kruipruimte zelf isoleren

Proeterke

Member
Hulp.

Ik wil mijn kruipkelder zelf isoleren.
Voor alle duidelijkheid, deze werkzaamheden/plaatsing van panelen voer ik dus zelf uit (ik spaar een aannemer uit).

Voor dit project gebruik ik PIR panelen, aan beide kanten bekleed met alufolie.
Woonhuis dateert van 1989 , als ik deze zelf aankoop, , kan ik de PIR panelen dan tegen 6 % aankopen of zal dit toch eerder 21% zijn .

Volgens Energiehuis zou zich naar een EPC verslaggever later geen probleem mogen stellen, vermits ik foto's voor/na de werkzaamheden neem en de aankoopfacturen van PIR isolatieplaten (tech eigenschappen moeten vermeld zijn) en isolatiepluggen/tapes ook bijhoud.
(dus bij verkoop huis, dat kan nog 5 jaar duren of eventueel ook 10 jaar, geen idee vandaag)

Ik wil die EPC verslaggever dan al die foto's voor/na evenals de aankoopfacturen met de technische eigenschappen van de PIR platen (Rd waarde, dikte platen etc etc) overhandigen
Ik zou er graag van uit gaan dat die EPC verslaggever dit documentatie materiaal en aankoopfacturen ook moet aanvaarden, om in de EPC berekeningen op te nemen.
Is er hier iemand die dit traject met een EPC verslaggever met succes doorlopen heeft ? Of lukte dit niet zo goed ?
Uw ervaringen en ook raad hierin zijn welkom.

Een andere vraag die ik me stel, heeft te maken met de dikte van de PIR platen.
Bij Vlaamse Overheid is er een simulator, om zelf EPC te simuleren . Die lijkt enkel met platen van 8cm dik rekening te houden.

Is er een significant verschil tussen PIR platen van 4 cm en 8 cm ? (behalve dat de Rd waarde bij 8 = 3,6m²K/W en bij 4 dit amper 2,7 is dacht ik)
Vraag vooral vanuit het oogpunt : kom je even makkelijk van EPC score C naar B - ongeacht dikte van de PIR platen.

Iets concreter : is er voor een EPC verslaggever een bepaald minimum dat in aanmerking komt "vanaf zoveel dikte geïsoleerd" ? en welk minimum is dat ?

Alvast bedankt,

De kruipkelder-mol

Ik had onlangs de mogelijkheid om EPC verslaggeving als keuzevak te doen aan de hogeschool, dus ik ken wel wat van de regels. Om geldig te zijn voor een epc verslaggever moet zowel een bewijs van de plaatsing als de dikte/aard van de isolatie beschikbaar zijn. Een foto en en een factuur (waar het exacte type op vermeld staat) zullen hiervoor zeker en vast volstaan. De verslaggever gaat altijd uit van een deskundige plaatsing volgens de regels van de kunst, ongeacht of je dit zelf gedaan hebt of een aannemer.

In de EPC software moet de verslaggever de exacte hoeveelheid cm isolatie ingeven. Indien er geen bewijs van dikte maar enkel van de aard (bvb er is enkel een fotobewijs, geen factuur) is zal de verslaggever dit zo ingeven en zal de software automatisch een vrij conservatieve inschatting maken.

Er is een beperkt verschil tussen 4 en 8cm. Zoals je zelf aangeeft, de Rd waarde scheelt maar 25%. Bij isolatie geldt in het algemeen dat de eerste cm's de belangrijkste zijn. Bovendien speelt de aluminiumlaag ook een belangrijke rol in het tegenhouden van stralingswarmte en die is natuurlijk bij beide varianten hetzelfde.

Dat het isoleren van je kruipkelder genoeg is om de sprong van EPC C naar B te maken zal enkel lukken als je sowieso al richting B aanleunt.

Laatst bewerkt:
Hier zelf de kruipkelder geïsoleerd met PIR-platen en vorig jaar ook een EPC attest laten opmaken. Wat foto's van het resultaat en de facturen van de PIR platen waren voldoende. Vergeet zeker niet eerst een bodemfolie te monteren, dus vóór het isoleren.

