Kleine Beursfeiten

Mod Snip: discussie is ondertussen verplaatst naar meerwaarde topic.

Een echt klein beursfeitje dan:
SpaceX kan precies niet snel genoeg naar de beurs gaan. Nog snel cashen voor de bubbel in space stocks in elkaar stuikt?
De Tijd kopt dat ze mikken op een waardering van $2000 miljard, even veel als de huidige gecombineerde marktwaarde van Meta en Visa :oink:

Dus Twitter kopen met Tesla stock als collaterral. AI bedrijf xAI oprichten, Twitter er als subsidiary insmijten. Vervolgens de hele meut onderbrengen in SpaceX want "we gon put the datacenters in space" (flauwekul cuz physics). Om dan de grift der grifts te voltooien door een haastige IPO tegen een waardering vergelijkbaar met Amazon voor een bedrijf dat dit jaar verwacht evenveel omzet te draaien als Adobe...

Laatst bewerkt door een moderator:
Watch list verschuift nu stilaan naar groeiaandelen, zoals CSU.TO TOI.V NU Adyen
En mining natuurlijk. Maar geduld daarvoor.
Waarom CSU én Topicus? Hoe ik het zie kan je even goed gewoon meer CSU kopen en dan heb je ook blootstelling aan TOI. (Al is dat in mijn geval voor een groot deel ingegeven ivm exuberante transactiekosten voor Canadese beurs).

Laatst bewerkt:
Het probleem met mind share bij consumer fashion is dat die mind tegenwoordig vrij snel van gedacht verandert.
De barriers to entry qua marketing zijn ook iets lager dan vroeger door social media en de influencers.
Er zijn geen switching costs, gewoon een ander paar schoenen proberen.
Dat is de reden dat er veel investeerders zijn die om die reden nooit pure consumer aandelen die onderhevig zijn aan modegrillen aanraken.

Nike was 10 jaar geleden ontegensprekelijk top of mind. Het aandeel ook. De luchthaven boekenrekken lagen vol met "Shoe dog" van Phil Knight (ceo Nike).
Net zoals Carlos Brito van AB Inbev toen continu in De Tijd kwam en overal lezingen gaf over hoe succesvol zijn etc.
Dat is al een hele tijd voorbij, aangezien die fenomenen doorgaans de beurskoers volgen.
En de barriers to entry qua distributie zijn met e-commerce & DTC tools zoals Shopify ook niet meer zoals het was 20 jaar geleden.

Laatst bewerkt:
Waarom CSU én Topicus? Hoe ik het zie kan je even goed gewoon meer CSU kopen en dan heb je ook blootstelling aan TOI. (Al is dat in mijn geval voor een groot deel ingegeven ivm exuberante transactiekosten voor Canadese beurs).
Ik zal wel zien wanneer ik cash heb.
CSU heeft ook mijn voorkeur omdat ze al 30% van Topicus hebben.

https://trends.knack.be/nieuws/live/trends-live/meerwaardebelasting-goedgekeurd-door-kamer-307973/

Ik heb wrs met m’n kop onder het zand gezeten, maar dat de ongebruikte vrijstelling opbouwt is nieuw voor mij. Als ik het goed begrijp is het van €10.000 naar €15.000 na 5 jaar, dus da’s nu ook niet zo wauw.
Ik heb uit een talk van de VFB Happening van vorige week vooral onthouden dat zelfs die vrijstelling een hele boekhouding op zich is als je het allemaal mooi wil berekenen. Elk jaar heb je een potje van 1000EUR dat overdraagbaar is en een potje van 9000EUR dat niet overdraagbaar is. Stel dat je iets verkoopt in een jaar, dan "verbruik" je eerst de vrijstelling uit het potje van 1000EUR en is dat stuk niet meer overdraagbaar naar het volgende jaar. En dan nog eens met jaarlijkse indexering. Haal uw spreadsheet skills maar al boven, mannen.

Nog iets dat ik daar opgepikt heb, is dat hoewel de vrijstelling per persoon is, de meeste koppels waarschijnlijk niet zullen kunnen overhevelen naar elkaar. Daarvoor is de juridische situatie van tel en zou je getrouwd met gemeenschap van goederen moeten zijn. Een rekening op de twee namen telt niet.

Het was de eerste keer dat ik de VFB Happening bezocht en ik vond dat wel eens de moeite waard als je interesse hebt in Belgische beursgenoteerde bedrijven. Een hele dag vol met presentaties van bedrijven, waarbij je vaak rechtstreeks aan de CEO's en CFO's vragen kan stellen. Op die manier kan je er ook eens echt een gezicht op plakken wie bv aan het roer staat van pakweg een Ageas.

