Kleine Beursfeiten

Bij een overheidsinstantie resulteert AI vandaag vooral in gigantisch veel meer vrije tijd - verslagen worden niet meer uitgetikt maar gedicteerd en automatisch gegenereerd, genereren van oefeningen en testen, verslagen van opvolging .. dat zijn tijdwinsten van 50-90%. Ook voor hun cijfertjes en tabelletjes (nodig om de nodige middelen en subsidies los te weken) is het super handig - ook zeer fancy trouwens, ziet er echt professioneel uit.
Op termijn gaan die managers toch moeten rapporteren hoeveel tijdswinst er gemaakt is dankzij AI en gaan daar toch headcount-gevolgen zijn?

Ik mag hopen dat de statutairen bij de overheid aan het uitsterven zijn en dat contractuelen wel buiten gesjot kunnen worden?

Bij een overheidsinstantie resulteert AI vandaag vooral in gigantisch veel meer vrije tijd - verslagen worden niet meer uitgetikt maar gedicteerd en automatisch gegenereerd, genereren van oefeningen en testen, verslagen van opvolging .. dat zijn tijdwinsten van 50-90%. Ook voor hun cijfertjes en tabelletjes (nodig om de nodige middelen en subsidies los te weken) is het super handig - ook zeer fancy trouwens, ziet er echt professioneel uit.
Oef, goed om te lezen dat ambtenaren dankzij AI eindelijk eens wat vrije tijd gaan hebben tijdens de werkuren

Op termijn gaan die managers toch moeten rapporteren hoeveel tijdswinst er gemaakt is dankzij AI en gaan daar toch headcount-gevolgen zijn?

Ik mag hopen dat de statutairen bij de overheid aan het uitsterven zijn en dat contractuelen wel buiten gesjot kunnen worden?
Als AI gaat zorgen voor minder personeel in de privé dan zal de overheid enkel maar groeien.

ASML weer ath 🤤

ik werk ook bij de overheid en we moeten regelmatig testen en oefeningen doen voor de veiligheid. Die lossen we nu ook op met AI
kwestie van full circle te gaan in de tijdswinsten :unsure:

Webshop designen/bouwen is één ding. Dan moet je hem nog hosten, domeinnaam registreren, SEO en marketing uitrollen, planningstools maken, analytics bijhouden en rapporteren, ... Cyber security anyone? Was daar maar een kant en klare oplossing voor.

Shania gaat echt niet zelf vibecoden hé, denk dat zelfs een webshop bij Shopify te hoog gegrepen is.
Wix.com is gewoon met templates en verder bijna uitsluitend drag and drop, daar komt geen coding aan te pas. Het hele punt van zo'n bedrijven is dat iedereen, ook Shania, een website kan maken. Ik heb zelf ooit als 13-jarig gastje een functionele homepage gemaakt met Dreamweaver, en we spreken hier over 15 jaar geleden tijdens 1u per week "extra stimulus"-lessen.

Al is het duidelijk merkbaar aan de toon hier dat de gemiddelde BGer geen al te hoge pet op heeft van zijn kapper. Volgens mij heet er trouwens geen enkele effectief Shania, maar soit.

Dat is niet rechtstreeks het doel maar op termijn zijn er wel gevolgen - ttz:

overheid zal, behoudens diefstal/verkrachting/drugs/drank ..., niemand willen ontslaan (ook geen contractuelen) - wat ik overigens wel begrijp - men zal wel mensen die op pensioen gaan niet of minder vaak vervangen, tackelen van een aantal bottlenecks die er toch ook zijn vandaag, werk maken van betere integratie en communicatie, ... en soms heb je echt geluk - zoals dichte vriend, die heeft een uitvoerende functie met wat specifieke administratie - die is letterlijk, niet met zijn gat maar volledig in een container met boter gevallen want geen extra taken en zijn administratie is letterlijk 95% met AI op een paar minuten klaar.

Hij merkt ook dat letterlijk een handvol mensen die actief aan de slag zijn met AI echt een voelbare impact hebben op die relatief eenvoudige maar noodzakelijke taken.

Vraag me trouwens af hoe dat in bvb. het onderwijs gaat- aangezien dat een sector is die steen en been klaagt over administratie.

