Ik ben nu zelf geen rechtse jongen, allesbehalve, maar als het op bedrijven aankomt ga ik akkoord met Milton Friedman: “the business of business is business".
Je kunt van bedrijven niet verwachten dat ze iets anders dan winst als belangrijkste doel hebben. Ik vind het zelfs gevaarlijk om dat te verwachten van bedrijven. Minder personeel nodig hebben voor dezelfde job is goed. Dat is innovatie. Dat duwt prijzen omlaag. Laat de sociale correcties maar aan de overheid. Als een Belgische autofabriek 1000 werknemers nodig heeft, en die Chinese autofabriek 500, dan bestaat die Belgische autofabriek niet meer binnen 20 jaar. Bedrijven met winstoogmerk die sociale bekommernissen prioriteit geven zijn onstabiel. Gezinnen moeten kunnen rekenen op de sociale garanties van hun maatschappij. Mensen jarenlang aan het lijntje houden in een job die eigenlijk achterhaald is, is nefast als dat bedrijf dan eindelijk toch het loodje legt, want dan zijn ze totaal niet meer aangepast aan de hedendaagse arbeidsmarkt.