Kleine Beursfeiten

Met beleggen in aandelen kan je geen verlies hebben op de lange termijn. Tenzij je verkoopt als je bang bent.
Ligt eraan wat je 'lange termijn' noemt...
Na de 2001 dot com crash duurde het 7 jaar in nominale termen en 13 jaar in reële termen vooraleer de S&P weer break-even stond.
Als je op dat moment in de markt bleef zitten (dus 'niet bang was'...) en van zinnens om vroeg(er) te stoppen met werken, dan was je ook dik gescheten.

Na de 2001 dot com crash duurde het 7 jaar in nominale termen en 13 jaar in reële termen vooraleer de S&P weer break-even stond.
Als je op dat moment in de markt bleef zitten (dus 'niet bang was'...) en van zinnens om vroeg(er) te stoppen met werken, dan was je ook dik gescheten.
Technisch gezien zit je alleen met die 7 of 13 jaar verlies als je enkel gekocht hebt op de top.

In realiteit kopen veel mensen voor de top en kopen velen bij na de crash waardoor ze zeker geen 7/13 jaar moeten wachten.

Als er nu een crash komt van 50% zal bibi en vele anderen hier zelf nog niet eens richting verlies gaan.

Kijk bv naar Brown & brown. Als die verder zakken naar 40$, zitten ze op zelfde niveau van 2020. Dat gaat dan al 7 jaar “dood” geld zijn. Als het daar geraakt, koop ik Brown & brown bij. En het geraakt daar. https://finviz.com/stock?t=BRO&ty=c&ta=1&p=m
En 7-13 jaar wachten vanaf 2025 om weer de top van toen te bereiken, zou een x3 zijn. Op zich ook niet slecht.

Laatst bewerkt:
Eens. Specifieke stocks waar je naar kijkt? De pure edge AI plays lijken mij high risk te zijn.

Ik focus bij voorkeur altijd op SMID cappers. Synaptics in port daarvoor. Voorziet de integratie van de volledige stack (compute + connectiviteit + software) wat ik interessanter vind dan enkel en alleen de on device chips zelf te bakken want meer concurrentie. Eerste strategische integrator van Google hun (open source) on device programma (Coral NPU) Je kan Google hun dev notes daarover publiek opzoeken voor meer info.

Hoge execution risk want de cijfers moeten het nog aantonen, maar E gaan de juiste richting op. Revenue ramp-up wordt pas verwacht in 2027 (Astra programma opzoeken voor meer info). Mgmt guide zelf naar 25-30% CAGR & stijgende margins voor dit segment dus gelet op die groei vind ik de waardering oké.

Voorts hebben ze nu al in twee opeenvolgende calls expliciet bevestigd dat ze samenwerken met meerdere humanoid producers die productie scalen in 2027 dus qua multiple expansion potentieel kan dat ook tellen in dit type markt.

Higher risk sws, maar I like mucho dus grote positie ingenomen.

Pure play chip bakker is bv. Ambarella, maar ben ik nog aan het onderzoeken. Op het eerste gezicht minder interessant (heb wel een kleine positie ingenomen na recente E sell-off)

Laatst bewerkt:
Pure play chip bakker is bv. Ambarella, maar ben ik nog aan het onderzoeken. Op het eerste gezicht minder interessant (heb wel een kleine positie ingenomen na recente E sell-off)
Yup, die kwam ook onmiddellijk op mijn radar, maar was al priced for perfection (voor de laatste correctie toch) en beweegt al een aantal jaren vooral zijwaarts. @JanusDR noemde die al in januari 2023, toen de koers hoger stond dan nu:
Puurste AI bedrijf in de artificial intelligence etf's lijkt me Ambarella, en dit is ook nog niet zo groot qua market cap.

Portefuille helemaal opgekuist vandaag en gisteren. Laatste sell was weer van vorig jaar geleden

Mijn portfolio was te complex aan het worden. Zoals iedereen dat al wat jaren belegt was het echt van ik vind interessante opportuniteiten en ik voeg ze toe. Wat ervoor zorgde dat ik meer en meer fragmentatie begon te hebben. Niks mis daarmee. Maar zoals ik al zei, meer complexiteit, wat overlap hier en daar, ni het portfolio dat ik voor ogen heb.

Dus volgende posities volledig gesloten -> AA, MOS (dont ask), Illumina+PACBIO, Pharming Group NV.

Volgende posities getrimmed -> 50% EVS en de volgende 50% gaan buiten 38. 30% CCJ getrimmed. Daar ben ik echt mottig van. Een belachelijke multibagger. Maar was 2 jaar geleden eigenlijk al een veels te grote positie aan het worden. En sinds dit jaar kan ik het mij niet meer verantwoorden eig :unsure:

Heeft in totaal 18% van mijn PF vrijgemaakt.