Feit is: AI staat nog in zijn kinderschoenen maar potentieel gigantisch en op het eerste zicht ook gewoon echt realiseerbaar.

ik werk ook bij de overheid en we moeten regelmatig testen en oefeningen doen voor de veiligheid. Die lossen we nu ook op met AI
kwestie van full circle te gaan in de tijdswinsten :unsure:

Imo zou het zelfs een goed idee zijn om elke werknemer die dat wenst de mogelijkheid te geven tot het volgen van een basis -opleiding werken met AI. Idem voor scholen.

Eigenlijk moet ik het forum hier nog bedanken me te behoeden voor een mogelijks grote stommiteit toen ik hier een paar maand terug polste naar eventuele aankoop Wolters Kluwer, bij deze.

Eigenlijk moet ik het forum hier nog bedanken me te behoeden voor een mogelijks grote stommiteit toen ik hier een paar maand terug polste naar eventuele aankoop Wolters Kluwer, bij deze.
Multiple compression, het is intussen zoals vele peers spotgoedkoop vergeleken met de multiples van afgelopen 5-10-15 jaar. Concurrent RELX heeft al gepubliceerd en die zien weinig negatieve AI impact.

Stabiele recurrente omzetten, hoge marges, oke balans. Behalve de AI disruptie fears en 'lage' groei is er op papier weinig mis mee.

Al is het duidelijk merkbaar aan de toon hier dat de gemiddelde BGer geen al te hoge pet op heeft van zijn kapper. Volgens mij heet er trouwens geen enkele effectief Shania, maar soit.
Mijn kapper is vooral expert in belastingen "ontwijken" en alles optimaliseren om zo rijk mogelijk te worden met de job, maar een website of een computer daar hebben ze als kapper vooral schrik van, en een website ontwikkelen, zelfs als is het drag & drop daar denken ze nog niet aan.

Het exacte aantal kapsters met de naam Shania in België is niet terug te vinden in officiële statistieken. De Belgische Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) en Statbel houden wel bij hoeveel kapsters er zijn en welke voornamen populair zijn, maar zij koppelen deze gegevens niet publiekelijk aan elkaar.

Toch is je vraag minder toevallig dan ze lijkt. Er zit namelijk een interessant verhaal achter:

1. De "Shania-index" en het stereotype​

In Vlaanderen bestaat er een hardnekkig (en vaak ludiek) stereotype dat namen als Shania, Kelly, Kimberly en Tiffany onlosmakelijk verbonden zijn met beroepen als kapster of nagelstyliste. Dit komt voort uit de enorme populariteit van deze namen eind jaren '90 en begin jaren 2000 (mede door sterren als Shania Twain).

Die generatie "Shania's" is nu tussen de 20 en 30 jaar oud—precies de leeftijd waarop velen actief zijn op de arbeidsmarkt, waaronder in de beautysector.

2. Wat we wél weten over de naam​

Hoewel we de kapsters niet kunnen tellen, geven de bevolkingscijfers van Statbel ons een idee van het "potentieel":

• De naam Shania kende een piek rond 2000-2003.
  • In die periode werden er jaarlijks honderden meisjes met die naam geboren in België (voornamelijk in Vlaanderen).
  • Naar schatting wonen er momenteel tussen de 2.500 en 3.500 vrouwen met de naam Shania in België.

3. "Shania's Hair Salon"​

Als je kijkt naar de bedrijfsnamen in België, duikt de naam ook effectief op. Er zijn verschillende kapsalons die expliciet de naam van de eigenares dragen, zoals:

• Shania's Hair Salon (bijv. in Deinze/Landegem).
  • Daarnaast zijn er talloze kapsters genaamd Shania die in loondienst werken of wiens salon een meer algemene naam heeft.
Conclusie: Hoewel een officieel cijfer ontbreekt, bevestigt de realiteit deels het stereotype: er zijn genoeg Shania's van de juiste leeftijd om van de "kapster Shania" een herkenbaar fenomeen te maken.