Je zal maar Europese oliebedrijven hebben.
De verliezen tijdens extraordinaire gebeurtenissen zoals Covid mag je zelf vreten, tot faillissement toe.
Maar bij tijdelijke overwinst mag je direct dokken, want dat ligt goed bij de bevolking 😄
En dan vreemd opkijken dat energie in Europa duur is zeker, aangezien investeringen hier laatst zullen gebeuren wegens onstabiel belastingklimaat.

De verliezen tijdens extraordinaire gebeurtenissen zoals Covid mag je zelf vreten, tot faillissement toe.
Maar bij tijdelijke overwinst mag je direct dokken, want dat ligt goed bij de bevolking 😄
En dan vreemd opkijken dat energie in Europa duur is zeker, aangezien investeringen hier laatst zullen gebeuren wegens onstabiel belastingklimaat.
Europa is fucked op energievlak, en ze leren maar niet.

Normaal gezien ging de aardgas situatie opgelost worden vanaf volgend jaar, met veel meer aardgastoelevering van vooral Midden Oosten.
Maar dat lijkt nu heel onzeker.

En nog worden ze niet wakker.
Energie al bijzonder duur worden. Zou mij niet verbazen als aardgas in Europa nog veel hoger gaat komende jaren.

En de politiek in Belgie heeft steeds dezelfde oplossingen.
1) Wie zelfvoorzienend geweest is en PV of panelen of whatever heeft, kloot aftrekken door belastingen te verhogen of nieuwe belastingen uit te vinden
2) Dat maakt de zelfvoorzienendheid minder toegankelijk voor de minder kapitaal krachtigen en dat moet dan wegens 0,0 politieke moed gecompenseerd worden met helikopter geld ipv te zorgen dat ze ook investeren...

Ipv eens het omgekeerde te doen en te zorgen dat groep 2 ook kan investeren door de business case interessanter te maken....

Maar goed, de elektriciteit is net goedkoper gemaakt want... dunno why zodat de PV+batterij case minder interessant wordt. En ze gaan 'doelgroepen' compenseren wegens de hogere energieprijzen...

Ipv in te grijpen op de mechanics, zet eens in op de snuggerheid van mensen en zorg ervoor dat de business cases om onafhankelijk te worden er zijn. De mensen gaan er wel automatisch naartoe rollen...

In praktijk: stop met de spelregels (subsidies, heffingen, taxen, BTW) voor panelen en batterijen en warmtepompen en gasketelels te veranderen. Stuur beleid richting obvious rendabele investeringen. Duw de doelgroepen via subsidies richting de juiste investeringen.

Om het met een boutade te zeggen. Geef geld om het raam te vervangen ipv het raam niet te vervangen en geld te geven om 3x te hoge energiefactuur te betalen - over and over and over again... bij elke crisis.

Op de man spelen bevordert de discussie niet.
Om het met een boutade te zeggen. Geef geld om het raam te vervangen ipv het raam niet te vervangen en geld te geven om 3x te hoge energiefactuur te betalen - over and over and over again... bij elke crisis.
Gelukkig heb jij een dividend portefeuille en van je 30% kunnen ze zelf het raam gewoon laten openstaan :cheer:

Zie maar naar de UK. Ooit 3 miljoen vaten equivalent per dag.

Goeie 6 jaar terug nog 1 miljoen vaten per
Dag en nu rond de 600.000 per dag. En verwacht rond 2030 rond de 400.000 per dag.

EU trekt liever fossiele brandstoffen in van USA en Midden oosten en zelfs Rusland dan ze zelf op te pompen. Wat een grap.

Tijdens de hoge interest rates komen ze met extra taksen op banken, bij hoge olieprijzen op energiebedrijven. Excess returns earnen blijkt moeilijk in Europa.

Tijdens de hoge interest rates komen ze met extra taksen op banken, bij hoge olieprijzen op energiebedrijven. Excess returns earnen blijkt moeilijk in Europa.

Als ze de banken redden, staan ze (politiekers) 15y later nog altijd te neuten dat de banken moeten bijdragen.

Mogen de energie bedrijven binnen 15y dan ook nog kakken op de politiek? Of is het 1 richting verkeer?

Is hier precies Rusland aan het worden.

Gelukkig heb jij een dividend portefeuille en van je 30% kunnen ze zelf het raam gewoon laten openstaan :cheer:

Zinvolle bijdrage en mijn dividenden zijn zeer relevant voor de discussie.

Btw, met mijn loonbelasting kunnen ze een veelvoud ramen laten openstaan. Dat verandert niks aan het feit dat ze beter structureel iets doen met geld ipv gewoon helikopter geld uit te delen.

Je helpt een junk ook niet door hem gratis spul te geven...

Terug
Bovenaan