Kleine nieuwtjes

Bart Dhondt houdt het voor bekeken als voorzitter van Groen.

Wie zegt u? Juist, daarom.
Ik vond die nochtans niet zo'n mal figuur slaan in De Zevende Dag een aantal weken geleden, maar het blijft toch hoogst bizar dat een partijvoorzitter er niet in slaagt om mediabekendheid te vergaren. Ben benieuwd wie ze daar uit hun hoed gaan toveren, het gaat toch al enkele jaren echt niet goed met die partij.

Ik vond die nochtans niet zo'n mal figuur slaan in De Zevende Dag een aantal weken geleden, maar het blijft toch hoogst bizar dat een partijvoorzitter er niet in slaagt om mediabekendheid te vergaren. Ben benieuwd wie ze daar uit hun hoed gaan toveren, het gaat toch al enkele jaren echt niet goed met die partij.
Elke Van Den Brandt misschien? Ik kan me voorstellen dat ze het een beetje beu is in Brussel gezien de toestand daar. En dat is toch iemand die een beetje mediabekendheid verkregen heeft de laatste tijd mede door de toestand in Brussel.

Elke Van Den Brandt misschien? Ik kan me voorstellen dat ze het een beetje beu is in Brussel gezien de toestand daar. En dat is toch iemand die een beetje mediabekendheid verkregen heeft de laatste tijd mede door de toestand in Brussel.
Het zou een vreemde dynamiek zijn, waarbij de leiding van de oppositie zich plots heel nadrukkelijk in Brussel bevindt: De Gucht, Laaouej want laat ons eerlijk zijn Magnette zijn ster is fel tanende, Bertrand die heel zichtbaar en deels terecht maar tegelijk bijzonder ongeloofwaardig op de begroting inhakt. Gezien de toestand van het hoofdstedelijk gewest weet ik niet of daar de grote winst zit om in Vlaanderen veel stemmen te gaan terughalen. Nu goed, Dhondt zelf komt ook uit de Brusselse politiek maar die was zelfs op dat vlak vrij onzichtbaar.

Zou raar zijn toch? Een lokaal figuur, die weinig geliefd blijkt, de perceptie nationaal tegen heeft (?) tot voorzitter van de nationale partij bombarderen?

Die partij zal zich toch moeten heruitvinden , de standpunten van Groen zijn ook bij andere partijen te vinden.
Ja die bedenking maakte ik me ook. Als het klimaat hoogdringend is dat elke partij het opneemt in zijn programma heeft groen minder 'bestaansrecht' (for the lack of a better word).
Extreem gaan doordrukken op ecologische thema's (greta gewijs) werkt averechts bij de stemmer.

Het kernprogramma van Groen kan ik toch niet bij de andere partijen terugvinden hoor.

Nuja, het probleem van de meeste ecologische partijen is dat ze zowat de enige partijen zijn die (ook) inspanningen vragen van de bevolking, inclusief eigen (potentiële) stemmers om de problemen die ze zien in het land en de wereld op te lossen. En mensen houden liever van partijen die hen wijsmaken dat verantwoordelijkheid en oplossingen niet bij hen liggen, maar bij de andere. Groen doet dat ook wel natuurlijk, maar vraagt meer dan alle andere partijen ook van de eigen kiezers om zelf ook verantwoordelijkheid te nemen.

Laatst bewerkt:
Je moet ook wel een smoel hebben als voorzitter. Een mediaschuwe voorzitter, nee dat gaat gewoonweg niet. Zeker in deze tijden waar politiek toch ook meer en meer een populariteitsshow geworden is.

De dag waarvan je wist dat die zou komen.

Het interview gelezen met de nieuwbakken voorzitter van Groen in De Zondag. Ook zijn passage gezien in De Zevende Dag.

Dit zal het niet worden.

Er kan veel over Meyrem Almaci gezegd worden, maar daar stond ten minste iemand.

Bright Adiyia, dan maar?

Weinig mediaschuwe Bouchez weer stevig uitgehaald in De Afspraak. Zwarte pieten uitdelen heeft zelden geholpen, te meer omdat ze al even terug in Spanje zitten, maar ik vrees wel dat hij gelijk heeft over het cynisme van de PS. Liever niets doen en de rechtse federale overheid laten ingrijpen dan zelf onpopulaire maatregelen nemen. Een regering in lopende zaken geleid door de PS is interessanter dan een regering met volheid van bevoegdheid geleid door MR.

Het kernprogramma van Groen kan ik toch niet bij de andere partijen terugvinden hoor.

Nuja, het probleem van de meeste ecologische partijen is dat ze zowat de enige partijen zijn die (ook) inspanningen vragen van de bevolking, inclusief eigen (potentiële) stemmers om de problemen die ze zien in het land en de wereld op te lossen. En mensen houden liever van partijen die hen wijsmaken dat verantwoordelijkheid en oplossingen niet bij hen liggen, maar bij de andere. Groen doet dat ook wel natuurlijk, maar vraagt meer dan alle andere partijen ook van de eigen kiezers om zelf ook verantwoordelijkheid te nemen.
Da's toch niet hoe ik de boodschap van Groen ervaar. Herinner je de afgang van de aanpak van bedrijfswagens, waar ze het gewoon niet over hun lippen kregen om te zeggen dat er mensen financieel geraakt gingen worden? Of hoe ze bij het stopzetten van kerncentrales bij hoog en bij laag bleven beweren dat CO2 uitstoot niet beïnvloed ging worden? Ook in het algemeen heb ik de indruk dat het altijd de rijken of de industrie zijn die het moeten ontgelden, nooit hun potentiële kiezers. Heb nu even snel door hun website geklikt en heb nergens de indruk dat ze ook maar iets van hun kiezers verwachten, eerder integendeel, ze doen moeite om te zeggen dat het niet zij zijn die zich gaan moeten inspannen maar de rijken en de zware industrie. Dit is trouwens hun openingspagina waar ze met een kreeftgedicht expliciet duidelijk maken dat het onzin is dat er opofferingen moeten gemaakt worden.

Nuja, het probleem van de meeste ecologische partijen is dat ze zowat de enige partijen zijn die (ook) inspanningen vragen van de bevolking, inclusief eigen (potentiële) stemmers om de problemen die ze zien in het land en de wereld op te lossen.
Alee kom, het tegendeel is waar. Waar draait Arizona rond?

Het fundamentele probleem van Groen (behalve een gebrek aan politiek talent sinds de ondergang van Calvo) is m.i. is dat ze nog steeds niet goed weten of ze een klimaatpartij, een milieupartij of een sociale partij willen zijn. Gascentrales bouwen omdat ze tegen kernenergie zijn is de klassieker, maar zo waren er bijvoorbeeld ook die zich kritisch uitlieten over de verhoging van de vliegtaks*, dat krijg je toch niet verkocht als groene partij.

* al vind ik daar nu niet meteen mijn bron van terug, maar ik meen me dat toch zo te herinneren

Groen! is nooit echt van de grond gekomen in Vlaanderen, nadat Agalev zichzelf moest opdoeken bij gebrek aan kiezers had ze met Groen! beter geen doorstart gemaakt. De partij heeft jarenlang keihard afgegeven op (CO2 neutrale) kernenergie als de waarlijke duivel naar voren geschoven, totdat hun eigen energieminister dan moest toegeven dat er toch wel een plaats was voor kernenergie.
In andere landen slagen groene/ecologische partijen het wel om serieus genomen te worden of een kiezersaanhang te creëren, maar Groen! is daar nooit in geslaagd. Dat ze nu om de haverklap wisselen van (onbekende) partijvoorzitters helpt weinig aan hun geloofwaardigheid.

De enige die die rol de vorige keer succesvol had kunnen opnemen was Petra de Sutter, maar zij verliet het zinkende schip voor het te laat was.
Ik vrees (of ja, niet echt, eerder "ik veronderstel"l dat het echt over and out is voor Groen.

Alee kom, het tegendeel is waar. Waar draait Arizona rond?

Het fundamentele probleem van Groen (behalve een gebrek aan politiek talent sinds de ondergang van Calvo) is m.i. is dat ze nog steeds niet goed weten of ze een klimaatpartij, een milieupartij of een sociale partij willen zijn. Gascentrales bouwen omdat ze tegen kernenergie zijn is de klassieker, maar zo waren er bijvoorbeeld ook die zich kritisch uitlieten over de verhoging van de vliegtaks*, dat krijg je toch niet verkocht als groene partij.

* al vind ik daar nu niet meteen mijn bron van terug, maar ik meen me dat toch zo te herinneren
Mogelijk denk je aan Jong Groen? Zij waren gekant tegen de vliegtaks van de voorbije federale regering (2-10 euro) omdat dat bedrag veel te laag lag en volgens experts geen significante impact zou hebben.

een gebrek aan politiek talent sinds de ondergang van Calvo)

Calvo een politiek talent noemen is wel kort door de bocht.
Hij was uitgesproken en gedreven. Maar een talent is nog wel iets anders.

Het probleem met groen is gewoon dat ze niet geloofwaardig zijn en gewoon zelf niet goed weten wat ze zijn.
Ze hebben super sociale standpunten, maar dat ook zeer asociale als niet van goede huize komt.
En heel hun visie op energie en hun passages in die domeinen zijn om u zeer diep te schamen.

Random gedachte maar critici van de zogenaamde mainstream media druipen zeer vaak over van de rancune. Met die mensen valt moeilijk tot niet te discussiëren. Dan lees je zaken zoals dit:

Journalisten zijn ideologische soldaten. De softpower in tegenstelling tot de soldaten die met kogels schieten, de hard power. Geen sales zonder marketing. Wie wind zaait zal storm oogsten. Wees geen journalist.

Wat moet ge daarmee?

Terug
Bovenaan