Dus we gaan van "ik kan zelf een website bouwen met AI dus de lokale webdeveloper is dood" naar "ik kan zelf een website bouwen met AI dus de ganse softwaresector zal instorten".
Ik deel gerust de mening dat AI serieus wat headwinds zal brengen bij de softwarebedrijven maar jezus, how the fuck is de ervaring met websites bouwen relevant voor die headwinds.
Het was maar een voorbeeldje, he. Om het concept van entry barrieres en total sales van commerciele SW boites uit te leggen. Hetzelfde is waar voor andere delen van de SW bizz. In een business die gevalueerd wordt stock price = f(sales, sales groei %), is dat een knip in beide parameters, wel, wat we momenteel in de markt zien --> aandeelprijs door het putje.
Kan nog een voorbeeldje van op het werk aanhalen. We zijn hier bezig met een data processing tool waar een kleine front-end config web user interface op zit. Normaal gingen we een consultant op de UI smijten en de interne dev de back-end en data processing laten doen. Lo and behold, de back-end people hebben de front-end zelf gemaakt op 2 weken. Copilot en gaan. En ja, door alle interne processen gegaan en it will ship naar farma en consoorten. Geen letter is zelf getypt van de UI. Idem met documentatie van de dataprocessing. Typisch is dat weken manueel gepruts. Nu maak ik met copilot POC van wat ik wil, hup naar dev om iets deftig te maken. En 2 d later komt er met copilot een 50pagina's documentatie uit nicely polished.
Voorbeeld zevenhonderd. We hebben een farma klant die onze machines gebruikt maar onze software niet moet hebben wegens whatever reden. Klant neemt een externe consultant in dienst om door via API van de machine een custom applicatie te maken. 6 mnd gepruts, weinig resultaat. Ze komen bij ons mopperen (zo gaat dat dan). Intern smijten ze er een R&D mannetje op die de API ook niet echt kent. 1d copilot POC. Smijt naar cege, 2d copilot POC. Demo met klant - hij kan aan alle info die hij nodig heeft. Invoice van 20k voor de klant, klant content, wij content. Externe consultant bij de klant buiten. Klant half miljoen uitgespaard.
We zijn geen SW bedrijf. De hardware doet er toe, de software is enabler. De software is jongleren met proprietary data formaten en locked op de machines. Voor ons is AI free money. Ik heb nog maar weinig klanten gezien die het zelfde budget spendeert maar meer krijgt met AI. Nee, het is altijd defined scope en cost cutting. Onze klanten zijn ook geen SW bedrijven, software is voor hen noodzakelijke pijn om hun labo up en running te krijgen. Elke euro die ze er af kunnen pitsen om te required scope te komen is welkom.
De vorige divisie waar ik zat - nota bene in zelfde bedrijf - is gewoon out of business door AI. Alles is zo commoditized geworden dat er geen geld meer te verdienen valt met het SW model. Is op 1-2y allemaal open source geworden en al de teams in de commerciele bedrijven buiten. De Open source componenten aan elkaar plakken doe je tegenwoordig op een halve dag met AI. En ja, dat zit allemaal in farma en compliant omgevingen. Dat is nu eenmaal de realiteit. En de mensen, die doen gewoon andere zaken nu - wie niet switcht en vasthoudt aan het verleden, die liggen eruit. Ook dat is de realiteit.
En ik kom hier om de zoveel weken ranten over het verschil van SW bedrijven. Ze zijn niet allemaal dood. Als je je intrede barriere kunt beschermen (proprietary componenten, USP zoals content (youtube, spotify, ...)/network (facebook)/..., AI model/HW vendor (NVIDIA, MSFT, Goog), ...), zit je goed. Anders ben je gepoept. Gepoept wil niet zeggen dat je out of business gaat, maar minder groei, mogelijks revenue decline. En dito aandeelprijs door het putje. Kijk naar de Duolingos en consoorten van deze wereld. Je kunt nu toch moeilijk 3y lang toeteren dat het fout gevalueerd staat ? Het is een prime example van AI slachtoffer van alle bovenstaande en de aandeelprijs gaat door het putje.