Meer informatie over mijn project kan je hier vinden:

Ik had onlangs de mogelijkheid om EPC verslaggeving als keuzevak te doen aan de hogeschool, dus ik ken wel wat van de regels. Om geldig te zijn voor een epc verslaggever moet zowel een bewijs van de plaatsing als de dikte/aard van de isolatie beschikbaar zijn. Een foto en en een factuur (waar het exacte type op vermeld staat) zullen hiervoor zeker en vast volstaan. De verslaggever gaat altijd uit van een deskundige plaatsing volgens de regels van de kunst, ongeacht of je dit zelf gedaan hebt of een aannemer.

In de EPC software moet de verslaggever de exacte hoeveelheid cm isolatie ingeven. Indien er geen bewijs van dikte maar enkel van de aard (bvb er is enkel een fotobewijs, geen factuur) is zal de verslaggever dit zo ingeven en zal de software automatisch een vrij conservatieve inschatting maken.

Er is een beperkt verschil tussen 4 en 8cm. Zoals je zelf aangeeft, de Rd waarde scheelt maar 25%. Bij isolatie geldt in het algemeen dat de eerste cm's de belangrijkste zijn. Bovendien speelt de aluminiumlaag ook een belangrijke rol in het tegenhouden van stralingswarmte en die is natuurlijk bij beide varianten hetzelfde.

Dat het isoleren van je kruipkelder genoeg is om de sprong van EPC C naar B te maken zal enkel lukken als je sowieso al richting B aanleunt.
Hallo Bas,
Ik refereerde in mijn eerste post naar de VEKA tool van de overheid.
Misschien werkt deze tool inderdaad te algemeen - basis gebruik (gewoon het hele huis ipv vertrek per vertrek ) ?

Toen ik dit huis kocht in 2009, had het minstens een E - peil zoniet een F.
In de afgelopen jaren is er van alles aan gebeurd (naargelang budget).
- zoldervloerisolatie van 20cm dik (VEKA tool geeft pas goede score bij 25cm ???)
-> buiten = dakpannen , hieronder onderdak en geen isolatie, er is enkel een zolder maar kan niet bewoond worden, is te laag)
-> moet ik dan 5cm isolatie laten bijplaatsen op de zoldervloer of is 20cm toch voldoende ?
- HR gasketel met apart rookkanaal
- ramen zijn HR++ met U waarde 1.1
- garagepoort is ook (inwendig) geïsoleerd, heeft ook een bepaalde dikte
- met deze werkzaamheden zit ik volgens VEKA reeds op C

- wat spouwmuren betreft, is er ooit een aannemer geweest "ik kan dat niet volspuiten want er zitten isomo platen van 3 cm in"
-> volgens energiehuis zouden ze wel vanbovenaf (als dak vernieuwd wordt en spouw open komt te liggen) de spouwmuur kunnen volspuiten met EPS parels
(of dit aanvaard wordt, weet ik niet, ik houd rekening met schimmels die kunnen manifesteren als spouw "te vol" is of overgeïsoleerd waardoor vocht niet meer kan verdampen of weggeraken en dan heb je pas problemen denk ik)

- blijft kruipkelder over - volgens VEKA tool moet er minimaal 8 cm isolatie platen aangebracht worden tegen zoldering van kruipruimtes.
-> geeft u aan dat er een beperkt verschil is van 25%
-> ik kan dus ook volstaan met 6 cm (dan is er maar12,5% verschil)
-> maar ik maak me zorgen omdat dan de VEKA tool geen 6 cm accepteert voor berekening EPC score. (nogmaals: denk dat VEKA tool te basic / algemeen is)
-> hoeveel punten zou de score afwijken, als ik bv voor +/-40 m² 6 cm PIR platen gebruik (3 slaapkamers + hal + badkamer + wc) en de overige 100m² 8cm PIR platen (dat zouden eethoek living en keuken zijn)
-> hoeveel punten bedraagt het verschil indien alle PIR platen 6cm dik zijn, of alle PIR platen 8 cm dik (dan kan ik mij er iets bij voorstellen)
-> mag ik veronderstellen dat als alles 8cm is, dit zeker significant richting B kan bewegen ?
-> om echt B te halen zou ik dan alsnog de spouwmuur dienen te isoleren - ofwel het dak te vernieuwen + te isoleren, dit in combi met zoldervloerisolatie (wordt uiteraard behouden), wat gaat meer opbrengen in punten waarde ?

