Kosten Brandverzekering

Ik vind verzekeringen vergelijken zeer moeilijk. Zeker voor een brandverzekering. Je zou bijna zeggen dat er met de natte vinger gewerkt wordt als je hier de prijzen bekijkt.

De rol van de makelaar is mij ook niet geheel duidelijk in heel het verhaal. Onze verzekeringen zitten bij een nieuwe makelaar sinds de verhuis in 2024, maar dat is geen garantie op een vlekkeloos verloop. Zo hadden ze bijvoorbeeld de familiale polis niet mee overgenomen en waren er rappels toegekomen op ons oud adres. Dit is bijna onbegrijpelijk, gezien alles bij dezelfde maatschappij zit.

Ik vraag mij ook altijd af wat de werkelijke waarde is van een goede verzekering. Ik heb dit nog nooit kunnen benutten hierdoor lijkt het al snel dat ik op al die jaren een Porsche aan verzekeringen betaald heb.

Ik heb zelf nog nooit een ongeval veroorzaakt, eigenlijk zelf nog geen gehad met de wagen, wat ik liefst zo wil houden.

Wel al 2 keer gevallen met de fiets tijdens woon-werkverkeer, eerste keer naar spoed, wat foto's, niks gebroken. Achteraf factuur gehad van het ziekenhuis, ik heb het gewoon niet aangegeven omdat het meer gedoe ging zijn dan het zelf te betalen. Schade aan de fiets en kledij is dan wel niet vergoed, wat onbegrijpelijk is. Men zou werkgevers moeten verplichten om dit ook te laten verzekeren.

Vorige woning: extreme droogte, plots terras verzakt, expert komt, ja maar dat ligt aan de fundering van je terras, je moet de aannemer aanschrijven. Anderzijds ken ik dan van die sjarels die 5000 euro trekken voor een lekje aan een plat dak of bij de eerste herfststorm een nieuwe omheining trekken omdat hun reeds 20 jaar oude en rotte palen afknakken.
Duidelijk dat je geen goede makelaar hebt als je die vragen niet beantwoord krijgt en deze ook vergeet een polis te mandateren.

Voor de rest is je bericht behoorlijk onsamenhangend. Je hebt de verzekering nog niet kunnen gebruiken dus weet je niet wat de waarde is. Je verwacht dat dingen die niet verzekerd zijn (materiële schade als je met de fiets valt, je huis dat begint te verzakken) wel verzekerd zijn maar dingen die dan wel verzekerd zijn (lichamelijk letsel, waterschade, stormschade) dan weer niet.

Zo kan je natuurlijk nooit winnen.

Grondverzakkingen zijn een gekend pijnpunt qua dekking, net zoals opstijgend vocht overigens. Maar goed, als je dat dan weer vergelijkt met wat je bv. in Amerika hebt, dan denk ik dat onze polissen best goed in elkaar zitten.

Iedereen bitcht graag op de premies, maar je moet toch altijd in acht houden welke immense dekking daar eigenlijk achter zit. Bij een huis komt die complete dekking gelukkig niet zo heel vaak voor maar bij autoverzekering heb je geregeld al eens een totaal verlies via omnium.

Als je dan met een auto van 150k zit en een premie van pakweg €1500, valt er weinig te klagen. Zijn ook vaak die dat klagen over de premie overigens. De auto is geen probleem, maar de verzekering is altijd te duur 😅.

Zijn er mensen die bij Yuzzu aangesloten zijn? Momenteel een simulatie gemaakt en interessante (geschatte) prijs en rechtsbijstand is ook inbegrepen, zie ik. Maar bon, de prijs zegt niet alles natuurlijk

Yuzzu is in feite AXA.
Van rechtsbijstand moet je nu wel niet veel verwachten bij een brandverzekering.

Belangrijk te weten waarom die goedkopere premies kunnen aanbieden is omdat ze een directe verzekeraar zijn. Dus vooral online en telefonisch contact met hen.

Afhankelijk van wat je gesimuleerd hebt, kan dit minder in dekking zijn dan gelijkaardige AXA contracten maar dan moet je echt gaan vergelijken.

Ik raad je aan een gelijkaardige simulatie bij AXA te maken. Online of via makelaar. Die laatste kunnen overigens het level playing field inroepen en via hoofdzetel een gelijkaardige premie bekomen (lees: extra korting). Op die manier heb je wel een tussentijdse persoon die potentieel beter bereikbaar is (of zo zou het toch moeten).