Blijf over:

ASML - 30%
BRK.b - 15%
CCJ - 14%
Metaplanet - 9%
CNQ - 6%
Moury - 6%
K33 - 2%

CASH - 18%

Ik wacht nog even op wat cash dat over 10 a 20 dagen binnenkomt. En dan gaat alles in Microsoft ongeacht de prijs :)

Ambarella....In 2015 nog in portfolio gehad toen dat ook een ''hot stock'' was en >1000% steeg op een paar jaar. Was toen ook een retail favoriet op Seeking Alpha etc. Maar nadien deed de stock niks meer dus al jaren niet meer van gehoord.

Btw, Nu Bank serieus gezakt. Hierbij terug op mijn radar. Zijn al dominant in Brazilie, Colombia en Mexico en gaan nu uitbreiden richting de US, eerst naar de Latijns-Amerikaanse klanten daar. Forward P/E van 13, al komt het grootste deel van de omzet uit kredieten, dus dat verdient sowieso geen hoge P/E. Daling komt er vooral vanwege zwakte in emerging market stocks (zie ook Grab, MELI, SE,...) en daaraan gelinkt concerns omtrent kwaliteit van de kredieten in Brazilie. CFO ook vertrokken deze week wat leidde tot een -10% koersreactie.

Revolut & Nu Bank imo de 2 beste ''neobanks'' die beiden enorme ambities hebben (wereldwijd) en goede executie hebben getoond. Ik ga het eerst laten uitzakken, maar daarna misschien wel een positie overwegen.

Ambarella....In 2015 nog in portfolio gehad toen dat ook een ''hot stock'' was en >1000% steeg op een paar jaar. Was toen ook een retail favoriet op Seeking Alpha etc. Maar nadien deed de stock niks meer dus al jaren niet meer van gehoord.

Btw, Nu Bank serieus gezakt. Hierbij terug op mijn radar. Zijn al dominant in Brazilie, Colombia en Mexico en gaan nu uitbreiden richting de US, eerst naar de Latijns-Amerikaanse klanten daar. Forward P/E van 13, al komt het grootste deel van de omzet uit kredieten, dus dat verdient sowieso geen hoge P/E. Daling komt er vooral vanwege zwakte in emerging market stocks (zie ook Grab, MELI, SE,...) en daaraan gelinkt concerns omtrent kwaliteit van de kredieten in Brazilie. CFO ook vertrokken deze week wat leidde tot een -10% koersreactie.

Revolut & Nu Bank imo de 2 beste ''neobanks'' die beiden enorme ambities hebben (wereldwijd) en goede executie hebben getoond. Ik ga het eerst laten uitzakken, maar daarna misschien wel een positie overwegen.
INTR ook interessante Braziliaanse neobank.
Hebben veel meer secured credit dan NU.

Yup, die kwam ook onmiddellijk op mijn radar, maar was al priced for perfection (voor de laatste correctie toch) en beweegt al een aantal jaren vooral zijwaarts. @JanusDR noemde die al in januari 2023, toen de koers hoger stond dan nu:

Het is op alle vlakken de inferieure keuze tov Synaptics omdat ze head-on gaan met Qualcomm en Nvidia zonder het SW ecosysteem.

Strategy heeft voor het eerst bitcoin verkocht. Bitcoin blijft aanmodderen.

Hun aandelenprijs blijft zakken, ze blijven aandelen printen, de schulden blijven stijgen.

Is de zwanenzang begonnen?

Laatst bewerkt:

Hun aandelenprijs blijft zakken, ze blijven aandelen printen, de schulden blijven stijgen.

32btc, wat eigenlijk niks is vooor mstr, maar waarom ze het doen? 🤷‍♂️

ze hebben genoeg geld om 2 jaar onder de 70k te blijven heb ik ergens gelezen. Op het einde van het jaar zal ik een stukske kopen, daar valt het dieptepunt volgens de 4 year cycle

Heeft een stuk btc waarschijnlijk met winst verkocht.
Om bij een lagere koers terug in te stappen in BTC.

Het is geen gouden regel "never sell bitcoin"
Een stuk van je bitcoins verkopen is normaal.

Mocht hij al zijn bitcoins verkopen, dan is het een ander verhaal.

Wie verkoopt er nu ook aandelen, koop alles, verkoop niets + time in the market als strategie :thinking:,zou een leuke studie zijn denk ik.

Iedereen die 10 jaar actief belegd heeft een blad(eren) vol gemiste kansen vrees ik.
Niets dat mij zoveel pijn doet als een drietal aandelen in mijn PF die ik niet half heb verkocht na verdubbeling. ELF kijkt me zo nog steeds recht in de ogen als ik mijn app open doe.

Enkel de bedrijven waar ik voorlopig nog blind in vertrouw genre Google en eerder ook Nvidia blijf ik vasthouden tot het absurd is om de initiële inzet er niet uit te halen. Met NVDA was het gewoon niet de moeite om te doen, met Google kijk ik veel verder dan louter een verdubbeling etc.

