Kleine Beursfeiten

Manie - depressie op de beurs:
Netflix 😍.
De done deal met Warner, waarvoor al klantcommunicatie geweest en alles, valt door de mand... Hoera! +10%! Aan de andere kant van hetzelfde nieuws schiet Paramount Skydance ook +15% omhoog. Dus bij Netflix zijn ze blij dat de deal er niet komt en bij Paramount zijn ze equally blij dat de deal er (voor een veel hoger bedrag) wél komt :unsure:. Waarschijnlijk mis ik een aantal belangrijke nuances maar mag ik dat toch een enigszins raar verhaal vinden?

Paar mokerslagen in de portefeuille laatste dagen (Syensquo, VTS, Grail - al is dat maar een symbolisch positie van paar honderd euro). Maar ook paar zaken goed naar boven recent (engie, DEME, Ackermans, ...). Ondanks alles staat PF1 op ATH, PF2 1% onder de ATH van woensdag.

Engie weer prachtig verhaal. Heb die al jaren en na al die jaren is de positie zo dik geworden dat het de moeite was om de 50 euro te betalen en de aandelen 2y te blokkeren voor de 10% bonus dividend. Maar ja, sinds de blokkering is het nog 30% naar boven en begint het wel te kriebelen om (partieel) te verkopen. :cautious:

De done deal met Warner, waarvoor al klantcommunicatie geweest en alles, valt door de mand... Hoera! +10%! Aan de andere kant van hetzelfde nieuws schiet Paramount Skydance ook +15% omhoog. Dus bij Netflix zijn ze blij dat de deal er niet komt en bij Paramount zijn ze equally blij dat de deal er (voor een veel hoger bedrag) wél komt :unsure:. Waarschijnlijk mis ik een aantal belangrijke nuances maar mag ik dat toch een enigszins raar verhaal vinden?
Snap het niet goed. Alles was toch goedgekeurd die 1ste keer wnr netflix ging overnemen, bestaan er geen verbintenissen/contracten? Dat is toch wat zot dat dan een derde bedrijf zomaar biedingen op tafel kan gooien zodat de andere partij dan voor hen kiest?

Snap het niet goed. Alles was toch goedgekeurd die 1ste keer wnr netflix ging overnemen, bestaan er geen verbintenissen/contracten? Dat is toch wat zot dat dan een derde bedrijf zomaar biedingen op tafel kan gooien zodat de andere partij dan voor hen kiest?
All is fair in love and war. Zal wel een opbreek clausule instaan die zal betaald worden door iemand.

Een contract is altijd opzegbaar en als de partijen allemaal akkoord gaan met het in de snipperaar te gooien, ligt het in de snipperaar.

Wat is er aan de hand met VTS?
@cege solden?

Net de manuele berekening gemaakt. Ik zou 403 kunnen recupereren aan teveel betaalde RV. Als ik mij goed herinner moet ik in de dividenden box ergens 0 invullen voor 'ontvangen dividenden' en dan 'de 403' voor reeds betaalde dividenden.

Ik heb de Form van VTS website en de excel al in mijn dropbox zitten voor het geval de fiscus mij lastig valt (90% kans met dit ding, maar goed).

Van Bolero verwacht ik niet al te veel. ChatGPT zegt dat het unlikely is dat ze gaan fixen omdat 2025 al afgesloten is en het 2025 divi betreft. (Heb ze net de mail met alle info gestuurd, we'll see).

Paramount heeft een beurswaarde van net geen 12 miljard en betalen 111 miljard voor de overname? In dit geval neemt de dwerg de reus over. Heel benieuwd inderdaad hoe ze dit gaan financieren.

Engie weer prachtig verhaal. Heb die al jaren en na al die jaren is de positie zo dik geworden dat het de moeite was om de 50 euro te betalen en de aandelen 2y te blokkeren voor de 10% bonus dividend. Maar ja, sinds de blokkering is het nog 30% naar boven en begint het wel te kriebelen om (partieel) te verkopen. :cautious:
Verwacht je bij Engie meteen grote correcties? Lijkt mij perfect gepositioneerd om volop te profiteren van de steeds grotere toename in de energievraag, zelfs als AI daar zou wegvallen als drijver een bepaald punt. Ik denk niet dat je veel verkeerd kan doen met die gewoon te blijven vasthouden.

Als je bij Engie overweegt van een stuk winst te nemen, overweeg je dat dan ook bij andere zaken die recent volledig door het dak gegaan zijn, DEME bijvoorbeeld, ACKB? Al was het maar voor een beetje een herbalancering?

Ik mis vooral waarom banken Paramount zoveel geld willen lenen. 🧐

Volgens deze bron zal Paramount de verbrekingsboete betalen.

"Paramount also promised to give Warner Bros. $2.8 billion to pay Netflix for terminating their agreement and to pay Warner Bros. $7 billion if its deal fails to win required regulatory approvals."