Ik ben ook aan het kijken naar een (nieuwe) brandverzekering. Ik vraag me bij deze zaken altijd af wat je uiteindelijk daadwerkelijk vergoed krijgt.

Stel je hebt je inboedel verzekerd voor 80.000, wat een gemiddelde zou zijn in Belgie, en je woning brandt volledig af. Alles weg.
Krijg je dan 80.000 euro vergoed, of je moet je nog aantonen wat er daadwerkelijk aanwezig was in de woning, incl aankoopbewijzen? Want wie heeft er nog alle bonnetjes van meubels, tapijten, kleding etc etc?

Ik ben ook aan het kijken naar een (nieuwe) brandverzekering. Ik vraag me bij deze zaken altijd af wat je uiteindelijk daadwerkelijk vergoed krijgt.

Stel je hebt je inboedel verzekerd voor 80.000, wat een gemiddelde zou zijn in Belgie, en je woning brandt volledig af. Alles weg.
Krijg je dan 80.000 euro vergoed, of je moet je nog aantonen wat er daadwerkelijk aanwezig was in de woning, incl aankoopbewijzen? Want wie heeft er nog alle bonnetjes van meubels, tapijten, kleding etc etc?
Ik neem aan dat je van de grotere aankopen nog wel facturen zal hebben staan op mail (grotere huisapparaten, aankoop meubels, ...).

Kleinere zaken zal de verzekeraar geen facturen opvragen maar werken met gemiddelden. Ik moet nu wel zeggen dat ik op 15j tijd nog geen brand heb meegemaakt waarbij de ganse woning was opgebrand, hoogstens een keuken die weg was met rook/roetschade in de rest van de woning en het dus ook niet 100% zeker weet.

Ik ben geschrokken van wat KBC qua verzekeringskosten voorstelt. 780 eur/jaar voor brandverzekering & inhoud + familiale verzekering. Het is de eerste keer dat ik deze verzekeringen afsluit. Is dit wel normaal of zitten ze mij onnodig veel kosten aan te rekenen zonder echt rekening te houden met mijn woning en persoonlijke situatie?

Een instapklaar rijwoning gekocht in Vlaams-Brabant met EPC C. 320.000 eur. Gebouwd in de jaren 1930 en recent gerenoveerd.
180 m2 bewoonbare oppervlake en 6 ruimtes. Ik koop alleen en het is de enige eigen woning waar ik zal wonen.

Dit zijn de voorwaarden:
- woning verzekerd voor 435 eur/jaar (volledige waarde)

- inhoud verzekerd voor 220 eur/jaar:
• per voorwerp 15k eur
• per motorrijtuig of aanhangwagen 30k eur
• waarden 3000k eur
• goederen van gasten 6000 eur
• bedrijfsgoederen 3000 eur
Bij diefstal geldt een bijkomende beperking:
• in de gemeenschappelijke delen van een gebouw, of in een niet-slotvast gebouw of buiten,
of op uw persoon 15k eur
• voor diefstal van juwelen en uurwerken per stuk 2500 eur
• voor diefstal van juwelen en uurwerken samen 10k eur

Familiale verzekering:
- Verzekering aansprakelijkheid in privéleven 75 eur/jaar
- verzekering rechtsbijstand in privéleven 40 eur/jaar

Ik ben geschrokken van wat KBC qua verzekeringskosten voorstelt. 780 eur/jaar voor brandverzekering & inhoud + familiale verzekering. Het is de eerste keer dat ik deze verzekeringen afsluit. Is dit wel normaal of zitten ze mij onnodig veel kosten aan te rekenen zonder echt rekening te houden met mijn woning en persoonlijke situatie?

Een instapklaar rijwoning gekocht in Vlaams-Brabant met EPC C. 320.000 eur. Gebouwd in de jaren 1930 en recent gerenoveerd.
180 m2 bewoonbare oppervlake en 6 ruimtes. Ik koop alleen en het is de enige eigen woning waar ik zal wonen.

