Kleine Beursfeiten

En op vrijdagnamiddag besluiten een wereldleider te reduceren tot atomen vs ingrijpen in een regio zijn nog heel ver van elkaar verwijderd. En again, nergens gaat het om humanitair in te grijpen of om politieke stabiliteit lokaal te bekomen. Het zijn zuiver economische belangen.
Lange termijn is voor een maatschappij alles geopolitiek en economisch, dat is compleet met elkaar verstrengeld. Je laat uw grondstoffen niet afhangen van geopolitieke vijanden.
Israël blijft burgers doden met de duizenden en dus de facto genocide plegen, Rusland mag basically al jaren doen wat ze willen en de grootspraak van Trump doet daar niets aan, etc etc. Waar je vroeger nog een half gemeenschappelijk nut had denkt de US enkel maar aan zichzelf.
Een uitgeschakeld Iran en Hezbollah is ook ferm in het belang van Europa.
En wat bedoel je met "mogen doen wat ze willen"? Is er ergens een geopolitieke politieman die beslist wat 'mag' misschien? Dat heb ik gemist.
Dat is/was de USA al 80 jaar, door economische en militaire macht, met als resultaat al 80 jaar vrede in Europa en wij die gratis een gigantisch sociaal zekerheidsnet kunnen betalen omdat we militair bijna niets moesten doen ter onze verdediging.

Lange termijn is voor een maatschappij alles geopolitiek en economisch, dat is compleet met elkaar verstrengeld. Je laat uw grondstoffen niet afhangen van geopolitieke vijanden.

Een uitgeschakeld Iran en Hezbollah is ook ferm in het belang van Europa.
En wat bedoel je met "mogen doen wat ze willen"? Is er ergens een geopolitieke politieman die beslist wat 'mag' misschien? Dat heb ik gemist.
Dat is/was de USA al 80 jaar, door economische en militaire macht, met als resultaat al 80 jaar vrede in Europa en wij die gratis een gigantisch sociaal zekerheidsnet kunnen betalen omdat we militair bijna niets moesten doen ter onze verdediging.
Alsof Iran een single source provider was voor de US? Je praat ook alsof dit gebeuren ons met zekerheid ten goede gaat komen. Als Amerika daar gaat profiteren van hun verworven invloed is dat niet voor ons hoor.

Zeker, Iran en Hezbollah uitschakelen is op zich aanvaardbaar. Maar niet op eigen houtje. En wat bedoel ik met Rusland? Ze vallen letterlijk een ander soeverein land binnen, bedreigen met regelmaat de wereld, hebben ook een hoop belangen die die van de US overlappen en Trump zijn pikkie krimpt zodra Putin een boze blik geeft. Terwijl je eerder zou denken: misschien moet Trump vooral Putin en zijn hele regering omzetten in kooltjes voor de BBQ als er aan EU/wereldbelangen wordt gedacht? Die gekken staan namelijk effectief aan de grens van de EU, who the fuck cares about Iran? Israël zit daar vlakbij en die houden wel van een slachtpartij, dat is eerder hun probleem/passie tbh.

Of kijk naar hun favo bondgenoot, Israël, de ne war crime na de anderen. Geeft dat zoveel vertrouwen dat het ons allemaal ten goede gaat komen? Holy fucking shit ja. Dit zijn waarschuwingen voor ons, geen gezamenlijke successen. Er worden landen uitgeschakeld en ons gewin daarbij staat heel laag op US/Israël hun prio lijst hoor.

Samengevat : ja, het is een veel meer onzekere tijd door al die stunts. :')

Marsu mss moet je gewoon een app downloaden waarmee je bv nieuwssites kan blokkeren, dan moet je je hoofd er niet meer over breken en heb je geen last meer van Trump en angst door zijn politiek. Dan kan je ook geen domme zetten doen op de beurs uit paniek.

Bij beermarkten log ik bv trouwens ook niet meer in op Saxo dat bespaard mij ook ergernissen.

Zelf in de pol & actua wordt er al meer gepost over het beleid betreffende houtkachels dan over Iran.

Laatst bewerkt:
Bon - na de malheurs deze week, zal het maandag feest zijn met EVS.

BTW, wie brengt er nu goeie Q results op een vrijdagavond... Normaal is dat een plan om shit cijfers weg te moffelen in de anonimiteit...

Aged like milk :laugh:

Bon, toch +4% op een brakke dag als deze.