Ik zou nu niet kopen... Eventueel instappen in kleine positie rond die 72€. Analisten hoef je niet teveel te geloven. Dat positivisme van de analisten wijst op een nog te positief sentiment in een dalende trend, dus de daling heeft nog verdere uitwerking nodig, opdat ook die analisten negatief worden.

Zelfde zal uiteindelijk ook volgens mij met Novo Nordisk gebeuren. Hier ook heel lang sterk positivisme. Ben benieuwd hoe het gaat zijn als we mogelijk +/- 36$ gaan zien binnenkort. Niemand die het destijds geloofde, maar nu lijkt het eventueel toch waarheid te gaan worden, zeker met een mogelijke tijdelijke daling van de beurzen in het verschiet. Tenzij dat de results over 5 dagen heeel goed meevallen natuurlijk, maar dat is gokken:
Het is gewoon TA Gassy die er zowel met Wolters Kluwen als Novo recht op zat. 😱

Dat is imo iets dat nog niet veel vermeld wordt? OK, in theorie wordt het ontwikkelen van een website bv. nóg makkelijker, maar voor wie? Ik ken verschillende ondernemers die vooral bezig zijn met hun zaak, vanaf we beginnen over website, ecommerce, reclame, haken ze al snel af omdat het hen gewoon niet interesseert. Het is goed mogelijk dat deze AI-boom de markt nog wat verder opentrekt, web devs kunnen goedkoper gaan voor zij dit er echt niet veel aan willen geven, en de dev kan toch nog iets deftig opleveren in pakweg een halfuur?

Het is gewoon TA Gassy die er zowel met Wolters Kluwen als Novo recht op zat. 😱
Mja, voor Wolters Kluwer alert op 52€ en daar verder bekijken. Nog een vallend mes. Voor Adobe zat ik er ook pal op. Target 230-240$. Novo 36$. We zullen zien. Tijdelijke spikes eronder kunnen natuurlijk altijd.

Dat is imo iets dat nog niet veel vermeld wordt? OK, in theorie wordt het ontwikkelen van een website bv. nóg makkelijker, maar voor wie? Ik ken verschillende ondernemers die vooral bezig zijn met hun zaak, vanaf we beginnen over website, ecommerce, reclame, haken ze al snel af omdat het hen gewoon niet interesseert. Het is goed mogelijk dat deze AI-boom de markt nog wat verder opentrekt, web devs kunnen goedkoper gaan voor zij dit er echt niet veel aan willen geven, en de dev kan toch nog iets deftig opleveren in pakweg een halfuur?
Ik zou je post liken moest ik dat kunnen, maarja.

Jevons Paradox: "In de economie is de paradox van Jevons, soms ook het Jevons-effect genoemd, de stelling dat technologische vooruitgang die de doelmatigheid verhoogt, waarmee een productiefactor wordt gebruikt, er toe neigt de mate van consumptie van die factor te laten stijgen in plaats van te laten afnemen"

Bijvoorbeeld image/video editing en content creation wordt eenvoudiger, efficiënter,... --> explosieve vraag naar meer/betere/gedetailleerdere content. Het argument van seat reduction is te lineair alsof het enige effect van AI gaat zijn dat er x% minder personeel nodig is om hetzelfde werk te doen.
Nergens wordt rekening gehouden met de tailwind effects van AI waardoor bv uw workload x2 gaat door meer vraag.

In de recente geschiedenis is online payments een goed voorbeeld. Snelle opkomst van meer concurrentie, meer opties, goedkoper, sneller, veiliger, ... heeft geleid tot explosieve stijging in de TAM van online payments.
Elektriciteit is het typische voorbeeld.

Laatst bewerkt:
Dat is toch ook exact wat er is gebeurd met automatisatie - mensen gingen overbodig worden terwijl dat in realiteit heeft gezorgd voor meer jobs over heel de wereld. Mss ook eens uitleggen aan Trump wat het effect is geweest van mondialisering want ik denk niet dat die helemaal mee is.

