is de vraag bij zo'n pakketten zoals Workday (maar dan op brede schaal, niet een paar basismodules) niet of je dat zelf als bedrijf goedkoper en even goed in elkaar kan steken via AI als IT software ontwikkelen geen core business is, dan Workday zelf dat te laten verder ontwikkelen met behulp van AI - met natuurlijk de nodige marge maar wel efficiënter zodat het op het einde van de rit mogelijks even goedkoop is en robuuster?
Het is geen rocket science maar kan je het zelf beter dan zo'n grote aanbieder die hele dagen niets anders doet?

Genoeg voorbeelden gezien van custom built interne IT tools (of heavily customized SAP of iets dergelijks) die op de duur zeer duur werden om te onderhouden, lastig naar knowledge management of onvoldoende schaalbaar vergeleken met een nieuwere out of the box oplossing.

Anders kan je de redenering doortrekken waarom elke grote multinational niet zijn eigen SAP/... ontwikkelt. Wel akkoord dat er in die pakketten vaak weinig moat zit tegenover hun concurrenten.

Is de vraag bij zo'n pakketten zoals Workday (maar dan op brede schaal, niet een paar basismodules) niet of je dat zelf als bedrijf goedkoper en even goed in elkaar kan steken via AI als IT software ontwikkelen geen core business is, dan Workday zelf dat te laten verder ontwikkelen met behulp van AI - met natuurlijk de nodige marge maar wel efficiënter zodat het op het einde van de rit mogelijks even goedkoop is en robuuster?
Het is geen rocket science maar kan je het zelf beter dan zo'n grote aanbieder die hele dagen niets anders doet?

Dat moet niet. Ook de grote aanbieders die niks anders doen gaan het veel sneller kunnen doen (minder volk, goedkoper). In een markt met competitie (workday en consoorten), zal dat de prijzen naar beneden duwen.

Genoeg voorbeelden gezien van custom built interne IT tools (of heavily customized SAP of iets dergelijks) die op de duur zeer duur werden om te onderhouden, lastig naar knowledge management of onvoldoende schaalbaar vergeleken met een nieuwere out of the box oplossing.

Anders kan je de redenering doortrekken waarom elke grote multinational niet zijn eigen SAP/... ontwikkelt. Wel akkoord dat er in die pakketten vaak weinig moat zit tegenover hun concurrenten.

Sterke daling in aandelenprijzen van veelal verlieslatende bedrijven die gewaardeerd werden aan 10-30-100x revenue op basis van FCF extrapolaties tot het jaar 2035 (uiteraard met weglating van personeelskosten zoals SBC), in een snel veranderende sector?

Werkelijk nog nooit gezien in mijn leven en superverrassend!

Sterke daling in aandelenprijzen van veelal verlieslatende bedrijven die gewaardeerd werden aan 10-30-100x revenue op basis van FCF extrapolaties tot het jaar 2035 (uiteraard met weglating van personeelskosten zoals SBC), in een snel veranderende sector?

Werkelijk nog nooit gezien in mijn leven en superverrassend!
Bij deze zie je het dan 😃. Nooit te oud om te leren 👍. Heb je je shorts Nasdaq nog?

Cofinimmo :cheer:
daarnet de 90€ aangetikt, nog aangekocht onder de 60€
heb nu 1/3 van mijn pf verkocht, benieuwd of de historieke piekprijzen (tot 160€, in 2020) nog gehaald zullen worden (verrekend met de fusie met AED)

kopen de meeste hier gewoon aandelen voor buy en hold of gaan jullie wat geavanceerder met bijvoorbeeld opties?

ik ben hier nu zelf wat aant spelen met covered calls en put opties (the wheel strategy) Is imho wel leuk om premiums te ontvangen om gewoon te wachten of je geassigned word op een aandeel die je toch wilt

Het zal er vooral afhangen welke werknemers ze in dienst houden. De dure senior devs, of de goedkopere juniors.
Want na alle ervaring die ikzelf intussen heb met AI (als programmeur die dankzij AI aan nieuwe talen is begonnen) heb ik de indruk dat AI toch wel een goeie programmeur nodig heeft om een robuust programma te maken.

Dat is voor mij nog koffiedik kijken wat de grote spelers gaan doen. Want ik denk dat je wel op korte termijn er meer uit kan krijgen door vooral met juniors te werken die eerder veel meer gaan leunen op AI en daardoor wellicht sneller producten klaar krijgen. Ten koste van robuustheid, die zich op lange termijn zal wreken.

