Heb ik ook niet gezegd.Kwist niet dat bart de wever extreem rechts was?
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Heb ik ook niet gezegd.Kwist niet dat bart de wever extreem rechts was?
Je vernoemt hem daar wel in dezelfde paragraaf waar je het over extreemrechts hebtHeb ik ook niet gezegd.
De associatie is nogal vlug gemaakt dan.Je vernoemt hem daar wel in dezelfde paragraaf waar je het over extreemrechts hebtDe associatie is nogal vlug gemaakt dan.
Triestige statistiek zeg.
![]()
Als -25 jarigen 25 jaar geleden nog met 80% ging stemmen, ja dan is het tegenwoordig triestig.
Zonder context zegt dat toch niet zoveel? Het is pas als dat per leeftijdsgroep in vergelijking met vroeger daalt, dat dat triestig is.
Gaan stemmen, lijkt mij nu net zo'n activiteit die veel meer oudere mensen op de been brengt, dan jongere mensen. Ik ben als tiener ook niet gaan stemmen.
Als -25 jarigen 25 jaar geleden nog met 80% ging stemmen, ja dan is het tegenwoordig triestig.
Wat een achterlijk idee is dat nu weer.Federaal minister Quintin pleit ervoor om de aanleg van Metro 3 'vijf à tien jaar' te pauzeren, totdat de Brusselse begroting op orde is:
![]()
Minister Quintin wil metrowerken 'vijf à tien jaar' pauzeren, tot begroting op orde is
De financiële problemen van het Gewest zijn zo groot dat de metro-uitbreiding in de koelkast best voor jaren in de koelkast gaat, tot de begroting op orde is, Bernard Quintin (MR).www.bruzz.be
RTBF heeft een interessante reportage gemaakt over alles wat er misgaat met Metro 3. De moeite waard om te bekijken.
Ik heb er gemengde gevoelens bij. Enerzijds vind ik het jammer dat zo weinig mensen zich met politiek bezighouden. Anderzijds is het ergens een geruststelling dat wie er geen interesse in heeft, ook niet zomaar op eender wie gaat stemmen.Triestige statistiek zeg.
![]()
Ik zou wel liever het omgekeerde zien. Iemand die 85 is, is niet meer zo relevant in de maatschappij dan iemand die 18 is en nog vele jaren in deze maatschappij moet leven.Ik heb er gemengde gevoelens bij. Enerzijds vind ik het jammer dat zo weinig mensen zich met politiek bezighouden. Anderzijds is het ergens een geruststelling dat wie er geen interesse in heeft, ook niet zomaar op eender wie gaat stemmen.
Daar mag toch wel een fikse boete tegenover staan vind ik. Je moet de hulpdiensten hun werk laten doen en dan niet de ramptoerist uithangen.
Spijtig genoeg een gekend fenomeen, mensen zijn gewoon puur egoïstisch geworden.
Herinner me nog dat ik met enkele collega's aan een ingang stond van het voetbalstadion. Eén ingang werd afgesloten doordat oudere persoon net binnen hart aanval had gekregen. Hoeveel onbegrip er was van de supporters, tot zelf een spoedarts in burger due vond dat we teveel cinema deden en we de mensen gewoon konden laten passeren terwijl een MUG team bezig was met een reanimatie....
Er was een verplichting. Dus dat gaat dan toch meer dan 80% geweest zijn die ging stemmen.
Er was gewoon stemplicht. Ook toen jij een tiener was.
Als je op de website van Vlaanderen gaat kijken naar 2018 (stemplicht) en gewoon wat rond klikt zie je algemeen 90+% opkomst.
Lokale verkiezingen 2018
resultaten2018.vlaanderenkiest.be
Mijn excuses, ik woon niet meer in Belgie dus was niet op de hoogte dat stemplicht afgeschaft was bij gemeenteverkiezingen.
In dat opzicht snap ik niet waarom 55% als laag zou bezien worden.
Voor de Presidentsverkiezingen in de VS was er een opkomst van 64% over alle bevolkingsgroepen heen. 55% in de slechtstscorende groep voor gemeenteverkiezingen vind ik zo slecht nog niet.
En neen, als tiener ben ik niet elke verkiezing gaan stemmen.
Neem even de tijd om de reportage te bekijken, want deze legt mooi uit waarom het financieel geen idiote beslissing is: ja, door de werf te pauzeren verlies je mogelijks een paar honderd miljoen aan investering (en dat is inderdaad een gigantische hoeveelheid geld), maar zoals de kaarten nu liggen zou er minstens 4,7 miljard (!) nodig zijn om het traject volledig uit te voeren. Daarnaast dient de werf van heel het noordelijke deel nog gestart te worden. Even op pauze drukken, herevalueren en eerst een light plan uitvoeren (enkel het zuidelijke deel afwerken tussen het Noord en Zuidstation, m.a.w. de bestaande werven) zodat het tracée al deels operationeel kan worden is momenteel gewoon de meest realistische optie.Wat een achterlijk idee is dat nu weer.