Foto's ga ik zeker maken, zijn cruciaal, dan is alles gedocumenteerd. Te oordelen naar de kabels die kris kras hangen gaat dit project een uitdaging worden.
En zal sowieso een 2 of 3 jaren plan worden (vooral weersgebonden en grondwaterstand, dan wel budgetair ingegeven).

PIR platen die ik op het oog hebben zullen aan beide kanten alu folie hebben.

"Dat het isoleren van je kruipkelder genoeg is om de sprong van EPC C naar B te maken zal enkel lukken als je sowieso al richting B aanleunt."
-> ideaal, is een opstapje naar beter.
-> ook "warmtegevoel" aan de benen en voeten zal mooi toenemen, want heb een warmtescanner pistool , en zie de verschillen, waar niet verwarmd is, is bovengronds nog maar 14° (daar lopen geen warmte leidingen tegen kruipkelder plafond), en op andere plaatsen waar warmteleidingen zijn is het wel 19 of 20°.
dus , ik ga met dit project mijn best doen om overal 20° te behalen, zal gasverbruik ook ernstig omlaag brengen vermoed ik/hoop ik.

Ik hoop , Bas, dat je me misschien nog wat tips kan geven ?
Nog eens heel erg bedankt voor je goede hulp !

Hier zelf de kruipkelder geïsoleerd met PIR-platen en vorig jaar ook een EPC attest laten opmaken. Wat foto's van het resultaat en de facturen van de PIR platen waren voldoende. Vergeet zeker niet eerst een bodemfolie te monteren, dus vóór het isoleren.

Meer informatie over mijn project kan je hier vinden:

Hallo Utolor,

En hoe dik waren je PIR isolatieplaten ? 4 of 6 of 8 of 10 cm ? Tand/groef of recht ?

zo ziet mijn project er idd ook uit, veel kabels die nog geüniformiseerd samengebonden dienen te worden enz, voordat ik ook maar PIR platen kan beginnen vastmaken.

Ik kan de PIR platen "1e laag" zodanig monteren dat ze "langs" de leidingen lopen, dit laat wel de leidingen "openliggen", maar misschien ga ik dan een "2e laag" PIR platen monteren , al moet ik eens bekijken hoe ik dat ga doen en welke dikte.

Als ik de 1e laag PIR platen kan vastzetten / bevestigen met isolatiepluggen van 13cm dik (PIR zou 8cm dik zijn), in de betondallen, dan heb ik voor de 2e laag PIR platen wel een probleem, want dan zou de PIR plaat lagen samen 16cm zijn ... en ik denk niet dat er pluggen bestaan van 21cm lang .. en ik wil ook geen lijm gebruiken om die 2 lagen aaneen te lijmen, dat komt toch los volgens mij.

Misschien moet ik dan wel voor die "2e laag" PIR platen, 4 cm platen gebruiken ... dan zou ik maar 19cm isolatiepluggen nodig hebben.. bestaan die wel ?

Hoe heb jij die 2e laag PIR platen dan gemonteerd om de leidingen "in te kapselen" ? ook met isolatiepluggen of verlijmd ?
Ben benieuwd hoe je dit aangepakt hebt.

Misschien moet ik die leidingen maar gewoon "open laten liggen" en niet isoleren/inpakken, dan is er ook geen vocht of condensatie probleem, koud/warme leidingen lopen altijd samen overal naar elk vertrek.

De kruipkelder bevat inderdaad veel grondwater, grondwaterstanden Limburg zijn heel hoog volgens site DOV.
Niveau grondwater hier in kruipkelder, op 1 plaats 10cm waterstand, op andere maar 5 cm of minder nog. Denk vloeren niet even hoog.
Gelukkig blijven de muggen hier wel weg.
Bodemfolie zal niet helpen hier, kruipruimte"vloer" is pokdalig gebetonneerd, met steentjes, enzo.. die er hier en daar uitsteken (de jaren 80 hé toen alles kon en mocht)

Gekke is wel .. gezien er zoveel water in staat, zou je toch denken dat de betondallen boven dat water ook condens hebben, maar neen hoor. ze zijn droog !
Dus mijn vermoeden is dat als daar boven PIR platen hangen, ze ook niet zullen condenseren.
Ik heb 2 verluchtingsgaten, ik ga er van de zomer nog 1 of 2 proberen bij te maken.