En bijkomend, we weten ook nog niet waar het plafond van AI gaat liggen op vlak van coding. Misschien zal die 'lange termijn wraking' er nooit komen, omdat AI zodanig goed gaat worden tegen dan.

Anekdotisch: Workday is echt het slechtste HR systeem dat ik ooit heb moeten gebruiken. Deze mening geldt ook voor de alle andere collega's.

Maar grote bedrijven houden nu eenmaal van "data-driven" HR zodat ze de kleuterjuf kunnen uithangen en kunnen micromanagen.
Ik zou er puur uit haat voor het bedrijf nooit mijn geld in steken

Een V-vormig herstel is voor SaaS volgens mij niet te verwachten. Best eerst laten uitbodemen. Energie is volgens mij nu een betere sector om in te zitten.

Anekdotisch: Workday is echt het slechtste HR systeem dat ik ooit heb moeten gebruiken. Deze mening geldt ook voor de alle andere collega's.

Maar grote bedrijven houden nu eenmaal van "data-driven" HR zodat ze de kleuterjuf kunnen uithangen en kunnen micromanagen.
Ik zou er puur uit haat voor het bedrijf nooit mijn geld in steken
Dat ligt dan toch voor 95% aan jouw bedrijf: Je moet Workday als een doos Lego bekijken waar je alles mee kan bouwen wat je kan fantaseren. Je kan hier hele mooie HR processen mee uittekenen maar je kan hier ook verschrikkelijke ondingen mee designen.

Ik heb behoorlijk veel ervaring met HR implementaties in grote bedrijven en ben ik al vanalles tegengekomen, maar als users zoals jij klagen is het ofwel omdat ze gewoon geen goesting hebben om HR processen te volgen (jaarlijkse performance reviews anyone?) of omdat de design van het systeem zuigt.

Maar dit toeschrijven aan Workday zelf is behoorlijk kortzichtig want hun platform is echt zeer flexibel en laat wel mooie implementaties toe.

kopen de meeste hier gewoon aandelen voor buy en hold of gaan jullie wat geavanceerder met bijvoorbeeld opties?

ik ben hier nu zelf wat aant spelen met covered calls en put opties (the wheel strategy) Is imho wel leuk om premiums te ontvangen om gewoon te wachten of je geassigned word op een aandeel die je toch wilt

~90% buy en hold, de andere 10% (of zelfs iets minder) zijn meer pogingen om opportunistisch te zijn en iets voor de korte termijn te kopen.

De reden voor vooral buy en hold: mijn eigen ervaring is dat ik zeker geen glazen bol heb om het juiste verkoopmoment goed te timen. En ik beleg vooral in bedrijven waarvan ik op middellange/lange termijn -in de mate dat je dat kan inschatten- veel verwacht, geen korte termijn hype stocks met extra volatiliteit.
En daarnaast schuif ik bewust elk jaar meer op richting ETF en minder in individuele stock picks.

Dat ligt dan toch voor 95% aan jouw bedrijf: Je moet Workday als een doos Lego bekijken waar je alles mee kan bouwen wat je kan fantaseren. Je kan hier hele mooie HR processen mee uittekenen maar je kan hier ook verschrikkelijke ondingen mee designen.

Ik heb behoorlijk veel ervaring met HR implementaties in grote bedrijven en ben ik al vanalles tegengekomen, maar als users zoals jij klagen is het ofwel omdat ze gewoon geen goesting hebben om HR processen te volgen (jaarlijkse performance reviews anyone?) of omdat de design van het systeem zuigt.

Maar dit toeschrijven aan Workday zelf is behoorlijk kortzichtig want hun platform is echt zeer flexibel en laat wel mooie implementaties toe.

tjah, ik heb precies enkel de ondingen als ervaring.

Gaat over pure basic zaken hoor:
- teamkalender die niet eens het volledige team weergeeft, maar enkel de direct reports
- teamkalender functie waarbij teamgenoten elkaar niet eens kunnen zien
- kalender functie die verlofdagen, ziektedagen en homework dagen allemaal in "groen" aanduidt. Precies alsof het allemaal hetzelfde verlof is.
- performance reviews zitten er allemaal in geintegreegd. Kan allemaal leuk en wel zijn die "mooie HR processen" waar je naar verwijst, maar in realiteit is dat gewoon extra werk zodat de HR nerds wat meer gestructureerde data kunnen krijgen. Gestructureerde data die op niks trekt omdat iedereen gewoon snel de vakjes aanklikt en de meest basic performance review texten via AI laat genereren, die erin plakt.