Dit zijn de voorwaarden:
- woning verzekerd voor 435 eur/jaar (volledige waarde)

- inhoud verzekerd voor 220 eur/jaar:
• per voorwerp 15k eur
• per motorrijtuig of aanhangwagen 30k eur
• waarden 3000k eur
• goederen van gasten 6000 eur
• bedrijfsgoederen 3000 eur
Bij diefstal geldt een bijkomende beperking:
• in de gemeenschappelijke delen van een gebouw, of in een niet-slotvast gebouw of buiten,
of op uw persoon 15k eur
• voor diefstal van juwelen en uurwerken per stuk 2500 eur
• voor diefstal van juwelen en uurwerken samen 10k eur

Familiale verzekering:
- Verzekering aansprakelijkheid in privéleven 75 eur/jaar
- verzekering rechtsbijstand in privéleven 40 eur/jaar
Lijkt mij nog wel OK te zijn als je naar de opsplitsing kijkt. Je kan misschien wat gaan onderhandelen over de inhoud. 15K per voorwerp is best hoog en twijfelachtig dat je zo'n items hebt. Daar is een lagere optie misschien mogelijk? Net als die dekking waarden en juwelen overigens. Bedrijfsgoederen aan 3K; heb je bedrijfsgoederen? Natuurlijk, als dit het resultaat is van je behoefteanalyse en je hebt nood aan deze dekkingen, dan valt er weinig af te dingen tenzij in te boeten op je wensen.

Post van een paar maand geleden, maar toch, ik vraag het mij oprecht af:
Ik neem aan dat je van de grotere aankopen nog wel facturen zal hebben staan op mail (grotere huisapparaten, aankoop meubels, ...).
Nee? Ik toch niet.

Aankoop meubels is voor zo goed als alles +10j geleden, niets van op mail. Paar kleinere dingen erbij maar ook daar niks van op mail (gewoon gaan halen in de winkel).
Grote huishoudapparaten idem. Laatste dat ik vervangen heb dat eronder valt was paar jaar geleden een nieuwe oven. Zelfs daar niks digitaal van want gewoon naar de winkel gegaan (want met eco-cheques) en daar ook betaalt. Ik heb geen account op vandenborre hun site + ze hebben geen mailadres van mij.

En dan papieren facturen: ik hou die ook niet eindeloos bij, na x jaar gaan die de vuilbak in. Waarom zou ik facturen bijhouden als de garantie verlopen is?
Verwacht je echt dat mensen dat digitaal hebben? En wat als ze het niet hebben en ook geen hard copies?

Lijkt mij nog wel OK te zijn als je naar de opsplitsing kijkt. Je kan misschien wat gaan onderhandelen over de inhoud. 15K per voorwerp is best hoog en twijfelachtig dat je zo'n items hebt. Daar is een lagere optie misschien mogelijk? Net als die dekking waarden en juwelen overigens. Bedrijfsgoederen aan 3K; heb je bedrijfsgoederen? Natuurlijk, als dit het resultaat is van je behoefteanalyse en je hebt nood aan deze dekkingen, dan valt er weinig af te dingen tenzij in te boeten op je wensen.
Ik zal het eens bespreken met de verzekeraar. Ik heb geen dure juwelen of horloges. Ik heb enkel een bedrijfslaptop. In de behoefte analyse staan er generieke teksten, ik heb het gevoel dat ze een algemene benadering volgen ipv mijn specifieke behoeften. Ze vragen ook amper iets over mij of de woning, het gesprek heeft 2 minuten geduurd om de offerte op te maken, het kwam totaal ongepersonaliseerd over. En als ik detailvragen stel stelt hij me gerust: “het is beter om extra verzekerd te zijn dan niet verzekerd te zijn.” Ook al is het mijn eerste keer dat ik dit afsluit, ik ben niet dom hé. Ik wil niet onder- of oververzekerd zijn.

Het leven is echt duur, enkel en alleen verzekeringen komt op 780 eur/jaar en daar bovenop nog jaarlijks schuldsaldoverzekering betalen, onroerende voorheffing, … ik had niet verwacht dat verzekeringen zo’n zware post zou zijn.

Ik zal het eens bespreken met de verzekeraar. Ik heb geen dure juwelen of horloges. Ik heb enkel een bedrijfslaptop. In de behoefte analyse staan er generieke teksten, ik heb het gevoel dat ze een algemene benadering volgen ipv mijn specifieke behoeften. Ze vragen ook amper iets over mij of de woning, het gesprek heeft 2 minuten geduurd om de offerte op te maken, het kwam totaal ongepersonaliseerd over. En als ik detailvragen stel stelt hij me gerust: “het is beter om extra verzekerd te zijn dan niet verzekerd te zijn.” Ook al is het mijn eerste keer dat ik dit afsluit, ik ben niet dom hé. Ik wil niet onder- of oververzekerd zijn.