En ivm je "warmte" topic aan benen/voeten, heb je daar nog ervaringen in te melden, blij dat ik ook op deze weg zit en kijk naar het resultaat uit;
Mag ik ook weten, hoeveel minderwaarde je boekte op je gasfactuur door de kruipruimte isolatie uit te voeren ? 1/4 ? 1/3 ?
Is die investering ondertussen ook al terugverdiend ?
Ben benieuwd !!

dank je voor je hulp en advies !

Hallo Utolor,

En hoe dik waren je PIR isolatieplaten ? 4 of 6 of 8 of 10 cm ? Tand/groef of recht ?
8 cm met tand en groef. Meer zou kosten/baten niet opbrengen had ik gevonden na wat research en kwam de toegankelijkheid van de kruipkelder ook niet ten goede. Naden afplakken zou sowieso niet nodig zijn in de kruipkelder, maar ik voel me toch iets beter bij tand en groef platen om zeker een goede aansluiting te hebben.
zo ziet mijn project er idd ook uit, veel kabels die nog geüniformiseerd samengebonden dienen te worden enz, voordat ik ook maar PIR platen kan beginnen vastmaken.

Ik kan de PIR platen "1e laag" zodanig monteren dat ze "langs" de leidingen lopen, dit laat wel de leidingen "openliggen", maar misschien ga ik dan een "2e laag" PIR platen monteren , al moet ik eens bekijken hoe ik dat ga doen en welke dikte.

Als ik de 1e laag PIR platen kan vastzetten / bevestigen met isolatiepluggen van 13cm dik (PIR zou 8cm dik zijn), in de betondallen, dan heb ik voor de 2e laag PIR platen wel een probleem, want dan zou de PIR plaat lagen samen 16cm zijn ... en ik denk niet dat er pluggen bestaan van 21cm lang .. en ik wil ook geen lijm gebruiken om die 2 lagen aaneen te lijmen, dat komt toch los volgens mij.

Misschien moet ik dan wel voor die "2e laag" PIR platen, 4 cm platen gebruiken ... dan zou ik maar 19cm isolatiepluggen nodig hebben.. bestaan die wel ?

Hoe heb jij die 2e laag PIR platen dan gemonteerd om de leidingen "in te kapselen" ? ook met isolatiepluggen of verlijmd ?
Ben benieuwd hoe je dit aangepakt hebt.

Misschien moet ik die leidingen maar gewoon "open laten liggen" en niet isoleren/inpakken, dan is er ook geen vocht of condensatie probleem, koud/warme leidingen lopen altijd samen overal naar elk vertrek.
Ik heb ervoor gekozen om rond de leidingen te werken waar ik er niet boven kon met isolatieplaten en dan achteraf heb ik er glaswol boven gestoken. De leidingen zelf, zowel de warme als koude leidingen, heb ik ook geïsoleerd met buisisolatie. Ik heb dus ook maar 1 laag platen gemonteerd en er is nog niets naar beneden gevallen. De Rectavit Easyfix wordt ook gebruikt om gipsplaten te lijmen (heb ik recent nog gedaan daarmee), dus die gaat zeker niet lossen hoor.

De kruipkelder bevat inderdaad veel grondwater, grondwaterstanden Limburg zijn heel hoog volgens site DOV.
Niveau grondwater hier in kruipkelder, op 1 plaats 10cm waterstand, op andere maar 5 cm of minder nog. Denk vloeren niet even hoog.
Gelukkig blijven de muggen hier wel weg.
Bodemfolie zal niet helpen hier, kruipruimte"vloer" is pokdalig gebetonneerd, met steentjes, enzo.. die er hier en daar uitsteken (de jaren 80 hé toen alles kon en mocht)

