Kleine Beursfeiten

Meta stond in 2022 aan 6x EBIT of zo zeker?

Toont aan dat negatieve narrative & sentiment tot extremen kan leiden. Adobe aan 10x kan dan ook gerust 5x worden. Maar kan dan evengoed weer 200% hoger re-raten naar 15x het jaar erop..

Toont aan dat negatieve narrative & sentiment tot extremen kan leiden. Adobe aan 10x kan dan ook gerust 5x worden. Maar kan dan evengoed weer 200% hoger re-raten naar 15x het jaar erop..
Voor Adobe dan mogelijk die spike richting 210$. Ik lees ook analyses van 160$. In deze markt kan alles… Maar mijn basisanalyse is 220-230$ met eventueel een spike naar 210$.

Ik ga geen prijsvoorspellingen doen, maar potentieel zijn de Anthropic / OpenAI IPO's een keerpunt.

Heb ook wat Nebius "Neocloud" in PF -> +50% YTD
Digitalocean "AI Inference" ook in PF -> +80% YTD

AI winners worden nu wel extreem beloond. Kan niet blijven duren lijkt mij.

Voor Adobe dan mogelijk die spike richting 210$. Ik lees ook analyses van 160$. In deze markt kan alles… Maar mijn basisanalyse is 220-230$ met eventueel een spike naar 210$.
Vertel misschien eens welke analyse je juist hebt gemaakt dan, of welke je gelezen hebt? Op basis van wat kom je op die koersdoelen? Wel fijn dat je modellen altijd op ronde getallen uitkomen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Bij Meta was er imo veel meer reden tot ongerustheid in de cijfers toen. Revenue was daar in 2022 effectief gedaald en zaten met de Capex put van Metaverse. Plus dan inderdaad algemene bear market en slecht sentiment. Price makes the news, perfecte storm. Al is de omzetversnelling en FCF groei die Meta sindsdien heeft laten zien wel van een andere grootteorde dan zelfs het best-case scenario voor Adobe.

Bij Q1'26 wel al een mogelijke indicatie zichtbaar dat ze de transitie van puur licentie/ARR model naar deels consumption/output-based model gaan kunnen maken. Omzetgroei is versneld tov vorig jaar en stijgt iets sneller dan ARR. Als Adobe in de loop van dit jaar en richting volgend jaar een verdere omzetversnelling kan laten zien richting pakweg 13-14%, zonder dat ARR per se volgt én de MAU KPI blijft sterk (groei door freemium model is geen fad), kan het narrarief van AI loser/margin pressure de vuilbak in.
Also, het legacy Adobe Stock segment (stockfotos die creators konden gebruiken zonder te moeten nadenken over copyright) wordt wel al gekannibaliseerd door AI en dat gaat zelfs sneller dan verwacht, dixit mgmt. Wilt dus zeggen dat de huidige omzetgroei nog wat gedempt werd/word door de terminal decline van Adobe Stock (business van ca. $450m dus niet heel groot, maar ook niet verwaarloosbaar). If and when that happens; +150% op multiple expansion alleen al. Ik ga er ook vanuit dat de reaffirmed FY guidance van bij Q1 sandbagging is voor het aantreden van de nieuwe CEO binnenkort. Kan die direct starten met top- en bottomline beats zoals de afgelopen *checks notes* 13 kwartalen...

Tenzij de markt echt vindt dat Adobe permanent gewaardeerd moet worden als een structureel krimpbedrijf (bv. Altria of SiriusXM) of een schuldenbom zoals AT&T... Alleen wordt de wiskunde dan een probleem want met een structureel lage multiple en dit buyback tempo zijn binnen 8 jaar de aandelen op. Zelfde setup/investment rationale als Crocs, maar dan met een schuldenvrij bedrijf met 96% voorspelbare omzet :)

Het begint zo retarded te worden dat ik mij niet kan voorstellen dat de huidige price levels nog lang gaan aanhouden. Ik ga in aanloop naar de Q2 cijfers nog een serieus pak bijkopen. Elk scenario waarin je op MLT je broek scheurt aan Adobe aan deze prijs acht ik fictie.

Laatst bewerkt door een moderator:
Wel fijn dat je modellen altijd op ronde getallen uitkomen.
Op een getal na de komma inschatten lijkt mij op zich vrij zinloos, tenzij elke € winst of verlies er echt fel toe doet.

Vertel misschien eens welke analyse je juist hebt gemaakt dan, of welke je gelezen hebt? Op basis van wat kom je op die koersdoelen?
Analyses hieromtrent horen niet thuis in dit topic, heb ik mij laten vertellen. Dus ik bespaar ze je. Kan wel zeggen dat dit gebeurd is op basis van TA. Koersdoelen al een half jaar geleden bepaald. Tot op heden schot in de roos.