- Alsof de begroting ooit op orde geraakt
- Je hebt al een gigantische hoeveelheid geld uitgegeven waar je nu 0.0 nut uit haalt
- Ga je die open werven jaren laten liggen zo? Kom seg, wat een uitstraling geeft dat nu. Plezant als je daar in de buurt woont.
- Je kan het project misschien pauzeren, maar hier komen enorme kosten mee zien:
- Ik ga er vanuit dat er een reeks verschillende bedrijven ingehuurd zijn om dit project uit te voeren. Die staan heus niet te springen om hun werk eventjes te pauzeren. Die willen het geld dat ze reeds uitgegeven hebben aan studie, design, aankoop materialen, planning, ... terugbetaalt zien.
Dus ofwel betaal je die bedrijven een bepaalde som uit (waardoor je in feite weeral geld uitgeeft waar je wederom 0.0 nut uit haalt), of je riskeert rechtzaken.- Zo'n werf laat je niet zomaar kosteloos gepauzeerd staan. Gaande van wegpompen grondwater, ventilatie, huur omheining, huur werfverlichting, huur werfketen (of weghalen + nadien terugsturen), inhuren beveiling, stockage materiaal, risico dat materiaal gestolen wordt, , risico naar passanten toe, schade / verlies materiaal bij storm, ...
Ik ken de situatie niet, maar er zullen wel enkele van bovengenoemde zaken nodig zijn.- Project nadien terug opstarten is niet evident.
- Na enkele jaren heb je sowieso een verlies van kennis: gewoon al omdat mensen met de tijd vergeten hoe of waarom x of y in elkaar zat. Bovendien personeel dat ondertussen op een ander project zit en niet vrijgemaakt kan worden, dat ander werk heeft of op pensioen gaat waardoor je anderen met 0.0 projectspecifieke kennis erin gooit om uit te zoeken hoe het nu verder moet. Kwaliteit daalt, kost stijgt.
- Mogelijks zijn tegen de opstart nieuwe normen van kracht -> design moet opnieuw bekeken worden en mogelijks delen redesigned worden. Als dit dan gaat over delen die effectief al gebouwd zijn ben je helemaal gekloot.
- Componenten hebben een beperkte levensduur dus van hetgeen reeds aangekocht is haal je veel minder nuttige tijd uit voordat je het moet vervangen / onderhouden.
Ik zou hopen dat ons onderwijs mensen erop voorbereid zodat ze zich niet van de realiteit moeten afkeren en een of ander simpel verhaal moeten verkiezen boven zaken niet helemaal begrijpen. Natuurlijk is iets niet weten geen schande, daar draait het toch om? Lijkt me dat zoiets aanvaarden net te verkiezen is boven een heilig boek dat claimt alles te verklaren.
Verder klinkt het bijna als: "mensen mogen voorgelogen worden, als ze maar gelukkig zijn".
Een geluk dan wel dat ik niets over fundamentalisme zeg.
Neem even de tijd om de reportage te bekijken, want deze legt mooi uit waarom het financieel geen idiote beslissing is: ja, door de werf te pauzeren verlies je mogelijks een paar honderd miljoen aan investering (en dat is inderdaad een gigantische hoeveelheid geld), maar zoals de kaarten nu liggen zou er minstens 4,7 miljard (!) nodig zijn om het traject volledig uit te voeren. Daarnaast dient de werf van heel het noordelijke deel nog gestart te worden. Even op pauze drukken, herevalueren en eerst een light plan uitvoeren (enkel het zuidelijke deel afwerken tussen het Noord en Zuidstation, m.a.w. de bestaande werven) zodat het tracée al deels operationeel kan worden is momenteel gewoon de meest realistische optie.
Dit gezegd zijnde is dit ook een hallucinant dossier voor wie een beetje de Brusselse publieke bouwsector volgt: jaar na jaar worden de regels strenger en de budgetten krapper, maar omdat Vervoort en Smet het in hun kop hadden dat zij hun stempel op de publieke ruimte moesten drukken, hebben ze jarenlang blijven pushen om metro 3 er door te krijgen, om uiteindelijk een vergunning af te leveren 2 dagen voor hun ambstermijn erop zat (om de hete patat dan mooi naar hun opvolgers door te schuiven).
Die organisaties gaan toch verhuizen? Ik dacht dat de vergunningen nu eindelijk in orde zijn?Meerdere Brusselse politici aan Franstalige zijde hebben het idee al geopperd om fase 2, het traject tussen Brussel Noord en Bordet, te pauzeren. De uitvoering daarvan is in handen van Beliris, waarvan Bernard Quintin de voogdijminister is. De werken zijn inderdaad nog niet begonnen. Ook over de financiering is er nog geen duidelijkheid. Er gaan stemmen op voor een pps-constructie (zoals bij het Diaboloproject).
Het afwerken van fase 1 belooft nog een lange lijdensweg te worden. De ruwbouw onder de Stalingradlaan zit in een vrij gevorderde fase. Daar waren ze deze week zelfs één van de torenkranen aan het demonteren. Het is alleen afwachten wat er met het Zuidpaleis en de tunnel onder de sporen aan Brussel Noord gaat gebeuren. Aan het Noordstation (Solvayplein) liggen de werken ondertussen ook al een tweetal jaar stil.