Gekke is wel .. gezien er zoveel water in staat, zou je toch denken dat de betondallen boven dat water ook condens hebben, maar neen hoor. ze zijn droog !
Dus mijn vermoeden is dat als daar boven PIR platen hangen, ze ook niet zullen condenseren.
Ik heb 2 verluchtingsgaten, ik ga er van de zomer nog 1 of 2 proberen bij te maken.
Hier is de bodem van de kruipruimte ook ruwe beton en dat is idd niet ideaal voor zo'n bodemfolie, maar ondanks de gaatjes die er al in zitten remt die de verdamping van het water zeer erg af. Zolang er niet meer water verdampt dan dat de verluchtingsgaten kunnen afvoeren, zit je goed. Moest ik het opnieuw doen, zou ik ook weer een bodemfolie plaatsen, maar dan zou ik die wel beschermen met dikkere schuimfolie in plaats van noppenfolie.
En ivm je "warmte" topic aan benen/voeten, heb je daar nog ervaringen in te melden, blij dat ik ook op deze weg zit en kijk naar het resultaat uit;
Mag ik ook weten, hoeveel minderwaarde je boekte op je gasfactuur door de kruipruimte isolatie uit te voeren ? 1/4 ? 1/3 ?
Is die investering ondertussen ook al terugverdiend ?
Ben benieuwd !!

dank je voor je hulp en advies !
De vloer voelt duidelijk warmer aan dan toen de vloer niet geïsoleerd was, maar wij hebben geen vloerverwarming dus de vloer is ook geen 25-30 graden. We laten dag en nacht de verwarming aanstaan en de vloer is dus voldoende warm om niet zo'n koudegevoel te hebben wanneer je op je sokken over de tegelvloer loopt.

Qua stookkosten is het moeilijk te zeggen, omdat we aan 1 stuk door hebben geïsoleerd (met enkele maanden tussen) - vloerisolatie, zoldervloerisolatie, buisisolatie. Ook heb ik de aanvoertemperatuur van de gasketel lager ingesteld, dus stookt die zuiniger, en verwarmen we nu dag en nacht i.p.v. enkel overdag voorheen.

We zijn alleszins van 17.000 kWh gas naar 10.200 kWh (2023) - 11.200 kWh (2024) gegaan.

BTW, wij hadden ook dunne isomoplaten in onze gevel zitten. Daarom kregen we dus geen premie als we de spouw verder lieten opvullen met EPS parels, maar we hebben het toch laten doen. Wij hebben dat meteen laten doen toen we nog maar enkele maanden in dit huis woonden, dus heb geen idee wat dat heeft gedaan qua verbruik. We zijn alleszins met alle isolatiemaatregelen tezamen van een EPC E naar een EPC B gegaan.

Dit is trouwens een interessant artikel over vloerisolatie langs de kruipkelder:

Laatst bewerkt:
Nogmaals, de EPC tool werkt niet op basis van een oordeel over discrete waarden ('alles minder dan 25cm is slecht'), maar berekent het warmteverlies van de woning tot op de komma in kWh/m². Is dat verlies tussen 100 en 200 kWh/m², dan heb je label B, is het tussen 200 en 300 kWh/m², dan is het label C.

De methodiek is niet perfect (en een pak minder uitgebreid dan de methodiek voor EPB score), maar het is alleszins niet zo dat je je zorgen moet maken dat je met een bepaalde isolatie in de 'verkeerde schijf' valt. Wees gerust, de scoremethodologie is ontworpen door ingenieurs, niet door juristen.

8 cm met tand en groef. Meer zou kosten/baten niet opbrengen had ik gevonden na wat research en kwam de toegankelijkheid van de kruipkelder ook niet ten goede. Naden afplakken zou sowieso niet nodig zijn in de kruipkelder, maar ik voel me toch iets beter bij tand en groef platen om zeker een goede aansluiting te hebben.

Ik heb ervoor gekozen om rond de leidingen te werken waar ik er niet boven kon met isolatieplaten en dan achteraf heb ik er glaswol boven gestoken. De leidingen zelf, zowel de warme als koude leidingen, heb ik ook geïsoleerd met buisisolatie. Ik heb dus ook maar 1 laag platen gemonteerd en er is nog niets naar beneden gevallen. De Rectavit Easyfix wordt ook gebruikt om gipsplaten te lijmen (heb ik recent nog gedaan daarmee), dus die gaat zeker niet lossen hoor.