In vergelijking met SDWorx hun module is dat gewoon een pure geldverspilling.

Binnen mijn departement zijn we door al die problemen zelf terug moeten gaan op een manuele kalender waarin iedereen zijn afwezigheiden moet schrijven zodat we kunnen vermijden plots met teveel afwezig te zijn, want om één of andere reden hebben we die functie niet deftig in Workday.

Is dit misschien mogelijk in Workday om deftig in orde te krijgen? waarschijnlijk wel.
heeft iemand daar goesting in om aan te passen/aan te kaarten bij HR? absoluut niet want dat haalt toch niks uit
spendeert de organisatie miljoenen aan fees voor workday licentie en "consultant hulp"? absoluut
zit het diep bij mij? absoluut

Laatst bewerkt:
tjah, ik heb precies enkel de ondingen als ervaring.

Gaat over pure basic zaken hoor:
- teamkalender die niet eens het volledige team weergeeft, maar enkel de direct reports
- teamkalender functie waarbij teamgenoten elkaar niet eens kunnen zien
- kalender functie die verlofdagen, ziektedagen en homework dagen allemaal in "groen" aanduidt. Precies alsof het allemaal hetzelfde verlof is.
- performance reviews zitten er allemaal in geintegreegd. Kan allemaal leuk en wel zijn die "mooie HR processen" waar je naar verwijst, maar in realiteit is dat gewoon extra werk zodat de HR nerds wat meer gestructureerde data kunnen krijgen. Gestructureerde data die op niks trekt omdat iedereen gewoon snel de vakjes aanklikt en de meest basic performance review texten via AI laat genereren, die erin plakt.

In vergelijking met SDWorx hun module is dat gewoon een pure geldverspilling.

Binnen mijn departement zijn we door al die problemen zelf terug moeten gaan op een manuele kalender waarin iedereen zijn afwezigheiden moet schrijven zodat we kunnen vermijden plots met teveel afwezig te zijn, want om één of andere reden hebben we die functie niet deftig in Workday.

Is dit misschien mogelijk in Workday om deftig in orde te krijgen? waarschijnlijk wel.
heeft iemand daar goesting in om aan te passen/aan te kaarten bij HR? absoluut niet want dat haalt toch niks uit
spendeert de organisatie miljoenen aan fees voor workday licentie en "consultant hulp"? absoluut
zit het diep bij mij? absoluut
Echt werkelijk allemaal stuk voor stuk te fixen met iemand die Workday goed kent... jammer natuurlijk, maar Workday profielen zijn redelijk schaars en pokkeduur, en als je zo'n grote boite als implementator neemt dan krijg je vaak ook brol als setup. (Team kalender met view op indirect reports is gewoon een optie die je moet aanvinken hé)

Stukje over Performance Reviews -> tja, da's gewoon die HR cultuur die graag veel data hebben om dan schone dashboards te bouwen om te tonen aan leadership maar voor 95% van de employees is dat een waanzinnige waste of time om dat elk jaar te moeten invullen.

soit, beetje off topic, ik ga stoppen :biglaugh:

Waar is de tijd dat AI hier nog werd weggelachen als een domme statistische woordvoorspeller, als een onding dat het aantal "r"-en niet kon tellen in strawberrrrry, dat het één grote implosie zou worden naar aanleiding van DeepSeek en dat gefaalde interacties met de gratis versies genoeg bewijs was "dat het niet veel nuttigs kan"

Ondertussen wordt elk asset light bedrijf in twijfel getrokken door AI. Elke week een nieuwe feature in één van de AI modellen. En daar zal vast heel veel onterechte FUD inzitten. Maar, u sure dat je genoeg edge hebt om hier de winnaars uit te destilleren? Want dat impliceert dan een zekere voorafname van wat AI wel en nooit gaat kunnen. Ik durf er mijn dollars voorlopig toch niet in te steken. Die dollars blijven het trouwens heel goed doen in hoofdzakelijk bedrijven die wel fysieke assets produceren voor de hype trein (behalve Nektar en Abivax dan, maar dat zijn r/r gigantisch aantrekkelijke "speciallekes")

Terug
Bovenaan