Ik vermijd het MSTR topic in deze thread aangezien daar toch niet veel positieve discussie uitkomt, maar ik zal hun strategie hierrond verduidelijken:

MSTR wilt maximimaal gebruiken maken van STRC om geld binnen te halen aan 11.5% om BTC te kopen met de verwachting dat BTC 30% per jaar haalt. Dat is de thesis, ga ermee akkoord of niet.

Nu om STRC succesvol te maken, is het noodzakelijk dat de markt vertrouwen heeft dat die 11.5% effectief consistent betaald kan worden. Hiervoor hebben ze 2 milard apart gezet destijds goed voor 1.5j dividend.
Ondertussen hebben ze een groot stuk van die 2 miljard opgebruikt om uitstaande CB's (aan korting) terug te kopen, gecombineerd met een sterke stijging aan STRC uitgave voorbije maanden. Dit heeft ertoe geleid dat ze nog maar 6 maand aan dividend verplichting in cash, iets waar de markt dan weer schrik voor begint te krijgen.

Saylor zijn antwoord hiervoor is om de markt te tonen dat hij bereid is BTC te verkopen als dat nodig is om zijn dividend te betalen. Dit toont aan de markt dat niet enkel zijn cash reserves maar ook zijn BTC stack garant staat voor het dividend. Zijn doel is dan ook om de credit rating van STRC te kunnen verhogen.

32BTC verkopen van de 843000 heeft minimale impact op zijn positie (kan zelfs tax-loss harvesting zijn), zeker aangezien hij hierdoor meer STRC kan uitgeven en dus een pak meer BTC zou kunnen aankopen. Al zal hij daar ook op een bepaald moment tegen een plafond aanlopen wat betreft risico management, althans toch tot BTC terug aan een inhaalmanoeuvre begint.

Wel heel blij dat ik mijn Adobe positie nog fors terug heb opgetrokken als ik die voorbeurs zie gaan :love2:
11/06/2026 earnings voor Adobe. Mogelijk nog een laatste kans komende week om positie nog eens fors op te trekken. Laten we hopen dat er nog ene serieuze dip komt voor de reversal. Zeker nu er bij retail FOMO heerst en retail massaal software aandelen aan het kopen is: https://www.investing.com/news/stoc...-us-software-etf-as-ai-trade-broadens-4722396

Ik vermijd het MSTR topic in deze thread aangezien daar toch niet veel positieve discussie uitkomt, maar ik zal hun strategie hierrond verduidelijken:

MSTR wilt maximimaal gebruiken maken van STRC om geld binnen te halen aan 11.5% om BTC te kopen met de verwachting dat BTC 30% per jaar haalt. Dat is de thesis, ga ermee akkoord of niet.

Nu om STRC succesvol te maken, is het noodzakelijk dat de markt vertrouwen heeft dat die 11.5% effectief consistent betaald kan worden. Hiervoor hebben ze 2 milard apart gezet destijds goed voor 1.5j dividend.
Ondertussen hebben ze een groot stuk van die 2 miljard opgebruikt om uitstaande CB's (aan korting) terug te kopen, gecombineerd met een sterke stijging aan STRC uitgave voorbije maanden. Dit heeft ertoe geleid dat ze nog maar 6 maand aan dividend verplichting in cash, iets waar de markt dan weer schrik voor begint te krijgen.

Saylor zijn antwoord hiervoor is om de markt te tonen dat hij bereid is BTC te verkopen als dat nodig is om zijn dividend te betalen. Dit toont aan de markt dat niet enkel zijn cash reserves maar ook zijn BTC stack garant staat voor het dividend. Zijn doel is dan ook om de credit rating van STRC te kunnen verhogen.

32BTC verkopen van de 843000 heeft minimale impact op zijn positie (kan zelfs tax-loss harvesting zijn), zeker aangezien hij hierdoor meer STRC kan uitgeven en dus een pak meer BTC zou kunnen aankopen. Al zal hij daar ook op een bepaald moment tegen een plafond aanlopen wat betreft risico management, althans toch tot BTC terug aan een inhaalmanoeuvre begint.
Ik heb niet de indruk dat Saylor veel rekening houdt met het scenario dat BTC niet blijft stijgen. Het is alles op één paard gokken en dan hopen dat het goed uitdraait.
Stel dat BTC niet stijgt of 2 jaar gelijk blijft in prijs dan zit MSTR wel in de shit.

Klopt maar zijn balance sheet moet sterk zijn of hij krijgt STRC aan de straatstenen niet verkocht... daar moet hij continu rekening mee blijven houden.

Om nog aan toe te voegen: het is van cruciaal belang dat hij dit instrument 3 jaar lang betrouwbaar op de markt heeft want veel instituties mogen een aandeel pas kopen na 3 jaar.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan