Kopen jullie nog films/series op disc?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 451
  • Startdatum Startdatum

koop je ze nog?

• ja

Stemmen: 24 31,2%
  • nee

Stemmen: 53 68,8%

• Totaal aantal stemmers
    77
D

Deleted member 451

Guest
Hoi,

in de zomer vind ik het altijd leuk om rommelmarkten af te schuimen, zoeken naar DVD's, die ik nog niet heb.
dit weekend bv, voor het eerst Ironclad , en Deliverance (film van 50 jaar oud) voor het eerst gezien.
ik vind het wel heerlijke tijden voor film verzamelaars.
Iedereen schijnt blijkbaar van zijn dvd (maar ook bluray) collectie af te willen. Bijna overal vragen ze maar 1 euro.

Ik koop ze dus wel nog steeds.
Heb ook wel een harddisk met films op, maar als deze dan eens valt of stuk gaat, zit je toch met gebakken peren.
Bovendien die dingen zoals netflix en dergelijke, daar staan maar beperkt aantal films op, en bepaalde verdwijnen dan ook weer na een tijdje.

Nee ik wil ten alle tijde kunnen zeggen: Nu bekijk ik deze.
Nieuwe films aan 10 euro of meer koop ik wel niet, ik wacht meestal tot ik ze vind aan budget prijzen.

Neen, ik heb in heel mijn leven nog geen handvol films gekocht, ik kijk ook zelden films meerdere keren. Het aanbod op Netflix / Prime / Disney volstaan.

DVD's zou ik nooit (meer) kopen. Chance dat ik daar nooit aan begonnen ben, maar meteen met bluray's ben begonnen.
Ben slechts een jaar of 2-3 geleden begonnen en intussen al ruim +500 blurays verzameld. Alles nieuw gekocht en met promoties/boxsets (heb alles bijgehouden qua prijs) ligt de gemiddelde prijs op zo'n 8 euro per film.
Omwille van corona ligt dat al een jaartje stil, maar ga terug eens op zoek gaan binnenkort..
Hoop dat nieuwe films nog lang op bluray gaan uitkomen. Zou erg jammer zijn dat er bepaalde films exclusief op streaming zouden blijven staan of zo.

Bijvoorbeeld de boxset van LOTR staat hier naast mij in de kast, zou jammer zijn dat je eerst zou moeten zoeken op welke streaming dienst die films staan

Vroeger veel uitgegeven aan DVD's, maar nu kan je het meeste vinden op streaming. Als ik dan nog iets zelf wil zien, kan ik nog altijd eentje van onder het stof halen. Trouwens, het neemt ook veel te vele plaats in.

De vriendin koopt af en toe wel is kinderfilms en disney voor de kindjes maar voor de rest zelf de laatste 5 jaar geen dvd noch bluray gekocht.

Vroeger veel uitgegeven aan DVD's, maar nu kan je het meeste vinden op streaming. Als ik dan nog iets zelf wil zien, kan ik nog altijd eentje van onder het stof halen. Trouwens, het neemt ook veel te vele plaats in.
Daar ga ik niet mee akkoord, want de meeste films waar ik gek van ben, 80's action movies zijn in de "vergeetschuif" geraakt bij online streaming diensten.
Er zijn zelfs van die 80's films die je amper vind op DVD. bijvoorbeeld "excessive force" zoek ik nu al een paar jaar met NL subs, en ook "stone cold" heb ik heel erg lang voor moeten zoeken, maar zijn allemaal van de VHS tijd nog hé.

Dat het veel plaats in neemt, geef ik toe, maar vroeger de VHS dozen waren nog veel groter.
nu heb ik een DVD kast van een 400 tal ongeveer, maar ja die zit ook propvol, en al 2 kartonnen dozen er naast moeten zetten om te blijven aanvullen :D

Ik koop al heel lang niets meer. Ik stream tegenwoordig meestal, dat kost een stuk minder dan telkens een DVD of Blu-Ray te kopen die je dan ergens moet gaan bewaren. Je stalt die ook niet echt uit in een living, vind ik, terwijl je dat met een rijkelijk gevulde boekenkast eerder wél doet. Dat geeft nog meerwaarde in een interieur.

Nee, omwille van een mogelijk egoistische maar obvious reden. Vroeger kocht ik ze vaak op DVD, maar ik stoorde me enorm aan het feit dat er altijd reclame getoond werd voor ik op het menu belandde, en het kwam te vaak voor dat die reclame niet in 1 keer te skippen viel. En als je dan eindelijk op het menu bent, toont die vaak scenes van de film wat spoiler-ish is.

Het toppunt voor mij was de voorafgaande waarschuwing (die je niet kan skippen) over hoe het illegaal is de DVD te kopieren of weet ik veel wat. Wat erg ironisch is, want gekopieerde DVDs tonen niks van die rommel. Je krijgt de film, aftiteling (eventueel after-credits) en geen verdere gezeik EN ZO HOORT EEN FILM TE ZIJN. Dat ge reclame krijgt als ge naar TV kijkt of een DVD huurt, daar kan ik de logica wel van in zien. Maar ik ga gvd geen geld betalen aan een DVD met reclame.

En op een bepaald punt 7-8 jaar geleden foert gezegd tegen DVDs huren/kopen.

Neen niet meer.

Ik heb in lockdown alles verkocht hier en op tweedehands.
Alles tesamen met de verzending bij toch 300-400€ overgehouden.

Nu via streaming/huren via Telenet of opnemen. Heb zelf geen dvd/blu-ray speler meer

Laatst bewerkt door een moderator:
Minder dan vroeger, dat wel, maar ik koop nog steeds schijfjes hoor.

Want veel van de films die ik graag zie zijn gewoon niet beschikbaar op streaming, en vaak al zeker niet in België.
Films van Shinya Tsukamoto of Takashi Miike zijn hier niet zomaar te streamen, laat staan een film als The Human Condition of iets van Lloyd Kaufman. Streaming is goed voor mainstream stuff, maar veel minder voor de nicheliefhebber.

En het probleem bij streaming is dat je vaak niet weet hoelang die films erop blijven staan. Zo had ik niet heel lang geleden een film op een streaming dienst bij mijn favorieten gezet en wou ik die onlangs zien, om te ontdekken dat hij niet meer beschikbaar was.

Een ander probleem is dat het aanbod veel te versnipperd is: Netflix, Prime, Disney+, AppleTV+, Streamz, Sooner, ... en als je VPN hebt ook nog eens Hulu, HBO Max, Shudder, Arrow ... pfff

Laatst bewerkt:
Heel af en toe nog. Hangt vooral van de film af en de prijs. Fury Road moest ik hebben. Dat geld hebben ze verdiend van me.

Voor de rest grotendeels koopjes. Waarde van physieke media is stervende dus het heeft wel iets absurd om dat nog actief te verzamelen terwijl 1 maandje streamen van eender welke service minder kost als het oude "2 films huren +3e gratis" :p en dan 2 dagen later het terug te moeten brengen.

Ik heb tussen de 50 en 100 dvd's en 2 bluray's...that's it. De rest is allemaal digitaal.
Neemt allemaal veel te veel plaats en ik heb al niet veel plaats.

plaatsgebrek is snel op te lossen door gewoon cd mappen te kopen, waar je makkelijk 400 schijfjes in 1 map kunt steken .
maar ja, gooi je dan je dvd doosjes weg? lijkt me ook gigantisch zonde.

plaatsgebrek is snel op te lossen door gewoon cd mappen te kopen, waar je makkelijk 400 schijfjes in 1 map kunt steken .
maar ja, gooi je dan je dvd doosjes weg? lijkt me ook gigantisch zonde.
Dat is toch zonde?
Alhoewel een fysieke verzameling meer persoonlijke waarde heeft hoeft het voor mij al lang niet meer.

Het is wel leuk om een collectie te hebben, maar ik doe het toch wat minder dan vroeger... En nu zal ik meer op zoek gaan naar obscure dingen. Er zijn ook wel wat DVD's of BR's die wegmogen van mijn part. Enkel de meer zeldzame en Aziatische wil ik kost wat kost houden!

Het is soms wel makkelijker. Maar met Netflix/Disney+ weet ik wel dat het misschien wat nutteloos is, en of BR een goede investering is, blijkbaar niet echt. Eigenlijk gewoon totaal niet meer. Daarom dat ik toch minder koop dan vroeger op dat vlak (maar games zijn ook een beetje nutteloos op schijfje vandaag).

Voor de Aziatische films is het wel leuk om de films die je mooi vind op NL subs te vinden, maar veel uitgaves in NL subs zijn er niet meer, dus dan moet je al met engelse subs gaan zoeken. Op de rommelmarkt vind je dat soort films ook niet meer. Voor de meer mainstream films koop ik enkel nog in rommelmarkt / kringloopwinkel, want anders is het eigenlijk weggesmeten geld.

Blockbusters koop ik sowieso al niet meer... want dat staat toch wel altijd op één of ander platform zoals Netflix of Disney+ (al heb ik geen Disney+). Op dit moment heb ik Mubi proef en Netflix. En daar hou ik het voorlopig ook bij. Ik kijk nog even de kat uit de boom wat HBO doet, en ik hou in de gaten wat andere streamingplatforms doen, maar voorlopig heb ik geen reden om er een tweede bij te nemen naast Netflix. Het aanbod van Disney+ is niet echt mijn ding, en ligt me niet echt [en dat soort films / series zijn makkelijk te jatten van het internet, als ik er echt één wil zien]. Maar voorlopig ben ik eigenlijk wel zoet met wat ik legaal kan zien. En de dingen die ik illegaal zie, zijn meestal films die nergens te vinden zijn op een legale manier in Nederland/Belgie. (streaming of fysieke uitgave).

Minder dan vroeger, dat wel, maar ik koop nog steeds schijfjes hoor.

Want veel van de films die ik graag zie zijn gewoon niet beschikbaar op streaming, en vaak al zeker niet in België.
Films van Shinya Tsukamoto of Takashi Miike zijn hier niet zomaar te streamen, laat staan een film als The Human Condition of iets van Lloyd Kaufman. Streaming is goed voor mainstream stuff, maar veel minder voor de nicheliefhebber.

En het probleem bij streaming is dat je vaak niet weet hoelang die films erop blijven staan. Zo had ik niet heel lang geleden een film op een streaming dienst bij mijn favorieten gezet en wou ik die onlangs zien, om te ontdekken dat hij niet meer beschikbaar was.

Een ander probleem is dat het aanbod veel te versnipperd is: Netflix, Prime, Disney+, AppleTV+, Streamz, Sooner, ... en als je VPN hebt ook nog eens Hulu, HBO Max, Shudder, Arrow ... pfff

Ja, dit is het grote probleem. Muziek is allemaal bij Spotify (en wellicht zijn andere legale diensten ook wel uitgebreid, maar Spotify is best). Steam is meestal ook wel goed qua centrale database voor games, al heb je nu wel wat concurrenten (zoals EPIC, GOG, UBI, Origin) maar meer dan een annoyance is het eigenlijk niet. Steam is nog altijd the way to go, en de rest mag oprotten.

Laatst bewerkt:
Films koop ik wel nog af en toe op een schijfje, maar ik geef niet dikwijls nog meer dan 10 euro aan een film.
Games op PC koop ik nog uitsluitend digitaal. Op console koop ik wel regelmatig mijn games nog op een schijfje, alhoewel ik digitaal ook al console-games gekocht heb. Dikwijls zijn games digitaal duurder dan de retail versie, dat kan ook nog een reden zijn om voor retail te gaan. Maar digitaal heeft dan weer het voordeel dat ik een game kan kopen wanneer de winkels dicht zijn (op zondag/feestdagen etc)

Maar meestal bekijk ik een film toch maar éénmaal. 't Is zo meer van bepaalde reeksen zoals Star Wars en Marvel dat ik dat dan verzamel, en eens een film koop wanneer die aan 10 euro op bol.com staat ofzo.

digitaal kopen.... ik ben daar nogal "bang" van.
stel dat je wachtwoord gehacked wordt van je email, dan ben je al je aankopen kwijt.

of gewoon dat die "service" stopt gewoon. net zoals al die EAgames servers al lang zijn gestopt, (C&C 4: tiberium wars bijvoorbeeld, legaal gekocht, maar die service is gewoon niet meer voorhanden nu). Maar we wijken wat af, maar ik denk wel dat je mn punt snapt. een fysieke schijf voelt zoveel "veiliger" aan.

of gewoon dat die "service" stopt gewoon. net zoals al die EAgames servers al lang zijn gestopt, (C&C 4: tiberium wars bijvoorbeeld, legaal gekocht, maar die service is gewoon niet meer voorhanden nu). Maar we wijken wat af, maar ik denk wel dat je mn punt snapt. een fysieke schijf voelt zoveel "veiliger" aan.

Toen ik overschakelde naar digitaal aankopen had ik daar ook eerst schrik van, tot ik besefte dat de games die je op schijfjes koop, niet meer dan een installatietool zijn waar je internetconnectie voor nodig heb. Of met andere woorden, het maakt niet langer meer uit hoe je de game aankoopt: als de service stopt, wat het ooit zal doen, zal je het niet meer kunnen spelen ongeacht de manier waarop je het aangekocht heb. Maar hoogstwaarschijnlijk zullen de meeste ontwikkelaars wel een offline tool aanbieden zodat je de game nog in singleplayer kan spelen. Ik weet dat dat al voor enkele games zo geweest is, kan enkel niet op de namen opkomen.

En als de ontwikkelaar geen offline install tool aanbiedt (omdat ze failliet zijn of omdat het kloothommels zijn) zullen er vast wel fanmade install tools zijn.

ik heb de BBC Earth (Planet Earth, Blue Planet, Frozen Planet, etc) reeksen en The Lord of the rings box op dvd al ben ik daar nu nog weinig mee, 't is meer als hebbeding. LOTR zenden ze zo dikwijls uit op dvd dat ik die dvd's niet nodig heb. Mijn BBC dierendocu's hoop ik vooral binnen 20-30 jaar nog te kunnen afspelen al is dat misschien tevergeefs

Terug
Bovenaan