Het leven is echt duur, enkel en alleen verzekeringen komt op 780 eur/jaar en daar bovenop nog jaarlijks schuldsaldoverzekering betalen, onroerende voorheffing, … ik had niet verwacht dat verzekeringen zo’n zware post zou zijn.
Qua gebouw moet je gewoon nagaan dat ze een plaatsenrooster gebruiken (zo goed als iedereen doet dat tegenwoordig). Dan ben je gedekt in nieuwbouwwaarde. Ze gaan zich normaal niet baseren op je aankoop want dat zou kunnen leiden tot potentiële onderverzekering. Door dat rooster gaat de waarde ook mee evolueren met de ABEX-index (bouwprijzen), wat gelijk een grote reden is van jaarlijkse prijsstijgingen.

Ik zou vooral richting die inhoud wat gaan kijken. Type dekking per voorwerp is op zich prima want dat is redelijk ruim. Maar bij AXA hebben ze bv. ook een categorie met €5.700 (ong.) per voorwerp. Zeker voor jonge mensen die doorgaans beperkt inhoud (of op zijn minst kostelijke) hebben, is dat ruim voldoende.
Alternatief kan je voor inhoud ook in eerste risico gaan dekken. Dan kies je effectief een bedrag waarvoor je verzekerd wil zijn (bv. 25K). Dat is meestal goedkoper (in jouw geval zeker) maar opent wel meer de kans naar onderverzekering dan zo'n dekking per voorwerp.

Post van een paar maand geleden, maar toch, ik vraag het mij oprecht af:

Nee? Ik toch niet.

Aankoop meubels is voor zo goed als alles +10j geleden, niets van op mail. Paar kleinere dingen erbij maar ook daar niks van op mail (gewoon gaan halen in de winkel).
Grote huishoudapparaten idem. Laatste dat ik vervangen heb dat eronder valt was paar jaar geleden een nieuwe oven. Zelfs daar niks digitaal van want gewoon naar de winkel gegaan (want met eco-cheques) en daar ook betaalt. Ik heb geen account op vandenborre hun site + ze hebben geen mailadres van mij.

En dan papieren facturen: ik hou die ook niet eindeloos bij, na x jaar gaan die de vuilbak in. Waarom zou ik facturen bijhouden als de garantie verlopen is?
Verwacht je echt dat mensen dat digitaal hebben? En wat als ze het niet hebben en ook geen hard copies?

Voor 10+ jaar oudere zaken gaat ook niemand een factuur opvragen, heb je geen facturen, geen probleem, dan zal de verzekeraar zelf een voorstel doen (gaan ze in de mate van het mogelijke opzoeken wat de aankoopwaarde van je toestellen was als deze nog herkenbaar zijn of indien 0 informatie beschikbaar, met gemiddeldes werken). Zijn de gemiddeldes voor jou niet voldoende omdat je toestellen van een hogere klasse waren dan gemiddeld, zal het toch aan jou zijn om dit ook aan te tonen.

Als je laptop van een bedrijf is, mogelijks aan je verzekeraar vragen om de dekking "voor rekening van wie het goed behoort" te laten toevoegen. Dan ben je 100% safe dat ook iemand anders laptop (die jij gebruikt) verzekerd is en ze die niet weigeren te vergoeden (aan het bedrijf) moest er iets gebeuren.

Heb je vrijheid van kiezen, m.a.w. is de brandverzekering niet gekoppeld met betere voorwaarden voor een hypothecaire lening? Als je vrij kan kiezen, kan je altijd eens bij andere verzekeraars kijken of die een specifiekere offerte kunnen opmaken die meer past bij je noden. En vooral vergelijken waar de verschillen zitten, niet enkel in jaarlijkse kost maar ook wat verzekerd is en op basis waarvan (max. waarde, aantal kamers,...)

Het bedrag voor woning en familiale lijkt me redelijk zonder dat ik een expert ben in die materie; die €220 voor inhoud lijkt me wel aan de hoge kant in vergelijking, ook al is het incl. diefstalverzekering?

Terug
Bovenaan