Kleine Beursfeiten

DekTen het dividend toen die post geschreven werd. Dat het dit jaar nog eens minder is was begin dit jaar al gemeld. Dividend is ook niet 2,92 zoals je zei... Uit PB in februari:
200m vrije kasstroom voor Solvay, dividend kost meer. Het verbaast me dat het stijgt eigenlijk

Laatst bewerkt:
HHq9OhgWEAEHC_v

Hindsight 20/20 zeker...

Nja, met die groei-% zegt zelfs P/E op den duur niet zo heel veel meer... Die P/E van sandisk is van grofweg 10 naar 50 gegaan YTD...

Wel een heel breed scala qua ecosysteem.; zit stukken photonics bij ook (which of course is part of their ecosystem), maar dekt meerdere van mijn semiconductors & photonic holdings af, naast energy. Dat zijn idd de bottlenecks in AI en breder, de algemene (toekomstige) vraag.

Dat is natuurlijk ook een discussiepunt, kijk je best naar PE of forward PE. Micron staat hier met een PE van 31 maar forward PE is 8.
Natuurlijk moet het allemaal wel materialiseren...

Mensen hier met Spotify - buiten mijn collega dan, ik overweeg een eerste schijf te kopen:
  • Afstraffing op basis van behoorlijk goede cijfers met meer gebruikers, betere marge - wat zwakkere outlook maar toch geen drama
  • Marktleider - en het lijkt erop dat de meeste mogelijke concurrenten momenteel niet focussen op music
  • Trend dat zowat elke jonger 12/24 en 7/7 met oortjes rondloopt lijkt zich door te zetten, nog even en we gaan ze op geboortelijsten terugvinden
  • Gekende naam, blijkbaar ook gebruiksvriendelijk - dat maakt het iets lastiger om te switchen, en je kan ook geen giga bedragen winnen door te switchen
  • Alles bij elkaar toch stevige koersval sinds hoogtepunt
  • Ik zou denken dat ze nog wat prijszettingskracht hebben
Risico's zijn er ook, de druk van wie de muziekrechten en het gevaar dat een Youtube ofzo er vol voor zou gaan - imo de voornaamste zaken.

Maar wat van de prijs, goedkoop is het nog steeds niet - behalve als ze hun winstmargedoel bereiken van 40%, lastig er een waarde op te kleven maar conservatief +/- 300 terwijl het nu 425 staat, maar anderzijds is hun FCF stevig

Mensen hier met Spotify - buiten mijn collega dan, ik overweeg een eerste schijf te kopen:
  • Afstraffing op basis van behoorlijk goede cijfers met meer gebruikers, betere marge - wat zwakkere outlook maar toch geen drama
  • Marktleider - en het lijkt erop dat de meeste mogelijke concurrenten momenteel niet focussen op music
  • Trend dat zowat elke jonger 12/24 en 7/7 met oortjes rondloopt lijkt zich door te zetten, nog even en we gaan ze op geboortelijsten terugvinden
  • Gekende naam, blijkbaar ook gebruiksvriendelijk - dat maakt het iets lastiger om te switchen, en je kan ook geen giga bedragen winnen door te switchen
  • Alles bij elkaar toch stevige koersval sinds hoogtepunt
  • Ik zou denken dat ze nog wat prijszettingskracht hebben
Risico's zijn er ook, de druk van wie de muziekrechten en het gevaar dat een Youtube ofzo er vol voor zou gaan - imo de voornaamste zaken.

Maar wat van de prijs, goedkoop is het nog steeds niet - behalve als ze hun winstmargedoel bereiken van 40%, lastig er een waarde op te kleven maar conservatief +/- 300 terwijl het nu 425 staat, maar anderzijds is hun FCF stevig
Veel mensen delen ook spotify zoals vroeger met Netflix. Stel dat spotify dezelfde regels invoert zoals Netflix, een single abo kost al 11,99 per maand.