Hier is de bodem van de kruipruimte ook ruwe beton en dat is idd niet ideaal voor zo'n bodemfolie, maar ondanks de gaatjes die er al in zitten remt die de verdamping van het water zeer erg af. Zolang er niet meer water verdampt dan dat de verluchtingsgaten kunnen afvoeren, zit je goed. Moest ik het opnieuw doen, zou ik ook weer een bodemfolie plaatsen, maar dan zou ik die wel beschermen met dikkere schuimfolie in plaats van noppenfolie.

De vloer voelt duidelijk warmer aan dan toen de vloer niet geïsoleerd was, maar wij hebben geen vloerverwarming dus de vloer is ook geen 25-30 graden. We laten dag en nacht de verwarming aanstaan en de vloer is dus voldoende warm om niet zo'n koudegevoel te hebben wanneer je op je sokken over de tegelvloer loopt.

Qua stookkosten is het moeilijk te zeggen, omdat we aan 1 stuk door hebben geïsoleerd (met enkele maanden tussen) - vloerisolatie, zoldervloerisolatie, buisisolatie. Ook heb ik de aanvoertemperatuur van de gasketel lager ingesteld, dus stookt die zuiniger, en verwarmen we nu dag en nacht i.p.v. enkel overdag voorheen.

We zijn alleszins van 17.000 kWh gas naar 10.200 kWh (2023) - 11.200 kWh (2024) gegaan.

BTW, wij hadden ook dunne isomoplaten in onze gevel zitten. Daarom kregen we dus geen premie als we de spouw verder lieten opvullen met EPS parels, maar we hebben het toch laten doen. Wij hebben dat meteen laten doen toen we nog maar enkele maanden in dit huis woonden, dus heb geen idee wat dat heeft gedaan qua verbruik. We zijn alleszins met alle isolatiemaatregelen tezamen van een EPC E naar een EPC B gegaan.

Dit is trouwens een interessant artikel over vloerisolatie langs de kruipkelder:
van 17.000 kWh naar +/- 10.000 kWh... dat klinkt zeer goed !!!
Nu is de ene kruipkelder natuurlijk de andere niet, maar geeft wel al aan waar ik eventueel kan uitkomen. dank u !

Nogmaals, de EPC tool werkt niet op basis van een oordeel over discrete waarden ('alles minder dan 25cm is slecht'), maar berekent het warmteverlies van de woning tot op de komma in kWh/m². Is dat verlies tussen 100 en 200 kWh/m², dan heb je label B, is het tussen 200 en 300 kWh/m², dan is het label C.

De methodiek is niet perfect (en een pak minder uitgebreid dan de methodiek voor EPB score), maar het is alleszins niet zo dat je je zorgen moet maken dat je met een bepaalde isolatie in de 'verkeerde schijf' valt. Wees gerust, de scoremethodologie is ontworpen door ingenieurs, niet door juristen.
om warmteverlies tegen te gaan moeten we dus goed isoleren.
dank u!

Neem foto's voor, tijdens en na de werken, ook eens met een meetlat ertegen en ook een foto van de technische fiche en de pakken isolatie die ter plaatse liggen.
Bewijsstukken moeten aan een aantal zaken voldoen zoals datum, werfadres, ... dus een bonnetje van de gamma is daarom geen bewijsstuk.
Verder voeren we nog parameters is zoals luchtspouw, tussenregelwerk, ... hiervoor hebben we dan weer foto's nodig dus de combinatie van facturen, foto's, fiches, ... moet zeker volstaan voor het EPC.

Neem foto's voor, tijdens en na de werken, ook eens met een meetlat ertegen en ook een foto van de technische fiche en de pakken isolatie die ter plaatse liggen.
Bewijsstukken moeten aan een aantal zaken voldoen zoals datum, werfadres, ... dus een bonnetje van de gamma is daarom geen bewijsstuk.
Verder voeren we nog parameters is zoals luchtspouw, tussenregelwerk, ... hiervoor hebben we dan weer foto's nodig dus de combinatie van facturen, foto's, fiches, ... moet zeker volstaan voor het EPC.

Dit zijn ook goede tips om zeker mee te nemen !
bedankt !

