@Wartan Heb jij beter insight dan de markt, of is het puur geloof en fingers crossed ivm die cerebras?
Ik volg ze al lang, en laatste jaar check ik systematisch elke dag alle artikelen (zowel voor, als tegen argumenten), fora, etc.
Heb nogal wat "skin in the game". Zit er Pre-IPO in (waarde nu iets van een +-250k).
De stroomversnelling qua deals van de laatste 3 maanden is ongezien.
Technologisch staan ze het verst omdat ze fysisch het communicatieprobleem tussen chips oplossen. Alles zit namelijk op 1 massaal grote wafer. Dit geeft snelheden die op geen enkele manier mogelijk zijn voor "clusters" van chips (= het Nvidia/GPU model).
Op dat vlak staan ze gewoon best gepositioneerd.
Hun probleem is deel uitmaken van de hele stack/ecosysteem. Daar zijn nu grote doorbraken (openAI deal, AWS Bedrock, etc.)
Weet ik met alle zekerheid dat dit een homerun zal worden? Neen. Veel zal afhangen van:
-komen er alternatieven voor inference? -> Technologisch zeer onzeker, maar concept van disaggregated inference laat het niet afhangen van 1 enkele chip, maar van een combinatie van verschillende chips met elk hun specifieke sterktes en een orchestrator die alles bolwerkt.
-Verhuist AI voor een bepaald deel van cloud naar on-device? (e.g. Taalas hardwired AI-chips),
-wat gaat de cost per token zijn die Cerebras kan brengen eens ze volledig opgeschaald zijn (-> dit zal het verschil maken tussen het gebruik van hun chips voor zéér breed gebruik/hoge volumes vs. eerder niche gebruik aan premium prijzen),
-Wat gaat de prijszetting van concurrenten zijn?
-Hun afhankelijkheid van TSMC -> kunnen die efficiënt schalen?
Wat ik wel weet:
-Markt voor inference/AI compute is al gigantisch en zal nog sterk stijgen de komende jaren. En wellicht ook nooit verdwijnen.
-Cerebras is heel goed geplaatst om daar een belangrijke rol in te spelen
-Ze krijgen het vertrouwen van OpenAI (20B!) en AWS
-In het verleden heeft Elon Musk hen proberen kopen, en ook Nvidia heeft poging gedaan -> die reject je niet om gewoon te IPO'en en dan op je lauweren te rusten. CEO heeft grotere ambities.
-Opvolg-product WSE-4 komt eraan 2027 (en die zal de technologische voorsprong mogelijks exponentieel vergroten -> exponentieel mag je hier letterlijk nemen omdat ze nu (WSE-3) werken met een volledige sillicum-wafer en geruchten zijn dat ze bij een volgende generatie de wafers zullen stapelen op elkaar tot een soort van 3D kubus, maar dat laatste is speculatie).
Dit is géén "value play", géén berkshire, géén household name, maar m.i. een aandeel met een pakweg 1 op 3 kans om x5 te gaan op termijn. Met een downside kussentje van de 25B backlog.