Het doelpubliek voor de lokale website developer is Delfien die een website voor haar bio winkel wil starten, Peter die een website wil voor zijn bijberoep als klusser en Shania die een site wil voor haar kapperszaak. Geen enkele van die drie kunnen werken met computers, laat staan een site laten genereren en online zetten. De lokale website man gaat blijven bestaan, maar gaat meer concurrentie krijgen van de lokale zoon (wat nu ook al zo was). De lokale websiteman zijn doelpubliek is niet een technisch kundige phd'er :p

Ja, dat weet ik wel. Delfien met de biowinkel zal het niet zelf doen. Maar Jos die in de avondschool Copilot cursus van 3 sessies gevolgd heeft wel. En die zal het nu doen voor 100 euro ipv 1000 euro en dan 200 euro per uur voor updates.

Ik herinner mij nog dat de atletiek ploeg niet meer tevreden was met cege zijn website die hij gratis tussen de soep en de patatten gemaakt had en onderhield. Als 10 jarige (30y geleden) zelf een website in elkaar geflanst in kladblok - good old days. Ja, na 20y was die wat gedateerd geworden. Maar wel performant, he. Plain old school HTML en CSS, geen DB, geen wordpress of niks (vb de clubrecords gewoon in lange HTML file). Niks hackable in de hosting. Geen vulnerabilities om te fixen, easy peasy.

Betalen ze daar 1000+ euro om dat naar een wordpress over te zetten, cege niet meer betrokken. Long story short, ze zijn 100x keer gehackt en piemels op de website and what not. Hihi, haha. Cege zijn ding staat er ondertussen nog altijd. En ik heb zelfs 200 euro gekregen eens om de hacking stuff weg te doen.

Dat zal wel achter ons zijn. En die sjarel die 1000 euro vroeg voor prut, zal wel out of business gaan. Ik heb geen goesting om het nog te doen voor hen, maar er zal daar wel een 16 jarige rondlopen die het voor 3 bonnekes en een gratis truitje met copilot op een weekendje kan doen.

Dit vooral hé. Al het vibe coding gedoe gaat geen impact hebben op de kleine zelfstandige die hier als doelpubliek aangehaald wordt. Ik zie vibe coding dan ook zo goed als niks veranderen aan hoe het nu gaat:

Kapster Shania die gewoon wat info en reclame online wilt smijten gaat een facebook pagina hebben. Goed genoeg en kan men zelf makkelijk beheren.
Jos van café de Rossen Hond die ook gewoon wat info wilt, reclame voor zijn bier van de maand en een evenement voor de belot-avond gaat ook gewoon bij de facebook pagina blijven.
Als er ook nog iets van reservatie-systeem bij moet komen of een webshop, gaan ze het uitbesteden als ze zelf geen IT kennis hebben.
Als ze wel IT kennis hebben en het zelf willen onderhouden en regelen (kans is hééééééééél klein), dan kijken ze wel naar bestaande all-in-one producten zoals er al meerdere zijn i.p.v. zelf iets te vibe-coden.
Als we kijken naar KMO's, gaat men het al zeker uitbesteden of eens groot genoeg misschien in-house ontwikkelen. Pas dan gaat er misschien iets van vibe-coding aan te pas komen.
Maar zelfs dan nog, mensen met kennis gaan niets belangrijk vibe-coden want het aantal vibe-coded projecten met serieuze security flaws neemt enkel maar toe. Er duiken dagelijks projecten op met serieuze problemen. Zelfs al is er maar een klein stuk vibe-coded...

Nee, ik zie heel het AI gebeuren weinig tot geen impact hebben op zelf ontwikkelde websites van bedrijven. Mogelijks voor webdesigners, maar die gaan dan nog moeten corrigeren. De enigen die ik het zie gebruiken, zijn enthousiastellingen die anders ook wel iets zelf opgezet zouden hebben maar eens er ook maar iets van security bij te pas komt, gaan ze (hopelijk) ook afhaken.

Ik zou je post liken moest ik dat kunnen, maarja.

Jevons Paradox: "In de economie is de paradox van Jevons, soms ook het Jevons-effect genoemd, de stelling dat technologische vooruitgang die de doelmatigheid verhoogt, waarmee een productiefactor wordt gebruikt, er toe neigt de mate van consumptie van die factor te laten stijgen in plaats van te laten afnemen"

Bijvoorbeeld image/video editing en content creation wordt eenvoudiger, efficiënter,... --> explosieve vraag naar meer/betere/gedetailleerdere content. Het argument van seat reduction is te lineair alsof het enige effect van AI gaat zijn dat er x% minder personeel nodig is om hetzelfde werk te doen.
Nergens wordt rekening gehouden met de tailwind effects van AI waardoor bv uw workload x2 gaat door meer vraag.

