Kleine Beursfeiten

In 2026 wint opnieuw Novo? 🤯

ABI in dat lijstje zetten is wel de waarheid geweld aandoen. Het is niet dat ABI -75% is sinds 2022. Het staat op zijn hoogste punt in 5+y. Idem Oxy. Oxy staat zo goed als op de koers van toen het hier aangeraden werd.

In tegenstelling tot NOVO dat -75% sinds er hier gewag van gemaakt werd. Of UNH, dat staat zo goed als op all time low van de voorbije 10y.

Vandaag is weer een dag zoals zovele afgelopen jaar, waar je weinig steek kan maken? Trump die verliest en gelijk weer dreigementen afvuurt, onzekerheid van terugebtaling bovenop weer onzekerheid van een nieuwe wave van tariffs etc.

Tijd dat ze die nozem toch aan banden leggen want het is echt een grap qua marktmanipulatie.

Toch straf dat al mijn targets (DSM, Adobe, Novo,…) zich nu stilaan beginnen te bereiken of juist bereikt zijn. Zouden we misschien in de buurt van een beursboden zitten juist voor de finale melt up 🫣🤔. Zou fantastisch zijn.

Juist op 2h een volledige website voor het trouwfeest gemaakt. Aftelklok, plannetje met Google maps, kleurtjes ok, mobile ready, RSVP via DB en emails die verstuurd worden, admin panel om RSVP resultaten te zien. Alles top 10 OWASP proof (er zitten wat kapoenen in de familie). Letterlijk om 20.30 begonnen en terwijl ik terzake en ideale wereld keek, Copilot alles laten maken. Geen letter zelf getypt. En op mijn brakke werk laptop kan ik blijkbaar geen php draaien, dus moest continu de files transferreren naar de hosting om iets te testen. Had dat ene haakje niet een half uur werk geweest voor claude, waren we op 1.30h klaar geweest.

En het is geen professioneel ding en zou een publieke load van 1M mensen niet doorstaan, maar het is meer dan goed genoeg voor zijn doel. Hoe je nog geld kunt kloppen uit generieke boiler plate, mij een mysterie.

I mean, de lokale website developer was al een tijdje semi dood, nu is hij volledig dood.

Juist op 2h een volledige website voor het trouwfeest gemaakt. Aftelklok, plannetje met Google maps, kleurtjes ok, mobile ready, RSVP via DB en emails die verstuurd worden, admin panel om RSVP resultaten te zien. Alles top 10 OWASP proof (er zitten wat kapoenen in de familie). Letterlijk om 20.30 begonnen en terwijl ik terzake en ideale wereld keek, Copilot alles laten maken. Geen letter zelf getypt. En op mijn brakke werk laptop kan ik blijkbaar geen php draaien, dus moest continu de files transferreren naar de hosting om iets te testen. Had dat ene haakje niet een half uur werk geweest voor claude, waren we op 1.30h klaar geweest.

En het is geen professioneel ding en zou een publieke load van 1M mensen niet doorstaan, maar het is meer dan goed genoeg voor zijn doel. Hoe je nog geld kunt kloppen uit generieke boiler plate, mij een mysterie.

I mean, de lokale website developer was al een tijdje semi dood, nu is hij volledig dood.

Kan ik een lokale webdev ETF shorten?

Het doelpubliek voor de lokale website developer is Delfien die een website voor haar bio winkel wil starten, Peter die een website wil voor zijn bijberoep als klusser en Shania die een site wil voor haar kapperszaak. Geen enkele van die drie kunnen werken met computers, laat staan een site laten genereren en online zetten. De lokale website man gaat blijven bestaan, maar gaat meer concurrentie krijgen van de lokale zoon (wat nu ook al zo was). De lokale websiteman zijn doelpubliek is niet een technisch kundige phd'er :p

Het doelpubliek voor de lokale website developer is Delfien die een website voor haar bio winkel wil starten, Peter die een website wil voor zijn bijberoep als klusser en Shania die een site wil voor haar kapperszaak. Geen enkele van die drie kunnen werken met computers, laat staan een site laten genereren en online zetten. De lokale website man gaat blijven bestaan, maar gaat meer concurrentie krijgen van de lokale zoon (wat nu ook al zo was). De lokale websiteman zijn doelpubliek is niet een technisch kundige phd'er :p
Klopt, maar de lokale webdev zal nu per dag 10 websites kunnen maken voor de Shania's in plaats van 1, zodat de andere lokale webdevs hun prijzen -90% moeten doen, en/of 9 van de 10 lokale webdevs een andere job/bijberoep zullen moeten zoeken.

Klopt, maar de lokale webdev zal nu per dag 10 websites kunnen maken voor de Shania's in plaats van 1, zodat de andere lokale webdevs hun prijzen -90% moeten doen, en/of 9 van de 10 lokale webdevs een andere job/bijberoep zullen moeten zoeken.
Een website maken wordt goedkoper maar ook sneller, als dat betekent dat ons Shania voor haar hondenkapsalon nu eindelijk ook ne website gaat laten maken kan het eindresultaat 0 zijn?

Hallo boomers, er bestaan al 10 jaar tools om websites te maken als leek.
Adobe Dreamweaver bijvoorbeeld, maar bij pakweg Wix.com is dat de hele business. Aandeel doet het niet verrassend zeer slecht.
Shania gaat echt niet zelf vibecoden hé, denk dat zelfs een webshop bij Shopify te hoog gegrepen is.

IT'ers in het algemeen gaan gewoon veel efficienter en sneller worden dankzij AI -> als ik nu zie hoe simpel ik kan vragen aan copilot/chatgpt om iets in Teams of Outlook op te zoeken en samen te vatten -> bespaart gewoon enorm veel tijd, in kleine beetjes maar wel continu doorheen de dag.

Bij een overheidsinstantie resulteert AI vandaag vooral in gigantisch veel meer vrije tijd - verslagen worden niet meer uitgetikt maar gedicteerd en automatisch gegenereerd, genereren van oefeningen en testen, verslagen van opvolging .. dat zijn tijdwinsten van 50-90%. Ook voor hun cijfertjes en tabelletjes (nodig om de nodige middelen en subsidies los te weken) is het super handig - ook zeer fancy trouwens, ziet er echt professioneel uit.

Terug
Bovenaan