Ik heb mijn kruipruimte laten isoleren met 12cm PUR.
was aan 6% BTW en nog subsidies gekregen ook, ik heb (denk ik) 1200 betaalt uiteindelijk voor +-130m2.
Alle bovenkanten van de keldermuren zijn mee ingespoten, geen kieren/gaten, geen afplakwerk en was op 2 uurtjes "geïnstalleerd".
Is er een speciale reden dat je dit met panelen zou willen doen?

was aan 6% BTW en nog subsidies gekregen ook, ik heb (denk ik) 1200 betaalt uiteindelijk voor +-130m2.
Alle bovenkanten van de keldermuren zijn mee ingespoten, geen kieren/gaten, geen afplakwerk en was op 2 uurtjes "geïnstalleerd".

Ja, ik denk dat dat opspuiten heel makkelijk gaat, maar ik geef er toch de voorkeur aan om met platen te werken.
iets meer werk, maar zijn ook weer makkelijk te demonteren.
Bij opspuiten "kapsel" je alles in, waardoor als er ooit iets met een leiding of stroomkabel scheelt . .. je enorm veel werk hebt denk ik om dat weer vrij te krijgen.
Daarom mijn keuze voor PIR platen.
bedankt,

Het volgende was voor mij de belangrijkste reden om niet voor gespoten PUR te gaan:

Laatst bewerkt:
Verder voeren we nog parameters is zoals luchtspouw, tussenregelwerk, ... hiervoor hebben we dan weer foto's nodig dus de combinatie van facturen, foto's, fiches, ... moet zeker volstaan voor het

de isolatie die ik aankoop is B keus, maar daar zit net zo goed alu folie op aan de beide kanten.
Enkel zie ik "B keus isolatie heeft geen CE keuring en kan niet als thermische isolatie gebruikt worden"

-> dit zal toch geen probleem zijn voor een EPC verslaggever ? of wel ?

Als het B keus is omwille van beschadigingen aan verpakking of andere afwijkingen is er geen probleem zolang merk en type aanwezig is op het materiaal en/of de factuur. Als het B keus is omdat het merkloos is en het zijn blanco platen, dan kunnen er geen waardes opgezocht worden en kan enkel het materiaal ingevoerd worden. En dat is wel een groot verschil. De invoergegevens tussen gewoon 'PUR' met aanname door de software en PUR met gekende lambda 0,022 uit bewijsstuk is wel redelijk groot. Op zich kan je dat compenseren door wat dikker te gaan dan voorzien met merkplaat.

Als het B keus is omwille van beschadigingen aan verpakking of andere afwijkingen is er geen probleem zolang merk en type aanwezig is op het materiaal en/of de factuur. Als het B keus is omdat het merkloos is en het zijn blanco platen, dan kunnen er geen waardes opgezocht worden en kan enkel het materiaal ingevoerd worden. En dat is wel een groot verschil. De invoergegevens tussen gewoon 'PUR' met aanname door de software en PUR met gekende lambda 0,022 uit bewijsstuk is wel redelijk groot. Op zich kan je dat compenseren door wat dikker te gaan dan voorzien met merkplaat.
Het is dat ze op de proforma factuur effectief die melding aangebracht hebben "B keus isolatie heeft geen CE keuring en kan niet als thermische isolatie gebruikt worden"
waardoor ik denk dat dit niet goed is maw EPC zal hier geen rekening mee moeten houden. (van de overheid uit = regel of wet of verplichting voor deze formulering wat ook maar goed is)

Heb al gekeken en vergeleken, maar prijsverschil tussen A en B keus is verwaarloosbaar dus ik laat alle B keus omzetten naar A keus en dan is die melding ook weg .

bedankt,

Onzin.
Eens uitgehard is PUR inert en onschadelijk.
Enkel als ge het heel sterk verhit, tijdens plaatsing en kort erna kan je er last van hebben.

Mocht pur werkelijk schadelijke stoffen vrijgeven na uitharden zou ik ook last hebben van: matrassen, zetels, autolak, de zachte delen van de binnenbekleding van auto's, epoxyvloeren, enz...

Source: ik heb zelf een isocyanaat allergie.

Terug
Bovenaan