In de recente geschiedenis is online payments een goed voorbeeld. Snelle opkomst van meer concurrentie, meer opties, goedkoper, sneller, veiliger, ... heeft geleid tot explosieve stijging in de TAM van online payments.
Elektriciteit is het typische voorbeeld.
Goeie post, ik zie dat ook op mijn werk. Ik werk in corporate finance. No way dat ze in de jaren '80 evenveel moesten of konden rapporteren zoals dat ik nu moet/kan doen met computers, excel en allerlei systemen. Ik kan me dat bijna niet inbeelden, controlling zonder computers. Alles op papier. Evenveel uren in een dag maar de output zal nog niet de helft zijn van wat het nu is. Met AI zal dat waarschijnlijk ook zo worden. Misschien is dat nog de best mogelijke uitkomst: geen jobverlies maar gewoon nog es het dubbele van de (gevraagde) output afleveren.

Dat is niet rechtstreeks het doel maar op termijn zijn er wel gevolgen - ttz:

overheid zal, behoudens diefstal/verkrachting/drugs/drank ..., niemand willen ontslaan (ook geen contractuelen) - wat ik overigens wel begrijp - men zal wel mensen die op pensioen gaan niet of minder vaak vervangen, tackelen van een aantal bottlenecks die er toch ook zijn vandaag, werk maken van betere integratie en communicatie, ... en soms heb je echt geluk - zoals dichte vriend, die heeft een uitvoerende functie met wat specifieke administratie - die is letterlijk, niet met zijn gat maar volledig in een container met boter gevallen want geen extra taken en zijn administratie is letterlijk 95% met AI op een paar minuten klaar.

Hij merkt ook dat letterlijk een handvol mensen die actief aan de slag zijn met AI echt een voelbare impact hebben op die relatief eenvoudige maar noodzakelijke taken.

Vraag me trouwens af hoe dat in bvb. het onderwijs gaat- aangezien dat een sector is die steen en been klaagt over administratie.

Feit is: AI staat nog in zijn kinderschoenen maar potentieel gigantisch en op het eerste zicht ook gewoon echt realiseerbaar.
Uw goeie vriend gaat wel moeten opletten dat hij niet depressief wordt. Ik heb vroeger ook nog zo'n job gedaan waarbij ik een paar uur werk had per week en de rest van de tijd zat ik daar. Dat is leuk voor even. En dan begin je je te vervelen, je groeit niet meer, je zit letterlijk "dead end" en dat geeft ook stress. Ik wens het hem niet toe. Een job waarbij je van 9 to 5 je dagen relaxt kan vullen met interessant en uitdagend werk en buiten de werkuren er niet aan moet denken, dat is het beste.

Gaat de vraag naar websites in dezelfde grootteorde stijgen als dat het bouwen gemakkelijker geworden is, in een mature markt?
Twijfelachtig toch.

Hallo boomers, er bestaan al 10 jaar tools om websites te maken als leek.
Adobe Dreamweaver bijvoorbeeld, maar bij pakweg Wix.com is dat de hele business. Aandeel doet het niet verrassend zeer slecht.
Dreamweaver nog zelf gebruikt. In de verste verte niet te vergelijken met Claude code qua learning curve, resultaat, flexibiliteit, etc. voor een basic tot medium user.
Ik spreek vanuit het standpunt van met een IT diploma, maar 15 jaar niet gebruikt.

Je kan zelfs Excel en Powerpoint vibecoden vanuit je zetel.
Neen, maar wel microtools of customizations die ondernemingen willen en die normaal gezien HOPEN geld kosten.

Het doet er niet toe dat Shania haar eigen website niet plots gaat vibecoden.
Alles kan eigenlijk samengevat worden als: barriers of entry worden kleiner, wat al 100 jaar geen goed nieuws is voor 90% van de bestaande spelers.

Terug
Bovenaan