Alles groen, voor de beurzen is het precies allemaal een scheet in een fles.
Zilver van 96 vannacht naar 87, ook goud is bijna al zijn winst weer kwijt. Fear trade van mijn voeten dit 😆
Olie +5-6% is gezien de omstandigheden ook maar meh.
Enkel gas blijft overeind (TTF +36%), uitgerekend wat Europa het meest gaat voelen...

Zilver van 96 vannacht naar 87, ook goud is bijna al zijn winst weer kwijt. Fear trade van mijn voeten dit 😆
Enkel gas blijft overeind (TTF +36%), uitgerekend wat Europa het meest gaat voelen...
Ik ga morgen all in voor start-ups voor reizen naar het midden oosten.

Gelieve niet te hard de politieke tour op te gaan. Ik begrijp dat het (indirect) verbonden is, maar hou het zoveel mogelijk bij de beurs.

Mijn geplande maandelijkse aankoop van olie aandelen zal niet meer doorgaan.
Tijd om andere dingen op te zoeken.
Chemicals en metals wss.

Ben eigenlijk verbaasd dat mijn olie aandelen niet omlaag zijn vandaag.
Zo een sell the news event.

Ook al lijkt het nu toch problematisch voor langere termijn de Iran situatie.

Mijn geplande maandelijkse aankoop van olie aandelen zal niet meer doorgaan.
Tijd om andere dingen op te zoeken.
Chemicals en metals wss.

Ben eigenlijk verbaasd dat mijn olie aandelen niet omlaag zijn vandaag.
Zo een sell the news event.

Ook al lijkt het nu toch problematisch voor langere termijn de Iran situatie.
Oké thx @Nesjamag...

giphy.gif

Besef dat ’s werelds grootste olieproducent Saudi Aramco in lichterlaaie staat na een Iraanse aanval...

Zilver daling is gewoon gemanipuleer van Jane Street. In Shanghai blijft zilver stijgen...

Beurzen groen is voornamelijk vanwege PMI boven verwachting vermoed ik.

Besef dat ’s werelds grootste olieproducent Saudi Aramco in lichterlaaie staat na een Iraanse aanval...

Schade relatief beperkt wel, lijkt me ook geen onderdeel van aanpak te zijn momenteel.

Ook een vaststelling: Ons land (en ongetwijfeld vele anderen) kaarten het gebrek aan luchtverdediging aan (haven Antwerpen, Rotterdam ...) - blijkbaar hebben ze daar in die zandbak, waar het geld letterlijk uit de grond spuit, ook niet echt veel van die zaken - het is niet dat Iran daar veel drones heeft ingezet.

De Europese chemie (en nog een hoop andere zaken) gaat wellicht helemaal door het putje als dit wat gaat aanslepen - en daar heeft het alle schijn van, Iran ziet tijd als een voordeel, Trump sprak eerst over dagen, nu weken - Israël idem. Had niet verwacht dat ze die straat echt gingen afsluiten - en zeker niet voor langere tijd - maar het zou zomaar kunnen.

Bidden dat olie de rest van de daling zal compenseren in portefeuille maar dat was gisteren alvast niet het geval, tevens wat cash overzetten naar beleggersrekening - je weet maar nooit.

Schade relatief beperkt wel, lijkt me ook geen onderdeel van aanpak te zijn momenteel.

Ook een vaststelling: Ons land (en ongetwijfeld vele anderen) kaarten het gebrek aan luchtverdediging aan (haven Antwerpen, Rotterdam ...) - blijkbaar hebben ze daar in die zandbak, waar het geld letterlijk uit de grond spuit, ook niet echt veel van die zaken - het is niet dat Iran daar veel drones heeft ingezet.

Da klopt toch helemaal niet?
Er zijn alleen op de UAE al bijna 700 drones (en tal van raketten) afgevuurd. Inclusief op gasinfrastructuur. Gelukkig hebben ze in de Golfstaten (met ondersteuning van de VS) WEL top notch luchtverdediging. Als hetzelfde in Antwerpen of Rotterdam gebeurt, blijft er niks meer over van onze havens/steden.

Da klopt toch helemaal niet?
Er zijn alleen op de UAE al bijna 700 drones (en tal van raketten) afgevuurd. Inclusief op gasinfrastructuur. Gelukkig hebben ze in de Golfstaten (met ondersteuning van de VS) WEL top notch luchtverdediging. Als hetzelfde in Antwerpen of Rotterdam gebeurt, blijft er niks meer over van onze havens/steden.

Blijkbaar hebben ze 2 drones onderschept boven de raffinaderij en is de brand ontstaan door restanten van de drones na onderschepping. Refinery hit by drone toch wat misleidend ..

Terug
Bovenaan