Paramount heeft een beurswaarde van net geen 12 miljard en betalen 111 miljard voor de overname? In dit geval neemt de dwerg de reus over. Heel benieuwd inderdaad hoe ze dit gaan financieren.
Zit een saudisch investeerdersfonds achter samen met de familie Trump 🤷‍♂️ ver moet je het niet zoeken

Zich wat inlezen is teveel gevraagd...
Paramount is backed by Ellison (ja, die Ellison) + Saudi PIF + Qatari en Emirati fondsen + Affinity (Kushner)

Zit een saudisch investeerdersfonds achter samen met de familie Trump 🤷‍♂️ ver moet je het niet zoeken

Netflix haakt af en zo blijft Paramount over als enige kandidaat om concurrent Warner Bros. Discovery over te nemen. En dat nieuws doet wel wat vragen rijzen in media- en politieke middens. Want achter Paramount zit de Trump-gezinde miljardairsfamilie Ellison. Wordt de greep van Trump en de zijnen op het Amerikaanse medialandschap nu niet erg groot? Acht vragen en antwoorden.
Romuald Sciora, directeur bij de Franse denktank IRIS, is nog explicieter . Hij noemt een overname van Warner door Paramount niets minder dan "een politieke gijzeling, georkestreerd vanuit het Witte Huis, met Saudisch geld en Trump-gezinde netwerken als uitvoerend instrument". "CNN - een symbool van onafhankelijke journalistiek dat Donald Trump al sinds 2015 probeert te vernietigen - is de echte prijs in dit schaakspel."
Net dat is voor velen het grote probleem: al die deals worden, onder de juiste voorwaarden, netjes afgetekend door mediawaakhond FCC. Trump heeft daar sinds het begin van zijn regeerperiode dan ook een loyalist aan de top geposteerd: Brendan Carr.
Nothing to see here!

Verwacht je bij Engie meteen grote correcties? Lijkt mij perfect gepositioneerd om volop te profiteren van de steeds grotere toename in de energievraag, zelfs als AI daar zou wegvallen als drijver een bepaald punt. Ik denk niet dat je veel verkeerd kan doen met die gewoon te blijven vasthouden.

Ja, als mensen dat als investeringscase beginnen te gebruiken, is het misschien het moment om uit te stappen...

Alle gekheid op een stok, ik verwacht niet veel dramatisch op korte of middellange termijn. Het is alleen inschrijven/uitschrijven uit die bonus dividend dinges is wat papierwerk en vooral lang wachten.

De enige reden dat ik zou uitstappen is omdat het overweighted begint te raken, niks meer, niks minder. Ik weet niet het uit mijn hoofd wat de gemiddelde koers is, maar een groot stuk ervan is gekocht aan 9 in midden van covid paniek en al eens een stuk verkocht rond de 22 of zo. Ondertussen zit Engie al ~70% boven zijn target allocatie, dus mijn excelsheet flikkert rood. Na mijn madam is de Excel sheet waar ik het meest naar luister.

Als je bij Engie overweegt van een stuk winst te nemen, overweeg je dat dan ook bij andere zaken die recent volledig door het dak gegaan zijn, DEME bijvoorbeeld, ACKB? Al was het maar voor een beetje een herbalancering?

Ja, 1 april is het opnieuw evaluatie. Elk kwartaal ga ik door de portefeuille en herbalanceer ik waar nodig. Zolang alles ongeveer even snel stijgt of zakt, is er niet veel nood om te herbalanceren. Ik denk dat DEME ondertussen 40% te groot is, dus daar zal ik misschien wat herbalanceren (al was het maar om de meerwaarde emmer zeker vol te krijgen tegen het einde van het jaar). Glencore, BHP, Novartis zitten ook al 30% boven target allocatie, ook opties om partieel te slachtofferen.

Ackermans zat wegens 'cash is op' 20% of zo onder target allocatie. Zolang die goed blijven stijgen, lost dat probleem zichzelf op :laugh:

Olie weer mooi omhoog, net als OXY :love2:.
Nu dat het grote deel van BG er niet meer in zit, begint het weer te shinen :wallbash:. Gezien de toekomstige vermoedelijke stijging van energieprijzen, nog steeds een buy.
PBR is natuurlijk een dikkere buy. Canadian Natural res en Odfjell Technology ook mooi omhoog, bedankt @Nesjamag

Olie weer mooi omhoog, net als OXY :love2:.
Nu dat het grote deel van BG er niet meer in zit, begint het weer te shinen :wallbash:. Gezien de toekomstige vermoedelijke stijging van energieprijzen, nog steeds een buy.
PBR is natuurlijk een dikkere buy. Canadian Natural res en Odfjell Technology ook mooi omhoog, bedankt @Nesjamag

Toch gewoon door het Iran nieuws.
Zoveelste reactie op het zoveelste mogelijke conflict dat op lange termijn niet duurzaam is.

- De oorlog tussen Rusland en Oekraïne
- De oorlog tussen Hamas en Israël
- Bombardementen van Iran

Werden hier ook allemaal gevierd en dat leverde uiteindelijk ook niks op.

Toch gewoon door het Iran nieuws.
Zoveelste reactie op het zoveelste mogelijke conflict dat op lange termijn niet duurzaam is.

- De oorlog tussen Rusland en Oekraïne
- De oorlog tussen Hamas en Israël
- Bombardementen van Iran

Werden hier ook allemaal gevierd en dat leverde uiteindelijk ook niks op.
Heb toch al mooie winst voor PBR (35%), Canadian Natural res (24%) en Odfjell Technology (17,5%) op minder dan 1,5 maand tijd.

Terug
Bovenaan