Ach kom, je mag de dag van vandaag toch wel verwachten dat een huis geïsoleerd is en de elektriciteit toch ergens up to date is..
Niet iedereen die een huis koopt heeft zomaar het budget om meteen grote isolatiewerken uit te voeren of de elektriciteit anno 2025 conform te maken. Laat staan dat ze bovenop hun hypothecaire lening nog een renovatielening kunnen aangaan. Alleen al het feit dat ze eigenaar worden, is vaak al een enorme stap, en op zich een stap in de juiste richting. Je verwacht dan ook dat ze op termijn zelf aan de slag gaan, al is het maar met kleine klusjes.
Maar helaas, dat is lang niet altijd het geval.
Mijn vader verkocht enkele jaren geleden een prachtig naoorlogs huis voor € 400.000.
In de loop der jaren had hij het grondig gerenoveerd: nieuwe ramen, een moderne badkamer, volledige isolatie, alles was piekfijn in orde.
En dan komen de nieuwe eigenaars-bewoners… Die laten het gewoonweg verkrotten.
Geen onderhoud, geen zorg, geen respect voor wat het ooit was.
Ik woon er niet ver vandaan, en telkens als ik er langs wandel, keert mijn maag.
Het is pijnlijk om te zien hoe dat huis, waar ik zelf nog kort heb gewoond, langzaam aftakelt door pure nalatigheid.
Ik walg van mensen die zo’n woning kopen, maar er niets mee doen. Geen enkele moeite om het te onderhouden, laat staan te verbeteren.
Hadden we dat maar geweten toen we het verkochten… Je moet je daarvan natuurlijk kunnen distantiëren.
Het is een doorn in het oog van de hele straat, en door hun fratsen, minstens € 100.000
MINDER waard.
Dat het niet overal top is, tot daar aan toe, maar zelfs starters gaan toch hopelijk in een huis waar 50 jaar niets structureels gebeurd is wat verbeteringswerken uitvoeren.
Dat een warmtepomp, HR glas en de laatste ventilatie niet haalbaar is tot daar aan toe, maar spouwmuurisolatie, dakisolatie, deftige elektriciteit en een chauffageketel die wat in orde is, zijn toch wel de minima lijkt mij. Dat praat de huurders waarvan hier sprake is niet goed, maar de tijd van "ze mogen blij zijn dat ze iéts krijgen" genre Daens ligt toch ook wel achter ons hoop ik.
Dat terzijde snap ik ook niet goed dat de bevoegde instanties daar niet ingrijpen

En het ergste is inderdaad dat die kinderen gewoon een vogel voor de kat zijn.
Niet altijd. Mijn zus kocht onlangs een goedkoop huisje, wat ik zonder overdrijven een krot uit de tijd van Daens zou noemen.
Het was ooit eigenhandig gebouwd door een bouwvakker, die er zijn hele leven woonde tot hij naar het rusthuis moest.
Wat trof ze aan?
- Geen spouwmuurisolatie
- Geen degelijk onderdak of dakisolatie (onvoorzien)
- Geen vloerisolatie
- Houten ramen met enkel glas
- Een mazoutketel en opbouwleidingen van de jaren ’80, gelukkig nog functioneel
- Elektriciteit uit de jaren ’60, nooit gekeurd
- Stuk tuin met hier en daar steenafval
- Illegale of lelijke bijbouw/constructies die nu weg moeten
- Rotte regenwaterput, wel nog bruikbaar tot een bepaald niveau
Sinds de bouw in de jaren ’60 was er nauwelijks iets veranderd.
Het resultaat? Alles moest eruit. Volledig strippen, behalve de muren en de vloer.
Wat ze al heeft aangepakt:
- Een volledig nieuwe dakstructuur, mét isolatie en nieuwe dakpannen (de oorspronkelijke dragende structuur was amateuristisch uitgevoerd)
- Vloerisolatie (op plafond) voor 1ste verdiep
- Nieuwe PVC ramen en deuren
- Elektriciteit volledig vernieuwd, inclusief nieuwe teller
Wat nog op de planning staat voor de komende jaren (na 5-6 jaar):
- Spouwmuurisolatie of isolatie buitengevels
- Een warmtepomp
- Zonnepanelen
- Nieuwe regenwaterput
Ze wist perfect waar ze aan begon toen ze dat huis voor een appel en een ei kocht. Maar ik zou er nooit aan begonnen zijn zonder minstens een degelijk dak als basis.
Wat ik wel met zekerheid weet, is dat zij het nooit zal laten verkrotten zoals die marginalen die een instapklaar huis van € 400.000 kochten en er vervolgens geen vinger naar uitsteken.
Sommige mensen hebben gewoon totaal geen verantwoordelijkheidsgevoel als het op hun eigen woning aankomt. Geen respect voor wat ze bezitten, geen besef van onderhoud, laat staan van zorg voor de buurt.