Klopt dat sentiment extreme swings kan veroorzaken waar al dan niet van kan geprofiteerd worden, maar in de bull market dip van 2022 is quasi alles van tech 50% gedaald. Inclusief pakweg een Google. Het jaar daarop stond eender welke tech stock x2 puur door multiple re-rating. Meta was nooit naar die multiples gegaan alleen op bedrijfs- of sectorspecifiek sentiment.

Klopt dat sentiment extreme swings kan veroorzaken waar al dan niet van kan geprofiteerd worden, maar in de bull market dip van 2022 is quasi alles van tech 50% gedaald. Inclusief pakweg een Google. Het jaar daarop stond eender welke tech stock x2 puur door multiple re-rating. Meta was nooit naar die multiples gegaan alleen op bedrijfs- of sectorspecifiek sentiment.
En wat is de conclusie daarvan voor jou? Dat enkel een brede markt dip "koopwaardig" is?

Veel regional banks zijn in 2023 ook 50% gezakt nav sector-specifiek sentiment als gevolg van ondergang Silicon Valley Bank. Velen stonden 100% hoger een jaar later.

Ik verwacht trouwens niet dat elke SaaS plots sterk (hoger) gaat re-raten. Adobe vind ik zelfs 1 van de moeilijkere waar - intuitief - het risico op disruptie relatief groot lijkt ten opzichte van bepaalde andere namen. Maar nu wordt alles ongeacht fundamentals afgestraft, dus zijn er zeker mooie opportuniteiten.

Snowflake bijv. is letterlijk een AI winner (ook op basis van Repvue data waar ik toegang toe heb), maar staat YTD 40% lager. (geen positie, maar te overwegen als het nog wat verder zou zakken).

En wat is de conclusie daarvan voor jou? Dat enkel een brede markt dip "koopwaardig" is?

Veel regional banks zijn in 2023 ook 50% gezakt nav sector-specifiek sentiment als gevolg van ondergang Silicon Valley Bank. Velen stonden 100% hoger een jaar later.

Nee, exact wat ik zeg in mijn laatste zin. Meta had die multiple die je aanhaalt nooit gehaald zonder algemene marktdip. Uiteraard zijn ook andere dips potentieel koopbaar.

Voor de rest geen perse negatieve mening over SW. Niet voor mij wegens meer overtuiging in andere stocks.

Nee, exact wat ik zeg in mijn laatste zin. Meta had die multiple die je aanhaalt nooit gehaald zonder algemene marktdip. Uiteraard zijn ook andere dips potentieel koopbaar.

Voor de rest geen perse negatieve mening over SW. Niet voor mij wegens meer overtuiging in andere stocks.
Welke aandelen hebben momenteel je hoogste conviction?

Welke aandelen hebben momenteel je hoogste conviction?
Amper gewijzigd tov wat ik einde 2025 heb gemeld als port behoudens het continu bijkopen van Nektar. Om dat te funden heb ik Meli, Dlocal en WW gecut voor geen duidelijke reden behoudens lower conviction. Wat in aflopende volgorde van overtuiging geeft: 1/Nektar 2/Abivax 3/Enersys 4/Viavi Solutions 5/Amkor 6/PLPC (vorige update vergeten) 7/Novo (just a trade) 8/ Iridium (just a spacetrade)

Thermon & Soleno zijn overgekocht en FTAI al heel snel voorbij fair value en dat is voorlopig nog altijd gewoon extra cash. Niet long genoeg hopeloos gedateerde US power grid uitbouw en daarvoor is mijn favoriet Itron, maar not yet. Voor elke domme AI query nodeloos AI DC tokens verbratsen blijft niet duren en een push naar on-device inference is onvermijdelijk. Daarvoor het meest geïnteresseerd in Synaptics, maar not yet. Authenticatie (zowel persoon, data als afbeeldingen) in tijden van AI verifiëren is ook een onvermijdelijke investering die gemaakt zal moeten worden. Daarvoor open ik as we we speak een starterpositie in Mitek systems.

Inhoudelijke discussies daarover zijn altijd welkom, maar koersdoelen & technical gezwats negeer ik.

86,4% YTD.

Grootste posities op dit moment: 1/ Abivax 2/ Enersys 3/ Amkor 4/Viavi Solutions 5/ Mercado Libre 6/ Weight Watchers 7/ Novo Nodisk 8/ Dlocal 9/Soleno 10/ FTAI Aviation 11/ Nektar Therapeutics 12/ Thermon Group.

Terug
Bovenaan