Je gaat er ook uit dat elke jongere met oortjes spotify luistert, je hebt ook apple music of men heeft een eigen muziekbibliotheek die je makkelijk op uw phone zet via uw pc.

Hoeveel plan je te kopen, afhankelijk van uw schijf dat je plant zou ik toch kijken of er niets anders is op de markt.
Ik zie spotify echt niet te hard meer stijgen. Ik gok dat je geen verlies gaat maken maar ook niet echt veel winst.

Microsoft bijgekocht en ook SAP en MELI gekocht.

Nog steeds een verschrikkelijk rendement dit jaar (dat basically Adobe YTD is) maar intussen portefeuille wel al terug ATH in absolute waarde door brute earnings power. En deze maand weer +2% indexering, flappen tappen. Gelukkig gaat het aan de inkomstenzijde wel steeds beter :tongue:
Oh ik zit in goed gezelschap, hier ook MSFT en MELI (en natuurlijk ADBE ;) )

@JanusDR Mening over de frenzy in semi's & AI related hardware?

In 2020-2021 kon je niet zwijgen over hoe de internet/SaaS growth stocks in een bubbel zaten. (En die thesis was achteraf gezien ook juist).

Ik vind het een interessante oefening om verder te denken, waar zijn de verdere bottlenecks?. Je mag zoveel in deze bedrijven pompen als je wilt, daarom kunnen ze nog niet upscalen. Er blijven beperkingen in deze markt betreffende:
  • Energie: de vereisten van AI naar energie toe zijn gigantisch, kernenergie lijkt hier de enige realistische lange termijn oplossing. Alleen moeilijke sector om in te beleggen, duurt jaren om een nieuwe plant te zetten. Uranium is een mogelijkheid...
    • O&G lijkt me nu ook wel een structureel voordeel hieruit te halen.
  • Metalen: heel wat van die technologie ziet ook zijn beperking in metalen, zoals koper en zilver.
    • De vraag hier is in welke mate bepaalde metalen gecompenseerd kunnen worden door technologie. Door bijvoorbeeld interconnects optisch te maken.. maar ook daar gaan materiaal restricties optreden.
Tijd om nog eens wat werk te doen...

Gij kwam vroeger ook pas toe op de fuif om half 4 toen iedereen al strontzat was zeker? Toch maar oppassen met wie ge naar huis zoekt te gaan, want tzijn vooral de draken dat nu nog overschieten. Ik las een week geleden ergens een "analyse" van een "bottleneck" over een bepaald type onderbroek dat semi personeel moest dragen. Dat is niet meer serieus hé.

Had al wat hersteld en +7% vandaag. Staat ondertussen hoger dan voor de post-earnings crash. Overreactie.

Shift4 ook goeie reactie op earnings. Dinsdag nog een plukje bijgekocht aan 40,xx. Eens benieuwd hoe vaak dat nog gaat ping-pongen van $40 naar $50 en terug. Dat is eentje waar Gassy ondertussen mogelijk met een negatieve GAK in zit :unsure:

Gij kwam vroeger ook pas toe op de fuif om half 4 toen iedereen al strontzat was zeker? Toch maar oppassen met wie ge naar huis zoekt te gaan, want tzijn vooral de draken dat nu nog overschieten. Ik las een week geleden ergens een "analyse" van een "bottleneck" over een bepaald type onderbroek dat semi personeel moest dragen. Dat is niet meer serieus hé.
Ze zijn nu zelfs Qualcomm aan het pumpen, omdat dat de enige laggard was. 😂

Ge moet wachten tot de gemakkelijke prooien nog overschieten he 😅 niet iedereen van ons had de luxe om elke avond met een 10 naar huis te gaan! Neen maar ik kijk eerder lange termijn, korte termijn trades ben ik slecht in. Dus bewust niet memory/photonics gerelateerd.

Terug
Bovenaan