Kleine Beursfeiten

Zie maar naar de UK. Ooit 3 miljoen vaten equivalent per dag.

Goeie 6 jaar terug nog 1 miljoen vaten per
Dag en nu rond de 600.000 per dag. En verwacht rond 2030 rond de 400.000 per dag.

EU trekt liever fossiele brandstoffen in van USA en Midden oosten en zelfs Rusland dan ze zelf op te pompen. Wat een grap.
Sla je de biljartbal niet wat mis? Enerzijds zijn er niet veel (grote) olie- en gasvelden in Europa & EU. Het Brent-olieveld bijvoorbeeld is uitgeput, andere raken steeds leger (zie bvb het jaarlijkse NSTA rapport) en nog andere zijn op termijn niet voldoende interessant (economisch, technisch, leefbaarheid, enz.). Anderzijds bepalen de marktprijzen als het de moeite is om (nieuwe) velden verder te ontwikkelen, toch? Als die prijzen niet voldoende hoog en stabiel blijven, loont het commercieel op lange termijn gewoon niet. Vraag me niet aan welke prijs dat in Europa het geval zou zijn :tongue:

Wel idioot vind ik dat die vijf landen spreken om die windfall tax te gebruiken om de kost voor consumenten te verlichten. 'k Zie ze liever investeren in structurele maatregelen m.o.o. de groene transitie.

Sla je de biljartbal niet wat mis? Enerzijds zijn er niet veel (grote) olie- en gasvelden in Europa & EU. Het Brent-olieveld bijvoorbeeld is uitgeput, andere raken steeds leger (zie bvb het jaarlijkse NSTA rapport) en nog andere zijn op termijn niet voldoende interessant (economisch, technisch, leefbaarheid, enz.). Anderzijds bepalen de marktprijzen als het de moeite is om (nieuwe) velden verder te ontwikkelen, toch? Als die prijzen niet voldoende hoog en stabiel blijven, loont het commercieel op lange termijn gewoon niet. Vraag me niet aan welke prijs dat in Europa het geval zou zijn :tongue:

Wel idioot vind ik dat die vijf landen spreken om die windfall tax te gebruiken om de kost voor consumenten te verlichten. 'k Zie ze liever investeren in structurele maatregelen m.o.o. de groene transitie.
In Noorwegen in de Noorze Zee blijven ze productie verhogen.
De olie & gas geraken niet op omdat ze nieuwe ontdekkingen blijven doen.

In de UK mag dat allemaal niet meer.
Geen nieuwe ontdekking leidt ertoe dat het lijkt alsof er dan weinig reserve is.

De UK is echt een van de achterlijkste landen op vlak van olie & gas, en chemicals, en heel wat andere dingen.
Die zijn zichzelf in sneltempo naar ontwikklingstatus aan het reduceren.

Onlangs heb ik nog een boek gelezen over de beurs, die best de moeite waard is:

- Barry Ritholtz - How not to invest

Redelijk goed geschreven boek over waar je anno 2026 moet opletten als je gaat investeren en de track records van (geflopte) beursgoeroes.

Normaal houdt saxo standaard al 15% af i.p.v. 30% indien je in België woont.

Dan ga je toch eerst wat documentjes moeten invullen veronderstel ik ? Niet ?

Ik moet bij bolero jaarlijks mijn bewijs van domicilie documentjes aftekenen in itsme.
Ik moet in Fidelity om de zoveel jaar mijn document XYZ volledig vernieuwen met fotos van ID card etc.

Ik moet bij bolero jaarlijks mijn bewijs van domicilie documentjes aftekenen in itsme.
Ik moet in Fidelity om de zoveel jaar mijn document XYZ volledig vernieuwen met fotos van ID card etc.
Nope
Was na je bericht hier superblij en vol verwachting om al mijn geld van de afgelopen jaren terug te vragen aan Saxo aan de helpdesk + wat gratis transactietegoed ter compensatie.

Fameuze anticlimax toen bleek dat ze dat automatisch al deden. 😭
Terwijl ik nooit hiervoor iets ingevuld heb.

Neen, dat zou je inderdaad verwachten, maar wordt effectief reeds toegepast.

Beetje te laat, was al voorzichtig aan het kopen. 😈

Maar ondanks het "bestand" ga ik ook nu niet alles inzetten. Want de voorwaarden zijn totaal niet aanvaardbaar eigenlijk.

We blijven voorzichtig!
Hier zal het binnenkort gedeeltelijke verkoop worden, om terug cash te hebben. Ben nu wel all in maar jammer genoeg zit ik nog met wat (3% momenteel) QQQS.

Zou het waar zijn voor Novo Nordisk en Adobe? 🔮
Novo Nordisk naar 35,12$ gegaan, Adobe naar 233,15$.
Kan ook 44$ zijn. Twijfel tussen 35 en 44$ momenteel. Als het daar geraakt, koop ik.
Begin bijna zelf te denken dat zo'n glazen bol bestaat 🎯.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan